صالحات

چه کسی فمینیست است؟

بسم الله النّور

ما در این مطلب به دنبال پاسخ به سؤالات زیر هستیم:

چه کسی فمینیست است؟

آیا هرکسی که از حقوق زنان صحبت کند لزوماً فمینیست است؟

در کشور ما مد شده است ، تا فردی حرفی از حقوق زنان و مسائل و مشکلات ویژه آن‌ها می‌زند، بلافاصله برچسب فمینیست بودن می‌خورد. درصورتی‌که فمینیست بودن تعریف ویژه خود را دارد و در پارادایم خودش تعریف می‌شود.

لینک خبر

ما به‌طورکلی دو سوپر پارادایم (وادی) داریم. سوپر پارادایم اومانیسم یا اصالت بشر و سوپر پارادایم تئوئیسم یا اصالت خدا. در سوپر پارادایم اومانیسم، بشر محور عالم است و همه مناسبات، حقوق و ارتباطات با محوریت بشر و حقوق بشر تعریف می‌شود. در پارادایم مقابل یعنی اصالت خدا، خداوند محور عالم است و همه مخلوقات در نسبت باوجود خدا تعریف می‌شوند. در این پارادایم حق بشر در طول حق خداست و بشر به‌تبع خداوند تعریف می‌شود.

فمینیسم در ذیل سوپر پارادایم اومانیسم تعریف می‌شود. به همین دلیل مسئله‌ای به نام حقوق زنان در آن بسیار پررنگ است. زیرا فمینیسم  همانند اومانیسم که انسان‌محور است، زن‌محور است و به دنبال محور قرار دادن زنان در تمام شئون جامعه است. درصورتی‌که این تعریف بالاصاله اشتباه است. زیرا در جامعه خدامحور، نه زن محور است و نه مرد، بلکه اصل و محور خداست و تمامی انسان‌ها (چه زن و چه مرد) در نسبت با خداوند تعریف می‌شوند.  

بنابراین بشر «فمینیست»، با «اومانیسم» نسبت و تناسب دارد و انسان مسلمان به دلیل این‌که خودش را ذیل ولایت «الله» تعریف می‌کند، نمی‌تواند فمینیست باشد. به همین دلیل عبارت «فمینیسم اسلامی» یک مفهوم التقاطی و بی‌معناست. زیرا اسلام و فمینیسم از حیث پارادایم، جدای از یکدیگرند و امتزاج آن‌ها به لحاظ مفهومی و ایدئولوژیک، محال است. ازاین‌رو انسان‌هایی که حقیقتاً به اسلام ناب محمدی معتقدند، نمی‌توانند فمینیست باشند.

لذا کسی که به دنبال تبیین حقوق زنان، از حیث تعریفی که خداوند از نقش زن در قرآن دارد و انبیاء و ائمه در روایات  برای ما تبیین کرده‌اند، هست، فمینیست نیست. ما در جامعه‌مان ظلم‌های تاریخی نسبت به زنان روا داشته‌ایم. این مسئله خارج از تعالیم اسلامی بوده است و برای برطرف کردن آن، نیاز به اندیشمندانی داریم که در جهت رفع این ظلم‌ها، که در سطح کلان، بقای خانواده مسلمان را به مخاطره می‌اندازد، طرح و برنامه دهند و الگوی ناب اسلام را، به‌عنوان نسخه رهایی‌بخش برای تمام زنان و مردان جهان، برای آزادی از اسارت بشر در بند فمینیسم، ارائه کنند. پس شایسته نیست بدون شناخت تفکیک میان پارادایم‌ها و فهم چیستی فمینیسم، هرکسی که از مسائل زنان در جامعه صحبت کرد و به دنبال تبیین جایگاه به‌حق زنان در خانواده و نظام اسلامی بود، بدون شناخت پیشینه ذهنی آن فرد، فمینیست بدانیم و با این برچسب‌ها موانعی برای مواضع صحیح او ایجاد کنیم.

 

۰ ۰
عباس زاده
۳۰ بهمن ۰۹:۵۳
عاقبتتون بخیر بحق حضرت زهرا سلام الله علیها

پاسخ :

بزرگوارید
عاقبت شما هم به خیر
شبنم بیقرار
۳۰ بهمن ۲۳:۰۰
سلام خیلی مطلب منسجم و خوبی بود.
اگه در مورد انواع فمینیسم هم مطلبی دارید با همین انسجام لطفا لینکش رو برای بنده بفرستید. ممنون

پاسخ :

سلام علیکم
نظر لطف شماست.
در بخش موضوعات ستون سمت چپ ببینید قبلا مطالبی نوشتم. هرچند کامل نیستند.
ان شاء الله به شرط توفیق و حیات در این باره بیشتر خواهم نوشت.
ارکیده س ی
۰۳ اسفند ۲۰:۳۵
سلام

مطلب خوب شما در کانال انقلابیست منتشر شد

خدا قوت

پاسخ :

سلام علیکم
متشکرم
سلامت باشید.
spv
۱۵ اسفند ۱۰:۲۵
سلام  خسته نباشید تازه با وبلاگتون اشنا شدم میتونم رمز داشته باشم
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان