صالحات

ایمان و حیا

۳۰ نظر

بسم الله النّور

اوایل دفاع می کردم از همه ی طرح های حجاب و عفاف، خیلی مفصل و پر طمطراق؛ در انواع تجمع ها هم شرکت می کردم. اما الان خیر.*

چون حجاب معلول یک فرایند و تسلسل باطل است نه علت. برای حل یک معضل باید ریشه را در علت جستجو کرد.

«الْإِیمَانُ‏ شَجَرَةٌ أَصْلُهَا الْیَقِینُ وَ فَرْعُهَا التُّقَى وَ نُورُهَا الْحَیَاءُ وَ ثَمَرُهَا السَّخَاء»

ایمان درختی است که ریشه اش یقین، شاخه اش تقوا، شکوفه اش حیا و میوه اش سخاوت است.1

مبتنی بر این روایت، حیا بخشی از شجره طیبه ایمان است که بر شاخه تقوا شکوفه می زند و بر ریشه یقین استوار است. با این توضیح انسان با حیا  مؤمن است و با تقوا؛ و انسان بی حیا، ایمانش دچار اشکال است و باید ایمانش اصلح شود تا شکوفه حیا بر آن جوانه بزند.

۰ ۰

فرماندهان جنگ نرم

۹ نظر

بسم الله النّور
یک روایت مهمی است که از امام باقر علیه السّلام نقل شده ، فرمودند: «.. وَ یَجِی ءُ وَ اللهِ ثَلاثُمِأَةَ وَ بَضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِیهِم خَمسُونَ اِمرَأَةً یَجتَمِعُونَ بِمَکَّةَ عَلی غَیرِ مِیعادٍ قَزعاً کَقَزعِ الخَرِیفِ؛ سوگند به خدا! سیصد و اندی نفر می آیند در میان شان 50 نفر زن هستند، در مکّه اجتماع می کنند بی آن که قبلاً وعده داده شده باشند ، آمدن شان هم چون ابرهای پاییزی است( که با حرکات تند می آیند و درآن مرکز جمع می گردند.»1
چند سال قبل بود که به دلیل به وجود آمدن موجی، این روایت و تحقیق درباره آن بر سر زبان ها افتاد و توجیهات برخی که آیا این
 روایت سندیت دارد، یا خیر.
جدای از همه جنجال ها، برخی توضیح می دهند که حضور 50 زن در جمع 313 نفر از افراد و فرماندهان برای امور پرستاری و امور درمان و…  است.
کسانی که این روایت را این گونه تفسیر می کنند دو اشکال بزرگ دارند، اول این که نبرد آخرالزمان را فقط در جنگ سخت دیده اند که باید در آن شمشیر کشید. در صورتی که جنگ و نبرد در آخر الزمان یک بخش کوچکی از آن جنگ سخت است و بخش اعظم آن از نوع نیمه سخت و نرم است که خانم ها نقش بزرگی در آن در آن دارند. (هم به عنوان هدف دشمن، هم به عنوان بازیگر اصلی)
و نکته دیگر این که کسانی که آن 50 نفر زن را برای امور پرستاری و…  دانسته اند، از این موضوع غافل بودند که در روایات گفته شده زنان خانه دار در آخرالزمان فقیهند و قدرت تفقه در دین دارند.  پس شکی نیست که آن پنجاه زن از افراد اصلی، قدرت تفقه در دین دارند و خصوصا قدرت اداره، هدایت و فرماندهی جنگ نرم و شاید جنگ نیمه سخت و واضح است که زنان بسیار دیگری تحت فرماندهی آنان است.


دریافت
حجم: 7.47 مگابایت


1- بحار الانوار ج 52 ص 223 ، تفسیر برهان ج 1 ص351

۰ ۰
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان