صالحات

شرافت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم

بسم الله النّور

مادر امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به لحاظ شرافت و مرتبت از زنان پیش از خود برتری داشتند که مقام مادری علی علیه‌السلام به ایشان عنایت شد. وجودی که پذیرای چنین حمل عظیم‌الشأنی می‌شود، باید أطیب و أطهر باشد و به لحاظ نسب، محصول أصلاب الشامخه و أرحام المطهره باشد کما این که مولود این رحم نیز، به شکل أتمّ و أکمل واجد این خصوصیت بودند. امیرالمؤمنین اولین هاشمی بودند که از طرف پدر و مادر به هاشمیان می‌رسیدند.[1]

فاطمه بنت اسد طبق روایتی که از جانب خود ایشان نقل‌شده است، از سه جهت بر مریم سلام‌الله شرافت داشتند، در مکان وضع حمل، تناول از طعام بهشتی و سکونت سه‌روزه در کعبه. اما حضرت مریم برای حمل به بیابانی خشک رفت، از رطب  تناول کرد و سپس به میان قوم خویش بازگشت.[2]

یزید بن قعنب گوید من با عباس بن عبدالمطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت گفت خدایا من به تو ایمان‌دارم و بدان چه از نزد تو آمده است از رسولان و کتاب‌ها مؤمنم و به سخن جدم ابراهیم خلیل تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به‌حق آنکه این خانه را ساخته و به‌حق مولودى که در شکم من است ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب گوید ما بچشم خود دیدیم که خانه از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشاییم گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیرالمؤمنین را در دست داشت و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید در آنجا که خوب نبود پرستش خدا جز از روى ناچارى و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نامش را على بگذار که او على است و خداى اعلى می‌فرماید من نام او را از نام خود گرفتم وِ  به ادب خود تأدیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و اوست که بت‏ها را در خانه من می‌شکند و او است که در بام خانه‏ام اذان می‌گوید و مرا تقدیس و تمجید می‌کند خوشا بر کسى که او را دوست دارد و فرمان‌بردار و بدا بر کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى کند و صلی‌الله على نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین.[3]

 

پ.ن 1: خداوند خواست با ولادت امیرالمؤمنین در کعبه نشان دهد که باطن کعبه، ولایت است. (برگرفته از کلام استاد گرامی سرکارخانم بروجردی)

پ.ن 2: میلاد امیرالمؤمنین بر همه شما مبارک. ان شاء الله عیدی امروز و امسال ما بشارت ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.



[1]  الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 452

[2]  آیات 22 تا 26 سوره مریم

[3]  الأمالی (للصدوق) / ترجمه کمره‏اى ؛ متن ؛ ص132

۰ ۰
محمد احسان حیدری
۲۲ فروردين ۱۳:۴۸

یاعلی

نرگس نورعلی وند
۲۲ فروردين ۱۶:۳۱
و چقدر این بانو گمنام هستند

پاسخ :

بله بسیار زیاد
لوسی می
۲۲ فروردين ۱۶:۵۲
آنطورکه من شنیده بودم علی نامی بود که پیامبر بر حضرت گذاشتند و اسمی که مادرشون گذاشتن حیدر بوده! (البته اصلا به سندیت این موضوع مطمئن نیستم)
و بعد اینکه آیا این چیزهایی که از ایشان نقل شد واقعا دلیل برتری و شرافت است؟ که حضرت مریم بر بیابان بود و من درخانه ی کعبه، یا آسیه در خفا عبادت میکرد و من در آشکار؟!
نمیدونم چرا اصلا با این اقوال نمیتونم ارتباط برقرار کنم!
یه بار دیگه هم یه متنی خوندم درمورد صحبت بین امام حسین و حضرت امیر در مورد اینکه کدوم یکی بر دیگری شرافت دارند و هرکس از محاسن خود گفت تا اینکه امام حسین بر آبا و اجدادشون افتخار کردند!
نمیگم این صحبتها غلطه و مستند نیست اما یه جوریه! به نظرم با آموزه های دینیمون همخونی نداره.

پاسخ :

1- اتفاقا موقع مرور روایت های مربوط به ولادت امیرالمؤمنین به روایتی که شما اشاره کردید هم برخوردم. اما خاطرم نیست منبعش چه کتابی بود. در این طور موارد، برای اثبات صحت روایت باید متخصصین علم رجال و... نظر بدهند.

2- چرا این ها فضل و مبنای شرافت و برتری نباشند؟ به هر حال خدا فضائل مختلفی را برای بندگانش قرار داده. بالاتر از همه شرافت مادری حضرت علی علیه السلام که بسیار مقام بالایی است. زیرا حضرت علی ع به لحاظ شأن و مرتبه از تمام انبیاء به غیر از رسول خدا صلوات الله بالاتر بودند.

3- در مورد صحبت حضرت امیر و امام حسین علیه السلام، آگر خاطرتون باشه قبلا یک مطلبی منتشر کردم با عنوان عشق ذوی القربی، که در مورد حدیث مفاخره و فخر فروشی حضرت علی و حضرت زهرا بود. در آن روایت این بزرگواران هرکدام از ویژگی های منحصر به فرد خودشان می گفتند. این ها شیرینی های زندگی این عزیزان است برای این که به دست ما برسد و ما بیشتر نسبت به شأن و مقامشان پی ببریم.
نه این که نعوذبالله اظهار فضل باشد و خودبرتر بینی
لوسی می
۰۲ ارديبهشت ۲۳:۴۵
برای شماره ی 2 که گفتید من میدونم که مادری حضرت امیر سبب برتری وشرافت بر همه ی مادران عالمه. منظورم بیان اون جملات بود، که من از مریم برترم چون من در خانه کعبه زایمان کردم و او در بیابان!
این نوع بیان قدری عجیبه.

پاسخ :

به هر حال متن روایت بود و این که ما به شرافت مکانی هم معتقدیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان