صالحات

چگونگی حضور اجتماعی زن (1)

بسم الله النّور

یک اصل کلی در مورد زنان وجود دارد، و آن این است که زن در هر نقش و جایگاهی هست (دختری، همسری، مادری) نباید از هویت زنانه و «ریحانه» بودن خود فاصله بگیرد. اگر جبر اجتماعی یا خانوادگی او را از این جایگاه جدا کرد، نسبت به او ظلم شده است. یکی از دلایل این که گفته می شود فمینیست ها بزرگترین ظلم را به زنان روا داشتند، همین موضوع و خروج زن از جایگاه ریحانه بودنش است.

http://bayanbox.ir/view/2496324264887905195/17738.jpg

زن ریحانه خانواده

شیوه تربیت دختران و روایاتی که در این رابطه هست همه در راستای ریحانه بار آمدن دختران است.

در همین رابطه امام رضا (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می‌فرمایند: «خداوند متعال نسبت به دختران مهربان‌تر از پسران است.» همچنین حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که دختر بچه خود را شادمان کند مانند کسی است که بنده‌ای را از فرزندان (حضرت) اسماعیل، آزاد کرده باشد و در حدیث دیگری از ایشان روایت شده که «باید اطفال دختر را بیشتر از پسر مورد توجه قرار دهید و زمانی که هدیه برای فرزندان خود تهیه می‌کنید، سهم دختر را قبل از پسر بدهید.»

همچنین زمانی که یک زن به نقش همسری در می آید و زوج مردی می شود، مرد باید شأن ریحانه بودن او را حفظ کند. اگر این شأن از جانب مردان در خانواده رعایت نشود، زن بسیار آسیب می بیند، تا جایی که فقدان این مراعات می تواند خانواده را متلاشی کند.

حفظ شأن ریحانه بودن زن در خانواده به اندازه ی رعایت شأن قوامیت مرد و اقتدار همسر از جانب زن، اهمیت دارد. همان گونه که آسیب به اقتدار مرد بر شخصیت او و بنیان خانواده مؤثر است، ضربه به ریحانگی زن نیز می تواند شخصیت زن را مورد آسیب جدی قرار دهد و او را از ادامه زندگی منصرف کند. متأسفانه در جامعه ما بر حفظ اقتدار مرد (که در جای خود صحیح هم هست) بسیار تأکید می شود، اما مشاوران گرامی حفظ جایگاه ریحانه بودن زنان را به مردان، گوشزد نمی کنند و مردان ما آموزشی در این رابطه نمی بینند.

یکی از موارد تربیتی که باید مادران ما در نظر بگیرند، ریحانه بار آوردن دختران و آموزش چگونگی حفظ اقتدار و قوّامیّت مردان است، همچنین باید پسران را به گونه ای تربیت کرد که بتوانند بار مسئولیت و حمایت از همسر و فرزندان را به دوش کشند و رفتارشان با همسرشان باید مقوّم و حافظ ریحانگی او باشد. نوع رفتار مادر و پدر در خانواده و چگونگی تعامل آنان با یکدیگر می تواند در انتقال این رفتار به نسل بعد بسیار مؤثر باشد.

 

زن ریحانه در اجتماع

شأنی که فمینیست ها برای یک زن در جامعه تعریف میکنند و آن را غایت و هدف خود در ارتقاء جایگاه زنان و توانمند سازی آنان می دانند، یک شأن مردانه است. آن ها هویت زنانه را از زن می گیرند و او را مردواره میکنند که این خود بزرگترین ظلم در حق زن است.

http://bayanbox.ir/view/984814126781043625/WomanFactory1940ss.jpg

در صورتی که حضور اجتماعی زن نیز باید تابعی از ریحانگی او باشد و به هویت زنانه یک زن آسیب نرساند. به عنوان مثال شغل های مردانه، رشته های تحصیلی فنی، فلسفه و امثالهم ریحانگی و لطافت را از زنان می گیرند و بالعکس شغل هایی که در ارتباط با کودکانند، نویسندگی، تصویرگری، خیاطی، امور خیریه و... با خلق و خوی زنانه تناسب دارند.

بنابر این حضور اجتماعی زنان باید به گونه ای باشد که به زن بودن و به تبع آن نقش های یک زن به عنوان دختر، مادر و همسر، خدشه ای وارد نشود.

---------

پی نوشت خیلی مهم: لطفا دقت بفرمایید که منظور و هدف بنده از این نوشتار، حفظ شأن ریحانگی زن در اجتماع بود. یعنی نقش های اجتماعی و حضور زن در اجتماع نباید مخلّ و مخدوش کننده ریحانه بودن او باشد.

و مسلّم است که زن در اجتماع نباید بروز و ظهوری از لطافت و زنانگی خود داشته باشد. به همین دلیل حدود پوشش، رفتار، گفتار و نگاه برای حضور اجتماعی او و در برخورد با نامحرم تعیین شده است. همچنین در روایت تصریح شده است که برخورد زن با مرد نامحرم باید متکبّرانه باشد.

------------

مطالب مرتبط:

اندیشه 5- تأملی در روایت «زن ریحانه است نه قهرمان»

لطافت زن، قوّامیّت مرد دو روی یک سکه

۲ ۰
صحبتِ جانانه
۱۷ اسفند ۲۱:۲۶
سلام

بسیار عالی گفتید خواهرچان
این مسائل سالهاست برای من از بدیهیات به نظر می رسند و حل شده
منتهی نمی دونم چه اصراری داره جامعه بر ادامه دادن این مسیر غلط!

پاسخ :

سلام علیکم
بهتر هست بگوییم شیطان و اعوان و انصارش چه اصراری دارند برای به انحطاط کشاندن زنان جامعه ...
ممنون از لطف شما
مخاطب
۱۶ فروردين ۱۰:۰۶
آیا می شود گفت ؛ ( دختری ، همسری ، مادری ) تنها نقش های یک زن نیست؟ بلکه او به عنوان یک "زن" هم جدای از این نقش ها ، نقش دارد. یعنی آیا می شود گفت : (زنانگی ، دختری ، همسری ، مادری ) چون به عنوان مثال ؛ یک زن حتی اگر شاغل هم نباشد به هر حال در ارتباط با مردم خارج از دایره خانواده و بستگان خود نقشی دیگر دارد.
به عنوان مثال؛ زن خانه دار وقتی به مسجد محله خود، هر روز برای نماز جماعت می رود عرض کردم به عنوان مثال در برخورد با زنان و مردان هم مسجدی خود وظایفی به عنوان یک زن مسلمان دارد. مثلا اینکه چگونه با مردان نامحرم و هم مسجدی خود برخورد کند. و یا مثال دیگر با مرد بقال سرکوچه منزل اش که لازم است بیشتر مواقع از او خرید کند، چگونه برخورد کند. مثلا با زنان و مردان همسایه خود که هر روز ارتباط دارد، چگونه برخورد کند و ... امثال این امور به نظر می آید در چنین اموری به عنوان یک زن مسلمان نقش و وظیفه دارد به غیر از نقش یک همسر و یا یک مادر .
آیا اینطور نیست ؟


پاسخ :

قبلا مفصل در رابطه با سوال شما در مجموعه مطالب عدل و قسط در ایفای نقش ها،  زن مسئول- زن مشغول، مسئولیت زن از دیدگاه امام خامنه ای و... بحث کرده ایم. فرصت داشتید مطالعه بفرمایید.
زن جدای از جنسیت خود انسان است، انسانی اجتماعی. او در جنسیت خود نقش های دختری، مادری و همسری و به عنوان یک مخلوق اجتماعی مسئولیت های اجتماعی دارد که باید به هرکدام سرجای خود بپردازد. البته هیچ گاه نباید یک زن نقش های خود را فدای نقشی دیگر کند. اولویت در نقش های یک زن با نقش های جنسیتی است.
ترنم
۱۶ فروردين ۱۸:۱۳

سلام علیکم

بزارید به حساب عیدی:)

http://bayanmanavi.ir/category/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AA/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7/

پاسخ :

سلام علیکم
خیلی عیدی فوق العاده ای بود.
سال پر خیر و برکتی داشته باشید ان شاء الله
زائر بارانی
۱۴ ارديبهشت ۱۶:۴۳
احسنت
اجرتان با حضرت زهرا

پاسخ :

از حسن توجه شما متشکرم
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان