صالحات

ظلم به زن 2: سلب حق ازدواج از زنان (3)

بسم‌الله النّور

و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

لطفاً پیش از مطالعه، مطلب قبل را ملاحظه بفرمایید. (رمز برداشته شد)

ترجیح بنده این است که خانم‌های مجرد این سلسله مطالب را مطالعه نکنند. انتخاب با خود شماست. به دلیل ضرورت و اهمیت موضوع مطالب بدون رمز منتشر خواهند شد.

☑️ ازدواج برای هر دو جنس زن و مرد ضرورت بسیار بالایی دارد. اما لسان روایات (تا جایی که بنده مطالعه کردم) در مورد ازدواج دختران سنگین‌تر از ازدواج پسران است و آسیب عدم ازدواج دختران با طنین بیشتری مورد تأکید قرار داده‌شده است.  

در اینجا به دو روایت برای فهم اهمیت موضوع اشاره می‌کنم:

کَتَبَ عَلِیُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع‏ فِی أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا یَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع- فَهِمْتُ مَا ذَکَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِکَ وَ أَنَّکَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَکَ‏ فَلَا تَنْظُرْ فِی ذَلِکَ رَحِمَکَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ‏ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ.[1]

✔️علىّ‌بن‌اسباط نامه‏‌اى به امام باقر علیه‌السلام نوشت و در آن نگاشت که: «من کسى را چونان خویش براى همسرى دخترانم نمى‌یابم. حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند: دانستم آنچه را که درباره دخترانت یادآورى کردى و این‌که کسى را همگون خویش نمى‏‌یابى به چنین هم‌شأنی نیندیش خدا بر تو رحمت آورد بى‏‌شک رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: اگر کسى که خلق‌وخو و دینش شمارا خرسند مى‏‌سازد به خواستگارى آمد او را همسر دهید و اگر چنین نکردید در زمین فتنه و تباهى بزرگى شکل مى‏‌گیرد.»

عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَّ الْأَبْکَارَ مِنَ النِّسَاءِ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ فَإِذَا أَیْنَعَ الثَّمَرُ فَلَا دَوَاءَ لَهُ إِلَّا اجْتِنَاؤُهُ وَ إِلَّا أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ غَیَّرَتْهُ الرِّیحُ وَ إِنَّ الْأَبْکَارَ إِذَا أَدْرَکْنَ مَا یدرک [تُدْرِکُ‏] النِّسَاءُ فَلَا دَوَاءَ لَهُنَّ إِلَّا الْبُعُولُ وَ إِلَّا لَمْ یُؤْمَنْ عَلَیْهِنَّ الْفِتْنَةُ فَصَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمِنْبَرَ فَخَطَبَ النَّاسَ ثُمَّ أَعْلَمَهُمْ مَا أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَقَالُوا مِمَّنْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ مِنَ الْأَکْفَاءِ فَقَالُوا وَ مَنِ الْأَکْفَاءُ فَقَالَ الْمُؤْمِنُونَ بَعْضُهُمْ أَکْفَاءٌ مِنْ بَعْضٍ[2]

✔️حضرت رضا علیه‌السلام فرمودند: جبرئیل بر نبىّ اکرم صلّى‌اللَّه‌علیه‌و‌آله و سلّم نازل شد و عرضه داشت:

اى محمّد پروردگارت سلامت مى‏‌رساند و مى‌‏فرماید: زنان باکره به‌منزله میوه بر درخت هستند، پس هرگاه میوه رسید هیچ چاره‏‌اى نیست مگر آنکه آن را بچینند و الا آفتاب فاسدش کرده و باد تغییرش مى‏‌دهد.

و دختران باکره وقتى درک نمودند آنچه را که زنان درک کردند دیگر دارو و چاره‏‌اى براى آن‌ها نیست مگر آنکه شوهر بکنند و در غیر این صورت از فتنه در امان نیستند.

پس پیامبر صلّی‌اللَّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به منبر شد و براى مردم خطبه خواند سپس فرمان الهى را به آن‌ها اعلام فرمود.

مردم گفتند: یا رسول‌الله دختران را به چه کسى شوهر دهیم؟

پیامبر اکرم صلّی‌اللَّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فرمودند: به هم‌کفو و هم‏ترازشان.

عرض کردند: هم‏تراز و کفو آن‌ها کیست؟

حضرت فرمودند: برخى از مؤمنین کفو بعضى دیگر مى‌‏باشند.

 

✔️در این دو روایت، صراحتاً تأخیر و تعطیل ازدواج دختران و ایجاد موانع بدون ضروت برای آنان، منجر به فتنه و فساد عظیم خواهد شد. چیزی که در زمانه خود شاهد آن هستیم و باید با راهکارهایی فتنه را دفع کرد و فساد را به صلاح تبدیل کرد تا شاهد پیامدهای ناگوارتر ازآنچه در وضع موجود رخ می‌دهد نباشیم.

✔️تا اینجا به سه دلیل برای اولویت بالای ازدواج دختران و عدم تأخیر و تعطیل آن اشاره شد.

1- نیاز حیاتی زن به ازدواج که در مطلب قبل عرض شد. (سلب حق ازدواج از زنان مساوی است با سلب حیات از آنان)

2- دو روایت بالا و روایت‌های دیگری که اینجا نیامدند

3- دوره‌ی باروری زن محدود است. زنان در طول عمرشان دوران محدودی برای فرزند دار شدن در اختیاردارند. اما برای مردان چنین محدودیتی وجود ندارد. (این مسئله بنا به حکمت خلقت است و بحث ما در اینجا این موضوع نیست)

☑️ اما آمار به ما چه می‌گویند؟

آمار در این زمینه چند دسته‌اند، آمارهایی که سعی می‌کنند نشان دهند وضع موجود عالی است پس نگرانی وجود ندارد. دسته دوم آمارهایی‌اند که وضع موجود را پنهان می‌کنند و دسته سوم آمارهایی که واقعیت را بیان می‌کنند اما معمولاً انکار می‌شود.

امسال از مرکز آمار ایران، چنین تصویری از وضع موجود ازدواج در کشور ارائه شد.

http://bayanbox.ir/view/5733000137270363193/amar.jpg

✔️بنده به این نمودار می‌گویم، خیانت آماری! خود را به نفهمی زدن! سر بر زیر برف کردن!

به خیانت‌های این‌گونه آمار دادن توجه کنید؛ اولاً مبنای نمونه آماری را جمعیت 10 ساله و بیشتر گرفته است، یعنی دختران و پسران متولد 1385 که 10  ساله هستند  هم جزء بی همسران در نظر گرفته‌شده‌اند و با این ارائه آمار قشنگ! وضع عالی است و جمعیت شناسان ما باید طرح‌های مختلف ارائه دهند برای واردکردن دختر به کشور! چون پسران بی‌همسر باقی خواهند ماند! اولین و مهم‌ترین اشکال این نوع آمار دادن، مخفی کردن وضع موجود و عدم توجه به واقعیت‌های جامعه است. در فضا که زندگی نمی‌کنیم!

هنوز جمعیت دقیق این درصدها هم بر اساس سرشماری سال گذشته اعلام‌نشده است.

✔️ثانیاً در این خیانت آماری یک دختر متولد 1380 با 20 سال سن با یک دختر متولد 1365 که 30 ساله است (و دختران دهه شصت) که پیک جمعیتی ما در آن سال‌های افزایش جمعیت بوده است، به لحاظ فرصت‌های در دسترس ازدواج مساوی در نظر گرفته‌شده‌اند!

✔️اگر قرار بود آمار درستی ارائه شود، می‌بایست، گروه سنی ازدواج‌نکرده‌ها تفکیک می‌شد، و سپس تعداد افراد موجود در گروه‌های سنی مختلف به تفکیک زنان و مردان مجرد باهم مقابله می‌شد. به فرض مثال تعداد دختران گروه سنی 28 تا 30 سال که مناسب پسران سی تا 35 ساله‌اند. (برحسب واقعیت‌های موجود در جامعه که پسران با چنین اختلاف سنی ازدواج می‌کنند.) اگر آمار با این مبنا ارائه می‌شد در آن زمان می‌توانستیم دقیقاً بگوییم چه تعداد دختر کمتر یا بیشتر از پسران گروه سنی مناسب ازدواجشان هستند.

این آمارهای واقعی قبلاً ارائه‌شده است و سال هشتادوپنج هم نسبت به آن هشدار داده شد اما موردعنایت برنامه ریزان جامعه واقع نشد و ما وارد وضع فعلی شدیم.

✔️واقعیت همانی است که در کلیپ بخش اول ارائه شد. دختران دهه شصت خصوصاً متولدین سال 65 و پیش از آن، که پیک جمعیتی بوده است،  یکی دو سال بعدازآن با «مضیقه ازدواج» روبرو هستند.

«در یک تعریف ساده، مضیقه ازدواج را می‌توان عدم تعادل در تعداد مردان یا زنان در سن ازدواج تعریف کرد (عدم تقارن در دسترسی به همسران بالقوه).

مضیقه ازدواج یا عدم توازن نسبت‌های جنسی در سنین ازدواج، یکی از پدیده‌هایی است که در جریان گذارِ جمـعیتی بروز می‌کند. در جوامعی که تک‌همسری و فاصله سنی زوجین به هنگام ازدواج، رفتارهای غالب ازدواج را تشکیل می‌دهند، موالید مربوط به دوران کاهش سریع مرگ‌ومیر و رشدهای شتابان جمعیت، با رسیدن به سنین ازدواج با عدم توازن در تعداد دو جنس روبرو می‌شوند (درودی،1383: ص240)»

به توجه به آمار[3]، تعداد دختران دهه شصت (خصوصاً 1365 و پیش از آن) بیشتر از پسران گروه سنی مناسب ازدواجشان است. به این آمار، تعداد زنان مطلقه و آن‌هایی که همسرشان را ازدست‌داده‌اند (خصوصاً همسران شهدای سوریه) را اضافه کنید.

وضعیت مضیقه ازدواج را چند مسئله تشدید می‌کند، یکی انتخاب دخترانی از نسل بعدی توسط پسرانی که مناسب ازدواج دختران دهه شصت‌اند. مثلاً پسری که متولد 1363 هست، با دختر متولد اوایل دهه هفتاد ازدواج می‌کند. دیگری، بی‌رغبتی پسران این دهه نسبت به ازدواج است.

 

☑️ کارشناسان برای حل این معضل، عموماً یک راهکار ارائه می‌دهند. آن‌هم هم‌سن‌گزینی است. یعنی پسران و دختران هم‌سن یا با اختلاف سنی کم با یکدیگر ازدواج کنند. این مسئله تا حدی راهگشاست، اما مسئله تعداد بیشتر دختران را به‌طور کامل حل نخواهد کرد، به چند دلیل، اولاً همه پسران نمی‌پذیرند که با دختر هم‌سن خود ازدواج کنند. این واقعیتی است که وجود دارد. می‌توان با آگاه‌سازی این نگاه را اصلاح کرد اما مگر چند درصد پسران می‌پذیرند؟

ثانیاً تعداد زیادی از پسران این گروه سنی با دختران دهه بعد ازدواج کردند؛ ثالثاً پسرهای بی‌رغبت به ازدواج را تا چه اندازه می‌توان راغب به ازدواج کرد؟

 راهکار شما برای دخترانی که به دلایل بالا فرصت ازدواج پیدا نمی‌کنند چیست؟

 

ادامه دارد ...

ان شاء الله

.

پ .ن: در کنار همه این نکات، این نکته را هم مدنظر قرار دهید که الگوی اشتباه ازدواج پسران دهه شصت، بر الگوی جمعیتی ازدواج پسران دهه هفتاد هم تأثیرگذار خواهد بود و پسران این دهه را با مشکل مواجه می‌کند. به لحاظ جمعیتی در چنین شرایطی، تعداد ازدواج‌هایی که دختران بزرگ‌تر از پسران هستند افزایش پیدا خواهد کرد. کما این‌که شروع آن را در زمان حاضر ملاحظه می‌کنیم.

 



[1] وسائل الشیعة ؛ ج‏20 ؛ ص76

[2] وسائل الشیعة ؛ ج‏20 ؛ ص61

۱ ۰
شبنم بیقرار
۳۰ فروردين ۰۹:۱۳
به نظرم همه چیز باید تغییر کنه..سیستم ازدواج در مملکت ما(حالا من اینجا رو دارم میگم جاهایی دیگه مد نظرم نیست نه که خوب باشن) متاسفانه کارامدی لازم رو نداره...
باید ببینیم کارایی ازدواج چی هست و چرا ما به اون کارایی و اون بازدهی در ازدواجهامون نمیرسیم. اون موقع مشخص میشه که موانع جاری کردن احکام خدا چی هست...
مثلا من واقعا خودم نمیتونم بگم که چیزی که خدا حلال کرده(تعدد زوجات) راهکار غلطی هست یا نباید انجام بشه..چون واقعا هم نیست ولی در شرایط حاضر که مردان ما ظرفیت جاری کردن این حکم رو نه از لحاظ روحی و روانی و شخصیتی و نه از لحاظ فرهنگی و نه از لحاظ مالی ندارن(عامل اخر از نظر من عامل مهمی نیست و لی هست) نمیشه این حکم رو جاری کرد تبعات منفی و ریسک فوق العاده بالایی داره...به خاطر نگاه غلط جامعه به این نوع خانواده ها بچه ها توی اون خانواده و البته خود خانم ها ممکنه اسیب های جدی روانی ببینن..حتی ممکنه اون رشد روحی و معنوی هم براشون محقق نشه! نمیگم نباشه ولی حتما باید شرایطش ایجاد بشه..یا مثلا ازدواج موقت برای دختران مجرد اصلا بد نیست ولی اگر بخوام به دختری توصیه کنم که با پسری ارتباط داشته باشه این ازدواج رو توصیه نمیکنم(فقط دائم) مگر با اذن و کنترل پدر ومادر و خانوده و افراد اگاه و عاقل در خانوده اون دختر! چون برای دختر تبعات منفی زیادی داره...خب برای این که این تبعات کم بشه و اتفاق نیفته و زمینه رشد همه جانبه فرد(چه زن و چه مرد) در خانوده و ازدواج ایجاد بشه یاد همه چیز تغییر کنه..کلیت سبک زندگی تغییر کنه..راحت بگم جامعه حاضر ظرفیت و امکانات لازم برای جاری کردن حکم تعدد زوجات رو نداره مگر این که خلافش ثایت بشه.
ان شاء الله روزی برسه که هم دستورات دین امکان اجرایی شدن داشته باشن...
و البته صرف شوهر کردن زمینه رو برای رشد و بالیدن زن و مرد مهیا نمیکنه...در این صورت تنها بودن بهتره!

عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

پاسخ :

1- با بخش اول دیدگاه شما کاملا موافقم، چون ازدواج از کارکرد اصلی خودش در جامعه ما دور شده و به همین دلیل انقدر مشکلات متعدد در این زمینه وجود دارد.

2- «و البته صرف شوهر کردن زمینه رو برای رشد و بالیدن زن و مرد مهیا نمیکنه...در این صورت تنها بودن بهتره!» با این دیدگاه شما موافق نیستم. این دیدگاه در صورتی صادق هست که ازدواج،ازدواج خوب با معیارهای درست نباشد. اما اگر ازدواج خوبی صورت بگیرد، صد درصد به تنهایی ترجیح نداره.
با احترام به نظر شما در متن هم عرض کردم بعید است خانم هایی که در سن مناسب ازدواج کردند مسئله و مشکلات دختران مجرد را درک کنند.

3- در مورد چند همسری هم ان شاء الله توضیحات مفصل در مطالب آینده داده خواهد شد.

4- و در نهایت با شما در مورد این مصرع شعر «عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی» موافق نیستم. بنده معتقدم که وضع موجود باید اصلاح شود، با اصلاح همین انسان ها، همین عرف، همین شهر، همین کشور و...
اگر بنا به این حرف بود، اصلا چرا حضرت صاحب الزمان ظهور کنند تا جامعه ی آرمانی اسلام را محقق کنند؟
حضرت می آیند با همین انسان ها، با همین شرایط ظهور کنند، در آخر الزمان بنا بر طوفان نوح نیست. کما این که در زمان آخرین پیامبر هم، حضرت همان اعراب جاهلی را به مراتب بالای انسانی رساندند.

شبنم بیقرار
۳۰ فروردين ۲۱:۲۱
گمانم نتونستم منظورم رو خوب بیان کنم!
در مورد شماره 2 توضیحاتتون دقیقا منظور بنده هم همین بود!

و در مورد 4 هم درسته ولی سیستم جدیدی بنا میشه که در اون میتونیم این قوانینی رو که الان معطل موندن اجرا کنیم.
منظور بنده این بود...
و البته یه شعر بود خیلی درش غور نکنید! :)

پاسخ :

و ما باید به سمت اون نظام (سیستم) حرکت کنیم. اون سیستم دفعی به وجود نخواهد آمد.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان