صالحات

مادر حضرت موسی (2)

بسم الله النّور

پیش از مطالعه لطفا بخش اول را ملاحظه بفرمایید.

بخشی از جلسه اول 1395/7/5

۴. در سوره قصص فرمود « فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ» و در سوره طه فرمود « أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِ فِیهِ فِی الْیَمِّ» در یک جعبه بگذار و جعبه را در دریا بیانداز، یک لحظه خودتان را جای مادر حضرت موسی بگذارید و فکر کنید یک بچه شیرخوار دارید، در بعضی از روایات در جلد   ۱۳  بحارالانوار گفته مادر موسی سه روز به موسی شیر داده و در بعضی از روایات گفته سه ماه شیر داده است و در بعضی از روایات گفته چهل روز شیر داده است یعنی آن زمانها آرامش داشته است. فکر کنید یک مادر یک بچه مینیمم سه روزه و ماکزیمم سه ماهه را در یک جعبه بگذارید و او را در دریا بیاندازید، یعنی مادر با دست خودش بچه را از خودش باید جدا کند و در دریا بیاندازد. حالا آن مادر چقدر باید اعتماد به وحی داشته باشد و چقدر باید توکل داشته باشد. عرض می کنم که آشنایی با اسرار اعتماد ما را به حق افزون می کند چون مادر موسی با اسراری آشنا شده  توکل به خدا دارد. ببینید توان روحی یک زن تا کجاست که حتی یک پیشنهاد هم به خدا نداد، مادر موسی معصوم نیست اما میزان توانمندی یک زن و میزان اعتماد او را به حق ملاحظه کنید « أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ » موسی را در دریا بیانداز یعنی بسپار به ما یعنی در بحبوحه نگرانی ها بهترین گزینه اعتماد کامل بر حق است ، راه حلی بهتر از این وجود ندارد، « توکلت‏ عَلَى‏ الْحَیِ‏ الَّذِی‏ لا یَمُوت‏ »، وقتی اوج نگرانی را دارید خودتان را عقب بکشید و دیگر هیچ کاری نکنید.
..

۵. «فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ» خدای سبحان گفت تابوت را در دریا [ با همه وسعتش] بیانداز، یک تابوت و جعبه کوچک چقدر است؟ خدا می‌گوید این تابوت را به در دریا با آن وسعت بیانداز، ما به وسعت آب نگاه نمی کنیم ما حواسمان به جعبه کوچک است، هیچ چیز از دید ما مخفی نیست، ما بخواهیم حفاظت کنیم نوزاد داخل جعبه را در آن دریا با آن وسعت حفاظت می‌کنیم یعنی نگاهت را از اسباب خارج کن و در جریان حفاظت موسی برای خودت جایگاهی قائل نشو.

ما خودمان وقتی یک کاری را از اول تا آخر به خدا می سپاریم می‌بینیم چقدر کار خوب درآمد اما وقتی خودمان داخل می شویم و در کنار خدا قرار می گیریم کار خراب می شود و نگرانیمان روز به روز اوج می گیرد.

تفاسیر عرفانی می گویند « فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ» مقام توکل است، در اوج گرفتاری ، بر اسباب ظاهریه اعتماد نکن بلکه بر مسبب الاسباب اعتماد کن،« فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ» یعنی از دست خودت خارج کن، ما بعضی از امور را در دست خودمان نگه می داریم بعد آن را دست کاری می کنیم و این باعث ایجاد مشکل می شود و آسیب می بیند.

القاء باب افعال است که یکی از معانی اش یکباره افکندن است و یعنی یکباره رهایش کن، علت نگرانی‌ات این است که به خودت چسبانده ای ، اگر خودت را از معرکه عقب بکشی همه چیز درست می شود، آن را به خودت چسباندی بخاطر همین دارد مشکل ساز می شود.

ادامه دارد ان شاء الله

...

لینک منبع: http://emamraoof.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=3696

نشر این مطلب بدون درج منبع از سایت امام رئوف جایز نیست.

۰ ۰
لوسی می
۰۸ بهمن ۱۵:۱۸
وقتی اوج نگرانی را دارید خودتان را عقب بکشید و دیگر هیچ کاری نکنید.

برگرفته شده از وبلاگ صالحات salehat.blog.ir
وای چقدر عالی بود این پست.
با اجازه تون لینکش میکنم تو وبم.

پاسخ :

خواهش میکنم
اشکالی نداره
لوسی می
۰۸ بهمن ۱۵:۲۱
گفته بودم که به نظرم میاد شما برای من پست میذارین؟
یادم نیست گفته بودم یا نه! :دی
مرسی واقعا.

پاسخ :

خواهش میکنم
خداروشکر که استفاده از این مطالب رزق همه ما شده
کوثر متقی
۰۸ بهمن ۱۶:۱۲
خیلی ممنونم خیلی خوب بود
حدا اجرتون بده

پاسخ :

خواهش میکنم
از نظر لطف شما هم متشکرم
gandom baanoo
۰۸ بهمن ۲۰:۴۳
جسارته، اما، کودک شیرده به نظرم درست نیست! کودک شیرخوار! :)

پاسخ :

احتمالا منظور از «بچه شیرده» بچه ای هست که به او شیر می دهند
ممنونم از تذکر شما، برای فهم بهتر اصلاح شد
محب الحسینی
۰۹ بهمن ۱۵:۴۷
سلام
خدا قوت
مثالهای قرآنی زیادی حول محور یک زن میگرده

شاید بیانگر اوج توکل
 همین دسته گلی بود
که یوکابد به آب داد
و باغ گل تحویل گرفت

پاسخ :

سلام علیکم
 بله و ما چه قدر کم میشناسیم این مثال ها را
اطلاع نداشتم نام مادر حضرت موسی ع یوکابد هست
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان