صالحات

تذکر مهم

بسم الله النّور

نکته ی مهم برای دخترخانم های مجرد!

عزیزان من لطف کنید برایم کامنت خصوصی نگذارید که «فهمیدیم چرا تا به حال ازدواج نکرده ایم! چون کفوی نداشته ایم!» دلیل عدم وجود یا پیدا نشدن کفو در انتهای ردیف علت های عدم ازدواج شما قرار دارد نه در رأس آن!

علت عدم ازدواج شما بسیاری اش برمی گردد به معیارهای غلط شما و آقا پسرها. نه عدم وجود کفو.

اگر قرار باشد چنین برداشت هایی از مطالب ببینم (چه از دوستان نزدیک چه دور) بسیاری از مطالب را نخواهم گفت یا آن را سانسور خواهم کرد.

این موضوع در مورد آقایان و خانم های متأهل وبلاگ هم صادق است. بنده راضی نیستم از مطالب جوری برداشت صورت بگیرد که موجب اختلاف زوج های متأهل شود و خانم برود به همسرش بگوید که تو فلان حقوق من را رعایت نکردی و ...

در مورد آقایان هم همین طور که آقا برود به همسرش بگوید من فلان حق ها را به گردنت دارم و رعایت نشده است.

و یا فلان حدیث را ببین! تو بابت رعایت نکردن فلان حق من این همه گناه مرتکب شدی!

یا این نوع مسائل در خانه با همسرتان به بحث گذاشته شود.

محیط خانواده جای مودت و رحمت است نه بحث و جدل علمی و این جا هم مکانی است برای مطرح شدن آن چه که تاکنون بیان نشده یا به این شکل و قالب بیان نشده است. ماهیت اینجا هم علمی است.

آن چه در اینجا گفته می شود قرار است جایگاه صحیح زن و آن چه باید باشد را نشان دهد نه آن چه هست. به همین دلیل در مطالب قبلی و آینده شواهد قرآنی و روایی ای ذکر شده و می شود که ممکن است برای خانم ها و آقایان مخاطب این وبلاگ سنگین بیاید و یا تصور کنند در حقشان ظلم شده یا ...

شما در جایگاه زن و مرد وظیفه دارید خودتان بنده ی خوبی برای خدا باشید، اگر خودتان خوب باشید مطمئن باشید همسرتان هم اصلاح خواهد شد. (این مسئله منافاتی با مسئولیت مرد در «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» ندارد)

و این را نادیده نگیرید که ممکن است مطالب اینجا اشکالاتی داشته باشد که باید به مرور رفع شود. حالا تصورش را کنید یک بحث مشکل دار مبنای عمل کسی بشود!

آن وقت قیامت حقیر را تصور کنید با آن نظر اشتباهی که در عرصه ی عمل اجرا شده و تبعات منفی داشته.

اگر به خودتان رحم نمیکنید به حقیر رحم کنید که گردنش در پیشگاه خداوند از مو باریک تر است.

----------

پ.ن 1: امیدوارم دوستی که برایم خیلی هم عزیز هست و کامنتشون باعث شد این مطلب را بنویسم از من نرنجیده باشند. من هم شما را می شناسم و هم معیارهایتان و هم منظور و لحن کامنت شما را. کامنت شما فقط انگیزه ای شد برای دادن این تذکرات که باید خیلی وقت پیش نگاشته می شد.  هنگام نگارش این مطلب هم به فکر این که چنین تذکری را بدهم بودم، اما کامنت شما باعث شد انگیزه پیدا کنم برای نوشتنش، چون این مسئله فقط برای شما مطرح نیست برای بسیاری از دوستان دیگر هم که به بنده نظراتشان را منتقل کرده اند سوال است.

پ.ن 2: تصور نکنید که نویسنده ی این وبلاگ خود عامل است به آن چه می گوید. نویسنده ی صالحات فقط بلند بلند فکر می کند و هزار اشکال و قصور و تقصیر دارد که خداوند آگاه است به آن ها. لذا نبینید چه کسی می گوید ببینید چه می گوید.

۱ ۰
ترنم
۲۶ شهریور ۱۴:۴۱
سلام آبجی خانم
اجازه هست از این تریبون شریف استفاده کنم و یه پیشنهاد داشته باشم برای خانم های متاهل؟! تا حالا به کار من یکی که خیلی اومده!
هر وقت احساس کردید همسرتون ظلمی در حق شما کرده قبل از هر چیز یه سرچی تو خاطراتتون بکنید ببنید خودتون تا به حال چنین ظلمی یا شبیه ش رو در حق ایشون نکردید؟ در ...99/9999 موارد می تونید بجورید همچین چیزی رو. بعد با خدا معامله کنید و بخواید که صبر بر این ظلم رو کفاره اون ظلم قرار بده. کلا آدم رو تنظیم باد می کنه.

پاسخ :

سلام علیکم و رحمة الله
خواهش میکنم. از پیشنهاد و توضیحتون هم ممنون.
به نظر حقیر مرد اگر سلیم القلب باشه و مؤمن 99 درصد رفتارهاش بازتاب رفتار خانم در خانه هست. اگر خانم رفتارش درست باشه و امورات خانواده سرجای خودشون باشند آقا هم اخلاق و رفتار خوبی خواهد داشت و بالتبع ظلمی هم نخواهد شد. اما اگر خانم در خانواده سرجای خودش نباشد و امورات نا به سامان باشند بالتبع خلق و رفتار آقا هم به هم خواهد ریخت. این موضوع را همه مان بسیار در اطرافیانمان دیده ایم.
ظرفیت کوچولو83
۲۷ شهریور ۲۱:۵۲
سلام.
من تو پست آخر مرضیه پیداتون کردم!
از اون موقع مطالبتونو میخونم.خیلی عالیه...راستش من یکی از دخترایی هستم که اصلا از دختر بودنم راضی نیستم و مثل همونی که عکسه که دختر که باشی فک میکنم....امیدوارم با کامل خوندن مطالبتون دیگه اینطوری نباشم چون خودمم عذاب میکشم.
سلامت باشید و پیروز

پاسخ :

سلام علیکم و خیلی خوش آمدین
دست مرضیه خانم درد نکنه که یک دوست به جمع دوستان ما اضافه کردند.
شما لطف دارید.
این یکی از بزرگترین ظلم های فمینیست هاست که نقش های زنانه را در مقابل نقش های مردانه کم اهمیت جلوه دادند تا دختران سرزمینم احساس بدی نسبت به جنسیتشان داشته باشند.
اگر پسرها و مردها از ارزش ها و نقش های واقعی زنان آگاه می شدند مطمئنا آن ها آرزو می کردند کاش زن آفریده می شدند.
اگر من پسر می بودم یکی از حسرت هایم این بود که چرا نمی توانم مادر شوم.
اگر جایگاه مادری یک زن شناخته می شد همه ی مردان عالم به این جایگاه غبطه می خوردند
و برای یک زن همین افتخار بس که حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها یک زن است و خداوند او را در قامت ریحانه ی آفرینش خلق کرده است.
پس دختر گل
ریحانه ی آفرینش
به زن بودنت افتخار کن

به جای این که حسرت و غبطه ی جایگاه یک پسر یا مرد را  در دل داشته باشی
ظرفیت کوچولو83
۲۹ شهریور ۱۲:۲۳
راستش من وقتی زندگینامه ی شهدا رو میخونم آرزو میکنم پسر بودم تا میتونستم کاری بکنم...اونا خیلی خوب بودن و خوب بودنشون برمیگرده به پسر بودنشون چون خیلی از کارایی که اونا انجام میدن از دست ما دخترا برنمیاد:(
من دوس دارم بدونم در نقش دختری چه کاری ازم برمیاد یه علامت سوال بزرگه برام.
چشم افتخار میکنم.

پاسخ :

صحبتتون برام خیلی عجیب بود
یعنی شهدا چون پسر بودن تونستن کاری کنن و شهید بشن؟!
مگه همه پسرها شهید میشن؟
دخترا نمی تونن کاری کنن؟
مگه این همه زن که شهید شدن نداریم؟
ببینید مسیر شهادت چی هست
ببینید مفهوم شهادت چی هست که اصلا در جنسیت منحصر نیست
علاوه بر این یکی از مهم ترین کارهایی که خانم ها انجام میدن شهید پروری هست
چرا چنین نقشی در نظرتون اهمیتی نداره؟
می دونید خیلی از کارهای خانم ها که به نظر نمیاد چندین برابر اجر یک شهید رو داره؟
ان شاء الله به مرور به این موارد خواهم پرداخت.
الگوی شما در نقش دختری باید فردی مثل حضرت زهرا سلام الله باشه
حضرت در زمان دختریشون جوری بودند که پیش زمینه مادریشون برای امام حسن و امام حسین علیهما سلام و پرورش حضرت زینب و ام کلثوم شد
به نظرتون اگر مادر این بزرگان حضرت زهرا نبودند می تونستن به مرتبه امامت برسند؟
حضرت زینب می تونست چنین الگوسازی ای در روشنگری بعد از عاشورا داشته باشن؟

به نظرتون چرا وجه الگوسازی در قرآن به زن نسبت داده شده؟
اگر یک زن خودش الگوی بندگی نباشه می تونه بنده های خوبی برای خدا تربیت کنه تا شهید بشن؟
به این فکر کنید که چه طور می تونید در هر دوره ای از زندگیتون هستید بنده ی خوبی برای خدا باشید.

(پاسخ سوالتون در راه و بی راه رو هم دادم)
ترنم
۰۲ مهر ۱۴:۳۰
به نظرتون اگر مادر این بزرگان حضرت زهرا نبودند می تونستن به مرتبه امامت برسند؟

برگرفته شده از وبلاگ صالحات salehat.blog.ir

اجازه؟ به نظر ما می تونستن چون بقیه ی امامامون مادرهاشون فاطمه زهرا سلام الله علیها نبودن.

پاسخ :

نظر حقیر مبتنی بر سه دلیل هست:

1- به دلیل این که حضرت اُمّ الائمه هستند.

2- در هر زمان بهترین زن می تواند مادر امام باشد و حضرت بهترین زن زمان خودشان و همه ی زمان ها هستند و هیچ کس در زمان خودشان نمی توانست به جای ایشان مادر امام باشد. در زمان های ائمه ی دیگر هم بهترین زن آن زمان مادر امام شده است.

3- شجره ی طیبه باید ریشه در «بلد طیب» داشته باشد. و «بلد طیب» (حرث طیب) وجود حضرت زهرا چنین قابلیتی را داشته است که شجره طیبه امامت در آن مستقر باشد.

عیدتون هم مبارک.
یک خواهشی داشتم. لطف می کنید زمانی که متنی رو کپی می کنید بخش «برگرفته شده از وبلاگ صالحات» رو حذف کنید و بعد نظرتون رو ثبت کنید.
ظرفیت کوچولو83
۰۳ مهر ۱۹:۱۸
سلام...ممنون از پاسختون.ببینید تو کتاب سلام بر ابراهیم کارایی که نوشته شده یک دهم از دست دخترا برنمیاد یا زندگینامه ی شهدای دیگه.شاید یکی پسردار نشد چطور میتونه شهید پروری کنه؟
خیلی ممنون از راهنماییتون.
خیلی ممنون بابت پاسختون:)

پاسخ :

سلام علیکم خانم
خواهش میکنم.
پاسختون رو یکی دو روز آینده خواهم داد ان شاء الله

یادتون هست در خود کتاب سلام بر ابراهیم ویژگی بارز این شهید چی بود؟
یا ویژگی بارز خیلی از شهدای دیگه مثل شهید برونسی و...
ویژگی بارز این شهدا توسلشون به حضرت زهرا بود.
به نظرتون چرا یک شهید به حضرت زهرا سلام الله که یک زن بودند توسل داشتند؟

به نظرتون حضرت زینب بالاترند یا شهدای دفاع مقدس ما؟
یا حضرت معصومه یا همه ی دختران امام کاظم علیه السلام به همراه برادارنشون کاری رو در نهضت تبلیغی شیعه انجام دادند که خیلی از مردها نمی تونستن انجام بدهند.
این که ما تصور می کنیم خیلی از کارهارو مردها می تونن انجام بدن اما ما نمی تونیم ناشی از مطالعه و اطلاعات کم ماست و تلاشی که شده این جور موارد از جانب زنان کم ارزش و کم رنگ تلقی کردن نقش زنان هست.
اتفاقا خیلی از کارها هست که زن ها انجام می دهند و مرد ها نمی تونن.
خب یک خانمی پسر دار نشد مثل حضرت خدیجه، و یا حتی مادر نشد مثل حضرت آسیه و حتی همسر هم نشد مثل حضرت مریم، حضرت معصومه و تمام دختران امام کاظم، به نظرتون این بزرگان نتونستند نقش پر رنگی در نهضت ادیان الهی داشته باشند؟
متأسفانه تبلیغات جوری بوده که ما خانم ها هم خودمون و نقش های بی بدیلی که ایفا می کنیم رو بی ارزش یا کم ارزش تلقی می کنیم. در صورتی که کارهایی که زنان در طول تاریخ انجام دادند اگر بیشتر از مردان نبوده کمتر هم نبوده.
مهم این هست که خودمون رو بشناسیم، زمان و شرایطی که درش قرار داریم رو بشناسیم و متناسب با ظرفیت هایی که خدا بهمون داده نقش های ویژه خودمون رو که هیچ مردی قادر به انجامش نیست رو ایفا کنیم.


ترنم
۰۴ مهر ۱۷:۳۵
سلام علیکم
چشم آبجی خانم.
برای دلیل دومتون سندی هم دارید؟

پاسخ :

علیکم السلام
لطف می کنید.
سندش تفکر و تعقل  هست. :)
ممکن هست براش سندی هم وجود داشته باشه اما من به دنبال پیدا کردنش و مطالعه در این زمینه نرفتم و برخوردی هم نداشتم.
ترنم
۰۴ مهر ۱۷:۴۰
 به ظرفیت کوچولو 83
آدم که فقط نباید با تیر و تفنگ کشته شه که شهید شه که، راه های زیادی هست واسه شهید شدن. مثلا یکیش که الان یادمه اینه که کسی که عاشق شه و عفیف بمونه شهیده.
من هم اون کتاب رو خوندم. ولی اصلا احساس نکردم سجایای اخلاقی رو که ایشون داشتن من نمی تونم داشته باشم (بالقوه)
ظرفیت کوچولو83
۰۷ مهر ۰۶:۲۴
ممنون خواهران عزیزم:)
خییییییییییییلییییییییی ممنون:)

پاسخ :

خواهش میکنم خانوم
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان