صالحات

ظلم به زن 2: سلب حق ازدواج از زنان (4)

بسم‌الله الّنور

و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

لطفاً پیش از مطالعه، بخش دوم و سوم این سلسله مطالب را مطالعه بفرمایید.

بنده همچنان مایل نیستم این مطالب را خانم‌های مجرد مطالعه کنند.

☑️ در مطلب گذشته عرض شد که آمار دختران مجرد در یک گروه سنی خاص (متولدین اواسط دهه شصت و پیش از آن) بیش از پسران گروه سنی مناسب ازدواج برای آن‌هاست و یکی از راهکارها برای حل این معضل، هم‌سن‌گزینی و راغب کردن پسران به ازدواج است.

برای این راه‌حل، بزرگ‌ترین نقش را واسطه‌ها ایفا می‌کنند، واسطه‌های عاقل مؤمن که درک درستی از شرایط دارند و خودشان برای ترغیب دختران و پسران مجرد به سراغ آن‌ها می‌روند و افراد متناسب را به یکدیگر معرفی می‌کنند. فرهنگ واسطه‌گری در جامعه ما تقریباً تعطیل‌شده است و افرادی هم که کار وساطت ازدواج را انجام می‌دهند عمدتاً از دو سه نسل قبل هستند و نقششان شبیه 118 است. درصورتی‌که در جامعه پیچیده امروز، وساطت هم پیچیدگی و مهارت خاص خود را می‌طلبد. یک واسطه باید از نزدیک یکی از طرفین معرفی را بشناسد، با روحیات و خلق‌وخوی آن‌ها آشنا باشد، اگر این فرد گره‌های فکری دارد، گره‌ها را باز کند، معیارهای غلط را اصلاح کند و درنهایت به بهترین و خداپسندانه‌ترین شکل، شرایط  ازدواج را فراهم کند.

در زمان حاضر وساطت برای دختران و پسران از اوجب واجبات است و باید کمک کرد که جوانان نگاهشان را به ازدواج اصلاح کنند. به نظر حقیر به‌طور ویژه این مسئله باید توسط  آقایان متأهل برای باز کردن گره‌های فکری پسران مجرد به شکل ویژه پیگیری شود تا هم نگاه به ازدواج و هم معیارها اصلاح شود. بیش از این به مسئله وساطت نمی‌پردازم. اما می‌توانید با استفاده از کانال جوشکارها که توسط حجت‌الاسلام عالمی اداره می‌شود و تخصصی به مسئله واسطه‌گری و حل مشکلات ازدواج جوانان به شکل جدی پرداخته‌اند، آموزش‌های لازم برای واسطه‌گری ازدواج را ببینید.

.

☑️ راهکار بعدی که کارشناسان ارائه می‌دهند چیست؟

راهکار بعدی، حفظ عفت است. توصیه‌ای که در ابتدای آیه 33 سوره نور هم شده است.

«وَ لْیَسْتَعْفِفِ‏ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏»

و کسانى که امکانى براى ازدواج نمى‏‌یابند، باید پاک‌دامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‌‏نیاز گرداند.

معاویه بن وهب از امام صادق علیه‌السلام درباره فرموده خداوند عزّوجلّ: «و کسانى که امکانى براى ازدواج نمى‏‌یابند باید پاک‌دامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏‌نیاز گرداند» روایت کرده است که حضرت فرمود: «ازدواج کنند تا خداوند آنان را از فضل خویش بى‏‌نیاز سازد.»[1]

برداشت عمومی از این آیه این است که بی همسران عفت بورزند. (تا آخر عمر!) اما سیاق آیه مبتنی بر این روایت این است که تا زمان ازدواج عفت خود را حفظ کنید. یعنی غنائی که خداوند نصیب بنده‌اش می‌کند از طریق ازدواج است.

به‌عبارت‌دیگر ما هیچ جا در دین اسلام توصیه به تجرد تا آخر عمر نداریم. چه برای دختران و چه برای پسران؛ و هردو باید تا زمان ازدواج صبر و حفظ عفت کنند.

اما آنچه برای دختران مجردی که فرصت ازدواج پیدا نکرده و نمی‌کنند توصیه می‌شود، حفظ عفت در کل دوران حیات است و ما چنین چیزی در دین اسلام نداریم.

.

☑️ راهکار فمینیست‌ها هم مشخص است. «تنها بمانید و از تنهایی‌تان لذت ببرید!» حتی برفرض محال دختری توانست تنها بماند و از تنهایی‌اش لذت هم ببرد، آیا ممدوح است؟

.

☑️ اساس جامعه اسلامی بر زوجیت بناشده است. یعنی نظام جامعه اسلامی مبتنی بر افرادی طراحی می‌شود که زوج‌اند نه فرد. این زوج‌ها هستند که اساس یک تمدن الهی را شکل می‌دهند نه فرد فرد انسان‌ها.

✔️ بنابراین راهکار ما برای دخترانی که فرصت ازدواج را ازدست‌داده‌اند و یا ازدواجشان با مشکل مواجه شده است فقط ازدواج است. حرف‌های بی‌منطقی چون «تجرد قطعی» و امثال این حرف‌های پوچ و بیهوده، در میان مفاهیم اسلامی بی‌اعتبار و فاقد معنا هستند.  

✔️ چندهمسری مردان، یکی از راهکارهایی است که اسلام، برای ازدواج بانوان پیش روی ما قرار داده است. این موضوع، برخلاف باور عمومی، حق زنان است. حق زنانی که راه دیگری برای ازدواج ندارند، نگران آینده‌ی مبهم خود هستند و در حال عبور از زمان و فرصت مناسب برای مادر شدند.

✔️ اگر ما آگاهانه هر نوع مانعی بر سر ازدواج ایجاد کنیم، باید در مقابل پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم. با توجه به وضع موجود، جامعه به سمت چندهمسری خواهد رفت. می‌توان این موضوع را با توجه به ضرورت‌ها پذیرفت و آسیب‌های آن را کاهش داد یا بر سر آن موانع جدی ایجاد کرد تا روند اشتباه فعلی با آسیب‌های بیشتر ادامه پیدا کند و مشکلات تشدید شود. انتخاب با ماست. چندهمسری داروی تلخی است که برای شرایط فعلی جامعه ما تجویز می‌شود تا هم نسلی از دختران بازمانده از ازدواج احیا شوند و هم جامعه با مخاطرات بیشتر مواجه نشود.

ادامه دارد...

ان‌شاءالله

پ.ن: به امید و لطف حق تعالی، مطلب آینده در مورد موضوع چند همسری مردان، شبهات، آن چه هست و آن چه باید محقق شود خواهد بود.

 



[1]الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص:331
عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ قَالَ یَتَزَوَّجُوا حَتَّى‏ یُغْنِیَهُمْ‏ مِنْ‏ فَضْلِهِ‏

۰ ۰
صحبتِ جانانه
۰۲ ارديبهشت ۱۸:۵۳
آنچه از چند همسری شنیدم اکثر از زنان مطلقه یا دخترانیست که سن ازدواح شون بالا رفته و این تایید می کنه این دید رو که نسخه ی چند همسری برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع چنین بانوانی و در نهایت جامعه است.
آخه اگر نگیم چند همسری ماجرای دختران مجرد سن بالا و زنان مطلقه ای رو خواهیم داشت که خودشون به دنبال مردان متاهل راه می افتند تا به دام رابطه ای بکشونندشون
یا صیغه ای یا حرام
بسته به نوع نگرششون

ولی ای کاش آمار درستی می گرفتند تا ببینیم در واقع آیا تعدا. پسران مناسب برای دختران مجرد ما در حال حاضر چه نسبتی داره 
و راه حل مستحکم تری اندیشیده می شد.
ازدواج فرهنگ متلاشی شده ای داره این ایام
مادران پسرها جور عجیبی با دختردارها تا می کنن
و دخترها ارزش واقعی زن رو خوب یاد ندارن
این مشکل مشکلی چند بعدیه که نمیشه با مسکن درمان مقطعی و موضعیش کرد
نیازه ابعاد مختلفش شناخته و درمان بشه

پاسخ :

در مورد آمار به اندازه کافی بحث شد
علاوه بر این که بحث چند همسری محدود به زمان و گروه سنی خاصی نیست، به هر حال در هر جامعه ای زنان و دختران بازمانده از ازدواج وجود دارند و اگر مبنای ما ازدواج در همه سنین باشد چند همسری یکی از راهکارهای همیشگی است.
اما ضرورتش این موضوع در جامعه ما کاملا مشخص هست.
حتی اگر به آمار قطعی هم دسترسی نداشته باشیم، با نگاه به اطرافمان متوجه ضرورت مسئله خواهم شد.بنده خودم همین الان در اطرافم دختران 35 سال به بالایی را میشناسم که به هر دلیلی شرایط ازدواج برایشان فراهم نشده و با این موضوع کنار نیامده و منتظر فراهم شدن شرایط ازدواجشان هستند.
راهکار بنده مسکن نیست، درمان قطعی هست.
در مورد کلیّت مسئله ازدواج و ریشه مشکلاتش هم ان شاء الله مفصل خواهم پرداخت.
صحبت جانانه
۰۳ ارديبهشت ۱۶:۴۰
خواهر جان دوست نداشتم موضع گیری رخ بده و سلیقه ای بشه بحث
حقیثت اینه که همیشه دم دست ترین راه بهترین راه نیست
واقعا به داشتن آمار هایی که گفتم نیاز هست
و واقعا پیشنهاد شما درمان قطعی نیست

درمان قطعی درمانیست که در فرهنگ مردم پیامدهای بدتری به دنبال نداشته باشه
زمان جنگ یک عالمه زن رزمنده ها بیوه شدن بهذامام گفته شد شما دستور بدین مزدا از این بانوان شهدا به ازدواج خودشون دربیارن شماخودتون هم همینطور تا باب بشه و از بی سرپرستی دربیان
امام گفتن توی فرهنگ مردم ما چندهمسری عواقب خوشایندی نداره و نکردن اینکار رو
اینکه هرکسی به سلیقه بخواد راه حل ارائه بده مشکل بغرنج تر هم میشه اتفاقا
بنابراین برای پیشنهاد دقیق تر به آمار دقیق تری نیازه

ضمن اینکه از یه جایی به بعد به واسطه ی خراب شدن فرهنگ ازدواج اینطور ترافیک ایجاد شد
باید دید از کجا صدمه وارد شده تا راه تکرار خطر هم بسته بشه
و هم راه حل بهتری تدبیر بشه

شاید درنهایت یکی از راهها همین تعدد زوجات باشه
ولی ناسنجیده بقیه ی راه ها را، نمی شود به این راه گفت راه احسن

پاسخ :

1- لطفا کل مطالب را از ابتدا با دقت مطالعه بفرمایید. به خصوص همین مطلب.
جایی گفته نشد که تنها راهکار چند همسری است. در همین مطلب دست کم برای حل مسئله دو راهکار دیگر ارائه شد.
اگر راهکار دیگری اضافه بر مطالب گفته شده برای حل مشکل مدنظر شماست بفرمایید.

2- در نظر قبل هم عرض کردم که مسئله حقیر حتی آمار هم نیست. و آمار فقط برای فهم ضرورت مسئله ارائه شد. مسئله من وافعیت هایی است که در اطرافمان می بینیم. مسئله من دختر متولد 1360ای هست که مرد متولد ۱۳۵۳ هم ازدواج با او را نمیپذیرد چون از بهترین سن باروری اش گذشته.
مسئله من دختر ۳۸ ساله است که امکان ازدواج برایش فراهم نشده و تنهای تنهاست و هزاران دختری که وضعیت مشابه این افراد دارند.
تجویز حقیر به عنوان کسی که بر روی مسائل زنان تفکر می کند، مطمئنا تجرد نیست.
بنده به دنبال راهکار عملی ام. راهکار کوتاه مدتی که این دختران فرصت مادر شدن را از دست ندهند.

3- صبر کنید تا بنده وارد طرح موضوع شوم، هنوز وارد  موضوع " چگونگی چندهمسری" نشدم.
احتمالا در مطالب بعدی سوال شما برطرف خواهد شد. ان شاﺀالله

4- در مورد نظر امام خمینی هم بنده جایی چنین مطلبی از ایشان نخواندم. لطفا منبع رو بفرمایید.
صحبتِ جانانه
۰۳ ارديبهشت ۲۳:۴۷
1.حوب خوب مطالعه کردم بعد نظر نوشتم 
خوبه شما هم نظرمنو با دقت مطالعه کنید تا ببینید جایی ش نگفتم که شما فرموده باشید تنها راه کار
به عنوان درمان قطعی ازش دفاع کردید و منتظر مطلب بعدی تون هستیم که این دفاع کامل بشه
و من گفتم که این راه دم دستیه، مشکل عمیق تر از این حرفهاست
و واقعیت های اطراف ما با دونستن آمار ها کامل میشه
و اونوقت میشه راهکار ارائه داد 

2-همه صحبت های شما رو میفهمم به خوبی، بخشی از بدنه ی جامعه ی اطراف شما اطراف ما هم بوده و هست و شاید به تعداد بتونم نمونه های زیادی رو الآن در ذهنم ردیف کنم
ولی همه ی آنچه هست این نیست
من می گم مشکل چند ساحتی و عمیقه
و بدون دانستن آمار های دقیق  راهکار ارائه دادن بی احتیاطیه
3- سوال نداشتم، فقط دقت شما رو به نکات بیشتری خواستم جلب کنم
ان شاءالله بعدا از ادامه مطلب هم بهره می بریم.
4- توی کتاب نخوندم، باید از فردی که نقل کرده بپرسم
و حتی اگر این روکنار بگذاریم نسخه ی چند همسری در فرهنگ و بوم مردم ایران نسخه ی پر چالش و تنشی خواهد بود و آسیب هایی در پی داره که حتما باید لحاظ بشه

پاسخ :

1- شما فرمودید: "دم دستی ترین راه بهترین راه نیست"، و در ادامه اشاره کردید "شاید درنهایت یکی از راهها همین تعدد زوجات باشه ولی ناسنجیده بقیه ی راه ها را، نمی شود به این راه گفت راه احسن"به هین دلیل  در پاسخ شما اشاره کردم که بنده این راهکار رو تنها راه و دم دستی ترین راه نمیدانم. بهترین راه هم نمیدانم بلکه آن را "یکی" از راه حل ها میدانم که پس از احصاﺀ شرایط جواز آن امکان تحقق دارد. بر اساس سلیقه شخصی هم نظر نمی دهم

2- در مورد آمار، دلیل تأکید شما را متوجه نمیشوم و احتمالا نوع بیانم جوری بوده که شما هم متوجه عرض بنده نشدید. جواز مسئله چند همسری لزوما منوط به شرایط خیلی خاص نیست. بلکه این موضوع در تمامی دوران ها، برای بعضی افراد ضرورت پیدا میکند. البته در جامعه ای مثل جامعه ما شاید ضرورتش بیش از دوران های دیگر باشد. چه بسا اگر این موضوع در عرف ما تا این اندازه مذموم نبود، به وضعیت بحرانی امروز نمی رسیدیم.برای راحت شدن خیال شما، لطفا به آمارهای داده شده در مطلب گذشته اطمینان کنید، این مسئله از دیدگاه جمعیت شناسان هم مورد تأیید قرار کرفته و حتی در مجلس هم مطرح شد

 3- تصور نفرمایید که حقیر بدون مد نظر قرار دادن آسیب ها و مشکلات چندهمسری به این موضوع پرداختم. بنده به آسیب ها واقفم، مشکلاتش را هم میدانم. همان گونه که با آسیب های کلی مسئله ازدواج واقف هستم. اما قائل به حذف صورت مسئله نیستم و به دنبال ارائه راهکار برای اصلاح و رفع مشکلات هستم.در مورد مسائل دیگر مطرح شده در نظر شما، ان شاﺀالله در مطالب آینده به پاسخ خواهید رسید.
صحبتِ جانانه
۰۴ ارديبهشت ۱۴:۳۷
1-  دقت نمی کنید ها!
این رو در جواب چی گفته بودم؟
درجواب اینکه گفته بودید تعدد زوجات دذمان قطعی است.
احساس می کنم دقت نکردید به جواب های خودتون و جواب من ...

2-تاکید به آمار صحیح برای اینه که راهکار دقیق تر باشه
همچینین جدای از مذموم بودن چند همسری در عرف، پیامدهای اجتماعی و روانی داره، ذی نفع ترین قشر همین طیف بانوانی هستند که گفتید ولی باید دید این فرد درازای رسیدن به خواسته ش چه مشکلاتی در خانواده ای که واردش شده ایجاد می کنه
جای بحث راجع به چند همسری نیست الآن
چون هنوز شما همه حرفهاتون رو تو بر مطالب بعدی ننوشتید 
3، شما باید توجه داشتنتون به همه ابعاد این مساله رو در متنتون نشون بدید وگرنه کسی از غیب نظرات شما آگاه نیست  و اینکه کسی نمی خواد صورت مساله رو پاک کنه، اینو بر اساس چی می گید؟
بناست حل بشه اما با دید همه جانبه و دقیق و آینده نگرانه و...


در حالت کلی هم گمان نکنید من درراستای نقض این راه حل برآمدم، که بخواید بحث و مقابله کنید
من فقط توقع دارم ارائه راهکارها علمی و دقیق تر باشه که ان شاءالله درمطالب بعدی شما این اتفاق قراره بیافته ان شاءالله

پاسخ :

صراحت کلام بنده در پاسخ رو به حساب مقابله نگذارید.
بنای صالحات از ابتدا بحث آزاد و پرسش و پاسخ های جدی بوده و قرار نیست کسی از این بحث ها ناراحت شود.
صحبتِ جانانه
۰۴ ارديبهشت ۱۹:۴۱
صراحت کلام چیز خوبیه
منتهی مباحثه ی منطقی و مقابله حتی در کلام صریح هم مشخص می‌شه
خلاصه که موضوع برای من هم مهمه و اساسا هیچ چیزی رو بدون دلیل نمی پذیرم به همین خاطر به راهکارتون تاگید داشتم تا بیشتر ازتون توضیح دریافت کنم:))
...
۰۷ شهریور ۰۱:۱۰
بالاخره همیشه در طول تاریخ یک عده ای از آدم ها زیر چرخ های بی عدالتی و طلم و فرهنگ غلط و ... له می شوند دیگر ! اشکال نداره بگذارید من وامثال من هم یکی از له شدگان باشیم... بی خیال دنیا دو روزه... به زودی خوش یا ناخوش تمام میشه. یکی باید همیشه فقیر باشه، یکی باید همیشه گرسنه باشه، یکی باید همیشه تنها و مجرد باشه.مگر صاحب الزمان عج طهور کنه و حکومت حقه تشکیل بده. سیر از گرسنه خبر نداره سواره از پیاده خبر نداره... حالا یکی مثل من هم که تا 30 سالگی مجرد مونده، خوب تو میانسالی ازدواج کنه که چی بشه؟! چه کیفیتی داره ؟! ازدواج باید در اوج جوانی باشه یعنی همان زمانی که به شدت نیاز داری. سر میانسالی یا پیری چه لطفی داره؟... اشکال نداره که ما ازدواج نکردیم. فدای سر همه متاهل ها. ان شا الله همه متاهل هایی که در اوج جوانی ازداوج کردن و همه خوشبخت و کامروا باشن...
سر خم می سلامت، بشِکست اگر سبویی ...

پاسخ :

در تاریخ این افراد هستند اما آیا ماهم باید انتخاب کنیم جزﺀ این افراد باشیم؟
مظلوم هم بابت تن دادن به ظلم بازخواست خواهد شد.این که بگیم دست روی دست بگذاریم تا حضرت ظهور کنند اصلا حرف درستی نیست. ما باید شرایط را آماده کنیم برای ظهور.
برای ازدواج هم به هیچ وجه نا امید نباشید. مگه چندسالتون هست؟ سی سال که دیر نیست. دوستان من در سنین سی و پنج و حتی بالای چهل سال ازدواج کردند و زندگی شاد و موفقی دارند.
این ما هستیم که انتخاب می کنیم با نا امیدی از رنج هامون عبور کنیم یا با امید و نشاط.
یکی از دوستان بنده هم که 32 سالگی ازدواج کرد معتقد بود نمی توان با بی حوصلگی قبل ازدواج زندگی خوبی داشت. اما بعد از ازدواج هم حوصله اش برگشت هم توانش.

بنده هم همسن شما هستم و شرایط مشابه شما را دارم. با تغییر نگاه، توکل و اصلاح سبک زندگی می توان دوران مجردی خوبی داشت.
لطفا اگر ممکن هست آدرس ایمیل برایم بگذارید تا رمز مطالب هنر تغییر کردن را خدمت شما ارسال کنم.  تا ان شاﺀالله بتوانیم با کمک خدا از دوران مجردیمان استفاده خوبی برای بندگی خدا داشته باشیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان