صالحات

ایمان و حیا

بسم الله النّور

اوایل دفاع می کردم از همه ی طرح های حجاب و عفاف، خیلی مفصل و پر طمطراق؛ در انواع تجمع ها هم شرکت می کردم. اما الان خیر.*

چون حجاب معلول یک فرایند و تسلسل باطل است نه علت. برای حل یک معضل باید ریشه را در علت جستجو کرد.

«الْإِیمَانُ‏ شَجَرَةٌ أَصْلُهَا الْیَقِینُ وَ فَرْعُهَا التُّقَى وَ نُورُهَا الْحَیَاءُ وَ ثَمَرُهَا السَّخَاء»

ایمان درختی است که ریشه اش یقین، شاخه اش تقوا، شکوفه اش حیا و میوه اش سخاوت است.1

مبتنی بر این روایت، حیا بخشی از شجره طیبه ایمان است که بر شاخه تقوا شکوفه می زند و بر ریشه یقین استوار است. با این توضیح انسان با حیا  مؤمن است و با تقوا؛ و انسان بی حیا، ایمانش دچار اشکال است و باید ایمانش اصلح شود تا شکوفه حیا بر آن جوانه بزند.

کارکرد اصلی حیا در زنان حجاب است. یعنی حجاب نشانه ای آشکار از حیای درونی فرد است.2

بنابر این بی حجابی معلول نقص ایمان است و برای حل مسئله حجاب باید نقص ایمان را که حاصل فقدان و کتمان امر فطری حیا در وجود فرد است، برطرف کرد. پس می توان گفت علت بی حجابی، بی ایمانی است، یا به بیانی دیگر بی حیایی است.

برای فهم موضوع و ارائه راهکار برای برون رفت از بحران حیا و به دنبال آن بحران حجاب در جامعه باید چیستی، چرایی و چگونگی حیا را شناخت تا بتوان مؤلفه های حیا زدا را در جامعه تبیین کرد.

به عنوان پیش زمینه می توان مؤلفه های حیا زدا را در موارد زیر دید:

1- رزق حرام: به دلیل حاکمیت نظام اقتصادی ربوی لیبرالی در کشور با محوریت بانک های ربوی4

2- معماری بی حیا: معماری بستر بروز و ظهور طرفیت های انسانی است و محصول معماری اسلامی باید انسان با حیا باشد، اما معماری بی حیا و حریم امروزی مسلما محصولش انسان باحیای عفیف نیست.

3- تربیت بی حیا: تربیت در عرصه خصوصی و عمومی با محصولات فرهنگی موجود، عدم برنامه ریزی کلان و... عملا ولنگار و مبتنی بر بی حیایی است.

و مؤلفه های دیگر که نیاز به مطالعه دارند.

تسلسل باطل بی حیایی با نقص ایمان زن شروع می شود، در رفتار او با بی حجابی و پوشش بی حیا ادامه پیدا می کند، بی غیرتی مردان به آن دامن می زند، با ادامه روند بی حیایی ذائقه مردان در انتخاب همسر تغییر می کند، زنان مبتنی بر این ذائقه تغییر یافته مردان  لباس می پوشند و بی حیا تر می شوند و... این تسلسل باطل ادامه پیدا می کند.

به عقیده حقیر مهم ترین راهکاری که فعلا به شکل کوتاه مدت می تواند این معضل را حل کند برگزاری جنبش های غیرت است. زیرا دختران و زنان در حفظ و حصن پدران و همسرانشان هستند. اگر این حریم به خوبی توسط مردان غیور ما نگاه بانی شود بسیاری از معضلات امروز حل خواهد شد تا بتوان برنامه های بلند مدت را برای اصلاح این وضعیت تبیین و اجرا کرد.

راهکار مهم دیگر اقدام انقلابی از جانب مردان برای عدم توجه به ذائقه سازی های فعلی برای ارائه نسخه زیبایی دختران و زنان و توجه به معیارهای اسلامی برای ازدواج یعنی ایمان است.

اگر چنین اقدام انقلابی از سوی مردان مؤمن ما با ظهور غیرت و توجه به معیارهای اسلامی برای انتخاب زوج صورت بگیرد، این تسلسل باطل بی حیایی و بی حجابی از ابتدا و میانه اش منقطع می شود و مسلما نتایج حاصل از آن را به وضوح مشاهده خواهیم کرد.

....

پ.ن 1: آن چه گفته شد بخش اندکی از فکر نگارنده بود که به تحریر درآمد و این موضوع باید به تدریج کامل شود. احتمالا همین متن مقداری اصلاح و تکمیل خواهد شد.

پ.ن 2: کپی این متن بلا استثناء جایز نیست و بنده راضی نیستم جایی منتشر شود.


* اگر تجمعات را مصداق امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، امر به معروف و نهی از منکر زمانی انجام می شود که احتمال اثر باشد، اما بنده اثر مثبت تحول آفرینی در این تجمعات ندیدم. برای حل مشکل همان طور که گفته شد باید سراغ علت ها رفت، تا علت ها حل نشوند هر روز هم تجمع حجاب و عفاف و گشت های امر به معروف و نهی از منکر باشد این معضل حل نخواهد شد.

1- تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 87

2- با همین توضیح کوتاه می توان عبارت باطل «دلت پاک باشه» را پاسخ داد. دل پاک باید بروز بیرونی داشته باشد که بروز بیرونی حیای درون، حجاب است.

3- به شرط توفیق و حیات در آینده ارائه خواهد شد ان شاء الله

4- برای مطالعه بیشتر به سایت «جنبش ممانعت از جنگ با خدا» مراجعه بفرمایید.

۰ ۰
سر گشته
۲۲ تیر ۱۰:۳۸
سلام علیکم
صحبتهاتون و کلیت مطلب بسیار عالی، اما راهکارتون رو قبول ندارم
مسائل و مشکلات اجتماعی یک طرفه نیست که یک طرفه هم راهکار بدیم. این موضوع هم همین طور اگه اشکالی هست حتما دو طرفه هست هم از خانم ها و هم آقایون
بعلاوه فکر میکنم این راهکار با اونچه که بالاتر گفتید هم تناسبی نداره

پاسخ :

سلام علیکم
لطفا دوباره به متن توجه بفرمایید: «به عقیده حقیر مهم ترین راهکاری که فعلا به شکل کوتاه مدت می تواند این معضل را حل کند برگزاری جنبش های غیرت است. زیرا زنان و دختران در حفظ و حصن پدران و همسرانشان هستند. اگر این حریم به خوبی توسط مردان غیور ما نگاه بانی شود بسیاری از معضلات امروز حل خواهد شد تا بتوان برنامه های بلند مدت را برای اصلاح این وضعیت تبیین و اجرا کرد.»
«راهکار مهم دیگر اقدام انقلابی از جانب مردان برای عدم توجه به ذائقه سازی های فعلی برای ارائه نسخه زیبایی دختران و زنان و توجه به معیارهای اسلامی برای ازدواج یعنی ایمان است.
اگر چنین اقدام انقلابی از سوی مردان مؤمن ما با ظهور غیرت و توجه به معیارهای اسلامی برای انتخاب زوج صورت بگیرد، این تسلسل باطل بی حیایی و بی حجابی از ابتدا و میانه اش منقطع می شود و مسلما نتایج حاصل از آن را به وضوح مشاهده خواهیم کرد.»

مسلما راهکار یک طرفه نیست. آن چه گفته شد به عنوان اولین راهکار در ایجاد زمینه برای اجرایی شدن راهکارهای اصلی مثل اصلاح سیستم رسانه، اصلاح الگوی پوشش، اصلاح معماری و... است.
ما خانم ها زیاد شنیدیم که به دخترها توصیه می شود که مثلا برای این که بیشتر مورد پسند پسرها برای ازدواج واقع شوی حجابت را کمتر کن، یا کمی آرایش و جلوه زیبایی ها اشکال ندارد چون به خاطر مصلحت بزرگتری به نام ازدواج این کار را انجام می دهی!
این واقعیتی است که وجود دارد و متأسفانه میان پسران مذهبی ما هم شیوع دارد.
این نتیجه همان تسلسل باطل است که اگر زمینه پیشینی اش یعنی اصلاح نگاه پسران مبتنی بر معیارهای دینی نسبت به ازدواج صورت بگیرد، نتیجه اش که کم حجاب تر شدن دختران برای مورد پسند واقع شدن است پیش نمی آید. به نظر حقیر آغاز کننده این تسلسل زنان و ادامه دهنده و مقوم آن مردان بوده اند.

نمونه اش این که پسر مذهبی با دختر بی حجاب به نیت اصلاح او ازدواج می کند و در حالت خوش بینانه موفق هم می شود در اصلاح او. اما به نظر من چنین اتفاقی اصلا قابل تقدیر هم نیست. چون اولا معلوم است معیار پسر در موقع انتخاب چه بوده، ثانیا دخترهای عفیف ما وقتی می بینند مورد پسند نیستند رو می آورند به کمتر شدن حجابشان و این اتفاق اصلا خوشایند نیست.
این کلیت مسئله است که دلایل و مؤلفه های زیادی در آن دخیل هستند اما به نظر حقیر اگر این راهکار به عنوان شروع عملی شود اثراتش به مراتب بیشتر خواهد بود.
میم ....
۲۲ تیر ۱۰:۵۷
تنها راه حلش مبارزه با لقمه های حرومه.همون بانک هاستB-)حل همه چیز در ید اقتصاد هست

پاسخ :

یکی از راهکارها حل معضل ربوی بودن بانک هاست، علت های دیگر هم هستند که در متن ذکر شدند.
مریم
۲۲ تیر ۱۴:۲۴
سلام عرض می کنم خدمت خواهر گرامی خودم
تشکر میکنم که بعد از سالها بلاخره یک نفر حرف دل ما رو زد و مساله ب حجابی زنان و بی غیرتی مردان رو ریشه یابی کرد هر چند که این بحث به عقده بنده خیلی مفصل باید بررسی ببشود و به تمام زوایای پیدا و پنهانش باید پرداخته بشود هر چند که خواهر عزیزم تا حدود زیادی به صورت اجمالی بحث رو مطرح کردند ولی تا جایی که سواد محدود بنده اجازه میده و تحقیق کردم این موضوع بی حجابی که با رضا خان استارت خورد پروژه ای بود که شاید چند دهه پیشتر بررسی و کار شده بود که نحوه طرح آن در ایران و کشور های اسلامی و انواع قبح شکنی ها رو شامل میشه که متاسفانه دوستان رسانه و فرهنگی سال ها خواب موندند و منتظر که خود مردم تو دربایستی خانواده و محل زندگی کورکورانه حجاب به الین مهمی رو رعایت کنند عدم آگاهی بنظر من بزرگترین علت بد حجابی و بی حجابی بابت متن طولانی عذر خواهم و تشکر میکنم که به این موضوع مهم پرداختید

پاسخ :

سلام علیکم و رحمه الله
اتفاقا برایم خیلی مهم بود که نظر شما را در این رابطه بدانم.
بله این جریان کاملا برنامه ریزی شده هست و ما هم برای مقابله باید برنامه ریزی داشته باشیم که نداریم متأسفانه و با تجمع و... مشکل حل نخواهد شد. تجمعات فقط مطالبه اند اما اقدام عملی ثمربخش وجود ندارد.
سر گشته
۲۳ تیر ۰۱:۴۰
بنده شما رو میشناسم و به اندازه ای از شما مطلب و حرف حق دیدم که با احتیاط بیشتر بخوام بهتون اشکال بگیرم. بنابراین مطمئن باشید برای گذاشتن نظر بیشتر از یک بار متن رو خوندم و بعضی قسمت ها رو هم چند بار خوندم. مگر این که بگید نگارش متن خوب نبوده و بعضی کلمات اون بار معنایی که میخواستید رو به خواننده منتقل نکرده که بحث جدایی هست.

اما در مورد اصل بحث
1 بالاتر طبق روایت فرمودید بی حجابی ریشه در بی حیایی و بی حیایی ریشه در ضعف ایمان داره که بخوایم ریزتر وارد بشیم باید قبل از ایمان ضعف یقین و تقوا رو هم بگذاریم. حالا با این حساب چطور غیرت مرد باعث قوت ایمان و یقین و ... برای زن میشه؟ مثال نقص این راهکار در جامعه ما خیلی زیاد هست.
2 از نظر شما ملاک مذهبی بودن یک پسر در انتخاب همسر و به صورت خاص در معیار حجاب و عفاف و زیبایی پسندی و ... چیه؟ آیا چیزی غیر از الگوهای ائمه و دین و مذهب هست که می فرمایید پسر مذهبی ما برای ازدواج به حجاب دختر بی توجهی می کنه؟ موضوع بحث حجاب هست بعد چطور میشه پسری رو که به این مسئله ی مذهبی در انتخاب همسر بی توجهی می کنه رو مذهبی بنامیم؟ بالعکس در مورد دختر چطور میشه دختری که به حجاب و عفاف صرفا برای پسندیده شدن توسط دیگران بی توجهی می کنه رو دختر مذهبی بنامیم؟ مذهب ما که داره خلاف اینها رو میگه!
بعد اینکه چطور میشه پسری با چنین ملاکی زندگی کنه و کم کم عفت و غیرتش نسبت به زنان مذهبی جامعه و در نهایت همسر و دختر و محارم خودش از بین نره؟ بالعکس چطور ممکنه دختری با چنین ملاکی زندگی کنه و کم کم حیائش در برابر مردان جامعه و نامحرم از بین نره و چطور ممکنه کم کم فکرش به کسانی فراتر از همسر و پدر و محارم خودش کشیده نشه؟
خب یقینا ما از چنین پسر و دختری نمی تونیم انتظار غیرت و حیاء داشته باشیم که چنین راهکاری اصلا قابل بحث باشه.
مسئله ی کسی که دغدغه و خواستش خلاف اینهاست و در حال مبارزه با نفسش هست اما گاهی هم خطا میکنه جداست. و اصولا چنین مردان و زنانی دیگه نیاز به راهکار گرفتن ندارند چون خودشون در حال عمل به این راهکارها هستند که اگر نبودند دیگه مذهبی هم نبودند و دیگه غیرت و حیاء براشون معنایی نداشت ...

3 به فرض که پسری غیرت به خرج داد و موقع ازدواج با ملاک عفت و حیاء دنبال همسر مناسب بود. آیا با این فرض اگر دختر باحیائی پیدا نکرد و همه ی دختران به ظاهر مذهبی با همون بهانه هایی که داخل متن گفتید حیاء رو به پسندیده شدن فروخته بودند. بعد این راهکار شما و اون پسر به نتیجه میرسه؟ این دقیقا همونجایی هست که بنده میگم راهکار باید دو طرفه باشه وگرنه نتیجه ای نداره.

نمونه ای هم که عرض کردید همین اشکالات رو داره.

یقینا علم و معرفت شما بیشتر از بنده هست و میدونم که همه ی این اشکالات رو خودتون بهتر متوجه هستید و به همین خاطر هم تو مقدمه عرض کردم شاید سوء تفاهم ما به خاطر اختلاف برداشت از جملات و کلمات باشه و نه اختلاف در اصل نظرات.

پاسخ :

اولا متشکرم نسبت به حسن نظر شما نسبت به صالحات و دقت نظرتون در مطالعه مطالب
ثانیا یک خواهشی از شما و بزرگواران دیگه داشتم، لطف می کنید از این به بعد نظر طولانی خودتون رو در چند کامنت مجزا ارسال کنید تا هم من در پاسخ دادن راحت تر باشم و هم دوستان دیگه راحت تر بتونن نظرات رو پیگیری کنند.

1- زن زمانی که ازدواج می کند به حصن همسر خودش در می آید و می شود محصنه. مرد هم نسبت به همسرش قوام است و وظیفه حفظ و حفاظت از همسرش به عهده اوست. مبتنی بر آیه «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» (سوره تحریم آیه 6) یکی از وجوه قوامیت حفظ خانواده از نار و هرچیزی است که موجب دوری خانواده از حدود الهی می شود، است.   همچنین در زمان دختری این وطیفه پدر است که خانواده خود را نسبت به خروج از حدود الهی حفظ کند.
همه ی آن جه گفته شد از موارد غیرت مرد به عنوان غیرزدایی از حریم خانواده است که با توجه به آیات موجب قوت ایمان و افزایش یقین هست.
ما در اینجا به موارد استثنا که مثالش در قرآن آمده مانند همسر حضرت لوح و لوط کاری نداریم. اگر غیرت مردان در جامعه عمومی شود کلیت جامعه بسیاری از مشکلاتش در حوزه عفت حل خواهد شد.

2- در مورد مذهبی بودن تعریف عام مد نظر هست. یعنی مسلمانان و نه حتی مؤمنین. و مسلم و مؤمن به فرض گناه کار بودن هم از دایره ایمان و مذهب خارج نمی شوند. از نظر اسلام دختری که رعایتش در حجاب کم هست از دایره مذهب خارج نیست، پسری هم که در انتخاب معیارهای اولیه اش مادی است از دایره مذهب و مذهبی بودن خارج نیست.
اما این گناه به دلیل ترویج و عمومی شدنش جنبه مفسده و فساد پیدا کرده است.
البته این عمومی شدن به این معنا نیست که همه پسران ما یا همه دختران ما این گونه هستند و در این گناه اشتراک دارند بلکه ادامه این روند به این معنی است که واقعا تضمیمی وجود ندارد که دختران عفیف ما که فعلا عفیفند و تن به بی عفتی های رایج در جامعه ندادند عفیف بمانند. مثالش در نظر قبل گفته شد و توصیه به حجاب کمتر دختران مجرد برای مصلحت بالاتری به نام ازدواج!

در مورد ادامه این قسمت هم که فرمودید چه تضمینی وجود دارد که مرد با غیرت باشد که همسرش با عفت بشود، به نظر حقیر تضمینی وجود ندارد جز حدود الهی. و بنای ما هم از مظرح کردن موضوع غیرت با غیرت شدن مردان با غیرت نیست. بلکه با غیرت شدن مردان کم غیرت و بی غیرت هست تا غیرت در جامعه عمومی شود.

3- بنده فرض شمارو صحیح نمیدونم در مورد انتخاب همسر از جانب پسران. چون مشکل همین جاست که دختران با حیا و عفیف دیده نمی شوند که بخواهند برای پسران مؤمن معرفی شوند نه این که وجود نداشته باشند. این معضل راهکارش واسطه های عاقل ازدواج است که در جامعه فعلی ما بسیار کم هستند.
حتی اگر فرض شما را هم صحیح بدانیم خدا امری گذاشته است به نام هجرت تا این مشکل حل شود.

در این که قصورو نارسایی در انتقال کلام حقیر وجود داره شکی نیست اما مطمئن باشید میزان علم و معرفت من در حقیقت چیزی نیست. بنده فقط می نویسم، همین.
ش
۲۳ تیر ۱۱:۴۷
ضمن عرض سلام و تشکر
یه نقدی به متن دارم. شما فرمودید دور تسلسل از زن شروع می شود اما تا جایی که بنده مباحث تفسیری را به یاد می آورم از مرد شروع می شود. خداوند در قرآن کریم اول به مردان دستور غض بصر می دهد... اگر  مردان جامعه غض بصر را رعایت می کردند خانم ها به سمت جلب توجه نامحرم نمی رفتند...

پاسخ :

سلام علیکم
آیه 2 سوره نور مبنای این بحث هست « الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی‏...» مفسرین دلایل متعددی را برای حکمت این که چرا در این آیه ابتدا زن آمده سپس مرد ذکر کرده اند. (مثال شبیه هم داریم که در آیه السارق و السارقه اول مرد آمده)
یکی از حکمت ها همین هست که زن زمینه ساز چنین گناهانی هست. اگر این زمینه از جانب زن وجود نداشت عدم غض بصر هم در ادامه پیش نمی آمد.
سر گشته
۲۳ تیر ۲۲:۲۵
1
بله حرف شما درست ولی آیا اگر خود زن نخواد غیرت مرد به نتیجه ای میرسه؟
صحبت بنده در مورد همون استثناء هایی هست که عرض کردید. البته اینها در زندگی بزرگان استثناء بوده که همون استثناء هم برای چنین انسان های والا مقامی زیاده ولی در زندگی مردم عادی چطور؟ باز هم این مسائل استثنائی به وجود میاد و کمه؟
مثلا همسر امام حسن علیه السلام که ایشون رو به شهادت رسوندند. امام هم که مظهر تام غیرت الهی هست پس چطور شده که همسر امام دچار چنین خطای بزرگی شده؟ این نعوذبالله نشان دهنده ی ضعف غیرت امام که نبوده یقینا. پس چرا نتونستن همسر خودشون رو از آتش حفظ کنند؟
از این مثال ها تو این دوره خیلی زیاد هست. مردان غیوری که نمی تونن مانع بی حیایی و خطاهای دیگه ی همسر و دخترشون بشن. چرا؟ به هزاران دلیل و مؤلفه که منتهی شده به اراده ی خلاف اون زن و یا دختر.
قبول دارم که یکی از این مؤلفه ها میتونه غیرت مرد باشه اما همه چیز نیست.

پاسخ :

سوال بنده این هست آیا تمام زنان زمان حضرت امام حسن علیه السلام مانند همسر ایشون بودند و نکته مهم تر آیا بی حیایی در اون زمان رواج داشت و آیا همسر ایشون یا مثال های دیگه به بی حیایی شهره بودند؟
حیا جزء فطرت زن و مرد هست و در هیچ دوره ای مثل دوره ما انقدر انسان ها از فطرتشون دور نبودند. استثنائات همسران ائمه هم از جنبه بی حیاییشان نبوده از جنبه های دیگر مانند عدم ولایت پذیری و... بوده است.

سوال مهم تر این که اگر مردی (پدر یا شوهر) نتوانست دختر و همسرش را عفیف و با حیا نگه دارد، حک.مت می تواند یا جامعه؟ یا رسانه یا دوستان؟ یا دانشگاه و مدرسه؟
حوزه تأثیرگزاری این دو قابل قیاس نیست.
سر گشته
۲۳ تیر ۲۳:۱۳
2
خیلی نوشتم اما پاک کردم چون به نظرم بحث حاشیه ای هست و تو اصل موضوع دخالتی نداره.
صحبت بنده این هست که یا کسی به غیرت و عفت اسلامی پایبندی نظری و عملی داره که این راهکار براش بی معناست یا پایبندی نظری داره اما عملا پایبندی نداره که باز هم صرف توصیه بی تاثیر هست بلکه باید یک محرک عملی وجود داشته باشه (با توجه به ریشه یابی ضعف عمل اون شخص) و یا کسی که پایبندی نظری و عملی نداره که این آدم گوشش بدهکار راهکار ما نیست و قبلش باید مجابش کنیم تا قبول کنه. یک گروه چهارم هم هستند که علما پایبندند ولی در نظر نمی فهمند چرا و این گروه دیر یا زود تحت تاثیر جو جامعه به گروه سوم تبدیل میشن مگر اینکه باز روی عقیده ی نظری شون کار کنیم. در نهایت هم برمیگردیم به همون اشکال بالا.
+ اونچه که شما بلای جان عفت و حیاء دختران معرفی می کنید در مورد غیرت پسران هم هست. همون کسانی که به دختران میگن حجاب رو کم کن یا آرایش کن و ... به پسران هم میگن ببین دختری که میخوای بگیری خوشگله یا زشت!!؟ یا مراقب باش امل نباشه که آبروت میره و ... .
خب این پسر هم مطمئنا به مرور بی غیرت میشه.

پاسخ :

بله با نظر شما موافق هستم
اما کار کردن صرف روی عفت دختران نهایتا در بهترین حالت گروهی از زنان و دختران را عفیف می کند.
اما توجه به غیرت و محور قرار دادن غیرت مردان هم مردان را با غیرت می کند هم زنان را عفیف.
چون مردان محافظ حریم حیای خانواده خود هستند.
سر گشته
۲۳ تیر ۲۳:۲۲
3
مطمئنا کسی که ملاکش عفت و حیاء دختر باشه با دیدن دنبال دختر نمیگرده بلکه از طریق همون واسطه ها که معمولا مادران و زنان جامعه هستن دنبال چنین دختری میگرده. در نهایت هم این دخترها دیده میشن منتها نه جایی که دختران دیگه دیده و پسندیده میشن بلکه در مجالس و مکان های خاص فرهنگی و مذهبی...
اما حرف شما صورت سوال بنده رو تغییری نداد.
بالاخره و به هر شکل باید دختری هم با ملاک عفت و حیاء اسلامی وجود داشته باشه یا نه؟ اگر بله که پس راهکار میشه دو طرفه وگرنه راهکار یک جانبه به نتیجه ای نمیرسه.

پاسخ :

بله ممکن هست چنین پسری از طریق خیابان و... دنبال ازدواج نباشه اما این به این معنی نیست که معیارهایش تغییر می کند. بلکه به مادر می گوید برای من به دنبال دختری با قد و رنگ پوست فلان و... باش. صورت مسئله تغییر چندانی نمی کند و مسئله دیده نشدن باقی است.
فرض بخش انتهایی صحبت شما را قبول ندارم چون شما مبنا را گرفته اید که دختر عفیف وجود ندارد و بنده با این فرض شما مخالف هستم.
سر گشته
۲۳ تیر ۲۳:۳۹
کل صحبت بنده همونطور که گفتم اینه که راهکار شما یک طرفه هست و راهکار یک طرفه به نتیجه ای نمیرسه. چون یک طرف این ماجرا خانم ها هستند.
یقینا این رو خودتون هم قبول دارید چون بارها تو مطالب دیگه به شکل های مختلف به ریشه های این مشکل اشاره کردید و بهتر از بنده می دونید که این مشکل صرفا با یک راهکار جزئی و برای یک قشر خاص به هیچ وجه قابل حل نیست. باید یک حرکت و جنبش همه جانبه و ریشه ای انجام بشه.
اگر مرد خوب بشه ولی همسر و دخترش به هر دلیلی نخوان خوب بشن کار اون مرد اثری داره؟ نه در نهایت باز هم اون حیاء و عفت ایجاد نمیشه.

ببخشید صحبت طولانی شد

پاسخ :

مسلّم هست که بنده موافق راهکار یک طرفه نیستم
اما همان طور که عرض شد محوریت اقدامات حیا تا به حال با محوریت زن بوده، که این محوریت باید به سمت غیرت مرد تغییر کند و این به این معنا نیست که زنان مورد توجه نباشند.
برای نتیجه گیری کوتاه مدت این راهکار مؤثرتر خواهد بود.
اما به نظر حقیر اقدامات بلند مدت باید با محوریت زنان باشد نه مردان.
در اینجا فقط کلیاتی از موضوع حیا گفته شد. بحث مفصل هست که ان شاء الله در آینده مطرح خواهد شد.
ش
۲۴ تیر ۲۰:۴۲
عجب!!! شما در حد "الزانیة و الزانی..." دارید بحث می کنید?! همچین کسانی که دیگه حد سلبی را رد کرده اند... فکر می کنم پایه بحثتان را داخل حدود الهی قرار دهید بهتر باشد... "لاتقربا الزنا"... الان در جامعه ما مگر چقدر زنا وجود دارد که شما از زناکار شروع کردید???... الان بیماری که در جامعه ما در حال شیوع هست زنای ذهنی هست که در محدوده "لاتقربا الزنا" است و راه حلش "غض بصر" هست و دستور غض بصر اول برای مرد صادر شده...

پاسخ :

خیر بنده حد صحبتم در حیطه «لا تقربوا الزنا» است. به نظر شما زنی که آغازگر این حرکت است آغازگر قرب و نزدیک شدن به این عمل نیست؟
غض بصر برای مرحله بعد از این آغاز گری است که قرب و نزدیک شدن به زنا رخ ندهد.
خودتان هم اشاره کردید که زنا محصور به آن چه عوام از آن فهم می کنند نیست بلکه زنای ذهنی از شقوق آن است که با بی حجابی رواج پیدا می کند.
(منظق شما در مطرح کردن این سوال اشتباه هست و از صغری و کبری نتیجه اشتباهی گرفتید)

نکته مهم این که حتما باید توجه کرد که غض بصر مرد نسبت به زن و زن نسبت به مرد عام هست نه خاص. مثلا زن و مرد برای نزدیک تر شدن به تقوا  باید چشم از همه ی نامحرمان بپوشانند نه  فقط نامحرمانی که رعایت عفت نمی کنند.


مسیر
۲۵ تیر ۱۰:۰۸
عالی بود بانو!
چه خوب حرف هایی که این روزها مدام توی ذهن م چرخ می خورد را نوشتید!!!

پاسخ :

نظر لطف شماست و الحمدلله که این طور بوده.
فاطمه غلامی
۲۵ تیر ۱۳:۴۰
موافقم

پاسخ :

برای موافقت شما ممنونم.
ش
۲۵ تیر ۱۸:۳۸
اختلاف نظر بنده با شما در این هست که می فرمایید زن آغازگر این دور تسلسل است... من معتقدم ریشه بی عفتی زن در بی غیرتی مرد هست... بی حیا شدن زن ریشه در بی حیایی مرد دارد...

پاسخ :

بنده با شما موافق نیستم در این زمینه به همان دلایلی که عرض شد
حرف بنده و شما در این موضوع دو تا مسئله جداست
فهم این تسلسل یک موضوع و ریشه یابی بی حیایی  موضوع جداگانه دیگری هست.

خود حکمت حجاب برای این هست که این تسلسل آغاز نشود.
سر گشته
۲۵ تیر ۱۸:۴۹
1
صحبت بنده یه مقدار عام و کلی تر بود. بنابر اونچه که خودتون بالاتر عرض کردید که مرد باید اهلش رو از نار و هر چه که موجب دوری خانواده از حدود الهی میشه حفظ کنه و این رو مصداق غیرت و غیر زدایی دونستید.
بنده با توجه به همین صحبت گفتم حتی اگر اون مرد امام باشند و کمال غیرت رو هم داشته باشند، اگر زن نخواد و اراده ی عملی رو نداشته باشه، غیرت مرد به نتیجه ای نمیرسه. خود زن هم باید بخواد و در حوزه ی صحبت ما هم به همین شکل اگر جنبش غیرت هم به راه بندازیم ولی زنان جامعه دغدغه و اراده ی عفت و حیاء نداشته باشند نتیجه ای در پی نخواهد داشت.
پس اگر قرار بر این هست که چنین راهکاری عملی بشه باید از طرف دیگه راهکاری هم برای ترغیب زنان به عفت و حیاء در نظر داشته باشیم.

درباره ی بخش دوم و سوالی که عرض کردید هم باید دید که انحرافات زنان جامعه از کجا نشأت میگیره و ضعف تربیت در کجاست؟ از طرف غیرت مردان هست یا رسانه ها و تهاجم فرهنگی یا سطح پایین معرفت و علم این دسته از زنان در حوزه ی دین و حکمت های اون یا ... ؟ به نظر شما بزرگترین ضعف تربیتی از طرف مردان و پدران هست یا بزرگترین منشأ انحراف پدران و همسران هستند؟

پاسخ :

راهکارهایی که ارائه شد معطوف به دو دوره بند مدت و کوتاه مدت بود.
راهکار کوتاه مدت برای گرفتن نتیجه بهتر تمرکز بر غیرت است همان طور که عرض شد و دلایلش ذکر شد. و این به این معنا نیست که زنان ترغیب به حجاب نشوند بلکه به این معناست که تمرکز بر غیرت است.
راهکار بلند مدت هم اصلاح ساختارها، سیتم تربیت، نظام رسانه، معماری و... است.
سر گشته
۲۵ تیر ۱۸:۵۶
2
بنده نمیگم صرفا روی عفت دختران کار بشه بلکه میگم چرا شما میگید صرفا روی غیرت مردان کار بشه؟ اگر قرار هست کار و راهکاری باشه باید هم روی غیرت مردان باشه و هم عفت زنان.
در مورد ادامه ی صحبت هم اگر قرار باشه اینطور حساب کنید بنده میگم چون زنان مربیان فرزندان و همسرانشون هستند پس کار کردن روی عفت زنان به مراتب میتونه اثرگذارتر باشه. الی ماشاءالله در این رابطه روایت و صحبت بزرگان دینی هم هست. درسته؟
به فرض هم که همسر بی غیرتی داشته باشند میتونند نسل بعدی مردان جامعه رو با غیرت تربیت کنند.
اما خب بنده میدونم یک بخش از این معضل هم به دست مردان حل میشه پس منطقی نیست بیام بگم صرفا باید به عفت و حیاء زنان توجه کرد.

پاسخ :

عرض بنده این نبود که صرفا روی غیرت مردان کار شود. بلکه برای نتیجه بهتر در مدت زمان کمتر تمرکز بر غیرت راهکار مناسب تری است.
این صحبت اشتباهی است که زن مربی همسرش هست. زن فقط همسر هست نه مادر یا مربی شوهرش.
که البته به این معنا نیست که قدرت تأثیرگذاری ندارد اما تأثیرش زیاد نیست چون مرد قوام است بر او و اثر گذاری مرد بر زن بیشتر است و در این زمینه مسئولیت هم دارد.
برای تربیت نسل آینده هم باید در راهکار بلند مدت لحاظ شود نه کوتاه مدت.
سر گشته
۲۵ تیر ۱۹:۳۲
3
متوجه نشدم! خب به فرض هم که به مادرش چنین ملاک هایی رو بده(اشکال دارم به این صحبت ولی بگذریم) آیا به این معنا هست که دیگه براش عفت و حیاء دختر اهمیتی نداره؟

بنده چنین مبنایی ندارم. برعکس کل صحبت بنده همین هست که باید دختران عفیف جامعه رو حفظ کرد و برای عفت دختران راهکار و برنامه داشت همونطور که باید برای غیرت مردان برنامه داشت. وگرنه میرسیم به جایی که دختر با عفتی باقی نمیمونه حتی اگر همه ی مردان باغیرت باشند که غیر ممکن هست چون عفت و غیرت با هم پیش میرن اگر یک طرف رو بگیریم و بخوایم پیش ببریم و یک طرف رو به کلی رها کنیم مسلما در اون طرف هم پیشبردی نخواهیم داشت.
به شرطی مردان جامعه با غیرت میشن که به همون نسبت زنان هم با حیاء بشن و به شرطی زنان جامعه باحیاء میشن که به همون نسبت مردان هم باغیرت بشن.
البته با توجه به پاسخ نظر بعد شما هم ظاهرا با همین موضوع موافقید. پس اختلافی وجود نداره و تفاوت همونطور که گفتم در برداشت از مطلب بود.

ان شاءالله منتظر مطالب بعدی هم هستیم.

پاسخ :

خیر به این معنی نیست. فقط معیار چنین پسری زیاد به صلاح نیست و منجر به فساد خواهد شد و وضعیت می شود آنچه که هست. دختران با چهره های معمولی دیده نمی شوند و مجرد می مانند یا برای جلب توجه به بی حجابی روی می آورند.
برخی آقا پسرها به قول بزرگواری که ایشون هم کار وساطت ازدواج انجام می دادند «باربی های محجبه» می خواهند.
مبنای فرض شما به نظر اشکال دارد. چون برعکسش هم می تواند مصداق داشته باشد. اما در فرض شما مبتنی بر همه مواردی که ذکر شد عفت منوط است به غیرت و ارتباط طولی با یکدیگر دارند نه عرضی. یعنی غیرت مردان  منجر به عفت زنان  خواهد شد اما عفت زنان منجر به غیرت مردان نخواهد شد.
در مورد فرض بعدی و شرطی هم که فرمودید همین مسئله وجود دارد چون شما رابطه عفت و غیرت را عرضی گرفتید نه طولی.

در تکمیل این پست یک کلیپ خوب دیدم و یک صحبت خوب شنیدم که کلیپ نیاز به اصلاح دارد برای انتشار، و صحبت هم باید در اینترنت منتشر شود تا بتوانم در وبلاگ قرار دهم. ان شاء الله آن ها را در تکمیل این مطلب قرار خواهم داد.
لوسی می
۲۷ تیر ۱۱:۵۴
من تعجب میکنم که هر پست شما رو دوبار میخونم! و اولین بار کامنت نمیذارم! اما دومین بار که میام دنبال کامنتم میگردم! چرا آیا؟؟!
:دی
به نظر من تعریفی که از حیا ارائه میشه شرطه.

پاسخ :

همه ما گاهی این طور میشیم که تصور می کنیم کاری رو انجام دادیم اما فی الواقع فقط در تصورمان انجام شده نه در واقعیت.
بله مسلما برای ارائه راهکار باید چهارچوب مفهمی کاملی داشته باشیم.
سر گشته
۲۷ تیر ۲۱:۵۱
فکر می کنم با این اوصاف در مورد اصل بحث اتفاق نظر داریم.
متشکر بابت وقت و حوصله ای که میگذارید

میفرمایید زن مربی همسرش نیست که از نظر بنده، هست و در کلام بزرگان هم مؤید این صحبت وجود داره. البته مشخصه همونطور که شما هم اشاره کردید تاثیر زیاد نیست چه از طرف مرد و چه از طرف زن، چون دوران اصلی تربیت گذشته و هر چه سن بالاتر میره تربیت هم سخت تر میشه اما این صفات چه در مورد مرد و چه زن، صفات ذاتی هست و ارتباطی نداره به این که چه کسی قرار هست تحت تاثیر این صفات قرار بگیره. یک مرد چه برای همسر و فرزند و چه برای غیر اونها در ابعاد و اشکال متفاوت قوام هست کما این که یک زن هم چه برای همسر و فرزند و چه غیر اونها در ابعاد و اشکال مختلف مربی(نمیدونم به چه صفتی برمیگرده) هست.
نکته ی بعد ویژگی مردها در مقامل همسر یا محبوب هست و هر کس که نفوذ عاطفی و قلبی در اون ها داشته باشه که مرد در مقابل این شخص نرم و رام میشه و کاملا این موضوع در تغییر ویژگی های شخصیتی مرد موثر هست. وسیله ی اثرگذاری و تربیت برای زنان از بعد عاطفی، روحی و انگیزشی هست و برای مردان از بعد عقلانی و فکری اگرچه که هردو میتونند از راه دیگه هم اثرگذار باشند ولی باز هم از همین مجرا باید باشه...
البته شما هم به کلی منکر این موضوع نشدید ولی فکر می کنم کمی در مورد ویژگی ها و صفات شخصیتی هر دو جنس تحلیلتون کم باشه.
ملاکی برای مقایسه ندارم که بگم تاثیر زن بر مرد بیشتر هست یا بالعکس و این موضوع کاملا وابسته به شرایط و ویژگی های دو طرف هست.

+ زنان هم بی مسئولیت نیستند. اگرچه که شاید روایت یا آیه ای نتونم در مقابل صحبت شما بیارم ولی یقین دارم که در مقابل و به شکلی دیگه مسئولیت مشابهی هم برای زنان وجود داره. (اگر نیازی بود میتونم سوال کنم) تحلیل هایی هم دارم اما صحبت رو خیلی طولانی میکنه.

پاسخ :

بحث تأثیرگذاری با تربیت متفاوت هست.
مثلا یکی از حوزه های مهم در مورد زن نعم العون فی طاعه الله بودن هست برای مرد، یا همان لتسکنوا و آرامش بخش بودن. همه ی این ها مثلا ممکن هست اخلاق مرد را تغییر دهد اما غیرت بحث کاملا متفاوتی هست به نظر خیلی نمی توان مردی را که بی غیرت است از طریق همسرش با غیرت کرد. حداقل من نمونه ای ندیده ام.
از شما هم بابت پیگیری و دقت نظر سپاسگزارم.
سر گشته
۲۷ تیر ۲۲:۳۵
یک جستجویی در روایات مربوط به ازدواج بکنید حتما میبیند که در بعضی روایات در مورد زیبایی زن هم ملاک هایی وجود داره. بعد از اون صحبت علماء و بزرگان دینی هم هست که مؤید این ملاک ها باشه.
البته همین روایات و همین علماء ملاک حیاء و عفت رو هم مطرح می کنند. این یعنی این دو با هم قابل جمع هستند.

اونچه که مد نظر شماست مربوط به ذائقه ی جوانان هست. خب یقینا پسری که ایمان و غیرت و عفت داشته باشه ملاک و ذائقه ش مطابق با باربی ها و مدلهای غربی نیست بلکه مطابق با نژاد و شکل و ملیت خودش هست. برعکس دختری هم که ایمان و عفت و حیاء داشته باشه ملاکش از زیبایی مدلهای غربی و باربی و ... نیستند. پس هیچ کدوم از این دو گروه مورد بحث نیستند.
معتقدم پسری که نسبت به نامحرم عفت نداشته باشه به مرور غیرتش هم از بین میره. بی عفتی نسبت به نامحرم نشون دهنده ی همون ضعف و سستی در نظر هست. همینطور دختری که ضعف نظری داشته باشه به مرور عفت و حیاء ش از بین میره حالا گاهی به بهانه ی دیده شدن برای ازدواج و گاهی به دلایل دیگه.

نمی دونم برچه اساسی فرمودید این دو در طول هم هستند اما نظر بنده این نبود که این دو در عرض هم هستند. هر دو رو در طول ایمان میدونم. حیاء و عفت زن روی ایمان مردان اثر داره و غیرت مرد روی ایمان زنان. هر دو روی هم اثر دارند اما نه به صورت مستقیم. اگر ارتباط مستقیم بود باید نتیجه هم مستقیما ایجاد میشد ولی میبینیم موارد استثناء زیاد هستند و همین موارد نشون میده که این دو ارتباط مستقیم با هم ندارند. چه بسا مردی غیرت نداشته باشه اما همسر با حیائی داشته باشه و چه بسا مردی غیرت داشته باشه اما همسر بی حیائی داشته باشه.

پاسخ :

من روایت های زیادی را در مورد معیارهای ازدواج دیده ام. آن هایی که راجع به زیبایی آمده راجع به ملاک های زیبایی است نه این که زیبایی معیار باشد برای ازدواج. مهم ترین ملاک برای انتخاب دختر دین و ایمان است و این در روایات بسیار تکرار شده که بر شما باد دختر دین دار.
و یا حتی آمده (نقل به مضمون) که بر شما باد بر دختر بارور حتی اگر زشت روست.
مسئله دیگر هم در مورد روایت های مربوط به زیبایی این هست که این روایت ها برای دادن حد است تا معیارهای عجیب و غریب در نظر مردان و پسران حذف شود.
بعد هم در مورد این روایت که گفته شده اگر دختری را برای زیبایی و ثروتش انتخاب کنید نه به ثروت می رسید نه به زیبایی و اگر کسی دختر را به خاطر دینش خواست به هر دو می رسد، تفکر کنیم متوجه می شویم که زیبایی معیار نیست بلکه چیزی است که خداوند در نظر مرد جلوه می دهد و برای او قرار می دهد.
نمی دانم این ماجرا را از قول حاج آقای قرائتی شنیدید یا نه، ایشون تعریف کردند دختری زیبایی ظاهری چندانی نداشت موقع آمدن خواستگار گریست، تربت اباعبدالله (ع) را به صورتش زد و گفت خدایا من به دلیل ظاهرم پسندیده نمی شوم خودت شرایط ازدواجم را فراهم کن، اتفاقا این خانم با همان آقا ازدواج می کند و انقدر زندگی خوبی نصیبش می شود که دائم این آقا از ظاهر همسرش تعریف می کرده و به او همیشه دعا می خوانده که همسرش را چشم نزنند.
مسلما این خانم که چهره اش تغییر نکرده، بلکه خداوند در نظر این مرد او را زیبا جلوه داده است که تحقق همان امری است که در روایت آمده.

الان یک اصطلاحی رواج دارد بین آقا پسرها که ظاهر دختر به دلم بنشیند. باید پرسید کدام دل؟ دلی که هزار جور تصویر دیده و باید ظاهر فرد دلخواهش تطابق با آن دل داشته باشد؟
مردی که واقعا غض بصر داشته و غیور است هر زنی در چشم او زیباست یعنی خداوند وعده داده است که اگر به خاطر دین دختری را برگزید، او را برایش زیبا جلوه دهد.

برداشت من از صحبت شما این بود که در عرض در نظر گرفتید. بحث در طول هم بودن که عرض شد در مورد اثر متقابل و این که عفت و غیرت مقوم هم هستند نیست، همچنین شکی نیست که عفت زن و غیرت مرد در طول ایمانند و مبتنی بر همین روایت شکوفه درخت ایمان حیاست؛ بلکه غیرت مرد منتج به عفت زن خواهد شد اما برعکس این اتفاق به نظر حقیر صادق نیست.
و مشکل بنده با  «چه بسا» در جمله شماست. این موارد که فرمودید شمولیت عام ندارند.
اگر عامه مردان غیور باشند زنانشان نیز با حیا خواهند شد.

کلیپ و صوتی را که وعده دادم ببینید منظورم را متوجه خواهید شد ان شاء الله. بیان حقیر برای بیان این مطلب نارساست.

مخاطب
۲۸ تیر ۱۲:۴۸
درست تجمع ها در ظاهر تاثیر عمیقی ندارند.
 اما من معتقدم در شرایط فعلی همین تجمعات هم لازمه که باشه در حالیکه بله مسایل از ریشه هم بررسی و حل شود.
تاثیر تجمع ها رو من دیدم در بین مردم. بله کم هست اما تاثیر داره . باعث کمی رعب در دل افراد خیلی بیحیا می شه که کمی فقط کمی جلوی بی پروایی هاشون رو بگیرن . و تاثیرات دیگه هم دیده ام داره به هر حال بر روی برخی از مسئولین نه همه شان و بر روی برخی از مردم نه همه مردم تاثیر داره که بخودشون بیان
من از غربیها یاد گرفتم هر کاری که برای حل یک مشکل می توان انجام داد انجام داد هر کدام از آن اقدامات در جایگاه خودش در حد خودش تاثیر می ذاره نباید انتظار فراتری از آن اقدام داشت.
مخاطب
۲۸ تیر ۱۲:۴۹
چون تجمع تاثیر فراتری از حد و قواره خودش نداره نباید آن رو حذف کرد . بلکه در حد خود این اقدام باید ازش انتظار داشت
مخاطب
۲۸ تیر ۱۲:۵۲
و اصلا یک نکته بسیار حائز اهمیت این بود که روز ملی حجاب و عفاف مصوب شده و مردم باید به اون اهتمام داشته باشند. ما قتل عام ظالمانه مسجد گوهر شاد را زنده نگه داشتیم و تظاهرات بیرونی هم داشت این اقدام که خیلی خوب بود یک یوم الله ی زنده نگه داشته شده و باید بهتر برای مردم جا بیافته که حذف حجاب توسط راضاخان قلدر چه روزهای تلخ و دهشتناکی برای مردم مظلوم ما بوده است

پاسخ :

با شما موافق نیستم و معتقدم این تجمعات تأثیر چندانی نداشته اند.
برای بی حجاب سازی زنان ابتدا بی حجاب سازی مردان با تغییر لباس شروع شد. آن ها هم می دانستند اول باید غیرت مردان را هدف گرفت. و به تدریج مردان بی غیرت زنانشان بی عفت شدند.
سر گشته
۲۸ تیر ۲۳:۳۸
بحث ما الان بر سر الفاظ نیست چه تاثیر گذاری و چه تربیت و چه هر لفظ دیگه ای. مهم تغییر نظری و عملی عقاید هست که زن چنین توانایی نسبت به همسرش داره. بالاتر از اون با همون نفوذی که داره و با تدبیر و رفتار عاقلانه میتونه تمام رفتارها و اعمال و عقاید همسرش رو تحت تاثیر قرار بده.
نظر بنده این هست که اثر گذاری زن بر مرد و مرد بر زن در حوزه ی عفت و غیرت از مجرای ایمان هست.
با حرف شما موافقم یعنی اثرگذاری غیرت بر حیاء بیشتر هست تا حیاء بر غیرت اما باز معتقدم مجرای اثر گذاری از هر دو طرف ایمان هست و اگر اثر ایمانی نداشته باشه نه از غیرت، حیائی حاصل میشه و نه از حیاء، غیرت.
عام رو قبول ندارم. الی ماشاءالله به شخصه موارد نقض دیدم و نمی تونم بگم این موضوع عام هست.

در مورد زیبایی نظر بنده رو فکر می کنم تو مطلبی که به همین اسم نوشته بودن خوندید قبلا. از خیلی جهات با شما هم نظر هستم و بحثی نیست.
صحبت بنده اینجا این بود که این دو یعنی حیاء و ایمان و دینداری و ... با زیبایی قابل جمع هستند. بله بنده هم در روایات و صحبت بزرگان ندیدم این موضوع رو به عنوان ملاک لازم و ضروری مطرح کنند. ملاک های ضروری همون هست که شما هم عرض کردید اما به عنوان ملاک های فیلتر گذاری اینها رو هم آورده شده. ضروری نیست اما با عفت و ایمان و ... قابل جمع هست و میتونه به عنوان ملاک های بعدی قرار بگیره. ما نمیتونیم به پسر بگیم به زیبایی حق نداری توجه کنی. نه روایات و کلام بزرگان دین هم نشون میده که در این ملاک های ثانویه کاملا شخص آزاد هست و کسی نمی تونه بگه اون پسر خلاف شرع عمل کرده یا دچار خطا شده. چون قبلش ملاک های اولیه رو هم در نظر داشته و بعد سراغ ملاک زیبایی و ... رفته.

پاسخ :

در مورد تأثیر متقابل حیاء و ایمان با شما موافق هستم.

در مورد زیبایی هم آخرین نکته را عرض میکنم و مایل به ادامه این بحث نیستم چون باید سرجای خودش مطرح شود.
بله نمی توان به پسری گفت به زیبایی توجه نکن. مسئله فعلی ما استاندارد زیبایی است و این که معیار اصلی شده است زیبایی. و این به ظاهر حرام نیست و با چهارچوب فعلی برای حدود شرعی نمی توان گفت خلاف شرع است اما در کل جامعه چون منجر به افساد و فساد می شود نمی توان آن را امری ممدوح دانست. کما این که در حال حاضر شاهد بروز فساد بابت معیار اصلی بودن زیبایی هستیم.
منظور از ملاک اصلی بودن هم این است که مثلا اگر پسری دو انتخاب بین دختری با ایمان بالا و ظاهری معمولی و دختری با ظاهری مبتنی بر استاندارد زیبایی موجود و ایمانی کمتر بود، گزینه دوم انتخاب آن پسر است. 
سر گشته
۲۹ تیر ۰۰:۰۱
حرف شما از جهتی درسته.
به ذهنم رسید از این جهت که لزوما همیشه علت قبول یک امر ایمانی و عقلی نیست بلکه خیلی اوقات دلایل دیگه ای هم داره. خیلی از متأهلین جوان چنین حالتی دارند و به خاطر شور و شوق اولیه ی ازدواج در خیلی موارد و مسائل از هم تاثیر می پذیرند منتها نه تاثیر ایمانی بلکه صرفا احساسی و عاطفی. بنابراین ریشه ای هم وجود نداره و چه بسا تمام این اثرات بعد از اولین اختلافات جدی از بین بره.
به صورت کلی اگر اثر موقت و بی ثبات رو هم در نظر بگیریم حرف شما درسته چون از جنبه های عاطفی خانم بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند.

پاسخ :

بنده هم در این زمینه با شما موافق هستم.
ترنم
۲۹ تیر ۱۲:۱۹
سلام علیکم
اولش اعتراف کنم حوصله نکردم کامنت ها رو تا آخر بخونم
ولی بحث اولش دومش رو کلا غیر ضرور می دونم
مگه قراره یه گروه معطل گروه دیگه بمونن که اول دومیش می کنیم؟
هر کی حواسش به وظیفه خودش باشه
هر چی هم زودتر و تند تر به تر
مسابقه ست دیگه
السابقون السابقون ....
اصلا خاصیت تسلسل اینه که از هر جاش شروع کنی دومینو وار به بقیه جاهاش سرایت می کنه

پاسخ :

السلام علیک و رحمه الله
عذر شما موجه هست و اشکالی نداره که نظرات دیگر رو نخوندید
نه قرار به معطلی نیست
اما وقتی با شرایط بحرانی مواجه می شویم باید سریع ترین راه را برای حل مشکل پیشنهاد و ارائه داد. به همین دلیل این راهکار داده شد.
سر گشته
۲۹ تیر ۱۹:۵۳
جواب اشکالی که عرض کردید رو بالاتر تو پاراگراف دوم این نظر داده بودم. مَثَل همون کاردی هست که هم میشه باهاش قتل نفس کرد و هم میشه ازش در راه درست یا مباح استفاده کرد. ما نه سرخودمون نه نعوذبالله خدا و نه قوانین خدا و دنیا نمی تونیم کلاه بذاریم. خیلی ها به اسم اسلام و با ظاهر اسلام خیلی کارها می کنند که اسلامی نیست و تکلیف شون روشنه و دلیلی نداره که ما به خاطر اونها حلالی رو حرام یا حرامی رو حلال کنیم.
عرض کردم با نظرتون در مورد زیبایی شخصا موافقم و تو یک یا دو مطلبی که قبلا نوشتم مفصل تر بحث کردم و اگر نظر شخصی هم باشه باز با شما موافقم. حتی در عمل هم یک بار اتفاق افتاد که بنا داشتم با خانمی ازدواج کنم که اصلا ایشون رو ندیده بودم و صرفا با ملاک دینداری و عقاید و حیاء و عقلانیت و ... بود که قصد ازدواج داشتم که .. بگذریم به هر دلیل منتفی شد.
عذرخواهم و متشکرم بابت وقت و حوصله ای که صرف کردید.

پاسخ :

بحث بنده عموم جامعه است که متأسفانه به این افساد دامن می زنند. نه استثنائاتی چون شما و بزرگواران دیگر که این گونه نبودند.
موفق باشید.
سر گشته
۲۹ تیر ۲۰:۵۵
عقیده ی شخصیم رو از این باب گفتم که بگم اتفاقا خیلی ها هستند که با این ملاک ها ازدواج می کنند نه اینکه باز این موارد رو استثناء بدونید. این خیلی ها هم (باستثناء حقیر که هنوز با خودم درگیرم) همون کسانی هستند که غیرت و ایمان درستی دارند و نه کسانی که صرفا غیرت ظاهری دارند و این غیرت باعث نمیشه از غیر چشم بپوشند و کم کم ملاک های زیبایی شون میرسه به جایی که شما اشاره کردید.

بر خلاف شما اتفاقا فکر می کنم این مسائل و مشکلات به سود اون دختر هم هست. چون خیلی راحت تر میتونه بفهمه که عقاید و ایمان و ملاک های طرف مقابل در چه سطحی هست. مثل این که به من نوعی بگن به خاطر عقیده ی به ساده زیستی و قناعت یا سختگیری در مورد حجاب یا ... دختر و خانواده ش حاضر نیستن جواب بله بهت بدن. خب این برای من بده؟ یعنی باید از عقیده ی خودم عدول کنم و بگم به هر شکل ممکن باید ازدواج کنم حتی بدون ملاک های خودم؟ مسلما نه. بنا هست به خیر و صلاح الهی برسیم نه این که به هر شکل ممکن ازدواج کنیم.
ازدواج وسیله هست نه هدف بنابراین فکر می کنم این مسائل بیشتر به نفع دختران با حیاء یا پسران مقید باشه. چون خیلی راحت تر می تونن تشخیص بدن که طرف مقابل مناسب هست یا خیر و کمتر به دام انتخاب های اشتباه میافتن. به نظرم به این شکل ازدواج نکردن خیلی بهتر از ازدواجی هست که به جای قرب باعث دوری از خدا بشه. و معتقدم حتی اون ازدواج بدتر همون منافع ظاهری هم که ما گمان می کنیم رو هم نخواهد داشت و بیشتر باعث گمراهی میشه. چون رضای خدا اولین ملاک هست که اگر نبود هیچ خیری در اون ازدواج نیست. از این جهت میگم که خیلی ها ممکنه بیان با حساب های ظاهری بگن خب من اگر ازدواج بد هم بکنم باز سود می کنم چون مثلا اگر از بابت حیاء و حجاب از عقاید خودم عدول کنم لااقل از بعد دیگه ای مثل مسائل جنسی بهتر میتونم خودم رو حفظ کنم که بنده معتقدم هیچ کس نمیتونه با این حساب و کتاب های ظاهری در کاری که خلاف رضای خداست به توفیق بندگی خدا برسه.

پاسخ :

برای توضیحات تکمیلی متشکرم.
فرض شما برای شناخت و تمیز فرد غیور و عفیف زمانی خوب است که ایمان و حیای دختر برای ازدواج به باد نرود.
همسر سید علی
۰۴ مرداد ۲۰:۰۴
سلام 
کلیت متنتون رو قبول دارم و به عنوان یک فرد مذهبی کاملا باهاش موافقم ...
ولی 
اگر بخواهم کمی از مذهبی بودن دور بشم و قوه عقلانی و تاریخی رو در نظر بگیرم ... 
یک سوالی اینجا مطرح می شه ....که آیا در زمان پیامبر که حکومت اسلامی در جامعه حکمفرما بوده ... مسئله ای به نام حجاب به شکلی که در جامعه ما وجود داره وجود داشته ؟
آیات حجاب در سال پنجم هجری یعنی 5 سال بعد از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه نازل می شه ... آن هم به این صورت که زنان آزاد از کنیزها مشخص بشوند ... و حدود حجاب برای زنان آزاد واجب الاجرا بوده ... این بدین معناست که به اصطلاح امروزی کنیزان از حجاب کمتر یا بی حجابی برخوردار بودند ... 
نتیجه ای که می شه از این مقدمات گرفت این بوده که اصل حجاب به این شکلی که در جامعه امروزی واجب الاجرا برای همه زنان هست در زمان پیامبر و در حکومت پیامبر بدین صورت نبوده ... یعنی بودند زنانی که بدون حجاب کافی در جامعه حضور پیدا می کردند و حاکم شرع که پیامبر بودند به این مسئله ایرادی نمی گرفتند ... (حرفم روی اصل حجابه نه حواشی زنان آزاد و کنیز) ...همانطور که قانون حجاب برای همگان اعم از مسلمان و غیر مسلمان در ایران در سال 59 یعنی دو سال بعد از انقلاب تصویب شد و تا آن زمان همچنان خانمهای غیر محجبه در جامعه رفت و آمد داشتند ... 
خب سوالی که باز اینجا مطرح می شود این است که آیا حکومتی که وام گرفته از حکومت اسلامی است در زمان غایب بودن امام معصوم اجازه دارد حکمی را که در عصر پیامبر بر همه اقشار جامعه واجب نبوده است را واجب کند؟
این سوالات من فقط یک هم اندیشیه با شما ... 
اگر صلاح دونستید می تونید نظر رو تایید نکنید

پاسخ :

سلام علیکم
سوالی که شما مطرح کردید رو دقیقا بسیاری از مخالفان این موضوع مطرح می کنند.
احکام تشریعی در زمان رسول خدا به تدریج نازل و اجرا می شدند و از همان ابتدا تمام احکام عرضه و اجرا نشد. این از مسلمات دعوت پیامبران بوده تا به تدریج جان ها و نفوس انسان ها آمادگی پذیرش اجرای احکام رو پیدا کنه.
مسئله ای که شما مطرح کردید یک سوال به دنبال خودش داره. آیا در میان جامعه ما کنیز وجود دارد که برای او حجاب لازم الاجرا نباشد؟
و یک سوال دیگر، آیا کنیزان به شکل شبه برهنه به شکل جامعه امروز ما در انظار عمومی حاضر می شدند؟
و کلا کنیزان در آن زمان شامل چند درصد از جامعه می شدند؟

در مورد بخش دوم صحبت شما باید برویم سراغ حکمت احکام اسلامی؟ و به ویژه چرایی لازم الاجرا بودن احکام اجتماعی در حکومت اسلامی
اولا وقتی فرد وارد جامعه می شود باید حقوق دیگران را در جامعه رعایت کند
موجبات فساد را فراهم نکند
امنیت ظاهری و باطنی جامعه را بر هم نزند
مثلا دزدی چون مخل امنیت اقتصادی است و نظام اقتصادی را بر هم می زند حرام است و برای او جزای مشخص شده وجود دارد تا مانع رواج این موضوع شود.
حکم حجاب هم زیاد تفاوتی با احکام دیگر اجتماعی ندارد و هر عقل سلیمی می پذیرد که مانع شیوع و رواج فساد در جامعه شود و حکومت اسلامی وظیفه دارد امنیت خانواده و اجتماع را به هر طریقی که شرع دستور داده فراهم کند.
اصلا تفاوت مهم حکومت اسلامی با سکولار در همین است که حکومت اسلامی موظف به اجرای شرع است نه عرف.

و این که مهمترین وظیفه حکومت اسلامی اجرای حدود الهی است و این که اجازه ندهد جامعه از این حدود خارج شود.
حضرت آقا اخیرا نظرشان را در این مورد بیان کردند:
 «🔷نظر صریح رهبر انقلاب درباره حجاب اختیاری و خطوط انحرافی درباره حجاب و عفاف

🔸در دومین اجلاس فعالان مردمی عفاف و حجاب که امروز در مشهدمقدس در حال برگزاری است، متن سخنرانی رهبرمعظم انقلاب که 20اردیبهشت ماه درجمع شورای جبهه ملی مردمی عفاف و حجاب کشور ایراد شده است، توسط حجت الاسلام دعایی برای اولین بار مطرح شد.

رهبر معظم انقلاب در بخش هایی از سخنان خود فرمودند:

◀️همانطور که اشاره کردند بحث های انحرافی همانند اینکه حجاب الزامی، اجباری یا اختیاری است، وجود دارد.این حرفها به نظر من در جمهوری اسلامی جا ندارد.

◀️اگر چنانچه معلوم شد چیزی از نظر شرع حرام است، حکومت اسلامی موظف است که در مقابل این حرام بایستد. حالا راهی که انتخاب می کند چه راهی است، آن بستگی دارد به اینکه تدبیرش چه باشد؛ بنشینند راه درست را انتخاب کنند، بایستی بایستند.


◀️می بینید انگیزه هایی را که برای ترویج بی عفتی -نه بی حجابی- در جامعه وجود دارد و دارند تزریق می کنند. این ابزارهای جدید مانند فضای مجازی و غیره به این فضا کمک می کنند.

◀️در مقابل اینها حکومت اسلامی وظیفه دارد بایستد.نمی شود گفت ما عرضه مشروبات الکی را آزاد کنیم و بگوییم مردم نخورید! شارع مقدس برای این موضوع شلاق قرار داده، یعنی اینجوری نیست که فقط به نکنید گفتن اکتفا کند.

◀️جلوگیری طرق مختلفی دارد. بله ممکن است شما بگویید فلان روش، روش غلط، تند یا ناکارآمدی است و فلان روش روش بهتری است، اینها بحث دیگری است اما در اینکه باید مواجهه و مقابله کرد، در این کسی نباید تردید کند.»

یک نکته تکمیلی هم در مورد آزادی حجاب وجود دارد و آن این است که برخی زنان ما جای هر نوع پوشش را گم کرده اند. و قدرت تشخیص این که کدام لباس مناسب کدام مکان است را ندارند. اگر این قدرت تشخیص وجود داشت شاید شرایط به حادی وضع موجود نمی شد.
همسر سید علی
۰۵ مرداد ۲۰:۴۵
ممنون از پاسختون 
ولی متاسفانه مثل گذشته معتقدم که پاسخهایتان در راستای پاسخ دهی به سوالات قرار نمی گیره ... چون موضوع مطروحه در سوالات چیزدیگریست و موضوع پاسخ داده شده از طرف شما، چیز دیگری ...
نقدهایی به پاسختان دارم که نمی دونم اصلا گفتنشون به جا هست یا نه ...
(چون مکان عمومیه و امکان رفت و آمد هر نوع تفکری هست می گم)
برای همین آخر نظر قبلی هم تایید رو به خودتون واگذار کرده بودم و نمی دونستم که نظرات در اینجا باز هستند ...
هنوزم معتقدم که اگه صلاح می دونید نظر رو بردارید ... 
ولی دوست دارم اگر می شد یک فضای خصوصی تری بود که در این مورد 
باهم گپ و گفتی به دور از تعلقات مذهبیمون و با استناد به تاریخ اسلام و حتی انقلاب  در رابطه با این موضوع داشته باشیم. 
:)

پاسخ :

اتفاقا من مایلم این موضوع عمومی مطرح بشه و ازش استقبال هم می کنم
چون این مسئله سوال خیلی ها هست و ممکن هست نظرات تکمیلی مخاطبان دیگه کمک کنه به حل معضل
من متوجه ایراد شما هم نشدم که پاسخ به سوالات چیز دیگری هست
گرچه من روشم این هست که خود پرسش کننده به حل مسئله برسه و من پاسخ حاضر آماده ندم تا شرایط فکر کردن به وجود بیاد و فضای آزاد اندیشی
احتمالا به این دلیل چنین تصوری برای شما به وجود اومده
أنارستان ...
۱۶ مرداد ۱۶:۱۵
خیلی عالی بود، همه ی کامنت ها رو نتونستم بخونم اما حدود ۸۰ درصد رو مطالعه کردم،
یک نکته ای به ذهنم رسید اینجا مینویسم شاید به کار بیاد، اینکه غیرت رو و پارامترهای اون و نتیجه ی هر پارامتر رو اگر به تفصیل روش کار بشه و انتشار پیدا کنه شروع خوبیه،
مثلا": غیرت شامل رفتار الف، ب، ج خواهد بود، رفتار الف در زن ها فلان اثر رو داره...من در بحث رعایت عفت و حیا دیدم که حتی خانم هایی که حجاب کامل ندارند وقتی همسرشون رفتار غیرت مندانه یا محبت درست داره کمتر اهل خودنمایی میشن خانم ها و یک جور عزت و غرور خاصی دارند، حالا نمیدونم احترام به همسر یا محبت زیر شاخه غیرت هست یانه، ولی شاید بد نباشه آقایون از این نقطه نظر هم نگاه کنن
فقط نظر بود، و ممکنه عملی نباشه، شما بهتر میدونید..

پاسخ :

لطف دارید
نظر شما خیلی متین و کاراست و باید در مطالعات تکمیلی لحاظ شود
ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان