صالحات

اندیشه 7- داستان ملکه سبأ در قرآن کریم (1)

بسم الله النّور

در مطلب «اندیشه 4: چرا عمده ی پادشاهانی که نامشان در قرآن آمده است، به دعوت انبیاء «نه» گفتند؟» قول داده بودم علت ماجرا را در مطلبی جداگانه توضیح دهم. آیت الله جوادی آملی به بهترین شکل این ماجرا را در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» شرح داده اند.

«قرآن کریم قصه ‏هایی را که بازگو می‏ کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می‏ نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام:(غشیهم من الیمّ ما غشیهم) از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد.

این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام‏ اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی‏ شمار را به این ها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آن ها بسیاری از قوم بنی ‏اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگه داشتیم همان طور که در قرآن می‏ فرماید:(یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم)

پسران شما را سر می‏ بریدند و زن هایتان را زنده نگه می‏ داشتند. این قضایا به صورت‏ های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است.»

ایشان در ادامه توضیح می دهند:

« اما وقتی نوبت به ملکه سبا می‏رسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده‏ اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقل‏تر از سایر مردها بود.

در بحث‏ های قبل روشن گردید که اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده‏ تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قوی‏تر از زن باشد بلکه در این راه زن قوی‏تر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می ‏گذارد و این راهی است عمومی‏ تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیع‏تر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می‏ رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفق‏تر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است.»

ایشان با این توضیح می فرمایند راه اندیشه و کلام و راه برهان و عقل برای مرد بازتر است اما میزان پذیرش قلبی و تسلیم زن بیش از مرد است که باعث شد بلقیس عاقلانه تر از زمام داران دیگر عمل کند و ایشان صراحتا ملکه ی سبأ را عاقل تر از سایر مردان می دانند. (مؤلفه ی اصلی که ایشان در اینجا مطرح کرده اند پذیرش بالاتر مواعظ قلبی است که این موجب عقل بیشتر بلقیس شده است.)

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

منبع: زن در آینه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی - صفحه 285

۳ ۰
میم ....
۰۱ شهریور ۲۱:۱۱
منم کتاب ایت الله جوادی املی رو خوندم:)
احساس الانم!
http://fa-tools.ir/code/graphic/ziba/sheklak/13.png

پاسخ :

دیگه نه تا این اندازه  :)
خداوند همه چیز رو به عدل به زن و مرد داده است.

حسین بوذرجمهری
۰۱ شهریور ۲۲:۰۵
سلام
خیلی خوب بود
لذت بردم و یاد گرفتم :)

پاسخ :

علیکم السلام
الحمدلله که این طور بوده

باغ شهر ++
۰۲ شهریور ۰۱:۴۰
کاش پیامبری برای بنی اسراییل بعد یوسف نمیامد تا همگیشان توسط فراعنه قتل عام میشدند تا امروز برای اثبات خویش  و دولت جعلی خویش هر انسان با گناه و بی گناهی را نمیکشتند.
فاطمه حسینی
۰۶ شهریور ۱۱:۴۵
سلام.بالاخره یک وبلاگ توی بیان ساختم
مشکلات بلاگفا ظاهرا ادامه داره ..هر از چند گاهی
ولی فکر نکنم برسم خیلی به امکاناتش وارد بشم

پاسخ :

علیکم السلام
اسباب کشی به بیان مبارک.
کمی بگذره هم با امکاناتش آشنا میشید و هم به محیطش عادت می کنید.
محب الحسینی
۰۷ شهریور ۱۲:۰۷
ماجرای شهید گمنامی که در خواب خودش رو به دخترش شناسوند
دررود نیشابور
http://www.cloob.com/c/quranclub/120631954/%26quot%3B%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C%26quot%3B

پاسخ :

ممنون برای لینک
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان