صالحات

عدل و قسط در ایفای نقش ها 1

بسم الله النور

یکی از موضوعاتی که امروزه دغدغه همه ی ماست، موضوع برنامه ریزی برای موفقیت و نظم و مدیریت کارها برای رسیدن به موفقیت است.

عمده ی منابع هم نوشته ی برایان تریسی و افراد دیگری است با موضوعاتی جذاب و مشتری پسند!

همه هم به دنبال نشان دادن بهترین و تضمینی ترین راهکار برای رسیدن به موفقیتند!

اما این افراد تعریف درستی از انسان، موفقیت، انسان موفق، سعادت بشر، هدف غایی و ... ندارند.*

اما دین ما از آن جایی که همه جانبه است دو مفهوم بسیار مهم «عدل» و «قسط» دارد که خود در مجموعه ی مفاهیم عمیق تر دیگری قرار دارند.

«عدل» به گفته ی حضرت علی (ع) یعنی «هرچیز سرجای خودش باشد» و قسط یعنی «دادن سهم هرکس هر اندازه که هست به خودش»با این توضیح در عرصه ی اجتماعی عادل کسی است که هرکس را سرجای خودش بگمارد و قسط را به این معنا که سهم هرکس را هر چه قدر هست به آن فرد بدهد، اجرا کند.

اما تک تک ما باید در عرصه ی فردی عدل و قسط را در مورد خود و اطرافیانمان اجرا کنیم.

پ.ن: از آن جایی که برخی دوستان گفتند کوتاه تر بنویسم، متن را همین جا به پایان می برم.

ان شاء الله ادامه ی مطلب را در دو روز آینده دنبال بفرمایید.


*در مورد تفاوت انسان شناسی قرآنی و آنتروپولوژی (انسان شناسی) غربی ان شاء الله مطالبی از آموخته هایم خواهم نگاشت.
*از آنجایی که تا زمان دفاعم زمان به روز رسانی اینجا متغیر است، توصیه میکنم در خبرنامه ی وبلاگ عضو شوید تا از به روز رسانی وبلاگ در ایمیل خود مطلع شوید.

۲ ۰
مادر
۱۲ خرداد ۰۷:۴۹

عزیزم ممنونم
نه مطالب که طولانی نبود اینجوری که خیلی طول میکشه تا ما پیش بریم مگر اینکه اگر می خوای کوتاه بنویسی تند تند آپ کنی انشاء اله بعد از پایان نامه ات
و امیدوارم اینجا بازدید کننده است به میلیون برسه و همه دغدغه شنیدن و فهمیدن این مباحث رو وظیفه خودشون بدونن
در مورد این جمله تون " عمده ی منابع هم نوشته ی برایان تریسی و افراد دیگری است با موضوعاتی جذاب و مشتری پسند! "  باید بگم شاید من اون اوایل از کتب تربیت فرزند که مولف خارجی داشت استفاده می کردم اما متوجه می شدم خیلی از مباحث مطرح شده و راه حل ها مطابق فرهنگ و دین ما نیست
الان دیگه خیلی وقته که هر سوالی درباره تربیت فرزندم داشته باشم اول می رم جستجو میکنم از نظر اسلام راه حل چی هست و اعتقاد دارم امامان معصوم ما که جانم فدایشان باد برای هیچ مسئله ای از بشر از ارائه راه حل دریغ نکردند و فقط مشکل اینه که ما آدمها دنبال پیدا کردن اونها نبودیم
من از وقتی که برای فرزندم طبق اصول دین خودمون رفتار می کنم بسیار راضی ترم
الان دیگه اساساً خیلی از کتب هایی خارجی درباره آرامش و از این حرفها رو نگاه هم نمی کنم چون کاملاً تجربه کردم که بهترین راه های رسیدن به آرامش عمل به دستورات قران و احادیث ائمه عزیزمون هست
کتابی داشتم به نام " چهار اثر از فلورانس اسکاول شین " که فکر کنم همه می شناسنش الان می دونم که اون کتاب خیلی متضاد با آموخته های دینی و سفارشات ائمه ماست و ما در اسلام راه حل های خیلی عمیق تر و بهتری برای مسائل داریم
خیلی خوشحالم که مسلمانم چون واقعا ما به واسطه پیامبرمون نسبت به دنیا خیلی دید عمیق تر و زیباتری داریم دیدی که آرامشی بهمون می ده که در همه سختیها و موانع همچنان انسان بمونیم

پاسخ :

سلام و اعیاد بر شما مبارک :)
یکی از علت های کوتاه نویسی پایان نامه است که می خوام هرچه زودتر تمومش کنم و به روز کردن اینجا مثل این دفعه این قدر طول نکشه و مخاطبان عزیز بیشتر روی مطالب فکر کنند.
در مورد تربیت، «استراتژی کودکان» که در کنار وبلاگ هم لینک و هم لوگوش گذاشته شده رو ببینید. خیلی به تربیت مطابق زمان و به عبارتی «فرزند زمان خویشتن بودن» کمک میکنه.
در مورد راهکارهای کتاب های غربی هم این طور نیست که همش اشتباه باشه، اما این که بفهمیم کجاهاش با آموزه های ما سنخیت نداره مهمه.
دانش غربی به دلیل تعریف غلطی که از انسان دارن الان ناکارامدی خودش رو اثبات کرده و به همین دلیل در خیلی از موارد نمی تونه پاسخگوی انسان مسلمان باشه.
شیرین
۱۲ خرداد ۱۲:۳۳
سلام
دیگه نه انقدر هم کوتاه
ممنون

پاسخ :

سلام و خوش اومدین
عیدتون هم مبارک
کوتاهیش فقط به دلیل توصیه هایی که بهم داشتن نیست.
اصلش به دلیل پایان نامه ام هست :)
مادر
۱۲ خرداد ۱۳:۱۳
نه منم نمی گم هیچ کدومشون مناسب نیستن اما بهتر از اونها رو خودمون داریم
بله کودکان استراتژیست رو استفاده می کنم البته الان برای فرزند من زوده

پاسخ :

در این که ما خودمون در اسلام خیلی بهترش رو داریم هیچ شکی نیست.
اما عمدتا امثال مارو متهم می کنن به این که میگیم همه چیز غربی بده. در صورتی که ما از قسمت های مناسبش استفاده می کنیم.
اما باور داریم و مطمئنیم که برنامه ی اسلام برای زندگی بشر خیلی کامل تره و با ساختار وجودی انسان و زندگی اجتماعی متناسب هست.
باران زده
۱۲ خرداد ۱۹:۵۹
سلام
مجله ی "موفقیت" خودمونو بگو...
این کتابا حالمو بد می کنن
تو سطح و ظاهر گیر کردن
نهایت ِ معنویت گرایی و عمقشون تجویز مدیتیشن و یوگاست :|

پاسخ :

سلام
عید شما مبارک.
وقتی چشم به نگاه غربی داریم اوضاعمون از این بهتر نمیشه!
اگر می دونستن فلسفه ی مدیتیشن و یوگا چیه هیچ وقت سراغش نمی رفتن.
درد اونجاست که خیلی از مذهبی ها هم درمان رو در این جور کارها می دونن.
البته غرض اصلیم از مطرح کردن این موضوع در دو مطلب آینده معلوم میشه :)
مسافر
۲۵ خرداد ۱۵:۰۶
سلام
یک سوال داشتم: میشه بفرمایید این تعاریف عدل و قسط، بر چه مبنایی است؟ یعنی از کجا گرفته اید و منبعتان کجاست؟

پاسخ :

سلام
در مورد تعریف عدل:
در نهج البلاغه از حضرت علی ع نقل شده است، در تفاوت بین جود و عدل، و حضرت در آنجا در تعریف عدل می فرمایند:
«الْعَدْلُ یَضَعُ الاُْمُورَ مَواضِعَها» عدْل امور را در جاى خود قرار مى دهد.

در مورد قسط هم از حضرت امام صادق ع در تعریف عدل و قسط و انصاف روایت هست (نقل به مضمون): سیطره عقل بر نفس می شود عدل، با تحقق عدالت فرد به انصاف می رسد و فرد منصف سهم هرکس هرچه هست را می پردازد که می شود قسط.
تطبیق مفهوم عدل و قسط با زندگی شخصی و نقش های فردی را هم بنده انجام دادم.
مسافر
۲۶ خرداد ۱۳:۲۱
سلام
در مورد عدل، چیزی که حضرت فرموده اند، کارکرد عدل است. یعنی عدل (هر چه که هست)، امور را در موضع خود وضع می کند (و وضع هم قطعا با جعل، فرق دارد و یکی انگاشتن آنها با هم، اشتباه است).
در مورد دوم هم بهتر است روایت را بیاورید برای مفهوم قسط. بنده نیافتم! در ضمن، اگر روایتی در باب انصاف و عدل باشد، چطور به قسط، ربطش می دهید؟

پاسخ :

سلام
هدف از این مطلب هم تبیین چیستی عدل نبوده است بلکه کارکرد عدل و قسط در حوزه ی فردی و ایفای نقش ها مد نظر بوده است.
بنده هم روایت را از استاد شنیده ام و به ایشان در بیان روایت صحیح اطمینان دارم و متن عربی روایت را پیدا نکردم.
معنای واژه ی قسط هم منافاتی با آنچه در روایت آمده ندارد.

أنّ الأصل الواحد فی المادّة: هو إیصال شی‏ء الى مورده و إیفاء الحقّ الى محلّه.

و هذا المعنى إنّما یتحقّق فی مقام إجراء العدل و إعماله فی الخارج.

پس با این توضیح قسط می شود عدل در مقام اجرا و عمل. یعنی اگر عدل اجرا شود نتیجه اش می شود قسط.

بنده در این سه مطلب به دنبال تبیین همه جانبه مفاهیم عدل و قسط و انصاف نبوده ام بلکه با توجه به آشنایی کلی ای که با این مفاهیم داشتم به نظرم آمد این مفاهیم در امور شخصی و تبیین نقش ها کاربرد دارند.
برای پاسخ دقیق تر به پرسش شما باید مفاهیم عدل و قسط و انصاف در تمامی آیات قرآن و روایات مطالعه شود تا بتوان به پاسخ مناسب تری رسید.
البته اساس این نوع نگاه بنده در نگاه استاد به توالی این مفاهیم و تعاریفی است که ایشان ارائه دادند: حق و عدل و جعل و قسط و حسن. (ارجاع به جلسه 499 کلبه کرامت با عنوان کارکرد اسلام)
البته طرح این سوال از جانب شما برام کمی عجیب بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان