صالحات

چرایی حضور اجتماعی زنان (1)

بسم الله النّور

برای فهم چرایی حضور اجتماعی زنان باید هدف از حضور اجتماعی زنان را بفهمیم تا بتوانیم این مسئله را تبیین کنیم.

در اندیشه ی اسلامی انجام هر امری مبتنی است بر حدود واجب، مستحب، حلال، مباح، مکروه، حرام.

دلایل و چرایی حضور اجتماعی زن را هم می توان در این تقسیم بندی قرار داد.

پیش از پرداختن به این تقسیم بندی باید به این نکته توجه کنیم که در اسلام اصل، حضور زن در خانه و خانواده است و فرع بر آن، حضور اجتماعی اش تعریف می شود.

حضور اجتماعی واجب/حلال: در برخی از عرصه های اجتماعی حضور اجتماعی زن واجب است و این مسئله مبتنی بر واجب کفایی تعریف می شود.

حضور اجتماعی مستحب/حلال: در برخی موارد زمانی یک زن امورات خانه را انجام داد و از امور واجب فارغ شد می تواند به امور اجتماعی مستحب برسد.

حضور اجتماعی مباح/حلال: در این گونه موارد زن مخیر است برای گذران اوقات و ... پس از پرداختن به امور واجب و مستحب به این مسائل بپردازد.

حضور اجتماعی مکروه/حلال: در بعضی موارد که زن بنا به اجبار و یا به هر دلیل دیگری حضور اجتماعی دارد. در این گونه امور برای او بهتر است که حضور نداشته باشد.

حضور اجتماعی حرام: حضوری که هم برای زن مفسده دارد و هم برای جامعه و موجب تهدید نظام خانواده و جامعه می شود.

تبیین هرکدام از امورات واجب، مستحب و حلال در این حوزه نیاز به مطالعات زیادی دارد که به شرط توفیق و حیات به آن پرداخته خواهد شد.

به نظر شما با توجه به جامعه ی امروز،  هر کدام از بخش هایی که زنان در آن حضور اجتماعی دارند در کدام یک از تقسیم بندی های واجب، مستحب، حلال، مباح، مکروه، حرام قرار می گیرد؟

00000000

۳ ۱
ترنم
۲۱ مهر ۱۷:۵۳
سلام آبجی خانم
احیانا شما ریشه تاریخی این تقسیم بندی 5 گانه رو میدونید؟ فکر نکنم من تا آخر عمر معنی مباح رو بفهمم. مگر نه این که آیین بندگی یعنی تفی اباحه گری؟!

پاسخ :

سلام علیکم
این تقسیم بندی مبنای قرآنی روایی دارد. مباح در تعریف کلی اش یعنی کاری که انجامش نه ثواب دارد نه عقاب. برای تعریف تخصصی این لینک رو ببینید. مثلا غذا خوردن، خوابیدن و... از جمله اعمال مباحند.
گرچه بهتر است هیچ کدام از اعمال مباح نباشد و همه ی اعمالی که انجام می شود یا واجب باشد یا مستحب. مثلا خوابیدن اگر  برای نیرو پیدا کردن در راه اطاعت خدا باشد از حیطه ی مباح خارج و مستحب می شود و... (البته اگر از زیادی اش وارد محدوده مکروه نشود!)
اما در مورد اباحه گری که ترجمه ی لیبرالیسم هست، یعنی از دیدگاه این ایدئولوژی همه چیز مباح و جایز است و هیچ چیز حرام و مکروهی وجود ندارد. برای همین به آن می گویند اباحه گری که البته ترجمه ی دقیقی هم نیست.

در مورد این که گفتید آیین بندگی یعنی نفی اباحه گری، یعنی این که مبتنی بر اسلام (بر خلاف لیبرالیسم) همه چیز را مباح ندانیم و معتقد به محدوده و معیارهایی که شرع برایمان تعیین کرده است باشیم.
ترنم
۲۲ مهر ۱۷:۳۳
سلام آبجی خانم
نه دیگه! مبتنی بر اسلام همه چیز رو مباح ندونیم نه! بر اساس اسلام هیچ چیز رو مباح ندونیم به این معنا که در اسلام چیزی وجود نداره که خداوند درباره ش بی نظر و بی تفاوت باشه، الله جل جللاله  راجع به تک تک افعال ما موضع داره.پس در معنای اصطلاحی ش هیچ چیز مباح و بی حکم نیست. من که این طوری می فهمم. از مثال غذا خوردن و خوابیدن شما هم همین معنا استفاده می شد.

پاسخ :

سلام علیکم
ببخشید برای تأخیر در پاسخ
شبیه این بحث رو ما در بحث زن مسئول-زن مشغول در مورد اوقات فراغت هم داشتیم.
به نظر حقیر مبنای این احکام ثواب و عقاب است نه این که خداوند در مورد اعمال و رفتار ما بی نظر باشد. و محدوده ی مباحات بسیار اندک هست و مؤمن تا می تواند نباید در مباحات وارد شود و باید همه اعمالش واجب باشد و مستحب.
کسی که همین طوری بدون نیت خاصی، فقط برای سیر شدن می خورد، یا برای رفع خستگی می خوابد ثوابی برایش نوشته نمی شود. عقاب هم نمی شود. اما در روایات داریم که خواب روزه دار هم عبادت است. برای نفس و شأن خود روزه دار است و شأن و جایگاهی که دارد. او می خوابد برای طاعت. این را در نظر قبل هم اشاره کردم.
این سوال شما جای تفکر زیادی را دارد که بنده با آن که در باره آن فکر کرده ام اما زیاد فکر نکرده ام!
مثلا بنده معتقدم یک عالم نباید زیاد بخوابد چون آن خواب کراهت دارد. یا نباید وقتش را هدر دهد چون از گذران عمر و وقتش از او سوال خواهد شد و بابت تضییع آن عقاب خواهد شد.
بگذریم از این بحث :)

التماس دعا این ایام
علیرضا بیگدلی
۰۳ آبان ۲۱:۱۸

باسلام

شهادت امام حسین و یاران با وفایش را تسلیت عرض می کنیم

بروز هستیم با عنوان :

12 نکته از لاریجانیسم تا دلواپسیسم

 

http://farhangeparvaz.blog.ir/1394/08/02/lari4234234

 

منتظر نظرات سازنده ی شما....

باتشکر

فرهنگ پرواز

ابوتراب ...
۰۴ آبان ۲۰:۵۷
سلام علیکم

اگر مایل به تبادل لینک بودید لطفا به بنده خبر بدید.

التماس دعا
أنارستان ...
۲۱ آبان ۱۱:۱۵
حضور اجتماعی زن دقیقا یعنی چه؟

پاسخ :

در مطلب قبل یعنی «چیستی حضور اجتماعی زنان» توضیح داده شده.
محب الحسینی
۳۰ آبان ۱۳:۱۸
سلام
نظر شما درباره حضور زنان در شبکه های اجتماعی چیه؟

پاسخ :

سلام علیکم
در این باره کمی در مطلب «چیستی حضور اجتماعی زنان» توضیح دادم.
بنده به طور کلی با اصل و ساختار این شبکه ها موافق نیستم به ویژه اینستاگرام. البته این به معنای عدم حضور و استفاده نیست.
اما درباره ی حضور زنان. حضور زنان هم مثل مردان :)
زنان و مردان در اجتماع باید چگونه باشند؟ در این شبکه ها هم باید همان گونه باشند با همان حریم ها و حرمت ها بلکه بیشتر
چون لغزش در این جا ها بیشتر اتفاق می افتد به دلیل رفتار ساده انگارانه با این محیط ها و آسیب هایی که در پی دارد.


بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان