صالحات

نقش های بی بدیل 2

بسم الله النّور

نقش بی بدیل مادر در توجه به عواطف فرزند

شما اگر بچه ی خودتان را در خانه تربیت نکردید، یا اگر بچه نیاوردید، یا اگر تارهای فوق العاده ظریف عواطف او را -که از نخ های ابریشم ظریف تر است- با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقده نشود، هیچ کس دیگر نمی تواند این کار را بکند؛ نه پدرش و نه به طریق اولی دیگران؛ فقط کار مادر است. این کارها، کار مادر است. اما آن شغلی که شما بیرون دارید، اگر شما نکردید، ده نفر دیگر آنجا ایستاده اند و آن کار را انجام خواهند داد؛ بنابراین اولویت با این کاری است که بدیل ندارد؛ تعیّن با این است.*


* منبع: نقش و رسالت زن 3، زن و خانواده، برگرفته از بیانات آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشر انقلاب اسلامی

۴ ۰
ترنم
۰۸ تیر ۲۰:۰۲
و اما نظرم به طور بسیار خلاصه
ما تو این مدت آشنایی مون با شما به این باور رسیدیم که اهل نظریه  بافی نیستید ولی لطفا دلایلی رو که برای حکم کردن استفاده می کنید (آیه ،حدیث و ...) به ما هم بگید بدونیم.

پاسخ :

بابت حسن نظر شما بسیار متشکرم :)

دلایل حکم کردن رو عمدتا سعی می کنم بگم.
اما بعضی اوقات بیان ادله بسیار طولانی هست اما تا جایی که بتونم ان شاء الله میگم.
اگر جایی نگفته بودم و نیاز بود، لطف کنید بگید تا تکمیل کنم ان شاء الله
تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
۱۰ تیر ۱۴:۲۲
سلام
عسل بهاری
۱۰ تیر ۱۴:۵۳
سلام به همه دوستای خوبم
درمورد صحبت های پست "عدل و قسط در ایفای نقش ها" همون جا نوشتم.

ممنونم از پیگیری بحث ها و جمع بندیت رهروجان... حرف ها وصحبت های اینجا هم باعث شد بیشتر فکر کنم و هم بهتر...
هرچند جواب قاطعی بدست نیاوردم و شاید هیچ وقت هم به دست نیارم...اما همین که با حوصله به حرف هام گوش کردی و سعی کردی تک تک پاسخ بدی ممنونم...
و اما نقش های بی بدیل...این حرف که مادری نقش بی بدیلیه البته که درسته اما لروزما عکسش صادق نیست...یعنی اینجور که شما گفتی که تمامی سایر نقش ها بدیل دارند پس می شه ازشون صرف نظر کرد صحیح نیست...ما توی تمام دوران های گذشته چندتا امام خمینی داشتیم؟؟ آیا میشه ادعا کرد اگر امام خمینی نبود باز هم انقلاب به همین شکل اتفاق می افتاد؟مطمئنن نه!اینکه قسمت چی بوده و حکمت چی بوده و سرنوشت چی بوده موضوع جداست...موضوع اصلی اینه که فرد فرد انسان ها در جهان "نقش های بی بدیل" هستند که هرگز نمی توان ادعا کرد که جایگزین دارند چون منحصر به فردند. 
حتی اگر منظور از "بی بدیل بودن" تنها انجام وظیفه است، بازهم هر فرد بسته به ویژگی های منحصر به فردش هر وظیفه ای رو انجام می ده که اونم قابل جایگزینی نیست. به همین دلیل تمامی نقش های انسان در تمامی جایگاه هاش منحصر به فرد و بی بدیله...محدود کردن این ویژگی به خصلت های جنسیتی کم عمق دیدن سایر خصلت های انسانیه...
من مطمئنم کاری رو که من دارم توی رساله دکتریم انجام می دم فرد دیگه ای هم میتونه انجام بده اما شما تضمین می کنی که با همین کیفیت و با همین احساس مسئولیت انجام بده؟؟؟!!
من اگر بتونم در آینده 10 فرزند صالح و سالم هم تربیت کنم طرحی که دارم انجام میدم اگر ان شاءالله به نتیجه برسه می تونه هزاران یا صدهزاران فرزند صالح و سالم که امروز وجود دارند رو نجات بده.
هر انسانی فارغ از زن یا مرد بودن "یک فردیت بی بدیل" هست که هرگز جایگزین عین به عین ندارد...در هیچ کدام از نقش های زندگیش.
بازم ممنونم ..
دفاع کردی شیرینی فراموش نشه!!

پاسخ :

سلام
طاعات و عبادات قبول
شما یک جا غیبت طولانیتون رو جبران کردینا :)

پاسخ های شما ان شاء الله در یکی دو روز آینده داده میشه :)

*******************************************************
سلام مجدد
بنده منکر منحصر به فرد بودن هیچ انسانی نیستم. و معتقدم هر انسانی در جایگاه خودش یک شخصیت و ویژگی های منحصر به فرد داره.
اما منظور من از بی بدیل بودن نقش ها اینه که مثلا اگر مادر امام خمینی شخصیتی مثل مادام کوری بود آیا امام خمینی ای به وجود می اومد؟!
پس نقش بی بدیل مادر امام خمینی پرورش فرزندی چون ایشون بود که تونست تاریخ رو عوض کنه.
اشکال بزرگ به رفتار مادام کوری هم همین بود. ممکن بود که کمی دیرتر اورانیوم کشف بشه اما ممکن بود فرزند او یک دانشمند بزرگ بشه که کشف هایی به مراتب بزرگ تر از اورانیوم داشته باشه و این رفتار غیر مسئولانه ایشون احتمالا این فرصت رو از بشریت گرفت.

در طول تاریخ به هر حال پیشرفت علم و اکتشفات صورت می گیره اما ماییم که باید تصمیم بگیریم در هر دوره و زمان کدوم نقش ما اولویت داره و کدوم هارو باید در کنار هم بهشون بپردازیم.

و این که این ما هستیم که باید در دوره و زمانی که هستیم تشخیص بدیم نقش اصلیمون چیه و اون نقش رو بسازیم
و بی بدیل بودنش رو به اثبات برسونیم.
امام خمینی هم در دامان مادر و پدری  پرورش یافتند که گوهر وجودیشون شکوفا شد و نقش خودشون رو شناختند و به اون عمل کردند. گرچه حتما شما بهتر از من می دونید که امام خمینی نمونه ی کامل «قسط و عدل در ایفای نقش ها» هستند و همه چیزشون سر جاش بود و هیچ نق رو فدای نقش دیگه شون نکردن و در همسری و پدری هم یک نمونه ی جامع و کامل بودن.

حالا ما باید ببینیم می خوایم نقش اجتماعیمون برامون پر رنگ باشه یا کسی باشیم که امام خمینی ها در دامانمون پرورش پیدا کنند.

و عسل بهاری جان در کل ببینید آیا حضور خانم ها در عرصه ی اشتغال و تحصیل بی بدیله؟
خانمی که بر فرض مثال برای صرف هدف اشتغال و نه نیاز مالی و... می ره منشی میشه و همون حقوق رو میده به مهد کودک برای نگهداری فرزندش واقعا چه ارتقائی برای شخصیت خودش و کل اجتماع می تونه ایجاد کنه.
از این مثال ها بسیار زیاد میشه زد.

و یه توصیه دوستانه خصوصی برای شما دارم که نیاز به راه ارتباطی داره اگر صلاح دیدید یه راه ارتباطی بگذارید. :)

عسل بهاری
۱۰ تیر ۱۴:۵۷
ببخشید توی متن بالا منظورم از پست "عدل و قسط در ایفای نقش ها" پست "مادری ظرفیتی برای کمال 2" بود.
یا مهدی(عج)
۱۱ تیر ۱۱:۴۰
سلام علیکم
نماز و روزه هاتون قبول باشه
در سحر های این ماه عزیز ما رو هم دعا بفرمایید

یا علی
التماس دعا

پاسخ :

علیکم السلام
محتاجیم به دعا
أنارستان
۱۱ تیر ۱۵:۰۱
سلام علیکم. احوال شما؟

پاسخ :

السلام علیک

الحمدلله علی کل حال
رضا
۱۱ تیر ۱۶:۴۳
سلام بر شما
چقدر این روزها به اینجور حرفها نیاز داریم. روزهایی که از زمین و زمان، خانه‌دار بودن زن را دست کم می‌گیرند و حتی مسخره می‌کنند. از تلویزیون گرفته که زن نمونه را زنی معرفی میکند که راننده کامیون است یا کارخانه‌دار تا مردم کوچه بازار! اینروزها احساس حقارت را در مادران خانه‌دار بوضوح میتوان دید. به امید روزی که مادران به جایگاه اصلی خود برگردند

پاسخ :

سلام
طاعاتتون قبول
از حسن نظر شما متشکرم.
اما یک پایه ی بزرگ این حرکت در تغییر نگاه مردان نسبت به زنان است که نه زن را و نه کارش را در خانه کوچک شمرند و نه او را تحقیر کنند.
بنده  معتقدم که اگر نگاه غلط برخی مردان به ظاهر مذهبی که به زن نگاه نادرست داشته و دارند  در جامعه ی ما نبود تفکر فمینیسیتی امکان جولان در جامعه را پیدا نمی کرد.

یا مهدی(عج)
۱۲ تیر ۰۵:۵۸
دوست شهیدت کیه؟؟!!

سلام علیکم. نماز و روزه هاتون قبول باشه. ان شاء الله قصد دارم در حد توانایی و با کمک خدا و خود شهیدان عزیز بخش هایی از زندگینامه های این بزرگواران رو که اغلب از کتاب هایی که در مورد این شهیدان نوشته شده جمع آوری کردم رو طی چندین پست برای هر شهید در وبلاگم براتون قرار بدم. در صورت تمایل ما رو همراهی و دنبال کنید.

شهید اول/شهید ابراهیم هادی


یا علی

التماس دعا
یاسمن هرندی
۱۲ تیر ۱۰:۴۲
سلام
ممنون، جمع بندی شد!

پاسخ :

سلام
طاعاتتون قبول
ان شاء الله که همین طور باشه
التماس دعای بسیار این ایام
ترنم
۱۲ تیر ۱۵:۲۶

...اگر تارهای فوق العاده ظریف عواطف او را -که از نخ های ابریشم ظریف تر است- با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقده نشود.... یک مثال از این مورد می زنید لطفا؟ متوجه نشدم منظور رو.


تعین با این است یعنی چی؟

پاسخ :

یعنی اگر کودک ما نیاز به محبت دارد، نیاز به توجه دارد، نیاز دارد تا او را در آغوش بگیریم و با گریه اش به نیازش پی ببریم، کسی جز مادر خود او نیست که بتواند این ها را بفهمد و نیازهایش را برطرف کند.
اگر این ها درست شناخته نشد و به آن توجه نشد، درآینده برای او عقده ها و گره های کوری میشود که باز کردنش و رفع آن ها به این سادگی نیست.

تعین با این است هم یعنی اصل موضوع که ماباید به آن توجه کنیم این است.
نوترینو
۱۲ تیر ۱۶:۱۷

فوق العاده بود لذت بردم

ولی این تارها را توضیح بدید مممنون

پاسخ :

لظف دارید.
زیر نظر ترنم جان توضیح دادم.

ریحانه
۱۳ تیر ۱۶:۴۸
عالی بود........
دخترکی عروسک به بغل دم درخونه نشسته بود به حال انتظار یا شایداضطرار تا مادرش از سرکار برگرده!
کودکان از محبت مربی مهد سیراب نمیشن.......
فردا اگه این بچه ها کم لطفی بکنن به پدر مادرا و به جای مهد والدین رو به خانه سالمندان ببرن نباید گله ای باشه!!!

پاسخ :

طاعات و عبادات قبول
لطف دارید خانمی
و کاش فقط همین موضوع بود.
این کودکان پس فردا می خواهند خود مادر و پدر شوند!
فاجعه هنوز خودش را نشان نداده!
أنارستان
۱۳ تیر ۲۰:۳۹
سلام مجدد.
"الحمد لله علی کل حال" بسیار دلپذیر بود.
مثل همه ی درس های خوبی که به من میدید.
یه سوال داشتم!
کلاس شنبه ی استاد چه ساعتی هست؟

پاسخ :

سلام
اگر البته فقط ننوشته باشمش!

کلاس بعد از ماه رمضان حدود 5 بعد از ظهر
باران زده
۱۳ تیر ۲۳:۵۸
خوندم و متوجه شدم وممنونم :)
موفق که هستین انشالله موفقیتتون ادامه پیدا کنه

پاسخ :

لطف دارید شما
هممون هرچی داریم از لطف خداست.
منظور از جمله اولتون رو نفهمیدم!
کجارو خوندین که احتمالا ابهام داشته و الان متوجه شدین؟
باران زده
۱۴ تیر ۱۹:۱۷
نه!
کلی گفتم. منظورم این بود که مطلبتون بدون ایهام بود

پاسخ :

ممنون لطف دارید
عسل بهاری
۱۴ تیر ۲۳:۲۵
سلام رهروجان
کاملا با نظرت موافقم عزیزم...مهمترین و بزرگترین تاثیر زنی مثل مادر امام خمینی همون پرورش فرزندی مثل ایشون بود...فقط واسه اینکه از سوال اصلی دور نشیم بذار یه مرور کنیم:
من پرسیدم که "اولویت بندی نقش ها در زندگی (نقش مادری، همسری، پژوهشگری،...) در زندگی از دیدگاه دینی بر چه اساس هست؟
جمع بندی شما این بود " که اولویت با نقش های بی بدیل هست و مادری یک نقش بی بدیل هست".
 منم توضیح دادم که "تمام نقش های هر انسان بی بدیل هست چون هر انسانی خودش یک فردیت بی بدیل داره پس اساس انتخاب نقش مادری نمی تونه بی بدیل بودن باشه چون تما نقش ها بی بدیلن". با این توضیح باز هم سوال اولویت بندی سر جای خودش می مونه که انتخاب این نقش های بی بدیل بر چه اساسی هست؟؟
می دونی دوستم، یه اختلاف پیش فرضی توی حرف های شما با حرف های من وجود داره که همین فکر میکنم توی جمع بندی هامون خیلی تاثیر گذاره...من توانایی ها جنسیتی رو چیزی جدا از قابلیت ها و استعداد های فراجنسیتی نمی دونم اما شما برای ویزگی های جنسیتی عنوان "نقش های بی بدیل" رو قائل هستی.

اگه من درست فهمیده باشم شما می فرمایید استعداد و هوش توانایی های مشترک بین زن و مرد هست اما "توانایی باروری" منحصر به جنسیت زن هست  پس  به "مادری به عنوان یک نقش بی بدیل و از پیش تعریف شده برای زنان " تاکید می کنید ..

من(هم از روی تجربه خودم و هم البته با استناد به بررسی های علمی که انجام شده) بدون تردید و با تاکید می گم که "تمامی توانایی ها و قابلیت ها و استعداد های بشری تحت تاثیر جنسیتش قرار داده". دانشجوهای که تو این 4-5 سال تدریس و دخترها و پسرهایی که توی تمام دوران تحصیل در کنارشون بودم به من ثابت کردن که هرچقدر توانایی های هوشی مساوی- از دیدگاه زنتیک- بین یک پسر و یک دختر وجود داره اما نحوه بروز و شکوفاییش مستقیما تحت تاثیر هورمون های جنسیتی قرار داره...به بیان ساده تر مثلا هوش ریاضی یک پسر و یک دختر با ضریب هوشی مساوی، در عمل بسیار متفاوت بروز پیدا می کنه..مثلا در یک آزمون مشترک سوال هایی هستند که 90 درصد دخترها نمی تونن به اون جواب بدن ولی بیشتر از 80 درصد پسرها جواب می دن و برعکس، سوالاتی هستن که همون پسرها نمیتونن جواب بدن اما برای اکثر دختر ها ساده و قابل حله!..تست های هوش زیادی تو این زمینه طراحی شده که با یه سرچ ساده می تونید پیدا کنید. 
با این دیدگاه، من تنها ویژگی منحصر به فرد جنسیتی یک زن رو توانایی باروری و مادری نمی بینم..ویزگی های جنسیتی  در نوع پردازش ذهنی زنان و مردان تاثیر فوق العاده ای دارن..به همین دلیل یک پزشک زن با تخصص و هوش و حتی رتبه علمی مشترک با یک مرد، نحوه تشخیص بیماری و درمانش با همون پزشک مشابه مرد متفاوته..دلیل تفاوتش لزوما بالاتر بودن سطح علمی یا هوشی نیست، بلکه نحوه پردازش متفاوت اطلاعات در دستگاه عصبی زن و مرد هست.
چیزی که اساسا باعث تردید من شد، این بود که باروری رو استعدادی می دونم که قابل مقایسه با هیچ یک از سایر استعداد های بشری نیست..نوعی شرکت در آفرینشه...این منحصر به فردش می کنه..این باعث شد که از خودم بپرسم "چرا همچین توانایی منحصر به فردی در زن وجود داره؟ چرا در همه زنان؟؟چقدر مقابلش مسئولم؟؟آیا حق انتخاب دارم؟؟اگر این قابلیت اینقدر ویزه هست، مسئولیتش هم ویزه هست و اگر من بدونم که نمی تونم به نحو احسن انجامش بدم چی؟؟ این حرف که شاید فرزند ماری کوری فلان و چنان می شد، خوب چرا خود ماری کوری فلان و بهمان نشه؟؟؟چرا چون زنه، موظفه که فرزندش رو برسونه به اون جایی که خودش می تونه برسه؟؟

ترنم جان حرف قشنگی زد..."کسی که از روی بی توجهی موجب آسیب به فرزندش میشه در امتحان مادری و پدری مردود میشه". به همین خاطر من این فکرها رو دارم قبل از بچه دار شدن می کنم که شاید اگر ماری کوری هم تو اون جامعه سنتی نبود می تونست بیان کنه که احساس مسئولیتش به پژوهش هاش بیشتر از احساس نیازش به بچه دار شدن بود و اون طفل بیچاره هم به اون روز نمی افتاد

چند روز پیش از یکی از اساتید دروس دینی پرسیدم که چرا این ویزگی منحصر به فرد-بارداری- گزینشی داده نشده؟آخه همه که مادرهای خوبی نیستن؟/زنانی رو می بینیم که آرزوی مادرشودن رو دارن اونوقت تو بیمارستان شاهد زایمان یک مادر معتاد هستیم که حاضره بچه اش رو برای یک بار مصرف مواد بفروشه...جوابی که شنیدم این بود که خدا از هیچ کدوم از بنده هاش ناامید نیست...همیشه به همه فرصت می ده و این ما هستیم که به سمتش بر میگردیم و یا نه....با این توصیف، آیا باید به یک مادر معتاد اجازه داد بچه دار بشه؟؟؟(می دونید توی کشورهای غربی عقیم کردن زنان بزهکار رایگانه!)یا حتی اجازه نه، باید تشویقش کرد؟؟

منظورم از پرسیدن این سوال ها پیدا کردن جواب تک تک شون نیست...من اگه بتونم ملاک های خودم و پیدا کنم میتونم جواب این سوال ها رو بدم...اون استاد دروس دینی، ملاکش تسلیم در برابر خواست خدا بود...اما قدرت تفکر و تعلق چی میشه؟؟جاش کجاست؟؟ پارسال واسه چک آب پیش پزشک زنان رفته بودم...وقتم ساعت 7 شب بود...وقتی رفتم تو اتاق خانم دکتر داشتن با موبایل صحبت می کردن و من یکم معطل شدم...وقتی صحبتش تمام شد عذر خواهی کرد، گفت پرستار بچه ها می گه کاری واسش پیش اومده باید بره، منم داشتم تلفن می زدم یه نفر و پیدا کنم بفرستم خونه بچه هاا تنها نباشن...گفتم آخی همسرتون بچه داری بلد نیستن؟!!!گفت همسرم جراح عمومیه مطبش طبقه بالای همین جاست!!م ن اگه 10-11 برم خونه اون 1-2 میاد!!! گفتم بچه اتون چند سالشونه؟؟گفت یه بچه 5 ساله و سه بچه 2 ساله!!!!!!! تا 2-3 روز حالم بد بود از تصور تنهای و بی کسی این بچه ها....آخه چرا همه باید بچه دار بشن؟؟؟چه الزامیه؟؟
ببخشید من باز دلم پر بود اینجا زیاد نوشتم...نمی دونم همه سوال هام توی یه دسته هست یا باید بخش بندی کنم؟؟!!شما خودت اگه هرجور صلاح دونستی تغییرات ایجاد کن..
(یه خبری از پایان نامه بهمون بده رهرو جان!!!مشغول ضمه نشی بشینی پای درد و دل های من از کاراهای خودت بمونی!!)

پاسخ :

سلام بر شما عسل بهاری عزیز
بیاید مرحله به مرحله با سوال های کوتاه جلو بریم.

1- آیا شما ویژگی های اکتسابی و ارثی رو می پذیرید؟
2- تعریف «نقش های جنسیتی» از دیدگاه شما چیه؟
3- وجه تمایز نقش های جنسیتی از نقش های غیر جنسیتی چیه؟

فکر کنم اگر به پاسخ این سوال ها برسیم می تونیم به یه مبنای مشترک در بحثمون برسیم ان شاء الله

(پایان نامه هم در حال انجامه شما نگران نباشید)
مصطفی قاسمی
۱۶ تیر ۱۱:۵۲
چقدر دقیق و چقدر عجیب
ممنون از پست خوبتون

پاسخ :

طاعات و عباداتتون قبول
مگر می شود صحبت های حضرت آقا خوب نباشد.
التماس دعا

نوترینو
۱۶ تیر ۱۶:۳۴

بدیل بر اساس فرهنگ لغت یعنی جانشین ، پس نقش بی بدیل یعنی نقشی که برای اون نمی توان جانشینی قرار داد پس همه ی نقش ها بی بدیل نیستند  بنابراین نقش پژوهشگری یا کارمندی و... یک زن را کس دیگری هم می تواند بر عهده بگیرد و آن کار پیش برود و روی زمین نماند. اما نقش مادری جانشینی ندارد. پرستار و مربی مهد اگر همه ی اخلاص و تلاش هم بزارد کار مادر نمی کند.

عسل بهاری جان گفتند"من مطمئنم کاری رو که من دارم توی رساله دکتریم انجام می دم فرد دیگه ای هم میتونه انجام بده اما شما تضمین می کنی که با همین کیفیت و با همین احساس مسئولیت انجام بده؟؟؟!!"

به نظرم این نمی تونه دلیلی باشه بر بی بدیل بودن اون نقش . از کجا معلوم کسی بهتر از ایشون انجام نده . یعنی اگر کسی تمام تلاش و اخلاص را در میدان بگذارد می تواند. قطعادر بعضی جزییات تفاوت هست

ولی این آدما هستند که  بی بدیلند رو قبول دارم  و مادری پرورش یک  انسانه  یعنی پرورش یک موجود بی بدیل پس نقشی بی بدیل باید باشه.


 

پاسخ :

این نظر شما بیان روشن تری از این مطلب بود.
از توضیحتون متشکرم.
نوترینو
۱۶ تیر ۱۶:۵۳

 

آیا یک زن به مادر شدن نیاز ندارد؟

 

وقتی خدا نقش انسان بودن را برای ما قرار داد .روح ما برای آن که به کمال خود یعنی قرب خدا برسد باید از جسم به عنوان یک ابزار استفاده و  محافظت کند پس باید بخورد بیاشامد بخوابد ، پس  امیال گرسنگی تشنگی و... را درما قرار داد .

حال من انسان در مسیر رسیدن به خدا باید نقش دیگری را هم بر عهده بگیرم نقش مادر و پدری پس باید میل آن را هم داده باشد. یعنی هرکسی این احساس نیاز به فرزند رو داشته باشه که اگه براورده نشه احساس خلا بکند.

 

آیا هر مردو زنی این نیاز رو احساس نمی کنند؟

 

پاسخ :

این پرسش شما ایده ای شد برای یک مطلب جدید ان شاء الله در مطلب جدید پاسختون رو می بینید.
اجمالا پاسخ این است که بله هر زنی این نیاز رو درون خودش داره.
أنارستان
۱۷ تیر ۱۶:۲۸
وای عجب پستی! عجب جملات نابی! بیست هزارتا لایک به این زیباییات!

پاسخ :

از اون جایی که مانفسمان بسیااااااار ضعیف می باشد! شاید یه قانون جدید به قوانین اینجا اضافه کنم مبنی بر این که هرکس از مطالب تعریف و تمجید کرد نظرش حذف خواهد گردید!


اما خب خدارو شکر این مطلب اخیر صحبت های آقاست و تا دلتون می خواد تعریف و تمجید کنید!
در نتیجه این نظر شما جان سالم به در برد! :)))
أنارستان
۱۷ تیر ۱۶:۴۱
خب بار اول که اومده بودم نخونده بودم!
انسان
۱۹ تیر ۱۱:۲۳
ده سوره مانع ده چییز می شود:
سوره حمد مانع خشم و غضب
سوره یس مانع عطش روز حساب
سوره دخان مانع اهوال روز جزا
سوره واقعه مانع فقر
سوره ملک مانع عذاب قبر
سوره کوثر مانع تسلط اعدا
سوره کافرون مانع مرگ در حال کفر
سوره اخلاص مانع نفاق
سوره فلق مانع حسد حسودان
و سوره ناس مانع قرض و  وسوسه شیطان
هستند
ماه مبارک رمضان رو قدر بدونیم
برای فرج اماممون و فرج هم نوعامون دعا کنیم

پاسخ :

بابت نظر پربارتون بسیار متشکرم.
احمدیان
۲۰ تیر ۰۱:۳۴
سلام رهرو جان
قبول باشه طاعات
ممنون از نکات خوبتون. و ممنون از مخاطبان خوب و عمیقتون از جمله عسل بهاری. خیلی نکاتشون خوبه. من به درستی و غلطی حرفشون کاری ندارم. مسیری که دارن طی می کنن در رشد قابل تقدیره. البته یک بار با عنوان " گردان طه" گفتم که خیلی امید دارم به حال خوش ایشون. حال خوش نیاز به دانستن و رشد. انشاالله خدا چنین حال خوشی رو به همه مان بدهد.
طاعات همه قبول باشه و هر کسی اهل طاعات تا الان نبوده انشاالله به برکت دعای کریم اهل بیت اهل طاعت بشه.
یا علی

پاسخ :

سلام بر شما دوست عزیز
طاعات شما هم قبول درگاه حق
سوال خودش می تونه باب ورود به مسیر حق باشه
ممنون از نظر لطفتون

أنارستان
۲۰ تیر ۱۴:۴۲
یک..
أنارستان
۲۰ تیر ۱۴:۴۳
دو
أنارستان
۲۰ تیر ۱۴:۴۴
سه
أنارستان
۲۰ تیر ۱۴:۴۵
آزمایش میکنیم!

کامنتا میرسه؟؟؟؟

الو؟  الو؟

پاسخ :

بله میرسن!
زهرا
۲۰ تیر ۱۹:۱۵
اینجا را تا کنون مشاهده کرده اید؟
http://dr-abbasi.blogfa.com/

پاسخ :

بله
تجمع عفاف و حجاب
۲۰ تیر ۲۱:۵۱
در پی تلاش‌های صورت گرفته توسط حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی مجوز برگزاری تجمع احیای فرهنگ حجاب و عفاف بیست و یکم تیرماه مصادف با روز ملی حجاب و عفاف توسط استانداری تهران صادر شد. این تجمع قرار است ساعت 17:30 شنبه، 21 تیرماه مقابل درب اصلی پارک ملت برگزار شود.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/324772/%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D8%B3%D9%86%D8%AF
ترنم
۲۰ تیر ۲۲:۰۸
چند روز پیش از یکی از اساتید دروس دینی پرسیدم که چرا این ویزگی منحصر به فرد-بارداری- گزینشی داده نشده؟آخه همه که مادرهای خوبی نیستن؟
...

عسل بهاری عزیز،پیشترها جایی نوشته بودم:

اصل ش بنده اگر باشی

"توفیق" را به "التماس" است که باید؛

اما من،

توفیق های اجباری را دوست دارم

نه فقط به خاطر "‌توفیق" ش

که به خاطر "جبر" ش نیز هم

که "توفیق" که " اجباری" شد

" اختیاری" نداری بر از کف دادن ش

و این برای ما که " ظلوم" و " جهول" ایم

مزیت مطلقی است،

ما را چه به اختیار!


البته بیش تر شاعرانه بخوانیدش:)


پاسخ :

تشکر ویژه 
عسل بهاری
۲۳ تیر ۰۱:۰۲
ممنونم ترنم جان...

زیبا بود...........و دلنشین.........خیلی زیاد!
مهدیه
۲۹ تیر ۰۷:۲۴

سلام

شاید دو سه روزه که این وبلاگ رو پیدا کردم ! و کلی از پستها و نظرات رو هم خوندم

این نوع نگاه به زن و  خانواده رو دوست دارم و احساس میکنم خیلی  خوبه که یه ساختار و نظم خاصی توی هر پست هست ! جای همچین  نگاه هایی به زن واقعا خالی بود !

یه چندتا انتقاد کلی داشتم یکی این که  پست ها سیر خوبی ندارند و خوب بود که از ابتدا یه جریان خاصی رو دنبال میکردند

دوم این که منابع هر پست دقیق مشخص بشه این که کجاها نظریات نویسنده وبلاگ هست کجاها عقاید استاد  و . . .

سوم این که در کل نوشته ها این جور ازش برمیاد که باید نزدیک به نظر اسلام باشه  ولی روح گرایش تعبدی توش کم دیده میشه و یه جاهایی اصلا دیده نمیشه

پاسخ :

سلام
طاعاتتون قبول درگاه حق و خیلی خوش اومدین

1- ممنونم از حسن نظرتون
2- در مورد سیر پست ها در مطلب «توضیحی در مورد روند وبلاگ» توضیح دادم.
البته به دلایل مشکلات شخصی ای که برام پیش اومده و موضوع فشرده شدن پایان نامم و اتفاقات غیر مترقبه و... همه این مسائل باعث شدن روند وبلاگ مورد دلخواه خودم هم نباشه.
اما چهارچوب مطالب از یک روند کلی و ثابتی پیروی میکنه که در طول زمان و توجه به موضوعات وبلاگ ان شاء الله روشن تر میشه.

3- در مورد مطالب وبلاگ در پست ثابت و قسمت معرفی وبلاگ در ستون سمت چپ توضیح دادم اکثرا آن چه که در اینجا میاد نظرات شخص بنده است که مسلما برگرفته از مطالعات و آموخته هام و... هست.
جاهایی که از منبع خاصی مطالب رو گفتم زیر مطالب منبع رو گذاشتم.

4- منظورتون از این که روح تعبدی در نوشته ها دیده نمیشه رو متوجه نشدم. بنده به تعبد بدون تفکر و تعقل معتقد نیستم  و معتقدم تفکر و تعقل به وجه تعبدی ما عمق می بخشن. به همین جهت در اینجا به توفیق الهی تمام تلاشم اینه که به وجه تفکر و تعقل به موضوعات زنان توجه بیشتری کنم وگرنه در این زمانه صرفا با وجه تعبدی بدون تفکر و سطحی نمیشه پاسخگوی مسائل زمان حاضر بود.
البته مسلما قدم اول در عبودیت تسلیم هست ولی این همه توصیه قرآن به تفکر و تعقل و تدبر و ... رو ببینید. این نشانه اهمیت موضوع هست.
البته اگر با دقت بیشتری مطالب رو بخونید متوجه روح حاکم نگاه اسلامی در کلیه مطالب می شید.

و اما یک سوال: شما «استاد» بنده رو می شناسید؟ و کلاس تشریف میارید؟
مهدیه
۲۹ تیر ۰۷:۴۵

در مورد این پست هم درسته که مادری نقش بی بدیلی هست و فقط مادر هست که برای فرزندش میتونه به تمام معنا مادری کنه  ولی این موضوع رو هم نباید فراموش کنیم که  خیلی از بزرگان ما بودند که از ابتدا مادری نداشتند و  تارهای عواطفشون رو کسی باز نکرده  و دچار عقده هم نشدند

پیامبر ص  هم  مادرشون رو تو بچگی از دست میدهند !

 

ایت الله بهجت و  علامه طباطبایی و برادرشون  هیچ کدوم مادر نشدند ولی اسطوره زمان خودشون هستند !

 

این مثال ها نشون میده  که  باید بگیم درسته که این مطالب منطقی و از نظر تئوری درسته ولی  مثال نقض هم واسش زیاد داریم

 

و این که بر چه مبنایی میگید که نقش مادر و پدر امام خمینی بود که ایشون  امام خمینی شد !  یه خورده این جور صحبت ها ذوقی به نظر میرسه !  و ایا واقعا امام خمینی نمونه کامل ایفای عدل و قسط در نقش ها بودند !  کدوم از ما  حاضر بودیم زن امام باشیم ؟ ( در صورتی که  این مقام عرفانی رو نداشتند و رهبر هم نبودند  )  ایشون برای خانواده خیلی کم وقت میذاشتند چون وقت کم داشتند و این که سالها در تبعید بودند  !

این رو بگم من شخصیت روحانی و  فوق العاده بالای امام رو نمیخوام خدشه دار کنم  منظورم اینه که اینها مثالهای خوبی برای  این  تفکرات نیستند

پاسخ :

1-این مثال به جهت مخاطب ما برمیگرده. مخاطب در اینجا مادرانند و نقشی که به عهده دارند نه کودکانی که بدون مادر رشد می کنند.
در اینجا به مادران گفته می شود که به نقش بی بدیلی که در نسبت با فرزندانتون دارید توجه کنید.

2- درسته پیامبر در کودکی مادرشون رو از دست دادند اما حضرت دایه داشتند.
به هر حال هر کودکی بدون مادر هم که باشد باید در دوره ای از رشد خود در تعامل با یک «زن» که بدل مادرش است، باشد تا بستر رشد صحیحی داشته باشد.

3- به نظرتون اگر امام در دامان یک زن نعوذبالله ناپاک به دنیا می اومدن هم امام خمینی می شدن؟
مسلما نه. «البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه و الذی خبث لا یخرج الا نکدا»
زمین طیب وجود مادر امام باعث شد فرزندی چنین به دنیا بیارن.
در خصوص آیت الله قاضی، شخص رهبری و... مطالعه کنید بیشتر متوجه منظورم میشد.
مادر آیت الله قاضی در جایی گفتند اگر فرزندم این گونه نمی شد تعجب می کردم. (اشاره به نقش خودشون در روند تربیت می کنند)
همچنین رهبری در کتاب شرح اسم به نقش تربیتی مادر خودشون اشاره جدی دارند.

4- و از نظر بنده بله امام نمونه ی کامل عدل و قسط در اجرای نقش هاشون بودن.
اتفاقا ایشون خیلی زیاد برای خانوادشون وقت میگذاشتن به خاطراتشون رجوع کنید. ارتباطاتشون کیفیت بالایی داشته.
ایشون اگر در منزل بودن بدون همسرشون غذا نمی خوردن و... این مثال ها در مورد امام خیلی زیادند.
با این دیدگاه ائمه معصومین هم احتمالا در نقش های خانوادگیشون نمونه ی کامل نبودن چون مثلا حضرت رسول ص و حضرت علی ع دائم در جنگ بودند.
امام کاظم ع با 27 فرزند دائم در زندان بودند.
امام صادق ع دائم در بحث و درس و ...
در صورتی که این دیگاه درست نیست و باید بریم مصادیق و نمونه هارو کامل مطالعه کنیم تا بتونیم قضاوت درستی داشته باشیم.

این ایام باقی مانده رمضان خیلی التماس دعا


مهدیه
۳۱ تیر ۰۲:۳۴

با عرض سلام

این  انتقاد من در مورد روح تعبد یه انتقاد کلی بود تو یه سری از نظرهای وبلاگ  اشکالاتی که وارد شده به نظر من فقط با روحیه تعبدی حل میشه کما این که جواب های منطقی قانع کننده نبود

حالا انشالله از  این بعد هر جا این مورد رو دیدم  نظرم رو همونجا  بیان میکنم تا روی جزئیات بتونیم مباحثه کنیم این طور کلی نمیشه  دقیق مفهوم رو رسوند

 

نه استاد رو فقط از روی سایت های خبری میشناسم و  شناخت کاملی از ایشون ندارم لفظ استاد رو به خاطر نزدیک شدن به لسان وبلاگ به کار بردم

 

پاسخ :

علیکم السلام
در نظرات قبلی هم اگر این موضوع رو دیدید مطرح بفرمایید.

«نزدیک شدن به لسان وبلاگ» خیلی خوب بود. ممنون از این همه دقت نظرتون
مهدیه
۳۱ تیر ۰۴:۴۴

اشکال بنده هم دقیقا در همین مورده این که ایاواقعا نقش مادری نقش بی بدیلی هست ؟  و چرا کسانی که مادری نداشتند که این نقش بی بدیل رو براشون بازی کنه و به جای مادر بدل از مادر رو داشتند چرا باز هم انسانهای فوق العاده ای بار اومدند ؟ و این که اگر این نقش بی بدیل هست در تمامی ابعاد بی بدیل هست یا یه سری ابعاد خاص ؟ مثلا یک مادر وقتی عملکرد شیردهی رو داره و زمانی که پوشک بچه رو عوض میکنه هر دو عملکرد از نقشی بی بدیل سرچشمه گرفته ؟ یا این نقش بی بدیل در یه سری عملکردهای خاص هست و  در سایر موارد به راحتی و بدون هیچ مشکلی براش میشه بدل اورد

وقتی میگیم مادری نقش بی بدیلی هست خب خیلی حرف قشنگیه ولی  این حرف عواقب زیادی هم میتونه داشته باشه اول این که این نقش رو به نظرم سخت نشون میده و باعث میشه خیلی ها ازش شونه خالی کنن دوم این که یه بعضی از مادرهایی که یه سری کارهاشون رو تفویض کردند به شدت عذاب وجدان بگیرند در صورتی که واقعا شاید  این تفویض در یه سری موارد هیچ مشکلی برای کودک ایجاد نکنه و برای مادر خیلی مزیت ها داشته باشه و این مادر بتونه حتی مادر بهتری هم باشه

باید  کاملا مشخص شه کدوم از وظایف و عملکردهای یک مادر بی بدیل هست

البته این مسئله رو هم بگم که من خودم مادری هستم که حدود 3 سال هست که فقط به خاطر بچم  خیلی چیزها رو گذاشتم کنار و  حتی تحصیلم رو ترجیح دادم مجازی ادامه بدم تا ریسکی در زمینه تربیت بچم نکرده باشم ولی واقعا اعتقادم اینه که یه جاهایی نقش مادر بی بدیل نیست  

پاسخ :

1- کسانی که در دوره ی تربیتیشون مادر نداشتند و انسان های فرهیخته ای شدند رو نمیشه قانون کلی در نظر گرفت ما کلیات رو در اینجا به بحث میگذاریم نه موارد استثناء رو.
کنار این افراد هم عمدتا کسانی بودند که نقش تربیتی پررنگی براشون داشتند که همین موضوع تا حدی خلاء حضور مادر رو براش جبران کرده.
من خودم بسیار دخترانی رو دیدم که دقیقا به دلیل فقدان حضور مادر دچار مشکلات عدیده ای هستند.
2- وقتی میگیم «مادری نقش بی بدیل هست» داریم از عام نقش مادری صحبت می کنیم.
نوع ارتباط خاصی که یک مادر با فرزندش داره از همه لحاظ به اذعان همه ی دانشمندان علوم تربیتی، روانشناسی و... قابل جایگزینی نیست.

3- در مورد این که بعضی مادران نقششون رو تفویض (واگذار)می کنند و براشون فایده داره این موضوع مهمه که این نقش به چه کسی تفویض میشه.
آیا در جامعه ی ما به طور کل این اصل در نظر گرفته میشه؟
پاسخ اینه که نه در 99 درصد موارد این موضوع در نظر گرفته نمیشه و آثار زیانبار تربیتی و اخلاقی این موضوع سال ها بعد مشخص میشه که البته در کشورهای اروپایی و آمریکایی که این تجربه را داشته اند به اشتباه بودن سیستم های جایگزین نقش مادری پی بردند.
پیشنهاد می کنم کتاب «چه کسی گهواره را تکان خواهد داد» نشر معارف رو حتما بخونید.

4- و در نهایت باید این موضوع رو در نظر بگیریم که تعریف ما از نقش مادری متفاوت هست که این نقش رو در نظر ما بی بدیل میکنه یا نه.
به نظر بنده «مادری مجموعه ای پیچیده از انجام وظایف و بروز احساسات و عواطفی است که به این نقش شکل میدن» حالا هر مادری بسته به هنری که داره تلاش میکنه اون رو به بهترین شکل انجام بده.
مهدیه
۳۱ تیر ۰۵:۵۸

3- قبول دارم که  گناه نکردن پدر و مادر در تربیت بچه موثره و  فرزند حلال زاده راحت تره راه رو طی میکنه کما این که یک از شروط مجتهد جامع الشرایط هم حلال زاده بودنه ،  ولی این که چقدر  احتمالش هست که یک مادر مومن بچه صاح داشته باشه رو واقعا نمیدونم  به نظرم ایمان پدر و مادر یکی از عوامل خوب بودن هست  ولی  تمامش نیست و شاید  عوامل دیگه ای باشند که غالب باشند

فرزند حضرت نوح یکی از نمونه هاست !  

در صحبت  مادر اقای قاضی که من در انتساب این حرف شک دارم اگر این عامل انقدر مهم باشه فرزندان اقای قاضی که باید به مراتب بالاتر باشند چون همچین پدری داشتند !

 

پاسخ :

بله فرمایش شما درسته و  مادر و پدر خوب یکی از شروط تربیت فرزند صالح هست.
اما یکی از مهمترین عوامل رشد و تربیت صحیح هست.
اما آیا به نظر شما این مجوزی میشه که پدر و مادر بگن چون ما یک عامل تربیت خوبیم می تونیم وظیفه مون رو انجام ندیم و از این نقش سرباز بزنیم و بگیم بقیه ی شرایط رو برای فرزندمون مهیا می کنیم؟!
(البته مطمئنم نظر شما این نبوده و به عنوان مثال مطرح کردم)

من ماجرای آیت الله قاضی رو از منبع موثق شنیدم منبع رو دیدم میگذارم حتما.
اما بنده ماجرای رهبری رو با سندش ذکر کردم. نظر شما درباره ی این موضوع چیست؟

و در مورد نقش تربیتی پدر
بنده به نقش مهم پدر در تربیت معترفم اما به زعم بنده مادر نقش پر رنگ تری دارد و می تواند تأثیر بیشتری بر روند تربیت فرزندان داشته باشد.
در نتیجه به نظر بنده موضوع «فرزندان اقای قاضی که باید به مراتب بالاتر باشند چون همچین پدری داشتند ! » استدلال دقیق و درستی نیست.
مهدیه
۳۱ تیر ۰۶:۰۸

4- به نظر حقیر هم امام  نمونه کامل عدل و قسط در اجرای نقش هاشون بودند ولی این عدل و قسط  در ایفای نقش ها با عدل و قسطی که ما مد نظرمون هست و تو عرف ما رایج هست فرسنگ ها فاصله داره !

ائمه  عدل و قسط در ایفای نقش هاشون داشتند به اندازه لازم و کافی در عین حال که عبد بودند  نقش های متعدد خودشون رو ایفا میکردند امام و پیشوا ، پدر ، همسر و . . .

پدری بودند که شاید سالها در زندان به سر میبردند و  مثل عرف رایج ما وقت تفریح کردند با فرزندانشون رو تو اون سالها نداشتند ،  همسر چند زن بودند و در عین حال کنیز هم داشتند ،داریم که همسرشون رو طلاق دادند ، و باز هم داریم که  بارها کل دارایی خودشون رو بخشیده بودند ، حضرت زهرا س بعضی روزها گرسنه بودند و غا برای بچه ها نداشتند و . . . . اینها تو عرف غلط ما  ایا واقعا عین عدل و قسط هست ؟

پاسخ :

مبنای ما طبق گفته ی شما عرف غلطمون نیست.
دقیقا ما در اینجا به دنبال ارائه ی نمونه و الگوی درست به جای عرف های رایج و غلط در جامعه مون هستیم.
وقتی در زمینه ای عرف غلط هست مسلما مبنای ما عرف رایج غلط نیست که بخوایم بر اساس اون قضاوت کنیم.
ریحان ...
۲۱ مرداد ۱۹:۱۷
سلام
از وبلاگ ریگ متین اومدم اینجا
واقعا از خوندن مطالبتون لذت بردم و همه شون حرفهای دل من هستن که مدتیه این ور و اون ور دارم بحث میکنم دربارشون.
ان شالله بعد از این 40 روز غیبت که برگشتید بیشتر در بحث هاتون شرکت میکنم.
شما باید از شاگردان استراتژی کودک استاد عباسی باشید. اینو از کامنتی که در ریگ متین گذاشتید متوجه شدم.
البته من شاگردشون نیستم. پراکنده بعضی از بحث هاشونو دنبال کردم و خیلی قبولشون دارم.
دیدم تو کامنت تون نوشتید "حکیمی" میگوید.
خواستم بگم به نطرم بهتره اسمشون رو بیارید تا دیگران بدونن این بحث مال جه کسیه. من فقط یه بار سر کلاسشون بودم و اون روز داشتن گله میکردن که یه عده میان سر کلاساش میشینن و میرن بیرون حرفاشون رو بدون نام ایشون نشر میدن. البته این به علت این نیست که ایشون دنبال نام هستن ولی به هرحال حق ایشونه و محترم.
ببخشید
فقط خواستم اینو تذکر داده باشم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان