صالحات

مادران زمینه ساز جامعه ای پویا

بسم الله النور

طاعاتتون قبول درگاه حق و عید فطر بر همه ی شما عزیزان مبارک.

ان شاء الله عیدی همه ما در این سال ظهور حضرتش برای رفع هرگونه ظلم در جهان باشد.

و سایه ی صهیونیسم جهانی برای همیشه از سر مردم مظلوم غزه و فلسطین و همه ی مسلمانان جهان پاک گردد.

اما اصل مطلب...

دوست عزیز ما «ترنم جان» لطف کردند و مطلبی را در رابطه با نقش مادری و اهمیت آن در حفظ و پویایی جامعه برای بنده ارسال کردند که در ادامه ی مطلب می توانید مطالعه کنید.

مخاطب اصلی ایشون دوست عزیز «عسل بهاری جان» هستند اما مطلب برای همه ی ما مفید هست.

گل

«عسل بهاری عزیز»


حتما با من موافقید هر انسانی باهوش بهر متوسط به بالا، چنان چه به صورت تمام وقت و مجدانه در زمینه مورد علاقه اش بکوشد، در آن زمینه به موفقیت های  برجسته و چشم گیر دست خواهد یافت و چه بسا خط شکن و خالق شاه کار خواهد بود.
حالا فرض کنیم هر مرد و زن باهوش بهر متوسط به بالا، دارای همت متعالی و کاشف زمینه مورد علاقه،در معرض این انتخاب قرار بگیرد که پدر- مادر شوم یا تمام تمرکز و هم خود را صرف زمینه مورد علاقه ام کنم و به فتح قله ها نائل شوم؟
و در جواب این سوال گزینه دو را انتخاب کند و این انتخاب در جامعه فراگیر شود و آحاد جامعه این انتخاب را بپسندند و تایید کنند و به صواب بودن آن حکم کنند، نتیجه ضمنی این حکم چیست؟
 تحقیر پدر و مادر شدن

چرا که آن را به کم استعدادها، بی هنران و کوتاه همتان اختصاص داده ایم.
به طور ضمنی حکم کرده ایم که اگر پدر و مادر شدی یعنی نتوانسته ای هنری داشته باشی و در زمینه دیگری به توفیقی دست یابی.
اما آیا نگاه الله هم همین است؟ رب العالمین پدر و مادر شدن را تحقیر کرده است یا تعظیم و تکریم؟ به پدر و مادرها سرکوفت زده است یا تشویق و تبشیر فرموده؟
و برهان خلف می گوید اگر منطقاً راهی را رفتی که نتیجه اش با قول و فعل و امر و نهی الهی دو تا شد، از بد جایی شروع کرده ای، از یک انتخاب ناصواب!
و دیگر لازم نیست بگویم  اگر پدر و مادر شدن بین نخبگان یک جامعه _ که الگو و امام هم هستند _ تحقیر و طرد شد، اثر آن بر کمیت و کیفیت (به لحاظ ژنتیکی و قابلیت های تکوینی) نسل های آتی چه خواهد بود.
از آن مهم تر اگر اول مربیان جامعه یعنی مادران تحقیر شوند و باورشان شود که مادر شدنشان از بی هنری و کم توانی است، اثر آن بر انگیزه، توان و نشاط روحی آنان در تربیت فرزندانشان را خود بسنجید.
به اعتقاد من اگر جامعه ای به این باور مبتلا شود، به معنای واقعی کلمه اجلش فرا رسیده است.

پ.ن 1: از این به بعد دوستان می توانند مقالات خودشان را در راستای جهت گیری صالحات و روند بحث برای بنده ارسال کنند تا ان شاء الله با نام خودشان منتشر شود.

پ.ن 2: ان شاء الله در آینده نظرات تکمیلی خودم را در مورد این مطلب اضافه میکنم.

۳ ۰
ترنم
۰۷ مرداد ۱۵:۱۴
سلام صاب خونه،عید شما مبارک!
یه جورایی اول شدما!
برم ببینم چی گفته این ترنم جان!!!:)

پاسخ :

سلام علیکم
خواستیم بیایم دعوتتون کنیم که دیگه خودتون الحمدلله اومدین :)
عید شمام مبارک خانوم
رهرو مدیر صالحات
۰۸ مرداد ۱۱:۲۳
به «جناب فاتحان عاشورایی»
به دلیل این که نظر شما با مطلب این پست مرتبط نبود، نظراتتون به بخش «سوالات شما»منتقل شد و شما می تونید پاسخ خودتون رو از اونجا پیگیر باشید.
متشکرم

انسان
۰۸ مرداد ۱۳:۳۱
چقدر خوبه که یک وبلاگ اون قدر پویا باشه که خوانندگان هم در مباحث شرکت کنن
بهتون تبریک میگم
پست پوشیه رو تکمیل کردم و از شماهم برای شرکت در نظر سنجی ها و سوالات خودم دعوت می کنم
کاش نتیجه تلاش هایی از این دست،پویا شدن جامعه دینی بشه و منجر به تولید علم دینداری در سایه قرآن و اهلبیت و زندگی ولایت پذیر
ان شاءالله
با افتخار لینک شدید

پاسخ :

عیدتون مبارک.
شما لطف دارید.
اگر اینجا برکتی هم داشته باشه به لطف خدا از حضور شما عزیزانه.
امیدوارم اینجا مورد رضایت امام زمان عج باشه.
شما هم با فتخار لینک شده بودید :)
آســـمانِ سبـــز*
۰۹ مرداد ۰۸:۳۶

سلااام:)
عید شمام مبارک*
ممنونم از محبتتون و دعای قشنگتون...
خدا از دهنتون بشنوه ان شالله..
ممنون که بهم سر زدید:)

پاسخ :

سلام
عیدتون پر از خیر و برکت
خواهش میکنم
ان شاء الله یاد الهی در سراسر زندگیتون جاری باشه :)
محب الحسینی
۱۰ مرداد ۱۸:۲۱
انسان عاشق دوست دارد از محبوبش بشنود

از دیار محبوبش به او خبر دهند

یا با خواندن و شنیدن خاطرات مکان های مقدس دلش دوباره راهی آن قطعه های آسمانی در روی زمین بشه

حالا هر کی سفری به چنین مکان هایی داشته بسم الله

خاطراتتون رو بنویسید و برای ما بفرستید

ان شاءالله هم خاطرات برای خودتون زنده میشه و هم بقیه رو به فیض می رسونید
منتظرتونم

پاسخ :

چه طرح خوبی 
باران زده
۱۰ مرداد ۱۹:۱۴
من حس می کنم اگر آقایون نسبت به خانمها و وظایفشون ایثار و مهر و عطوفت بیشتری داشته باشن و در بعضی کارها کمک کنن، خانمها می تونن در کنار وظیفه ی مهم مادری به پیشرفتهای دیگه هم برسن.

پاسخ :

باید هردو جنس، هم زن و هم مرد برگردن سرجاشون و نقش هاشون رو درست انجام بدن تا همه چیز درست شه ان شاء الله
آســـمانِ سبـــز*
۱۰ مرداد ۲۲:۲۰
به نام او*

سلام..
ممنونم دوستم..
راستی لینک دانلود رو اصلاح کردم..
از دانلودش و مطالعه کتاباشون پشیمون نمیشید..
برای نوجوون ها هم به نظرم به شدت مناسبه (اگر نوجوون دارید...)

پاسخ :

سلام
بسیار ممنون و متشکرم.
ریحانه مامان دوقلو ها
۱۱ مرداد ۰۷:۳۵
با سلام خدمت شما یه سوال بی ربط دارم شما از رضوان (تو فقط لیلی باش) خبری ندارید؟ خیلی وقت هست حتی نظر جدیدی هم تایید نشده

پاسخ :

سلام
نه متأسفانه هیچ اطلاعی ندارم.
تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
۱۳ مرداد ۱۷:۵۶
سلام
سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بر شما تسلیت باد....
با مطلبی در همین موضوع به روزیم...
راستی سالروز یکسالگی طبیب هم هست....

پاسخ :

سلام
ممنون از اطلاع رسانیتون
آزاده
۱۳ مرداد ۱۸:۴۹
سلام دوست ارجمند

تصور من این است کار در اجتماع هیچ منافاتی با وظایف مادری و بانوی خانه بودن ندارد البته لازم است که آقایان محترم بیشتر به موقعیت و شرایط بانوان حرمت گذاشته و در کنارشان باشند و یار و یاور و همراه همیشگی شان . همانطور که پشت هر مرد موفق خانمی از خودگذشته و فداکار وجود دارد پشت یک بانوی موفق (در اجتماع و منزل همزمان ) هم یک مرد همراه
دوست و پشتیبان همیشگی وجود خواهد داشت ...

پاسخ :

سلام بزرگوار
اگر قبلا مطالب دیگه وبلاگ رو مطالعه کرده باشین متوجه میشین که بنده اصلا منظورم این نبوده که خانم ها کار نکنن یا کار خانه با کار بیرون منافاتی داره.
و با مطلب دومتون کاملا موافقم.
عسل بهاری
۱۵ مرداد ۱۶:۳۴
سلام بر همه!!
بسیار بسیار بسیار ممنونم از پیگیری های رهرو عزیز و از ترنم عزیزم برای وقت گذاشتن و فکر کردن و نوشتن این مطلب....به تک تک کلمات نوشته شده در بالا عمیقا باور دارم ترنم عزیز...چقدر لذت بردم از اینکه مسیر حرف های شما و افکار من اینقدر به هم نزدیک شده...
برای اینکه بدونی چقدر این پیش بینی شما دغدغه من و دوستانم هست برات چیزی رو تعریف کنم از تعطیلات دوهفته ای در زادگاهم!:
- در شهر زادگاه من مرکزی برزگی چندسالی هست تاسیس شده توسط چندتن از آشنایان به نام "مرکز غربالگری نوزادان". فعالیت های این مرکز به طور کلی شبیه مرکز "رویان" در تهران هست...توی یکی از دیدارهایی که با دوستان مسئول این مرکز داشتیم گفتند که مراجعه کنندگان در 8سال فعالیت این مرکز هیچ وقت به اندازه 1 سال اخیر نبوده...از زمانی که طرح اقزایش جمعیت و ممنوعیت جلوگیری های بارداری و تشویق ها خودسرانه ارگان ها برای بچه دار شدن شروع شد، مراجعه کنندگان به ما تقریبا 3 برابر شده...اما نکته که همه ی ما رو نگران کرده اینه که از یک طرف میزان مشکلات، نارسایی ها و ناتوانی های والدین برای داشتن فرزند سالم(از نظر احتمالات پزشکی) درصد بالایی داره؛ از طرف دیگر سطح تحصیلات، تمکن مالی و طبقه فرهنگی والدینی که مراجعه می کنند بسیار پایین هست...اونقدر که هرچقدر به برخی میگیم که به دلایل پزشکی فرزندشون شانس زیادی برای معلولیت های فیزیکی و یا مغزی داره، باز هم اصرار به ادامه پروسه دارند...از اون بدتر افرادی هستند که از طرف کمیته امداد برای بچه دار شدن مراجعه می کنن و کمیته هزینه هاشون و متقبل میشه...
تو اون جلسه بحث بر این بود که هیچکس به جز خدا نمی تونه بگه که ائن بچه ای که ممکنه معلول به دنیا بیاد و یا اون فرزندی که از بدو تولد هزینه هاش رو کمیته امداد میده در آینده ای بنده ای بهتر از ما نخواهد شد...اما تعقل، موهبتی هست که همون خدا تنها به اشرف مخلوقاتش داده و مطمئنن انتظار میره که ازش استفاده بشه....جمع بندی اون جلسه دقیقا با صحبت های شما بود دوست عزیزم...اینکه دخترها و پسرهایی با ضریب هوشی بالا و تمکن مالی مکفی به هر دلیل بچه دار نشوند و این روند ادامه پیدا کنه، شاید عدد میانگین جمعیتی جامعه توسط افراد ذکر شده جبران بشه، اما قطعا پویای، پیشرفت و ضریب هوشی جامعه تحت تاثیر قرار میگیره....
الان کشورهای توسعه یافته ای مثل کانادا و استرالیا، سال هاست که برنامه مهاجرتی دارند به نام "مهاجرت حرفه ای". یعنی بر اساس توانمندیهای شما در حرفه ی مورنظر اون ها می تونید اقدام به مهاجرت کنید.اما موضوع مهم می دونید کجاست؟بیشترین امتیاز برای کسب مجوز مهاجرت برای افراد در سنین 25تا 30 هست!یعنی بدون پرداخت هزینه های تولد یه نوزاد و بزرگ کردن و آموزش دادنش، این دولت ها مستقیما یه فرد جوان تحصیل کرده با انگیزه رو جذب می کنن!!!از اون جالب تر اینه که داشتن همسر و فرزندان زیر 7 سال، باز هم امتیازات بیشتری به پرونده شما اضافه می کنه!!!شما ببینید پشت یک برنامه مهاجرت چقدر می تونه برنامه ریزی و فکر برای 20 تا 50 سال آینده یک کشور باشه..چقدر جای تاسف داره که این برنامه ریزی در کشور مادری خود ما وجود نداره......

"از آن مهم تر اگر اول مربیان جامعه یعنی مادران تحقیر شوند و باورشان شود که مادر شدنشان از بی هنری و کم توانی است، اثر آن بر انگیزه، توان و نشاط روحی آنان در تربیت فرزندانشان را خود بسنجید."............چقدر این نکته نغز بود.......عمیقا من و به فکر واداشته....بی نهایت سپاسگزارم دوست خوبم.


پاسخ :

سلام عسل بهاری جان
پس علت غیبت طولانی شما مشخص شد :)

اجمالا با نظر شما در خصوص سیاست های جمعیتی موافق نیستم.
ان شاء الله در آینده راجع بهشون صحبت میکنیم.
ریحانه
۲۲ مرداد ۱۳:۰۶
سلام.خیلی تحلیل زیبایی بود
یکی میگفت واقعا چرا دیگه ما تو ایران افراد خییییییییییییییلی برجسته مثل علامه حلی ها وابن سیناها نداریم؟؟یکی از علتهاش این نیست که مادران ما نقش مادری رو کمرنگ تر از گدشته کردن و مقداری از انرژی مادری و وقتی که باید صرف کنن  رو در جای دیگه مثل شغل اجتماعی مایه میذارن
این اصلا اشکالی نداره فقط دیگه بچه ها میشن یه بچه های معمولی و دیگه خبری از نخبه و برجسته و ...که بتونیم به رخ دنیا بکشیم اونا رو خبری نیس!!!!!!

من واقعی
۲۲ مرداد ۱۸:۲۷
با سلام
احتراما لینک شدید
به ما هم سر بزنید
ترنم
۲۴ مرداد ۱۸:۰۳
سلام
به صابخونه عزیز:
ما هم از تعطیلات دو هفته ای مون برگشتیم
تعطیلات پیش از دفاع تشریف بردید دیگه! ایشالا با یه بیست شش واحدی برگردید:)
به عسل بهاری عزیز:
بابت تشکراتتون اون بالا باید عرض کنم خواهش می کنم. با این اوصاف ایشالا به زودی منتظر خبرای خوش باشیم دیگه خانم دکتر :)
نوترینو
۲۱ شهریور ۲۱:۲۲

مطلبی جالب در باره ی بهانه های بچه دارنشدن دیدم گفتم بد نیست اینجا مطرح بشه

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=188243

پاسخ :

بله این مطلب رو قبلا دیدم.
لطف کردید لینک رو قرار دادید.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان