صالحات

فرماندهان جنگ نرم

بسم الله النّور
یک روایت مهمی است که از امام باقر علیه السّلام نقل شده ، فرمودند: «.. وَ یَجِی ءُ وَ اللهِ ثَلاثُمِأَةَ وَ بَضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِیهِم خَمسُونَ اِمرَأَةً یَجتَمِعُونَ بِمَکَّةَ عَلی غَیرِ مِیعادٍ قَزعاً کَقَزعِ الخَرِیفِ؛ سوگند به خدا! سیصد و اندی نفر می آیند در میان شان 50 نفر زن هستند، در مکّه اجتماع می کنند بی آن که قبلاً وعده داده شده باشند ، آمدن شان هم چون ابرهای پاییزی است( که با حرکات تند می آیند و درآن مرکز جمع می گردند.»1
چند سال قبل بود که به دلیل به وجود آمدن موجی، این روایت و تحقیق درباره آن بر سر زبان ها افتاد و توجیهات برخی که آیا این
 روایت سندیت دارد، یا خیر.
جدای از همه جنجال ها، برخی توضیح می دهند که حضور 50 زن در جمع 313 نفر از افراد و فرماندهان برای امور پرستاری و امور درمان و…  است.
کسانی که این روایت را این گونه تفسیر می کنند دو اشکال بزرگ دارند، اول این که نبرد آخرالزمان را فقط در جنگ سخت دیده اند که باید در آن شمشیر کشید. در صورتی که جنگ و نبرد در آخر الزمان یک بخش کوچکی از آن جنگ سخت است و بخش اعظم آن از نوع نیمه سخت و نرم است که خانم ها نقش بزرگی در آن در آن دارند. (هم به عنوان هدف دشمن، هم به عنوان بازیگر اصلی)
و نکته دیگر این که کسانی که آن 50 نفر زن را برای امور پرستاری و…  دانسته اند، از این موضوع غافل بودند که در روایات گفته شده زنان خانه دار در آخرالزمان فقیهند و قدرت تفقه در دین دارند.  پس شکی نیست که آن پنجاه زن از افراد اصلی، قدرت تفقه در دین دارند و خصوصا قدرت اداره، هدایت و فرماندهی جنگ نرم و شاید جنگ نیمه سخت و واضح است که زنان بسیار دیگری تحت فرماندهی آنان است.


دریافت
حجم: 7.47 مگابایت


1- بحار الانوار ج 52 ص 223 ، تفسیر برهان ج 1 ص351

۰ ۰
حرف دل !...
۰۹ تیر ۱۵:۰۸
التماس دعا ...

پاسخ :

محتاجیم
لوسی می
۰۹ تیر ۱۵:۴۹
حالا یه شبهه(البته به نظر من شبهه نیست و گیره!) ایجاد شده بود که میگن امام منتظر 313 نفر یار برای قیام هستند آیا بین این همه روحانی در همین مملکت 313 نفر آدم درست حسابی وجود نداره؟ :دی
خب نکته ش این بود که این شرط لازم است و کافی نیست.
ههه ههه!
ممنون بابت متن خوبت.

پاسخ :

من یه بخش دیگه به شبهه اضافه میکنم
این همه شهید
این همه آدمی که انقدر خوبند که به یکی از بالاترین مقامات انسانی یعنی شهادت میرسن
اما ویژگی یاران امام زمان این هست که امام متقینند و نه تنها خودشون خوبند بلکه عده زیادی رو امامت می کنند (امامت با معنایی که در آیه ربنا هب لنا من ازواجنا و زریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما، آمده) و در اصل فرمانده هستند.
خواهش میکنم خداروشکر که این طور بوده
منتظر ....
۰۹ تیر ۲۲:۴۰
خیلی خوب بود
ممنون

پاسخ :

خداروشکر که این طور بوده
لطف دارید
میم ....
۱۰ تیر ۰۶:۲۲
برای انتشار مطالب کانال نیاز به ذکر منبع هست؟

پاسخ :

بله
مطالب کانال رو فقط فوروارد کنید
تا اولا متوجه بشم میزان اقبال به هر مطلب چه قدر هست
و دوم این که اگر کسی دید و علاقمند شد بتونه به بقیه مطالب کانال دسترسی پیدا کنه  و در نهایت به سمت وبلاگ هدایت بشه.
بیوتن
۱۳ تیر ۰۳:۰۶
سلام علیکم . طاعاتون قبول
متن و سخنرانی بسیار عالی بود و چقدر به درد من میخورد این روزها.. اصلا خیلی از مسائل کوچک زندگی که همه فکر و ذکر زن هایی مثل من رو درگیر میکنه به همین خاطره که افق دیدمون کوتاه شده و به قول آقای پناهیان سیاسی نیستیم و به مسائل کلان فکر نمیکنیم وگرنه نه وقتش رو داشتیم نه حال و حوصله ش رو و نه در شانمون بود که اینهمه خاله زنک بشیم و گیر بدیم به جزییات. اونم ماهایی که مدعی زمینه سازی ظهوریم...
راستی یه سوال: اون پنجاه نفر خانم که قبل از ظهور آماده شدند برای یاری حضرت حجت عج، اما اون روایت مربوط به فقاهت زنان خانه دار، فکر کنم مربوط به پس از ظهور و افزون شدن عقول باشه. اینطور نیست؟ و اینکه عبارت "آخرالزمان" به دوران پس از ظهور هم اطلاق میشه؟

پاسخ :

سلام علیکم
طاعات شما هم قبول
الحمدلله که مفید بوده
بله روایت مربوط به اجتهاد زنان خانه دار در مورد شرایط پس از ظهور آمده
اما به نظر شما یاران اصلی حضرت از جمله خانم ها نباید در قله های علمی قرار داشته باشند که جزء افراد اصلی قرار بگیرند؟
یاران ایشان از افرادی اند که از همه ی جوانب از مردم زمانشان برتر و جلوترند.
در مورد سوالتون در رابطه با آخر الزمان، واقعا نمی دونم اما تصور میکنم آخرالزمان به آن دوره هم اطلاق می شود.
...:: بخاری ::...
۱۳ تیر ۰۵:۰۱
چ عجب یکی هم اینطوری دید :|

والا

پاسخ :

:)
بیوتن
۱۳ تیر ۰۵:۳۶
خیلی ممنون
البته متوجهم که پاراگراف یکی مونده به آخر، اصل مطلب شما بود و خب خیلی هم جالب بود. من که تا به حال اینجوری نگاه نکرده بودم به این قضیه.
اما در مورد مطلبی که عرض کردم، خب البته که این بانوان ویژگی هایی ازجمله قوت علمی رو باید داشته باشند اما به نظرم از اینکه زنان خانه دار پس از ظهور به قدرت فقاهت میرسند نمیشه فقاهت این پنجاه نفر رو نتیجه گرفت چون اینها قبل از ظهور به ویژگیهایی دست پیدا می کنند که توفیق یاری حضرت امام عصر عج را اون هم در این سطح پیدا می کنند. هرچند که چه قبل از ظهور و چه بعدش همه تحت ولایت امام عصر عج به توفیقاتشون دست پیدا می کنند اما نمیدونم چقدر مکانیزمش یکسان باشه.. البته میشه اینحور هم گفت که چون این ها قراره فرمانده در عصری باشند که زنان خانه دارش هم فقیه اند، پس به طریق اولی خودشان نه تنها باید فقیه باشند بلکه ویژگی های فراتری هم داشته باشند..

راستی فورا پس از ظهور شرایطی فراهم میشه که زن ها و درواقع کل مردم اینقدر پیشرفت میکنند یا این مساله بطئی و تدریجی و در طول سالیانی اتفاق میفته؟ کلا مطالبی که درباره عصر ظهور بهمون رسیده همشون با هم یهویی پیدا میشن یا به مرور و یکی یکی؟ مثلا میگم، شاید این رشد علمی مردم مربوط به چندین سال بعد از ظهور و در نتیجه ی اتفاقات دیگه باشه. و اونوقت ممکنه زنانی پیدا بشن که از زنان فرمانده اولیه هم مقامات بالاتری پیدا کنند. 

پاسخ :

خواهش می کنم
جواب رو خودتون دادید «البته میشه اینحور هم گفت که چون این ها قراره فرمانده در عصری باشند که زنان خانه دارش هم فقیه اند، پس به طریق اولی خودشان نه تنها باید فقیه باشند بلکه ویژگی های فراتری هم داشته باشند..»
و این که باید دید این افراد چه ویژگی هایی داشتند که جزء یاران اصلی هستند، یک نکته دیگر هم که در اینجا وجود داره این هست که آیا پرستاری یک ویژگی ممتاز هست که برایش زنان جزء یاران اصلی حضرت قرار می گیرند به تفسیر حضرات آقایون!!
مسلم هست که این افراد چه زن و چه مرد در قله عصر خودشان قرار دارند چه به لحاظ ایمان و تقوا، چه علم و معرفت و...

بر اساس مبانی عقلی این اتفاق دفعی نیست و ظهور شرایط رو برای رشد انسان ها فراهم می کنه
بیوتن
۱۳ تیر ۱۶:۵۸
خیلی خیلی متشکرم.
التماس دعا

پاسخ :

خواهش میکنم
محتاجم به دعا خانوم
مخاطب
۲۰ تیر ۱۳:۵۰
سلام پیشنهاد می کنم این کانال را ببینید . مطالب جالب و بعضی مطالب جدید در مورد حجاب و عفاف داره

https://telegram.me/afifeam

پاسخ :

سلام علیکم
برای معرفی کانال متشکرم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان