صالحات

رویکرد اصلی در مسئله «زن» (4) بخش پایانی

بسم الله النّور

در بخش اول، دوم و سوم مطالبی در رابطه با رویکرد اصلی نسبت به زن ذکر شد که در این مطلب بخش پایانی را مطالعه خواهید کرد.

3-تبیین نقش های اختصاصی و مشترک زنان و مردان و تبیین وظیفه ی دولت در این رابطه

یکی از معضلات بزرگ جوامع امروز، تغییر و جابه جا شدن نقش های زنان و مردان است. این مشکل با به عهده گرفتن نقش های مردانه از جمله اشتغال و نان آوری توسط زنان به وجود آمد. به عنوان مثال با اشتغال زنان و آمدن درآمد زن به خانه، در بسیاری از اوقات مرد وظیفه ی نفقه را از دوش خود بر می دارد و تأمین مایحتاج زن را، به خود زن می سپارد. در صورتی که وظیفه ی تأمین مایحتاج زندگی زن به عهده ی مرد است و زن وظیفه ای برای تأمین درآمد خانواده ندارد.

مثالی دیگری که در این رابطه می توان مطرح کرد برداشته شدن مسئولیت تربیت فرزند از دوش مادر و سپرده شدن این وظیفه به سیستم آموزش رسمی در مهد کودک هاست.

//bayanbox.ir/view/6998130211504047585/header-family.jpg

4-بازگرداندن زن و مرد به جایگاه های اصلیشان

پس از تغییر نقش ها، مشکل دیگری که ایجاد شد، تغییر جایگاه های زنان و مردان بود. زن در اسلام در جایگاه همسری و مادری خود در خانواده قرار دارد و حوزه ی آرامش و سکینت خانواده را رقم می زند. در مقابل مرد در جایگاه همسری و پدری، حوزه ی حفاظت و قوّامیِت را در خانواده به عهده دارد. با شرایط جدیدی که در خانواده به وجود آمده است به تدریج حوزه ی سکینت از زن و حوزه ی قوّامیِت از مرد گرفته شده است و این موضوع نظام خانواده را دچار اختلال کرده است. باید با اتخاذ سیاست هایی در سطح خرد تا کلانT زن و مرد به جایگاه اصلی خود بازگردند.

5-تغییر قوانین در راستای ارتقاء جایگاه خانواده

یکی از مهمترین تغییراتی که باید در راستای حفظ خانواده صورت گیرد تغییر قوانین مربوط به حوزه ی خانواده است. با استفاده از قوانین جدید نه تنها می توان طلاق و از هم پاشیدگی خانواده را کنترل کرد بلکه می توان به حفظ و قوام خانواده کمک کرد.

به عنوان مثال یکی از نگرانی های زنان در خانواده، ازدواج مجدد مرد به دلیل هوسرانی است. به راحتی می توان با تغییر قوانین این مشکل را حل کرد. راهکار قانون در این حوزه کسب اجازه ی همسر اول مرد برای ازدواج مجدد است. در صورتی که این کسب اجازه نه تنها برای مرد هوسران مانع نیست، بلکه اهرم فشاری است برای ظلم بیشر به همسر اول خود. اما راهکار این است که مبتنی بر قوانین اسلامی، شرایط ازدواج مجدد مرد را تبیین کنیم و مرد ملزم به احراز این شرایط پیش از ازدواج باشد. همچنین برای پس از ازدواج، قوانینی را تصویب کنیم که اگر در مسئله ای به همسر اول یا دوم مرد ظلم شد، آن ها راحت تر بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند.

اما الان مبتنی بر قوانین فعلی ما این قدر شرایط برای یک زن برای درخواست حقوق اولیه ی خود در زندگی سخت است که عملا زن پشیمان می شود از پیگیری آن. از احراز عسر و حرج زن گرفته تا حق نفقه و ...!

امام خامنه ای در رابطه با تغییرات حقوقی برای رفع ظلم از زن این گونه می فرمایند: «دوّم جلوگیری از ضعف و ستم‌زدگی زن در سطوح مختلف، ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستم‌زده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیّتها را گرفت. قوانین مهمّی لازم است که باید وجود داشته باشد، خُلقیّات لازمی وجود دارد که بایستی دنبال کرد که تحقّق پیدا کند، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلفِ - من اینجا یادداشت کرده‌ام - معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری دچار ستم‌زدگی نباشد. یعنی از مسائل کاملاً شخصی و خصوصی - یعنی مسائل جنسی - احتمال و امکان ستم‌زدگی زن و مظلومیّت زن وجود دارد، تا مسائل عمومیتر مثل مسائل معاشرتی، مسائل خانوادگی؛»1

ایشان در جایی دیگر می فرمایند: «ما خلأهای قانونی و عادتی و سنتىِ عجیب و فراوانی داریم. گاهی اوقات خانمهائی با ما تماس میگیرند - یا از مجلس، یا از حوزه، یا از مراجعات گوناگون مردمی، یا از مراکز دیگر - و مشکلاتشان را میگویند؛ این مشکلات عمدتاً مربوط میشود به مشکلات داخل خانواده. اگر زن داخل خانواده امنیت روانی داشته باشد، امنیت اخلاقی داشته باشد، آسایش داشته باشد، سَکَن داشته باشد، حقیقتاً شوهر برای او لباس محسوب شود - همچنان که او لباس شوهر است - و همچنان که قرآن خواسته، مودّت و رحمت بین اینها باشد، و اگر «و لهنّ مثل الّذی علیهن» در خانواده رعایت شود - این چیزهائی که اصول کلی و اساسی است - آنگاه مشکلات بیرون خانواده برای زن قابل تحمل خواهد شد؛»2

پ.ن 1: در مورد مهد کودک و اشتغال و درآمد زن و جابه جایی نقش ها و ... مفصل خواهم نوشت ان شاء الله

پ.ن2: ممکن است این مطلب با نظرات شما تکمیل شود. اگر راهکار دیگری برای مسئله ی زن دارید مطرح فرمایید.

پ.ن3: خداروشکر به لطف خدا دفاع کردم و اینجا به روز خواهد شد. اینجا نمی شود شیرینی داد اما یک شیرینی مجازی خواهم داد!


1- بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی ۱۳۹۲/۰۲/۲۱

2- بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی ۱۳۹۰/۱۰/۱۴

۰ ۰
محب الحسینی
۲۷ بهمن ۱۰:۱۹
سلام..به به
به سلامتی و میمنت ان شالله..میشه بگید موضوع پایان نامه تون چی بود و جریانش چی شد و عاقبتش ختم به چند شد؟
اگر قرار بود من نظر بدم می گفتم:خانوما جز در مواردی که عدم حضورشون خلل ایجاد می کنه..لطف کنن و به امور خانومانه بپردازن
مثلا بیماری های زنان یا برخی پزشکی های دیگر..
و سیستم آموزشی هم بیش از اونچه هست در اموزش بین دخترا و پسرا فرق قائل بشه
خلی از درسایی که دخترا می خونن هیچ جا به دردشون نمی خوره
خیلی از رشته هایی که خانوما با سختی خودشون رو مجبور به خوندن اون درس ها می کنن اصلا زنانه نیست.مردها در این رشته ها موفق ترن ولی به علت کم کارسی خودشون یا تلاش فوق العاده خانوم ها مجالی برای بروز این استعداد خدایی پیدا نمی کنن..مثل رشته های فنی مهندسی کشاورزی..مدیریتی بانکداری و رشته هایی که بیش از حدبا مردم مخصوصا مردا سر و کار داره
در عوض در خیلی رشته ها که در مخاطبینش خانو م ها بیشترن کمبود هست مثل انواع سونوگرافی و..
 ودر شاخه های مختلف خانه داری که دیگه کم لطفی در حد اعلاست!!
از همسرداری گرفته تا بچه داری و اشپزی و نظافت و ...
چی میشد به جای خیلی از ردس های کم محتوا برای خانوما(فیزیک که خودم خوندم و عاشقش بودم؛جغرافی؛ریاضی های خیلی پیچیده و جبر و گسسته و حسابان و ...)این درس ها رو از اول در سیستم قرار می دادن تا ملکه ذهن و روح و دست خانوما میشد

پاسخ :

سلام منون و متشکر.
خدا کمک کرد و نمره کامل رو گرفتم :)
موضوع هم به اجمال «زن به مثابه حرث» بود. مبتنی بر آیه 223 سوره بقره

با کلیات صحبتتون هم موافقم اما در بعضی جاها نه. ان شاء الله مفصل راجع بهش صحبت خواهم کرد.
اگر اشتباه نکنم توی کامنتای رویکرد اصلی در مسئله زن 1 در مورد سیستم آموزشی پسران و دختران کمی توضیح دادم بانوجان

و یک سوال: اگر اون زمان که فیزیک خوندید بهتون می گفتن فیزیک رشته مردانه است و خانم ها اجازه ورود بهش ندارند واکنشتون چی بود؟

و این که آیا اسلام به زن می گوید فیزیک نخوان؟
مریم ...
۲۸ بهمن ۱۱:۳۸
سلام...
به سلامتی برگشتید دلم تنگ شده بود.
تبریک ویژه من را به خاطر دفاع موفقیت آمیزتان پذیرا باشید

پاسخ :

سلام خواهر خوبم.
از لطف و تبریکتون خیلی ممنونم.
ترنم
۲۹ بهمن ۰۶:۴۷
سلام
فیزیک رو نمی دونم ولی اگه اون وقتا یکی به من می گفت ریاضی یا مثلا اقتصاد رشته ای مردونه است به این معنا که عموم آقایون با صرف انر‍ژی کم تری نسبت به عموم خانم ها می تونن در این رشته ها موفق تر باشن نگاه عاقل اندری بهش می کردم.
بماند که تحصیلات یه بحث فردیه و بر اساس متوسط های جامعه نمی شه راجع بهش حکم کرد.

پاسخ :

سلام
خب من هم دقیقا به همین دلیل با محدودیت جنسیتی رشته ها موافق نیستم. (البته موافقم که مثلا ورودی رشته های فنی یا خیلی مردانه درصدی بشه. مثلا نهایتا 10 درصد از کل ورودی ها خانم باشن)
به نظر بنده باید همونی که گفتم اتفاق بیافته و سیستم ارزش گذاری تغییر کنه و یک مادر و همسر خانه دار شأن و ارزش بیشتری داشته باشه تا یک خانم شاغل تحصیل کرده
این طوری خود به خود سیر میاد به سمت آن چه که باید.
در موردش کلی حرف دارم که در مطلب ویژه خودش ان شاء الله خواهم گفت.

محب الحسینی
۲۹ بهمن ۱۲:۲۸
تبریکات فراوان
ان شالله هم چنان و بیش از پیش موفق باشید
بذارید اینجا اعتراف کنم گرچه برای خودم دیره ولی شاید ب درد کسی بخوره
اگر اندازه الانم عقل و تجربه داشتم(که الان هم چندان نیست)می پذیرفتم..گرچه هدف من از فیزیک از همون اول اشتغال اونم در امور مردانه نبود و به دکترا فکر می کردم و استادی و دیگر هیچ...فیزیک رو به عنوان یک درس طبیعی برای رسیدن به خدا شناسی می خوندم.اما کنارش مجبور بودم کلی فرمول های پیچیده و درس های نامربوط و" قوانین بشر در اوردی "و اشتباهات فکری و آزمایشی دیگران رو هم بخونم و با اینکه قبول شون ندارم بپذیرم
و البته این ضعف مختص فیزیک نیست ..غالب علومی که در دانشگاه ها و نظام های اموزشی ما تدریس میشه چنین نقصانی داره و متاسفانه در زمینه علوم انسانی بیشتر هم هست چون فکر ادما توش دخیله و خیلی جاها تفکرات یونان و هند و غرب جدید به ذهن ما تزریق میشه و...ماهم می پذیریم چون ذهنمون با مطلب وثیقی پر نشده
خلاصه که خانه از پای بست ویران است..
الان اگر برمی گشتم (با وجود رتبه خوبم که به رشته های بهتر هم جواب میداد و اونجا مغرورم کرده بود)به جای فیزیک علوم قرآنی رو می خوندم چون اونم مشهد قبول شده بودم
حالا بهتره به جای افسوس خوردن به بقیه این سفارشو داشته باشم
خدا رو در همه تصمیم گیری هامون به یاد داشته باشیم..قرارداد های اجتماعی ما رو از وظیفه الهی مون دور نکنه
ان شا لله که خودم هم بعد از این عامل باشم
به جرم عشق
۰۱ اسفند ۲۱:۲۹
سلام دوست عزیزم
از همون ابتدای راه اندازی وبلاگتون خیلی مشتاق بودم بیام بخونمتون اما واقعا مجال نمی شد. حالا که خودمم وبلاگی شدم، این فرصت برام غنیمته.
قبلا گفتم براتون که چقدر تلاش کردیم بتونیم کرسی های آزاد اندیشی راه اندازی کنیم اما با سنگ اندازی و نهایتا اخراج! مواجه شدیم..
بعد از اون هر وقت حتی بعد اونهمه، سال حضرت آقا تا اسم این حرکتهای تحلیلی و تبیینی و علوم انسانی رو میارن، سوز جگر و اشک چشم ما سرباز می کنه....
اما حالا که با این وبلاگ شما مواجه شدم، می بینم خدا فضای مجازی رو که ازمون نگرفته..و این فرصت شناسی رو بهتون و همه عزیزانی که همراه شما شدند تبریک می گم.صمیمانه.
دوس دارم توی وبلاگم لینک چنین حرکتهایی رو بذارم که روزی آرمان و آرزوم بود و حالا دارم تحققش رو با همت دوستانم میبینم.
و الحمد لله... 

پاسخ :

سلام بر شما دوست عزیز و بزرگوار
از نظر لطفتون صمیمانه ممنونم.
ان شاء الله در مسیر حق پایدار باشید.
فنایی
۰۴ اسفند ۱۱:۳۷
پیامبر اکرم (ص):

کسی که یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره کننده و درخشان از صراط عبور می‏کند.
میلاد عقیله ی بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستارمبارک
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان