صالحات

مادر حضرت موسی (1)

بسم الله النّور

یکی از زنانی که ویژگی های منحصر به فردی دارند و ماجرایشان در قرآن آمده است، مادر حضرت موسی هستند. ایشان در قرآن با نقش مادری و توکل بسیار بالا (دو ویژگی مهم زن تراز و انسان تراز) معرفی می شوند. شرح ماجرای ایشان را در چند بخش از زبان استاد گرانقدر سرکار خانم بروجردی، ان شاء الله قرار خواهم داد و اگر نکته ای از دیدگاه شما سوال بر انگیز بود در حد بضاعت در بخش نظرات پاسخگو خواهم بود.

این سلسله مطالب بخش پیاده شده کلاس ایشان در سال جاری با موضوع «قصص انبیا: داستان حضرت موسی» هست که چند بخش قابل توجه در ارتباط با مسائل زنان و خانواده دارد، یکی بخش مادر حضرت موسی است، یکی نقش خواهر ایشان، و دیگری بخش شیرین و جذاب ازدواج ایشان با دختر حضرت شعیب. ماجرای دختران شعیب را هم ان شاء الله قرار خواهم داد.

بخشی از جلسه اول 1395/7/5

*سوره مبارکه قصص ، آیه ۷ :

«وَأَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ»

ما به مادر موسی وحی کردیم که موسی را شیر بده و نگرانی نداشته باش(در آن شرایطی که آن همه پسر کشته شد و در عین حال موسی به دنیا آمده بود) وقتی بر موسی ترسیدی او را در دریا بیافکن و نترس و نگران آینده نباش و غصه گذشته را نخور حتماً ما با همه قدرتمان موسی را به تو برمی‌گردانیم و موسی را از رسولان قرار می دهیم.

*سوره مبارکه طه ، آیه ۳۷ تا ۳۹

وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَیْکَ مَرَّةً أُخْرَى *إِذْ أَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّکَ مَا یُوحَى *أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِّنِّی وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَیْنِی

موسی! ما یک نعمت بسیار بزرگ دیگری را به تو دادیم، نعمت این بود که ما به مادر تو وحی کردیم که بیافکن او را در یک جعبه ای ، بیافکن تابوت را در دریا ، دریا خودش او را به طرف ساحل می‌آورد ، دشمن من و دشمن موسی او را می‌گیرد اما منِ خدا تو(ی) موسی را دوست داشتنی کردم که هرکس تو را می بیند دلش برای تو می رود حتی فرعون و در مقابل چشمان من تو ساخته می شوی.

در جلد ۱۳ بحار که عموماً جریانات حضرت موسی(ع) را ذکر می کند روایتی است از قول امام محمد باقر(ع) که می‌فرمایند : حمل مادر موسی با بقیه حمل ها فرق داشت یعنی آثار حمل در او دیده نمی شد به همین جهت از دسترس قابله های فرعون در امان بود، چون کاهنان مصر به فرعون خبر داده بودند که بچه ای به نام موسی می آید که هلاک تو و اصحابت به دست اوست، فرعون هم سالیان سال پسرکُشی داشت.

وقتی مادر موسی وضع حمل کرد و دید پسر است نگاه کرد و غصه دار شد و گریان شد بابت این مولود، قابله او به او گفت چرا گریه می کنی؟ گفت الان او را ذبح می کنند، خدای سبحان قلب قابله موسی را نسبت به موسی مهربان کرد و گفت نگران نباش من به فرعون گزارش نمی دهم، امام باقر می فرمایند موسی یک جوری بود که هیچ کس او را نمی دید مگر اینکه دلش برای می رفت . این همان معنی « وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِّنِّی » است ، من برای تو محبتی قرار دادم که دشمن هم که می بیند دلش برای تو می رود.

پیام ها:

۱. در سوره طه فرمود ما به مادر تو وحی کردیم«إِذْ أَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّکَ مَا یُوحَى» بعضی وقتها بچه ها باعث افتخار مادرها هستند، نمی فرماید ما به آن زن وحی کردیم ، می گوید چون مادر تو بود به او وحی کردیم، اولین پیام این است که گاهی اوقات به والد به جهت ولد شرافت داده می شود.

۲.شرافتی که به مادر موسی داده شد آشنایی با رمز و رموز است، وحی به معنی اشاره و رمز است و این با وحی ای که به انبیاء می شود فرق دارد. ما مادر تو را از این جهت که مادر توست با پاره ای از اسرار و رموز آشنا کردیم ، معلوم است آشنایی با اسرار و رموز دل آرامی ایجاد می‌کند چون این وحی مادر موسی را آرام کرد.

۳. در سوره قصص آیه ۷ فرمود « أَرْضِعِیهِ» او را شیر بده اما شیر به همراه ترس نه ، تا وقتی خاطرت جمع است او را شیر بده . حالا دانشمندان باید روی این کار کنند که وقتی به بچه شیر با ترس بدهی روی او اثر منفی دارد و شجاعت او از بین می رود، موسی قرار است شجاعانه در مقابل فرعون بایستد، به مجرد اینکه نگران شدی نمی گذارم به موسی شیر بدهی یعنی بین آن شیری که مادر به بچه می‌دهد و بین خصوصیات روحی بچه چقدر می تواند نسبت و مناسبت باشد. « فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ» دیگه شیر نده.

بنابراین زن شیرده چقدر باید آرامش داشته باشد و شیری که در آن ناآرامی است به بچه ندهد چون در بچه اضطراب ایجاد می شود.

ادامه دارد ان شاء الله

...

لینک منبع: http://emamraoof.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=3696

نشر این مطلب بدون درج منبع از سایت امام رئوف جایز نیست.

//

پ.ن: حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو را هم تسلیت میگویم. برای بازماندگان، مصدومان و نجات آتش نشانان زیر آوار مانده دعا کنیم.

۰ ۰
مــ. مشرقی
۰۲ بهمن ۱۵:۴۰
ممنونیم

پاسخ :

خواهش میکنم
خداروشکر که استفاده از این مطالب روزی همه ما شد
آب‌گینه موسوی
۰۳ بهمن ۱۱:۱۲
سپاس. استفاده کردم.

پاسخ :

نظر لطف شماست
الحمدلله که مورد استفاده بوده
لوسی می
۰۶ بهمن ۱۱:۵۲
جالبه که کامنت من اینجا نیست که بگم چقدر با مادر حضرت موسی عجین شده بودم و بهشون فکر میکردم در بارداری دومم! :)
کمثل موسی و هارون دعای روز و شبم بود..مرسی که اینها رو نوشتی.
خدا بر درجاتشون بیفزاید و ما و همه مادران رو هم مثل ایشون مورد عنایت قرار بدهد ان شالله.

پاسخ :

کامنت شما که هست؟ کدام کامنت نیست؟
ان شاء الله که بتوانیم رهرو راه حقی که رفتند باشیم
الهی آمین به دعای شما
میترا
۰۶ بهمن ۱۳:۵۷
من همون میترام. خصوصی در مورد پسوورد پرسیدم.
بعد دیدم که نوشتید خصوصی کامنت نفرستم. ببخشید.
ممنون

پاسخ :

برای توجه شما به قوانین متشکرم
زمانی که به صورت خصوصی سوال می پرسید، بدون هیچ راه ارتباطی از طریق ایمیل یا وبلاگ بنده نمی توانم پاسخ شما را بدهم.
شرط رمز دادن این هست که خانم باشید که هستید و این که بنده از طریق وبلاگ شما یا نظرات پیشین، کمی شما را بشناسم. چون مطالب رمز دار برای کسانی مفید خواهد بود که یک سری پیش فرض های فکری مشترک با نویسنده وبلاگ داشته باشند و بنده متأسفانه نه از شما شناختی دارم و نه از نظرات شما مطلعم.
ان شاء الله با همراهی بیشتر و به اشتراک گذاشتن نظرات می توانیم باهم در تعامل باشیم.
سپاس از حضور و نظر شما
لوسی می
۰۸ بهمن ۱۵:۱۶
تو همین پست دیگه! من فکر میکردم کامنت گذاشته م! حالا یا مثل همیشه نذاشتم و فکر کردم که گذاشتم یا اینکه نرسیده!

پاسخ :

نرسیدنش که بعید هست
احتمالا تصور کردید فرستادید اما نفرستادید. بعضی اوقات برای خودم هم این اتفاق می افته
.:.چراغ .:.
۱۰ بهمن ۱۹:۰۲
خیلی هم خوب
لطف می کنید بانو :)

پاسخ :

سپاس از حسن نظر شما
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان