بسم الله النّور
در مطلب «اندیشه 4: چرا عمده ی پادشاهانی که نامشان در قرآن آمده است، به دعوت انبیاء «نه» گفتند؟» قول داده بودم علت ماجرا را در مطلبی جداگانه توضیح دهم. آیت الله جوادی آملی به بهترین شکل این ماجرا را در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» شرح داده اند.
«قرآن کریم قصه هایی را که بازگو می کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام:(غشیهم من الیمّ ما غشیهم) از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد.
این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی شمار را به این ها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آن ها بسیاری از قوم بنی اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگه داشتیم همان طور که در قرآن می فرماید:(یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم)
پسران شما را سر می بریدند و زن هایتان را زنده نگه می داشتند. این قضایا به صورت های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است.»
ایشان در ادامه توضیح می دهند:
« اما وقتی نوبت به ملکه سبا میرسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقلتر از سایر مردها بود.
در بحث های قبل روشن گردید که اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قویتر از زن باشد بلکه در این راه زن قویتر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می گذارد و این راهی است عمومی تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیعتر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفقتر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است.»
ایشان با این توضیح می فرمایند راه اندیشه و کلام و راه برهان و عقل برای مرد بازتر است اما میزان پذیرش قلبی و تسلیم زن بیش از مرد است که باعث شد بلقیس عاقلانه تر از زمام داران دیگر عمل کند و ایشان صراحتا ملکه ی سبأ را عاقل تر از سایر مردان می دانند. (مؤلفه ی اصلی که ایشان در اینجا مطرح کرده اند پذیرش بالاتر مواعظ قلبی است که این موجب عقل بیشتر بلقیس شده است.)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
منبع: زن در آینه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی - صفحه 285