بسم الله النّور
در بخش اول، دوم و سوم مطالبی در رابطه با رویکرد اصلی نسبت به زن ذکر شد که در این مطلب بخش پایانی را مطالعه خواهید کرد.
3-تبیین نقش های اختصاصی و مشترک زنان و مردان و تبیین وظیفه ی دولت در این رابطه
یکی از معضلات بزرگ جوامع امروز، تغییر و جابه جا شدن نقش های زنان و مردان است. این مشکل با به عهده گرفتن نقش های مردانه از جمله اشتغال و نان آوری توسط زنان به وجود آمد. به عنوان مثال با اشتغال زنان و آمدن درآمد زن به خانه، در بسیاری از اوقات مرد وظیفه ی نفقه را از دوش خود بر می دارد و تأمین مایحتاج زن را، به خود زن می سپارد. در صورتی که وظیفه ی تأمین مایحتاج زندگی زن به عهده ی مرد است و زن وظیفه ای برای تأمین درآمد خانواده ندارد.
مثالی دیگری که در این رابطه می توان مطرح کرد برداشته شدن مسئولیت تربیت فرزند از دوش مادر و سپرده شدن این وظیفه به سیستم آموزش رسمی در مهد کودک هاست.
4-بازگرداندن زن و مرد به جایگاه های اصلیشان
پس از تغییر نقش ها، مشکل دیگری که ایجاد شد، تغییر جایگاه های زنان و مردان بود. زن در اسلام در جایگاه همسری و مادری خود در خانواده قرار دارد و حوزه ی آرامش و سکینت خانواده را رقم می زند. در مقابل مرد در جایگاه همسری و پدری، حوزه ی حفاظت و قوّامیِت را در خانواده به عهده دارد. با شرایط جدیدی که در خانواده به وجود آمده است به تدریج حوزه ی سکینت از زن و حوزه ی قوّامیِت از مرد گرفته شده است و این موضوع نظام خانواده را دچار اختلال کرده است. باید با اتخاذ سیاست هایی در سطح خرد تا کلانT زن و مرد به جایگاه اصلی خود بازگردند.
5-تغییر قوانین در راستای ارتقاء جایگاه خانواده
یکی از مهمترین تغییراتی که باید در راستای حفظ خانواده صورت گیرد تغییر قوانین مربوط به حوزه ی خانواده است. با استفاده از قوانین جدید نه تنها می توان طلاق و از هم پاشیدگی خانواده را کنترل کرد بلکه می توان به حفظ و قوام خانواده کمک کرد.
به عنوان مثال یکی از نگرانی های زنان در خانواده، ازدواج مجدد مرد به دلیل هوسرانی است. به راحتی می توان با تغییر قوانین این مشکل را حل کرد. راهکار قانون در این حوزه کسب اجازه ی همسر اول مرد برای ازدواج مجدد است. در صورتی که این کسب اجازه نه تنها برای مرد هوسران مانع نیست، بلکه اهرم فشاری است برای ظلم بیشر به همسر اول خود. اما راهکار این است که مبتنی بر قوانین اسلامی، شرایط ازدواج مجدد مرد را تبیین کنیم و مرد ملزم به احراز این شرایط پیش از ازدواج باشد. همچنین برای پس از ازدواج، قوانینی را تصویب کنیم که اگر در مسئله ای به همسر اول یا دوم مرد ظلم شد، آن ها راحت تر بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند.
اما الان مبتنی بر قوانین فعلی ما این قدر شرایط برای یک زن برای درخواست حقوق اولیه ی خود در زندگی سخت است که عملا زن پشیمان می شود از پیگیری آن. از احراز عسر و حرج زن گرفته تا حق نفقه و ...!
امام خامنه ای در رابطه با تغییرات حقوقی برای رفع ظلم از زن این گونه می فرمایند: «دوّم جلوگیری از ضعف و ستمزدگی زن در سطوح مختلف، ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستمزده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیّتها را گرفت. قوانین مهمّی لازم است که باید وجود داشته باشد، خُلقیّات لازمی وجود دارد که بایستی دنبال کرد که تحقّق پیدا کند، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلفِ - من اینجا یادداشت کردهام - معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری دچار ستمزدگی نباشد. یعنی از مسائل کاملاً شخصی و خصوصی - یعنی مسائل جنسی - احتمال و امکان ستمزدگی زن و مظلومیّت زن وجود دارد، تا مسائل عمومیتر مثل مسائل معاشرتی، مسائل خانوادگی؛»1
ایشان در جایی دیگر می فرمایند: «ما خلأهای قانونی و عادتی و سنتىِ عجیب و فراوانی داریم. گاهی اوقات خانمهائی با ما تماس میگیرند - یا از مجلس، یا از حوزه، یا از مراجعات گوناگون مردمی، یا از مراکز دیگر - و مشکلاتشان را میگویند؛ این مشکلات عمدتاً مربوط میشود به مشکلات داخل خانواده. اگر زن داخل خانواده امنیت روانی داشته باشد، امنیت اخلاقی داشته باشد، آسایش داشته باشد، سَکَن داشته باشد، حقیقتاً شوهر برای او لباس محسوب شود - همچنان که او لباس شوهر است - و همچنان که قرآن خواسته، مودّت و رحمت بین اینها باشد، و اگر «و لهنّ مثل الّذی علیهن» در خانواده رعایت شود - این چیزهائی که اصول کلی و اساسی است - آنگاه مشکلات بیرون خانواده برای زن قابل تحمل خواهد شد؛»2
پ.ن 1: در مورد مهد کودک و اشتغال و درآمد زن و جابه جایی نقش ها و ... مفصل خواهم نوشت ان شاء الله
پ.ن2: ممکن است این مطلب با نظرات شما تکمیل شود. اگر راهکار دیگری برای مسئله ی زن دارید مطرح فرمایید.
پ.ن3: خداروشکر به لطف خدا دفاع کردم و اینجا به روز خواهد شد. اینجا نمی شود شیرینی داد اما یک شیرینی مجازی خواهم داد!
1- بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیختهی حوزوی و دانشگاهی ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
2- بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی ۱۳۹۰/۱۰/۱۴