صالحات

چندهمسری مردان، به‌مثابه حق زنان (3) (وضع موجود)

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

.

بدون شک همه ما می‌دانیم که به دلیل فرهنگ‌سازی اشتباه و ظلم‌هایی که بر همسران مردانی که تعدد زوجات را اختیار کرده‌اند رفته است، موانع گوناگونی برای اجرای آن به روش درست اسلامی وجود دارد. هدف این مطلب، تبیین موانع از جهات گوناگون و راهکارهای برون‌رفت از آن است.

  • عرف: به نظر حقیر بدون شک یک از مهم‌ترین موانع تحقق تعدد زوجات به روش اسلامی در جامعه ما، عرف است. عرف محصول رفتار اشتباه انسان‌هاست. رفتارهایی که در طول زمان شکل می‌گیرد و تبدیل به عادت، رسم و یا سنت اشتباه در یک جامعه می‌شود.

واقعیت این است که فرهنگ جامعه ما مشکلات فراوانی دارد. به‌ویژه فرهنگ ازدواج در تمام اشکال آن، اعم از تک‌همسری، چندهمسری و یا ازدواج موقت. در این خصوص، شیطان به‌گونه‌ای جامعه را منحرف کرده است که دسترسی به راه‌های حرام آسان و ممدوح شده و تا جای ممکن راه‌های حلال سخت و مذموم شده است. عرف ما درزمینهٔ تعدد زوجات به‌اندازه‌ای بیمار است که آن را تا حد حرام تقبیح می‌کند و مذموم می‌داند. درصورتی‌که مذموم آن است که باب حلال به شیوه صحیح را ببندیم و سخت کنیم و راه‌های نامشروع و حرام را بگشاییم.

در مطالب گذشته هم گفته شد، سهم رسانه برای ساخت این عرف اشتباه و پررنگ کردن آن، بسیار زیاد است. تا جایی که حتی یک فیلم که مسئله تعدد زوجات را به‌درستی تصویر کرده باشد ساخته نشده است.

 یکی دیگر از عواملی که عرف یک جامعه را می‌سازد فرهنگ زبانی آن جامعه است. ادبیات رایجی که می‌تواند بیشترین آسیب را برای تعدد زوجات به همراه داشته باشند. آسیبی که همیشه همراه همه افراد این جامعه بیمار هست و آن چیزی نیست جز بیماری «مردم چه خواهند گفت». این بیماری در تمامی سطوح فرهنگ ما رایج است و در تعدد زوجات بیشتر خود را نشان می‌دهد و شروع آن با برچسب‌های باطل و نارواست. برچسب‌هایی تحقیرکننده برای مرد و همسران آن مرد. برچسب‌های ناشایستی مانند هوسران برای مردان، خانه‌خراب‌کن، به دنبال سفره آماده و ساختن خانه بر روی ویرانه‌های قبلی برای همسران دوم همراه با تحقیر آنان و عباراتی مانند بیچاره همسر اول، یا حتماً کم گذاشته که همسرش به زن دیگری تمایل پیداکرده و... برای همسران اول. که هرکدام از این برچسب‌ها می‌توانند آسیب‌های غیرقابل‌جبران و فراوانی را برای فرهنگ تعدد زوجات و تک‌تک افرادی که به نحوی در تعامل با تعدد زوجات هستند به همراه داشته باشد.

  • عدم تبیین شرایط تعدد زوجات: مسئله دیگری که مخاطرات  فراوانی را در اجرای تعدد زوجات به شیوه اسلامی ایجاد کرده است، عدم تبیین شرایط تعدد زوجات است. شرایطی که به‌هیچ‌وجه آسان نیست، همگانی نیست و هر مردی حق ندارد اقدام به تعدد زوجات نماید.

عدم تبیین این شرایط و احراز و اجرای آن موجب شده است افراد نااهل بدون در نظر گرفتن شرایط تعدد زوجات، اقدام به چندهمسری داشته باشند و ظلم‌های فراوان فعلی بر زنان روا دارند و موجب فروپاشی خانواده‌هایی که با تعدد زوجات مواجهه داشته‌اند، شوند.

راهکار رفع این موانع، اصلاح عرف و نگاه به مسئله چندهمسری و تبیین شرایط برای افرادی است که می‌خواهند به این امر اقدام کنند.

عرف با افزایش آگاهی و روشن کردن ضرورت چندهمسری به‌عنوان یکی از اشکال رایج ازدواج، که می‌تواند مشکلات بسیاری از افراد اعم از زن و مرد را مرتفع کند، اصلاح خواهد شد. این مجموعه نوشته‌ها خود می‌توانند به این اصلاح کمک کنند.

همچنین وقتی شرایط این امر تبیین شود و راهکارهای قانونی کارآمد به کمک آیند، خودبه‌خود تعداد افراد نااهلی که به این امر اقدام کنند کاهش می‌یابد و با عملکرد صحیح، به اصلاح عرف هم کمک خواهد شد.

.

لینک‌های مرتبط:

چندهمسری مردان، به‌مثابه حق زنان (1) (وضع موجود)

چندهمسری مردان، به‌مثابه حق زنان (2) (وضع موجود)

۲ ۰
شاخه سیب
۱۵ آبان ۲۰:۱۱
همه اینا درست. ولی راهکار عملی ارائه ندادید.

پاسخ :

در عنوان ذکر شده وضع موجود
ان شاء الله در مورد وضع مطلوب و راهکار هم خواهم نوشت.
گرچه در انتهای متن دو راهکار به اختصار ذکر شدند.
سوال
۲۱ آبان ۱۳:۱۰
کدام مردان حق ندارند تعدد زوجات داشته باشند؟ چه ویژگی هایی دارند؟

پاسخ :

ان شاﺀالله در مطالب آینده مفصل توضیح خواهم داد
اما به اختصار، مردانی حق تعدد زوجات ندارند که عادل نیستند، در زندگی تک همسری با زوجشان حسن معاشرت ندارند و مسئولیت هایی که بر عهده شان هست مانند نفقه و... را انجام نمی دهند.
و البته کسانی که خوف آن می رود پس از تعدد زوجات همسرشان را به تعبیر قرآن کریم کالمعلقه نگه دارند و موجب از دست رفتن و فروپاشی زندگی با یک زوج یا همه همسرانشان شوند نیز حق تعدد زوجات ندارند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان