صالحات

تفاوت اسلام و فمینیسم در مواجهه با ظلم نسبت به زن

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

اسلام برای رفع ظلم هم راهکارهای پیشینی دارد و هم راهکارهای پسینی. راهکارهای پیشینی مجموعه اقداماتی هستند که احتمال وقوع ظلم را کم می‌کنند یا به صفر می‌رسانند. راهکارهای پسینی، موجب توقف ظلم و عدم گسترش آن می‌شوند. البته اصالت در اسلام با راهکارهای پیشگیری‌کننده از وقوع ظلم است. بزرگ‌ترین تضمین عدم وقوع ظلم در اسلام تقواست و انسان‌های متقی. قانون و احکام پسینی، راهکار ثانوی اسلام  برای ممانعت از ظلم است. به میزانی که در جامعه‌ای تقوا رواج و ظهور داشته باشد، آن جامعه نسبت به وقوع و شیوع ظلم مصون است و بالعکس، اگر در جامعه‌ای ظلم افزایش یافت، به این معنی است که تقوا در آن جامعه کم‌رنگ شده است. به همین نسبت هرچه قدر میزان قوانین و سیستم پلیسی در جامعه‌ای افزایش داشته باشد حاکی از آن است که در این جامعه، راهکارهای پیشگیری‌کننده‌ای چون اجرای حدود الهی در قالب تقوا که عامل تحقق عدالت است، کاهش پیداکرده است. ازاین‌جهت، در جامعه تراز اسلامی، پلیس و نظام قضائی کمترین نقش را دارد و قوانین کمتری برای آن جامعه وضع و طراحی‌شده است. تحت یک عبارت کلی می توان گفت روش اصلی اسلام برای ترویج عدالت در جامعه و رفع ظلم، از طریق انسان سازی و کاملا درونی است اما روش نادرست، مواجهه انحصاری بیرونی از طریق قوانین بیشتر، جریمه و زندان و... است.

وجه افتراق فمینیسم و اسلام در رفع ظلم از زنان، در اتخاذ راهکارهای پیشینی یا پسینی است. اسلام در همه وجوه حقوق زن، پیشگیری را اولویت می‌داند، اما اولویت فمینیسم پس از وقوع ظلم و با روش‌هایی بسیار اشتباهی مانند حذف صورت‌مسئله و افزایش قوانین و تغییر نظام اجتماعی از طریق وارونه‌سازی آن است.

برای فهم موضوع به چند مثال اشاره می‌کنم:

  • فمینیسم، خصوصاً فمینیسم رادیکال معتقد است که ازدواج نهادی ظالمانه برای زن است به دلیل این که در بستر آن به زن ظلم می‌شود، بنابراین راهکاری را که برای رفع ظلم اتخاذ می‌کند حذف ازدواج و مدح تجرد است .
  • در آموزش‌های جنسی به‌جای تمرکز بر رفع ریشه‌های ظلمی به نام تجاوز به زنان، به روش‌های ناکارآمدی چون آموزش‌های جنسی در سنین پایین ‌رو می‌آورد.
  • فمینیسم، محور قدرت را قدرت سخت مردانه معرفی می‌کند و برای رفع ظلم استفاده نادرست از این قدرت توسط مرد، زن را از قدرت نرم وارد بخش قدرت نیمه سخت و سخت می‌کند که با ساختار خلقت او سازگار نیست.
  • روش مواجهه فمینیسم با پدیده روسپیگری نیز پسینی است. به‌عنوان‌مثال فمینیست‌های ایرانی در منصب مسئولین امور زنان راهکاری که در نشست تن‌فروشی (در سال 94) ارائه دادند این بود که باید زنان تن‌فروش و زناکار را با ارائه خدمات بهداشتی برای عدم انتقال بیماری‌های مقاربتی حمایت کرد. درصورتی‌که راهکار اسلامی این است که این زنان را از منجلاب «زنا» دور کرد و از طریق آموزش‌های مناسب آنان را برای کار با رزق حلال حمایت کرد.


اسلام با تمام حدودی که تبیین می‌کند راه وقوع ظلم را می‌بندد و مانع تحقق آن می‌شود. ازدواج را برای زن ممدوح می‌داند و از سوی دیگر راه تمامی رفتارهایی را که موجب ظلم به زن می‌شود را از ابتدای ازدواج و در مسیر آن می‌بندد و حتی هنگام پایان عقد ازدواج و زمان وقوع طلاق تا کمترین ظلمی به زن روا نشود. اگر در جامعه فعلی شاهد ظلم به زن در خانواده و جامعه هستیم به دلیل عدم اجرای اسلام است. اسلامی که تمام آن در جامعه ما اجرا نمی‌شود و همین یعنی ظلم بزرگ نه‌تنها به جنس زن بلکه به تمام جامعه انسانی.

۱ ۰
شاخه سیب
۲۳ آبان ۱۳:۲۲
سلام. از دیروز دارم مطلبتونو میخونم! یه همچین سرعتی دارم من!

ه نظرم با وجود عالیرو متعالی بودن تمام راهکار های پیشگیرانه اسلام اما اان که جامعه بیماره باید دنبال درمان درت رفت.
منتها من راهکار های پسینی فمینیستی رو هم قبول ندارم بلکه با توجه به خود فقه و با استفاده از روایات و قرآن میشه این راهکار ها رو پیدا کرد به نظرم. پس فقه پویا ینی چیییی؟!


پاسخ :

سلام علیکم

همین که لطف می کنید و وقت برای مطالعه میگذارید بسیار ممنونم.
بله با شما موافقم.
فعلا مهمترین ابزار و راهکار کاربردی ما برای کنترل شرایط و رفع ظلم، فقه و به تبع آن قانون هست که به یک خلا فقهی در مطلب گذشته اشاره کردم.
شاخه سیب
۲۳ آبان ۱۳:۵۳
دقیقا منظورم منم همینه! 
خلاء فقهی!

پاسخ :

با امید به این که با آگاهی مراجع و مجتهدین و اقدام آن ها این خلاءها برطرف شوند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان