بسم الله النّور
مادر امیرالمؤمنین علیهالسلام، به لحاظ شرافت و مرتبت از زنان پیش از خود برتری داشتند که مقام مادری علی علیهالسلام به ایشان عنایت شد. وجودی که پذیرای چنین حمل عظیمالشأنی میشود، باید أطیب و أطهر باشد و به لحاظ نسب، محصول أصلاب الشامخه و أرحام المطهره باشد کما این که مولود این رحم نیز، به شکل أتمّ و أکمل واجد این خصوصیت بودند. امیرالمؤمنین اولین هاشمی بودند که از طرف پدر و مادر به هاشمیان میرسیدند.[1]
فاطمه بنت اسد طبق روایتی که از جانب خود ایشان نقلشده است، از سه جهت بر مریم سلامالله شرافت داشتند، در مکان وضع حمل، تناول از طعام بهشتی و سکونت سهروزه در کعبه. اما حضرت مریم برای حمل به بیابانی خشک رفت، از رطب تناول کرد و سپس به میان قوم خویش بازگشت.[2]
یزید بن قعنب گوید من با عباس بن عبدالمطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت گفت خدایا من به تو ایماندارم و بدان چه از نزد تو آمده است از رسولان و کتابها مؤمنم و به سخن جدم ابراهیم خلیل تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته بهحق آنکه این خانه را ساخته و بهحق مولودى که در شکم من است ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب گوید ما بچشم خود دیدیم که خانه از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشاییم گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیرالمؤمنین را در دست داشت و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید در آنجا که خوب نبود پرستش خدا جز از روى ناچارى و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نامش را على بگذار که او على است و خداى اعلى میفرماید من نام او را از نام خود گرفتم وِ به ادب خود تأدیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و اوست که بتها را در خانه من میشکند و او است که در بام خانهام اذان میگوید و مرا تقدیس و تمجید میکند خوشا بر کسى که او را دوست دارد و فرمانبردار و بدا بر کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى کند و صلیالله على نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین.[3]
پ.ن 1: خداوند خواست با ولادت امیرالمؤمنین در کعبه نشان دهد که باطن کعبه، ولایت است. (برگرفته از کلام استاد گرامی سرکارخانم بروجردی)
پ.ن 2: میلاد امیرالمؤمنین بر همه شما مبارک. ان شاء الله عیدی امروز و امسال ما بشارت ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.