صالحات

به کجا چنین شتابان!!! (2)

بسم الله النّور

برای دوستان در مورد مطلب به کجا چنین شتابان (1) چند شبهه و سؤال پیش آمد. نکاتی را برای رفع این شبهات و سؤالات عرض میکنم.

1- ما در متن انقلاب جنسی هستیم و این اتفاقات و معیارها برای این شرایط طبیعی است. اما نه برای مؤمنین و مؤمنات!

در انقلاب جنسی، زن از هویت زن بودن و انسانی خود خارج می شود و تبدیل به کالا می شود؛ یک کالای جنسی. این اتفاق در کشورهای غربی افتاد، در ایران هم رخ داده است. نمونه اش را همه مان در برگزاری مسابقات دختر شایسته و امثالهم، در آن کشورها میبینیم. نمونه ی اخیرش هم همسر ترامپ.

در ایران هم زنان با حضور اجتماعی بیشتر و عمدتا غیر ضروری، انقلاب جنسی را تسریع کردند. و مردان دائم در معرض ارتباط با زنانند و زنان هم. تعارف که نداریم، این مسئله در گذشته نبود و زمانی که مردان در معرض انتخاب های گسترده تری باشند میلشان به دختران صاحب جمال بیشتر هست.

این پدیده قدیم ترها هم بود، اما الان به دلیل مسائلی که عرض شد تشدید شده و حتی خانم های محجبه هم به آن دامن می زنند. با عنوان حجاب زیبا! انواع مدهای حجاب! قاب گرفتن صورتشان با روسری های رنگارنگ، انواع ساق های نگین دار و... که همه زینتند،تبرج الجاهلیه و حرام!

2- دلیل دیگر این اتفاق، به تأخیر افتادن ازدواج و بستن راه های مشروع رفع نیاز جنسی است که در اسلام تعریف شده. معلوم است کسی که سالهاست تشنه است به دنبال چیزی غیر از رفع نیاز تشنگی اش نیست.

3- مسئله بنده معیار شدن زیبایی است. یعنی دختری دیندار و با کمال، صرفا به دلیل این که زیبا نیست و فاقد استانداردهای زیبایی رایج است، انتخاب نشود. در صورتی که در گذشته این گونه نبود.

4- به دل نشستن امری طبیعی است و باید هم باشد هم برای دختر هم برای پسر. به همین دلیل هم مرد اجازه دارد پیش از ازدواج همسر خود را بدون حجاب ببینید (این موضوع، شرایطی دارد که برای عمل به آن، باید به نظر مرجعتان رجوع کنید) اما مسئله ذائقه ای است که تغییر کرده. با ذائقه ای که فقط باربی می پسندد (باربی محجبه!) باید چه کرد؟

راه حل جز این نیست، یا مردان با ارتقاء نگاه خود معیارهایشان را خداپسندانه کنند، یا همه ی دخترها باربی شوند! و صد درصد گزینه دوم عملی نیست!

5- ما در کتب روایی مان، ابواب متعدد داریم برای ازدواج با دختر دیندار (علیکم بذات الدین)، دقیقا با همین عنوان. و باب های دیگری برای معیار انتخاب که ببینید قرار هست مادر فرزندتان چه کسی باشد( واختاروا لنطفکم).

6- وقتی صریح روایت می گوید اگر با دختر برای مال و جمالش ازدواج کنید به همان مال و جمال واگذار می شوید و یا در جایی دیگر می گوید کسی که برای دین دختر ازدواج کند خداوند زیبایی و مال هم برای او قرار می دهد، یعنی چه؟ یعنی خداوند آن دختر را در چشم آن مرد زیبا جلوه می دهد و برای معیار درست، برکت هم در زندگیشان جاری می شود. کسی که این روایات را قبول ندارد در ایمانش به خدا باید شک کند. یعنی قبول ندارد کلام معصوم را و این که خداوند می تواند جمال و رزق را با ازدواج با زن دین دار به او بدهد.

7- در کانال نظرسنجی برای این موضوع گذاشتم و برخی (البته معدود) معتقد بودند که مطرح کردن این مباحث ضرورتی ندارد. در صورتی که وقتی حضرت آقا تأکید بر ازدواج دارند، برای نسل جهان تشیع نگرانند یعنی این موضوع ضروری است و از موانع بزرگ ازدواج دختران است.

پای صحبت هر واسطه ازدواجی هم بنشینید اکثرا ناله شان بلند است از معیارهای غلط آقاپسرها برای ازدواج. رجوع کنید به کامنت های مطلب قبلی.

10- در مورد ازدواج آقا پسرها مسئله بزرگ مادرهاشان هم هستند. و در انتخاب عروس چه بسا معیار مادرها جمال دختر باشد نه خود پسرها!

9- اما چندخاطره برای اثبات این که تصورات جمال خواهی آقا پسران صحیح نیست.

این لینک را در مطلب داروینیسم جنسی گذاشته بودم که در اتفاقی که برای بلاگفا افتاده بود از دست رفته بود اما خداروشکر دوباره پیدا کردم. ماجرای «شین» و دختر «ط» خانم (در پرانتز عرض کنم قیافه خانم ها بعد از ازدواج بسیار تغییر می کند. این را خانم ها خوب میدانند)

یکی از آشنایان ما چند برادرند که همه جزء معیارهایشان زیبایی دختر بوده است، همه هم با دخترانی زیبا ازدواج کردند، انقدر که جاری ها شبیه هم بودند از حیث زیبایی! الان دو تاشان جدا شده اند و دو تای دیگر زندگی خوبی ندارند...

یکی دیگر هم که در کامنت های مطلب قبل هم عرض شد، برای استدلال غلط آن هایی که می گویند می خواهند نسل زیبا داشته باشند!!!! در بستگان ما آقا با خانمی فوق العاده زیبا ازدواج کردند و فرزندشان به پدرش رفت و از آن زیبایی چیزی به دختر نرسید! (عموما دخترها به لحاظ ظاهری به پدرشان شبیه می شوند.)

در میان اطرافیانم تنها کسی که برایش زیبایی ملاک نبود، همسر یکی از دوستانم بود که واقعا برایش دین و ایمان دختر مهم بود. الان هم الحمدلله زندگی خوبی دارند.

در مورد مسئله قد هم، پدر بزرگ و مادر بزرگ خودم، حدود نیم متر باهم اختلاف قد داشتند. خاله و شوهر خاله ام هم تقریبا چنین اختلاف قدی باهم دارند. پدر و مادر شوهر خاله ام (خدا هردو را رحمت کند) هم این اختلاف قد بینشان بود با این تفاوت که آقا از خانم کوتاه تر بود. تا آخر عمر هم با محبت زیاد نسبت به یکدیگر زندگی کردند.

و در نهایت این ماجرا را از زبان حاج آقای قرائتی بشنوید:

دریافت
حجم: 7.03 مگابایت

خدا بخواهد، جمال را از چنین دختری هم در چشم همسرش جلوه می دهد. کافی است مؤمن باشیم.

پ.ن1: مسئله ازدواج در کشور ما خیلی پیچیده تر از این حرف هاست. و این دو سه مطلب بخشی از مهم ترین موانع ازدواج بود. به مباحث دیگر به شرط توفیق و حیات پرداخته خوهد شد ان شاء الله

پ.ن 2: مایل نبودم در ایام فاطمیه به این مسائل بپردازم اما پرداختن به مشکلات جامعه برای حل آن ها، محدودیتی برای مطرح کردن ندارند. در این رابطه دو کلیپ خوب هم حاج آقا پناهیان دارند که ان شاء الله در فرصت مناسب به همین مطلب اضافه خواهم کرد.

پ.ن 3: به نظر حقیر آقایان متأهل کم کاری کرده اند در روشن کردن ذهن آقا پسرها در مورد مسئله ازدواج و خوب است در این باره قلم بزنند.

۰ ۰
سائلِ معنا
۲۴ بهمن ۱۱:۴۹
سلام علیکم

یاد شهیدی افتادم که در زمان حیاتش به خانواده اش سفارش کرده بود برای ازدواجش دنبال دختر مومنه ای باشن که به خاطر چهره اش در مسئله ازدواج محروم واقع شده... (نقل به مضمون)

بله به دل نشستن خیلی مهمه... اما قبلش باید دل را ساخت... 
لذا معتقدم مسئله انتخاب زوج و زوجه در جوانها از اون بزنگاههایی هست که میشه اسمش رو گذاشت "یوم تبلی السرائر" میزان ایمان تجلی میکنه...

به نظرم برای اینکه انتخاب ها اسلامی بشه باید از چند گام قبل انتخاب زوج و زوجه شروع کرد... 

متاسفانه خیلی از دختران مومنه ما که به هیچ عنوان اهل تبرج نیستن به خاطر این سلیقه ای که در جامعه داره فراگیر میشه دچار آسیب های فراوان میشن... 

پاسخ :

علیکم السلام
شهادت حق چنین فردی بود. خاطرتان هست کدام شهید؟ اگر زحمت بکشید خاطره اصلی را با منبع بفرمایید در کانال منتشر کنم حتما برکت زیادی خواهد داشت ان شاء الله
یاد ماجرای دیگری افتادم که در متن اضافه شد.
تعبیر شما بسیار خوب بود: «بله به دل نشستن خیلی مهمه... اما قبلش باید دل را ساخت... 
لذا معتقدم مسئله انتخاب زوج و زوجه در جوانها از اون بزنگاههایی هست که میشه اسمش رو گذاشت "یوم تبلی السرائر" میزان ایمان تجلی میکنه...»

شبنم بیقرار
۲۴ بهمن ۱۲:۰۵
سلام
در مورد شماره 7 مسئله اینه که ما دقیقا مثل همون قورباغه هه میمونیم. در مقابل تغییرات فرهنگی نرم بی تفاوتیم! تغییر معیار ها برای تشکیل مهمترین واحد اجتماع چیز کمی نیست! اگر این تغییر مثبت باشه که چه بهتر ولی مراقب تغییرات منفی باید بود!

و در مورد شماره 10. اول این که اون مادر وخوواهر حتی سلیقه پسرشون رو هم میخوان کنترل کنن؟! تا کجا و تا کی میخووایم کنترل گر باشیم؟
و این که مسلما زیبایی مسئله سلیقه ایه.کسی جز خود فرد نمیتونه در مورد زیبایی همسرش قضاوت کنه.

پاسخ :

سلام علیکم
متأسفانه ما خوابیم در این زمینه و وارد فاز بحران شده ایم...
با دو نکته دیگر شما هم موافقم و مشکل بزرگتر برای این افراد این هست که این کنترل گری و دخالت تا بعد از ازدواج ادامه پیدا می کند و ریشه مشکلات بزرگ می شود.
سائلِ معنا
۲۴ بهمن ۱۲:۴۵
متاسفانه بنده حافظه آماری خوبی ندارم... اسمشون در خاطرم نیست... و حتی در خاطرم نیست در کدام کتاب خواندم... در این مسائل اغلب اینطورم... اصل در خاطرم میماند اما جزئیات فراموشم میشوند

اما در مورد نسل زیبا باید عرض کنم اگر دستورات انعقاد نطفه که در روایات ما آمده و بحثهایی در طب سنتی هم شده را رعایت کنند حتی پدر و مادری که چهره ای معمولی و بلکه پایین تر دارن میتونن فرزندی زیبا بدنیا بیارن...

یکی از دوستان ما برای ازدواج با خانمی حدود ده جلسه در منزل  پدرِ خانم  با هم آشنا شدن...
با هم ازدواج کردن... دوست ما (آقا پسر) به لحاظ ظاهری از همسرشون بسیار بهتر هستن... خب خانمشون به لحاظ ظاهر معمولی هستن... اما خدا فرزند دختری به اینها داد که این دختر هم زیبا هست و هم باهوش...

بحث فرزند زیبا به چگونگی انعقاد نطفه بسیار ارتباط دارد... که متاسفانه دستوراتی ک پزشکان امروز برای باردار شدن به زوجین میدهند بسیار نامطلوب هست... حداقلش اینه که اون فرزند دارای اعتدال مزاج نخواهد بود.....

پاسخ :

کاش به یاد داشتید.
متشکرم به نکات مهم و خوبی اشاره کردید.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان