صالحات

چگونگی فمینیسم 1

بسم الله النور

موج اول فمینیسم 1

جنبش فمینیسم برای مطالبه حقوق زنان سه موج اصلی داشت و از شیوه های گوناگونی برای رسیدن به مطالبات خود اقدام کرد.

موج نخست جنبش زنان از سال 1848 تا سال 1920 بود که به طور ویژه به دنبال اهداف زیر بودند.

1-اصلاح لباس زنان

2-اصلاحات حقوقی

3-اصلاحات سیاسی

4-مرد ستیزی، نقد خانواده و ازدواج

5-طرح برداشت های جدید از مسیحیت

در زمان شکل گیری موج اول جنبش زنان جنبش های دیگری مانند جنبش الغای برده داری و یا جنبش مبارزه با مشروبات الکلی در آمریکا و اروپا فعال بودند و می توان گفت فمینیسم از دل این جنبش ها بیرون آمد.

جنبش ضد برده داری در نتیجه گفتمان لیبرال و آزادی خواهی و برابری به وجود آمد و زنان نیز برای رسیدن به اهداف خود با این جنبش همراه شدند. آنان در همراهی با جنبش الغای برده داری به مشابهت های خود با بردگان و عدم داشتن حقوق اولیه خود پی بردند.

اما پس از مدتی زنان توسط مردان جنبش الغا رانده شدند و حضور آنان در مجامع عمومی مورد کم توجهی قرار گرفت. این بی توجهی موجب شد زنان به فکر ایجاد سازوکاری مستقل برای احقاق حقوق خود بیافتند.

بعد از کنفرانس ضد برده داری 1840 در لندن که زنان اجازه حضور در جلسات را نداشتند به فکر سازماندهی مستقل از جنبش الغای بردگی افتادند و مصمم شدند علاوه بر آزادی بردگان به فکر آزادی خود نیز باشند.

اما پس از شروع جنگ داخلی در 1861 تا 1865 میان ایالات شمالی و جنوبی آمریکا با توافق میان رهبران جنبش الغای برده داری و جنبش زنان، زنان مجددا فعالیت های خود را بر روی آزادی بردگان متمرکز کردند.

زنان به ویژه در ایالات شمالی در طول جنگ به بالاترین میزان فعالیت های اجتماعی خود رسیدند. آن ها انجمن مرکزی زنان برای امداد، که ریاست آن یک زن بود را تشکیل دادند که به تشکیل کمیسیون بهداشتی ایالات متحده منجر شد که در پیروزی شمالی نقش مهمی داشت و مهم ترین ارکان پزشکی اتحادیه شمال بود که توسط زنان اداره می شد ولی مدیریت آن به عهده مردان بود. در اصل می توان گفت زنان با جنگ داخلی وارد سیاست ملی شدند.

گفتمان غالب و خواسته ی اصلی زنان مبتنی بر انگاره های لیبرال، برابری و مساوات در همه ی شئون زندگی بود و به همین دلیل پنج مورد از خواسته های اصلی که در ابتدای مطلب ذکر شد را دنبال می کردند.

1-اصلاح لباس: زنان شهر نشین طبقه متوسط در آن زمان لباس هایی بلند با دامن های متعدد بر تن می کردند که عامل باز تولید ضعف حضور زنان در جامعه و محدودیت آنان تلقی گردید. به تعبیر رهبران جنبش زنان تا زمانی که لباس راحت نپوشند نمی توانند به خوبی کار کنند و جسم خود را سالم نگه دارند. به همین دلیل طرح های جدید لباس وارد عرصه پوشاک زنان شد.

لباس زنان قرن 18

لباس زنان قرن 18لباس زنان قرن 18

2-اصلاحات حقوقی: در آن زمان زنان شخصیت حقوقی نداشتند و خصوصا این موضوع که زن شخصیت حقوقی خود را پس از ازدواج از دست بدهد پذیرفتنی نبود.

زنان از این که تأمین زندگی آنان به عهده شوهرانشان گذاشته شده است ناراضی بودند و در جهت تغییر این قوانین فعالیت می کردند.

3-اصلاحات سیاسی: حق رأی به محور اصلی جنبش تبدیل شد ولی بسیاری از فعالان اصلی جنبش این موضوع را مهم نمی دانستند. تا جایی که میلت معتقد بود به دنبال حق رأی رفتن زنان، 70 سال انرژی آنان را تلف کرد.

حق رأی زنان

4-مرد ستیزی، نقد خانواده و ازدواج: از اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 جنبش زنان از ازدواج به عنوان ابزار اصلی ستم بر زنان نام بردند و آن را نا عادلانه دانستند.

5-طرح برداشت های جدید از مسیحیت: زنان درآن زمان نمی توانستند چون مردان تحصیلات الهیات مسیحی داشته باشند و به مراتب بالای روحانیت در کلیسا برسند. آنان قوانین کلیسا را ظالمانه خواندند و در صدد رفع آن برآمدند.

پی نوشت: به خواسته های موج اول توجه کنید ما بعدا با این خواسته ها کار داریم!


* از جنبش تا نظریه های اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم، حمیرا مشیرزاده، نشر شیرازه

۰ ۰
احمدیان
۲۳ اسفند ۱۴:۵۶
سلام عالی بود.
جالبه بحث فمنیست. این بحث سند خوییه برای اثبات این نکته که ظلم در جامعه می تونه منجر به قیام هایی شود که در اصل مذموم نیستند چون مظلوم علیه ظلمی که بهش شده قیام کرده اما متاسفانه وقتی جریان حق امامت این جریان را بدست نگیرد به عاقبت خوبی نمی رسد . 
فکر می کنم فمنیست در حال حاضر خودش از جمله ناقضان حقوق زنان است.
یا علی

پاسخ :

سلام
و متشکرم از نظر خوب شما
بله یکی از نکات مهم رهبری و هدایت درسته که من خودم تا حالا به این نکته دقت نکرده بودم.
اگر فمینیسم رهبران بهتری داشت شاید به سمت و سوی درستی هدایت می شد.
فمینیست واقعی
۲۵ اسفند ۰۸:۰۶
روند بحث کند است، نه؟
البته بنده استفاده میکنم ولی نظر دادن دارد آیا ذکر تاریخ برای منی که تاریخ نمیدانم؟ یعنی اینکه نظر ندادم معنیش این نیست که نمیام و نمیخونم :)

پاسخ :

بله نظر خودم هم همینه.
سعی میکنم انشاءالله توی عید تمام مطالب فمینیسم رو بگذارم و نتیجه گیریش رو بعد عید و انشاءالله بریم سر موضوعات اصلی :)
ولی خب اجتناب ناپذیره. چون توی بحث هایی که جاهای دیگه داشتم دیدم مشکل مبنایی زیاده. یعنی اگر با کسی بحث کنی بالاخره موضوع شیفت میشه به مبانی. یعنی توی مبانی مشکل وجود داره که خیلی در مسائل زنان سوال هست.
البته مبحث فمینیسم یه نتیجه گیری مهم داره که مشخص میشه الان فمینیسم در جامعه ما در چه مرحله ای قرار داره. که البته خواننده فهمیمی مثل شما با توجه به مراحل و اهداف و .... در جنبش فمینیسم، حتما متوجه میشه جریان فمینیسم در جامعه مون الان در چه مرحله ای هست.
خیلی خوشحالم که همراهم هستید :)
سمانه
۲۶ اسفند ۲۰:۴۰
سلام.ممنون از تمام زحماتی که برای این وبلاگ می کشید.
خدا کند فمینیست ها هم روزی به اشتباهاتشان پی ببرند.

پاسخ :

سلام
خواهش میکنم.
ان شاء الله
البته دارن پی میبرن
ولی فمینیست های داخلی خودشون رو به خواب زدن!

همکلاسی
۲۶ اسفند ۲۲:۵۷
سلام .
قلمتان مستدام و پایدار ، ان شاء الله 
نوروز فاطمیتون هم پیشاپیش پربرکت
یا حق

پاسخ :

سلام
ان شاء الله شما هم سال پر از خیر و برکتی رو پیش رو داشته باشید.
محمد نوری
۰۵ فروردين ۲۲:۱۵
سلام

لوگوی بخش نقد پویانمایی سایت آیت مداری به همراه کد آن در فضای فانتزی قرار داده شد
با تشکر از شما بابت معرفی این سایت خوب

http://fazafan.blogfa.com

پاسخ :

سلام
متشکرم
س
۲۶ دی ۱۰:۳۴
با اجازه مطلب رو برای تحقیق برداشتم

پاسخ :

خواهش میکنم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان