اندیشه 3: محوریت حضرت زهرا (س) در حدیث کساء

بسم الله النور

خواستم روایتی در معرفی حضرت زهرا بگذارم...
گفتم هیچ معرفی ای از حضرت، بالاتر از معرفی حضرت حق تعالی نیست...
در حدیث کساء که همه می شناسیمش و برای رفع حاجت در جمع هایمان می خوانیم، نکته ای مهم نهفته است که کمتر کسی به این نکته توجه می کند.
پس از این که همه ی اهل بیت علیهم السلام در کنار پیامبر و تحت کساء ایشان جمع می شوند و پیامبر (ص) در حق اهل بیتشون دعا می کنند، جبرئیل از خداوند سوال می کند:


فَقالَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ

پروردگارم چه کسانی تحت کساء هستند؟

فَقالَ عَزَّوَجَلَّ

پس خداوند عزوجل گفت،

هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ

آن ها اهل بیت نبوت و معدن رسالتند

هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها

آن ها فاطمه و پدرش و شوهرش و پسرانش هستند.


نکته ی مهم ماجرا در عبارت انتهایی و جایی که خداوند می فرماید: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها» قرار دارد.
خداوند در این عبارت فاطمه (س) را محور قرار می دهد و بقیه را در نسبت با ایشان معرفی می کنند و خداوند می گوید:
آن ها فاطمه اند...
و پدرش (حضرت رسول در نسبت پدری با حضرت زهرا)
و شوهرش (حضرت امیردر نسبت شوهری با حضرت زهرا)
و پسرانش (حسنین در نسبت فرزندی با حضرت زهرا)
...
در اینجا این نکته به فکر متبادر می شود که گویا اصالت با حضرت زهراست و بقیه در حول محوریت ایشان و در نسبت با ایشان تعریف می شوند.
آری او «آُمّ»* است...
اصلی است که سرچشمه ی ولایت ریشه در وجود او دارند...
و با این اصل و ریشه شجره نبوت و ولایت به ثمر نشسته است.

پ.ن: این مدت خودم یکی از قوانین وبلاگ و قول های قبلی ام را نقض کردم. حلالم کنید.
عید بر همه ی شما عزیزان خصوصا مادران و همسران عزیز مبارک.


* به هر چه که اصل و ریشه چیزى باشد یا او را ترتیب و اصلاح کرده باشد یا مبدأ و سر آغاز چیزى باشد أُمّ- گویند. (ترجمه مفردات الفاظ قرآن)

اندیشه 2: آیا فمینیسم به زنان آزادی داد؟

بسم الله النور

فمینیست ها مدعی اند که به زن آزادی دادند...

اما نمی دانم چرا یک زن تحصیل کرده وقتی می خواهد انتخاب کند خانه دار باشد!

این حق انتخاب را ندارد و همه او را سرزنش می کنند که تو با این همه کمالات می خواهی خانه دار شوی؟

و عملا حق انتخاب از او سلب می شود...

اگر فمینیسم به زنان آزادی و برابری داد...

چرا زنانی که می خواهند مادر شوند و مادری را انتخاب کنند...

و به خاطر مادر شدن شغل و تحصیل و... را کنار می گذارند...

سرزنش می شوند به خاطر انتخابشان!


پ.ن: از این به بعد تا باز شدن وقتم و بیشتر شدن فرصتم، بین مطالب «فمینیسم» مطالبی تحت عنوان «اندیشه» به عنوان تلنگر و جور دیگر نگریستن به مسائل زنان ارائه خواهد شد ان شاء الله

چگونگی فمینیسم 6

موج دوم فمینیسم 3

سازمان ملی زنان یا NOW نخستین بزرگترین و شناخته شده ترین سازمان زنان بود که در سال 1966 تشکیل شد. سازمان ملی زنان برای رسیدگی به موضوعات خاص و پیگیری آن ها نیروی ویژه تشکیل می داد که به عنوان نمونه در مورد موضوعاتی چون تصویرهای ارائه شده از زنان در رسانه ها، محتوای کتاب های درسی، ازدواج و طلاق، اشتغال و ورزش تشکیل می شد.

هدف سازمان بسیار وسیع تعریف شده است و می خواهد زنان را به مشارکت کامل در جریان اصلی در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه آمریکا وارد کند و آن ها را به موقعیتی کاملا برابر با مردان برساند. به علاوه سازمان تأکید داشت که در زندگی زناشویی باید شراکت کامل میان زن و مرد شکل گیرد.

فعالیت های آنان در حوزه ای وسیع از جمله حمایت از زنان در پرونده های حقوقی ، رایزنی کردن در مسائل مربوط به تبعیض علیه زنان، مسائل مربوط به باروری و حق سقط جنین، ایجاد مراکز نگهداری از کودکان و مانند آن است.

پس از NOW، لیگ اقدام برای عدالت در مورد زنان یا «WEAL» که در سال 1969 به رهبری الیزابت بویر تأسیس شد، جزء شناخته شده ترین گروه حقوق زنان محسوب می شود.

از دیگر سازمان های فعال در زمینه حقوقی سازمان «حقوق بشر برای زنان» بود که در سال 1968 در واشنگتن تأسیس شد. اصلی ترین فعالیت این گروه مشاوره و کمک های حقوقی برای مبارزه با تبعیض جنسی بود و به زنانی که حقوق مشروعشان نادیده گرفته می شد یاری می رساند.

سازمان سیاسی دیگر، «حزب فمینیست» بود که در سال 1971 در نیویورک تشکیل شد. هدف آن فشار به احزاب سیاسی برای اتخاذ دیدگاه های فمینیستی و انتخاب کاندیداهای طرفدار حقوق زنان بود.

گروه های فعال جناح لیبرال عمدتا هم به فعالیت مستقیم در درون نهادها و هم اعمال فشار بر نهادها از بیرون توجه داشت. نهادهایی که این جناح به دنبال تغییر آن بودند شامل، خانواده، نهادهای سیاسی، نهادهای واضع قوانین ضد تبعیض، رسانه های گروهی، مراکز اشتغال، دادگاه ها، دانشگاه ها و... بودند.

شاید بتوان گفت که جناح لیبرال فمینیسم، جنبش را ادامه سیاست می دانست که این برداشت خود ریشه در اصلاح گرا بودن رهیافت آن به مشکلات زنان داشت.

فعالیت های اصلی گروه های اصلاح طلب طرفدار حقوق زنان را می توان در این چند مورد خلاصه کرد:

1-اعمال نفوذ و فشار بر نهادهای دولتی و موسسات خصوصی

2-پیگیری های حقوقی و قضایی

3-برگزاری تظاهرات، گردهمایی و کنفرانس


از جنبش تا نظریه های اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم، حمیرا مشیرزاده، نشر شیرازه

 

چگونگی فمینیسم 5

موج دوم فمینیسم 2

از دیگر عوامل به وجود آمدن موج دوم جنبش فمینیسم می توان به نقش دولت اشاره کرد.

در اوایل دهه 1960 به دستور رئیس جمهور آمریکا کمیسیون هایی برای بررسی موقعیت زنان تشکیل شد که انتشار نتایج گزارش ها باعث آگاهی از وضعیت نامناسب زنان شد. در این شرایط در سال 1965 کمیسیون برابری فرصت های شغلی، از اجرای مفاد مربوط به جنس در قانون سرباز زد و علی رقم تلاش زنان، مقامات فدرال هم از زنان در کمیسیون دفاع نکردند.

در نتیجه این اقدام دولتی گروهی از زنان با رهبری «بتی فریدن» تصمیم به تهیه قطع نامه ای گرفتند که این قطع نامه هم رد شد. پس از این اقدام آن ها سازمان ملی زنان یا «NOW» را برای پیش برد حقوق زنان و دفاع از برابری آن ها تشکیل دهند.

بتی فریدن

now

چگونگی فمینیسم 4

بسم الله النور

موج دوم فمینیسم 1

پس از چهار دهه رکود، جنبش مجددا در دهه 1960 تا 1970 قوت گرفت.

حقوقی که زنان در موج اول به دست آورده بودند زمینه ی به وجود آمدن خواسته های جدید برای زنان شد. امکان تحصیل برای زنان، قشری از زنان تحصیل کرده را به وجود آورد که مطالبات جدید تر و جدی تری داشتند و از عدم حضور زنان در مراتب بالای مدیریتی احساس نارضایتی می کردند.

هم زمان با به وجود آمدن مطالبات جدید، ابداع شیوه های کنترل موالید و قانونی شدن استفاده از آن ها در سال 1967 باعث کاهش دغدغه زنان از فرزندآوری پیاپی شد.

در این دوره آمریکا شاهد تحولات اقتصادی بود که مستقیما بر زندگی زنان تأثیر می گذاشت. در این دوره اشتغال زنان سیر صعودی پیدا کرد و به این ترتیب قشر عظیمی از زنان شاغل پدید آمد.  در این دوره نظام سرمایه داری بر اساس منافع خود از زنان در حوزه ی اشتغال استفاده میکرد و در صورتی که به نیروی کار آن ها نیاز نداشت، با مطرح کردن ایدئولوژی خانه نشینی، موجبات نارضایتی زنان را فراهم می کرد.

از سوی دیگر زنان خانه دار هم تحت تأثیر اقتصاد سرمایه داری قرار گرفتند. با پیشرفت فناوری، بسیاری از امور خانه با ماشین انجام می شد و بسیاری از کارهای سنتی خانگی حذف شدند. این تغییرات موجب بر هم زدن تفکیک سنتی نقش ها، آزاد شدن وقت زنان و احساس بیهودگی زنان خانه دار از شأن و موقعیت خود شد.


رودگر، نرجس، فمینیسم، نشر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

آرای برخی فمینیست های موج اول

بسم الله النور

هریت برتون تا جایی که زنان شبیه مردان هستند، شایسته همان حقوقی هستند که مردان دارند، و تا جایی که با مردان تفاوت دارند باید نماینده خود باشند و نه آن که مردان آن ها را نمایندگی کنند.

//bayanbox.ir/id/273278496979480520?view فرانسیس ویلارد در دیدگاه سنتی اعتقاد بر این بود که اگر زنان وارد اجتماع شوند، نظام خانواده و اجتماع برهم می خورد در حالی که ویلارد معتقد است که زنان با ورود به اجتماع می توانند مادری کنند و سپهر عمومی را بهبود بخشند.

//bayanbox.ir/id/6656250292577832020?viewسوزان آنتونی ازدواج مسئله یک جانبه بوده که به شکلی شدیدا نا برابر بر دو جنس تحمیل می شده و در آن مرد همه چیز را به دست می آورد و زن همه چیز را از دست می دهد.

او همچنین معتقد بود، برای این که زنان به موقعیتی برسند که به اندازه مردان بر کار خود کنترل داشته باشند، باید از حق رأی برخوردار شوند.

//bayanbox.ir/id/4003239457361019727?view

اما گلدمن ازدواج را نوعی بیمه نامه می دانست که زنان نام خود، زندگی خصوصی خود، احترام به نفس خود و کل حیات خود را به آن می پردازد و به علاوه وابستگی مادام العمر اجباری را به دنبال دارد.

او معتقد بود زنان باید به انسانیت کامل برسند و باید بر خود به عنوان یک شخصیت و نه کالای جنسی، تأکید کنند.

//bayanbox.ir/id/8223905401652020017?view

الیزابت استنتون زنان نباید صرفا به عنوان مادر، همسر، خواهر، دختر مورد توجه قرار گیرند، بلکه باید به عنوان «شهروند»، به عنوان «زن» در نظر گرفته شوند.

 


از جنبش تا نظریه های اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم، حمیرا مشیرزاده، نشر شیرازه

چگونگی فمینیسم 3

بسم الله النور

موج اول فمینیسم3

علاوه بر انجمن آمریکایی حق رأی زنان و انجمن ملی حقوق زنان، اتحادیه ی مسیحی هم برای احقاق حقوق زنان دو جناح داشت:

1- جناح رادیکال با رهبری فرانسیس ویلارد

پس از پیروزی ویلارد برای رهبری اتحادیه، از سال 1883 مسأله «حق رأی» از اهداف آن شد.

فرانسیس ویلارد

فرانسیس ویلارد

2-جناح محافظه کار به رهبری آنی ویتنمیر

آنی ویتنمیر

آنی ویتنمیر

بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan