بسم الله الرّحمن الرّحیم
و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
.
در مطلب گذشته به چند نمونه از برخوردهای اشتباه جامعه با مسئله تعدد زوجات اشاره شد. در ادامه به برخی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه اشاره میشود.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
.
در مطلب گذشته به چند نمونه از برخوردهای اشتباه جامعه با مسئله تعدد زوجات اشاره شد. در ادامه به برخی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه اشاره میشود.
بسمالله الرحمن الرحیم
و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
در مطالب گذشته چرایی و ضرورت طرح مسئله چندهمسری مردان مطرح شد. چندهمسری برای دختران و زنانی که به دلیل تغییرات هرم جمعیتی در دهه شصت، با مشکل ازدواج مواجه شدند آخرین راهکار و البته یکی از جدیترین راهکارهاست. به دلیل اینکه در اسلام تجرد ممدوح نیست و توصیه به مجرد ماندن راهکار و درمان مسئله این گروه از دختران نیست. هدف چند نوشتار آتی، تبیین جوانب مختلف چندهمسری از حیث وضع موجود و وضع مطلوب است و تبیین آن با حدود الهی و شرعی که خداوند برای این شیوه از ازدواج رقمزده است که مهمترین شرط آن عدالت مرد است.
بسم الله
خیلی دوست داشتم فیلم ویلایی ها را در سینما تماشا کنم اما شرایطش فراهم نشد. فیلم را دیدم و برخلاف همه دیدگاه های مثبت نسبت به فیلم، حس خوبی را به من منتقل نکرد.
منظورم از حس خوب، مثلا حسی شبیه دیدن فیلم بادیگارد است.
فیلم منفک از ایدئولوژی دفاع مقدس بود. روایت زنانی منتظر که در انتظار دیدن شوهرشان هستند و با هر بار آمدن ماشین هایس، درمانده از شنیدن خبر شهادت یکی از مردان آن زنانند.
این فیلم حماسه نداشت. مرثیه ای بود از روایت عجز زنان و جبر روزگار برای پذیرش شرایط سخت جنگ. شبیه روایت های ذلیلانه از عاشورا بدون ارائه تصویری درست از وجه حماسی آن.
در این فیلم فقط شخصیت خانم خیری، کمی از باطن دفاع مقدس را درک کرده بود که آن هم بسیار ضعیف ساخته و پرداخته شده بود.
بسم الله
مخاطب این مطلب بیشتر دخترانی هستند که در گروه های سنی ذکر شده در یادداشت های قبل جای می گیرند. یعنی دختران دهه شصت. به ویژه متولدین 1360 الی 1365.
اینجا اولین جایی نیست که بنده تحلیل های مرتبط با این آمار را منتشر کردم و تقریبا واکنش های محتمل به آن را می دانم چیست.
واکنش اول انکار
این گروه معمولا اصل آمار را زیر سؤال می برند و آن را غیر واقعی میدانند.
پاسخ این است که آمار مبتنی بر منابع اصلی آمار کشور است و تحلیل جمعیت شناسان شاخص.
پس این آمار قابل انکار نیست.
بسم الله الرحمن الرحیم
و لا حو و لا قوة الا بالله العلی العظیم
لطفا پیش از مطالعه بخش اول را بخوانید.
سرشماری سال 1390 و تحلیلهای مرتبط با آن
دیدگاه دکتر شهلا کاظمی پور جمعیت شناس (منبع)
« در ایران به دلیل تفاوت تعداد دخترها و پسرها، در دهه 80، با مضیقه ازدواج برای دختران مواجه شدیم. البته عاملی که در اینجا دخالت میکند، اختلاف سن زوجین است؛ یعنی در بدو انقلاب حدود 5 سال اختلاف و الآن هم حدود 4 سال اختلاف سن زن و مرد است. این چهار سال اختلاف، بدین معنی است که زنان مجرد15 تا 35 سال، با مردان 20 تا 40 سال تقابل خواهند داشت. گروهی از زنان ما که در 35 تا 15 سال اخیر به دنیا آمدهاند، مربوط به متولدین دهه 60 میشوند، اما مردان مقابل آنها متأثر از موالید کم قبل از انقلاب است. درنتیجه تعداد مردان 20 تا 40 ساله مجرد، از زنان 15 تا 35 ساله مجرد کمتر است و به همین دلیل مضیقه ازدواج رخ میدهد.»
« این گروه متولدین دهه 60 که دچار این مسئله شدهاند، اگر از سن 35 سال بگذرند، دیگر با این مضیقه روبهرو نخواهیم شد و در 10 سال آینده این مضیقه را به بهای مجرد ماندن نزدیک به یکمیلیون دختر، نخواهیم داشت.»
یعنی این اتفاقی که برای دختران دهه شصت افتاد برای گروههای سنی دیگر در دهههای آینده تکرار نخواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
این مطلب تکملهایست بر بخش سوم مطلب سلب حق ازدواج از زنان.
در این مدت و پس از سرشماری سال 1395، آمارهای متعددی از تعداد کل دختران و پسران مجرد منتشر شد که موجب سؤالات متعددی در این زمینه گشت. هدف این نوشتار بررسی مضیقه ازدواج در ایران و مروری بر آمارها و نتیجهگیری کلی از آنها برای ارائه راهکارهای واقعی و کارآمد است.
.
برای این تحلیل، سه دسته آمار را در نظر میگیریم. آمار سال 1385، آمار سال 1390 و آمار سال 1395
وضعیت مضیقه ازدواج در ایران از آمار سرشماری سال 85 دغدغه تحلیل گران جمعیت شد. مضیقه ازدواج به حالتی میگویند که تناسب تعداد دختران و پسران در سن ازدواج به هم بریزد و تعداد دختران یا پسران، بیشتر از جنس دیگر باشد.