صالحات

بالا رفتن سن ازدواج دختران

بسم الله النّور

در ابتدا عرض کنم که خیلی فکر کردم که این مطلب رمزی باشد یا نه. درنهایت تصمیم گرفتم که رمزی نباشد.

خیلی وقت هست که دوستان در محافل مختلف، کامنت های خصوصی و عمومی از بنده درخواست داشتند که مطالبی را در رابطه با تجرد دختران، ازدواج و... بگویم.

//bayanbox.ir/view/5069826299731475051/2024694-orig.jpg

یکجا خواندم که دختران خیلی نمی‌توانند در بالا بردن آمار ازدواج کاری کنند اما می‌توانند آمار ازدواج را از اینی که هست پایین‌تر نیاورند.

من با تمام وجودم تمام دوستان مجرد و مشکلاتشان را درک می‌کنم. اما حقیقت این هست که ازدواج برای ما (خصوصاً دهه شصتی‌ها) تبدیل به معضل شده است. برای فهم مشکلات و سؤالاتی که در این رابطه مطرح می‌شود مطالبی را در دسته‌بندی زیر بیان می‌کنم.

1- ریشه‌یابی بالا رفتن سن ازدواج و تجرد دختران

2- تغییر نگاه به ازدواج و معیارهای ازدواج

اول به سراغ مورد اول یعنی ریشه‌یابی مسئله که بازهم می‌شود در تقسیم‌بندی زیر بیانش کرد، می‌رویم :

الف: تغییر نگاه به ازدواج: به نظر بنده مهم‌ترین علت بالا رفتن سن ازدواج، به‌ویژه برای دختران، تغییر نگاه به ازدواج هست. یعنی تشکیل خانواده از اهداف اصلی خودش (مودت، رحمت، سکینت، تداوم نسل) دور شده و ازدواج خصوصاً از جانب بسیاری از پسران فقط برای رفع نیازهای شهوانی صورت می‌گیرد.

همچنین ایدآل‌گرایی در ازدواج و به دنبال یک زندگی بی‌دغدغه و در رفاه کامل بودن به این مسئله دامن زده و این دو نگاه، باعث تغییر دید جوانان نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده شده است. الآن دختران ما منتظرند شاهزاده از قصر طلایی خودش بیرون آمده و با اسب سفید به دنبالشان بیاید، پسرها هم منتظرند ملکه سرزمین افسانه‌ها، باربی از راه برسد و آقا پسر از او خواستگاری کرده و یک زندگی خوش و خرم و بی مشکل را تا آخر عمر داشته باشند!(الگوی سیندرلایی، سفیدبرفی‌ای!)

اما واقعیت این است که نه شاهزاده با اسب سفید مرد طراز و الگوست و نه ملکه‌ی سرزمین افسانه‌ها، باربی، زن طراز و الگوی مدنظر اسلام است و نه زندگی بی‌دغدغه در هیچ کجای کره زمین وجود دارد. شاهد مثالش هم آیات ابتلا و امتحان در قرآن کریم که مبتنی بر آن‌ها هرلحظه و هر جا ما در امتحانات و ابتلائات مختلفیم.

این مورد به شدت هم در نگاه دختران وجود دارد و هم در نگاه پسران و هم در نگاه خانواده های هردو آن ها. این موضوع هم خودش معلول علت های دیگری است.

ب: تغییر معیارها: معیار اصلی در انتخاب زوج چه برای پسر و چه برای دختر ایمان و اخلاق و کفویت (همتایی) در آن است. به نظر بنده و مبتنی بر مطالعاتی که در منابع اسلامی داشته‌ام همه‌ی معیارهای غیرازاین بیجا و غلط‌اند. (البته به بنده خرده نگیرید که تو از جامعه اطلاع نداری و... بنده در متن جامعه هستم و معتقدم معیارهایی مثل اشتغال مرد، تعهدات اخلاقی و.. ذیل معیار دین و ایمان قرار می‌گیرند و من به دنبال حذف این معیارها درروند انتخاب همسر نیستم)

بنده قاطعانه میگویم در منابع دینی نه زیبایی دختر معیار انتخاب است نه ثروت و مدرک مرد و نه سربازی رفتن یا نرفتنش!

اما دین‌مداری، خوش‌اخلاقی، امانت‌داری، صداقت و کفویت زوجین از معیارهای اصلی ازدواج هست. ان شاء الله در آینده نزدیک با روایات و احادیث معیارهای ازدواج از جانب پسران و دختران در خدمتتان خواهم بود.

ج: تحصیل و اشتغال دختران: امااااااااااااا می‌رسیم به معضل اصلی! بدون شک یکی از علت‌های اصلی بالا رفتن سن ازدواج دختران، تحصیل بی و حدومرز دختران و جابه‌جایی نقش‌های زنان و مردان هست. بنده به‌هیچ‌وجه مخالف تحصیل دختران نیستم. اما مخالف تحصیل بدون برنامه‌ریزی و غیر نطام مند دخترانم. تحصیل بی‌حدومرز دختران باعث برهم خوردن توازن جنسیت در اشتغال شده است و از همه بدتر نظام کفویت را در ازدواج به هم زده است و زنان را از نقش‌های اصلی خودشان دور کرده است.

اما در مورد اشتغال، در تمام دنیا زنان به‌عنوان نیروی کار ارزان شناخته می‌شوند، چون هم مطیع‌ترند و هم به درآمد کمتر قانع‌تر. به همین دلیل صاحبان کار و سرمایه تمایل بیشتری برای جذب زنان و دختران دارند. با افزایش تحصیلات، دختران تمایل بیشتری برای ورود به بازار کار و استقلال مالی دارند به همین جهت عرصه برای اشتغال و تحصیل مردان تنگ‌تر می‌شود. درنتیجه مردان که تا بیست سال پیش در بیست‌سالگی امکان تشکیل زندگی داشتند به دلیل کم شدن عرصه‌های اشتغال نهایتاً می‌توانند تا سی‌سالگی توانایی تشکیل زندگی پیدا کنند و درنتیجه سن ازدواج دختران بالا می‌رود.

د: سربازی پسران: مشکلی که بر مشکلات و معضلات ما افزوده است، سربازی پسران است که به ضرر هر دو جنس است. دختران بدون دغدغه و با خاطری آسوده، راحت وارد دانشگاه می‌شوند و پشت‌هم پله‌های ترقی را طی می‌کنند. اما پسران اگر نتوانند دانشگاه قبول شوند پشت کنکور می‌مانند و باید بروند سربازی و با یک حساب سرانگشتی سه سال از دختران عقب می‌مانند(دو سال سربازی+ یک سال پشت کنکور). پس‌ازاین مرحله پسران دودسته می‌شوند یا به دانشگاه می‌روند یا سرکار. پسرانی که دانشگاه می‌روند تا دوره دکترا دغدغه سربازی رادارند. اما پسران دسته دوم چون دیده‌اند پسران دسته اول با معضل اشتغال پس از تحصیل مواجه شده‌اند تصمیم می‌گیرند وارد بازار کار شوند تا زودتر امکان تشکیل خانواده پیدا کنند.

ادامه دارد...

پ.ن 1: این علت ها که گفته شد مسلما همه ی علت ها نیستند اما علل از نظر بنده این ها هستند و موارد دیگر نیز ذیل این علت ها قرار می گیرند.

پ.ن 2: مدیر صالحات از نظرات موافق و مخالف شما در این زمینه استقبال میکند.

مطالب مرتبط:

بالا رفتن سن ازدواج دختران (2)

بالا رفتن سن ازدواج دختران (3)

۰ ۰
ترنم
۰۷ اسفند ۱۴:۵۲
یعنی تشکیل خانواده از اهداف اصلی خودش (مودت، رحمت، سکینت، تداوم نسل) دور شده و ازدواج خصوصاً از جانب پسران فقط برای رفع نیازهای شهوانی صورت می‌گیرد.

سلام آبجی خانم
اگه خاص قشر مقید و مذهبی دارید بحث می کنید بله موافقم ولی اگه بحث تون عامه،بعیده پسرای جامعه ما برای دفع شهوت برن سراغ تشکیل خانواده!!!

بعید می دونم پدر مادرها این جا رو بخونن ولی بخش عمده ای از این مشکلات برای خود دختر پسرا اصالت نداره ولی از طرف خانواده ها تحمیل می شه. کاش یکی به شون تذکر بده.

پاسخ :

سلام
خب مخاطب اینجا اساساً قشر مقید و مذهبی هستن و من هم روی صحبتم با اون هاست و ما کلا با غیر مذهبی ها کار نداریم!
همین طور که گفتم مقصر فقط دختر پسرا نیستن و خانواده ها هم مقصرن
اما خب خیلی جاها هم برعکسه و مشکل اصلی خود دختر پسرا و معیارای غلطشون هست.
محمد علی رنجبر طزنجی
۰۷ اسفند ۲۳:۵۳
سلام

مطالب خوبی بود استفاده نمودیم
به نظرم همه ی مواردی که فرمودید ذیل مورد دوم (تغییرکردن معیارها) قرار می گیرد.

"باشد تا رستگار شویم"

پاسخ :

سلام
از نظر لطف شما متشکرم.
ان شاء الله
محب الحسینی
۰۹ اسفند ۱۶:۵۲
سلام. بحث بشدت مورد نیازی است.خیلی خانواده ها دنبال داماد کارمند می گردن تا یک حاشیه مالی حداقلی رو برای دخترانشان تامین کرده باشند. و غافل اند از اینکه خداوند خود متکفل روزی شده.
از طرفی خداوند متعال فرموده را  " شرایط ازدواج دختران و پسران صالح را فراهم کنید.اگر فقیر باشند خداوند آ نها را بی نیاز می کاندیداها اگر چنین وعده ای را پدر یا شهردار یا رییس جمهور به جوان بدهد طاهری خلع سلاح میشود وامی تواند برای تاخیر ازدواج بهانه بیاورد.
حالا یگانه روزی رسان عالم چنین وعده ای داده و ما می لنگیم

پاسخ :

سلام
البته همین طوره اما اهل کار بودن داماد هنگام ازدواج خیلی معیار مهمی هست.
اگر طزف اهل کار بود مسلما خدا روزیشون رو میرسونه.
عمارنامه
۱۰ اسفند ۱۵:۱۰
با سلام و احترام؛
مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/101361
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

پاسخ :

با سلام
متشکرم.
حدیث
۱۰ اسفند ۲۳:۱۵
ممنون، مطالب مفیدی بود، مخصوصا درمورد تحصیل و اشتغال
http://blogeshahkar.mihanblog.com

پاسخ :

خواهش میکنم.
از حسن نظرتون سپاسگزارم.
به جرم عشق
۱۲ اسفند ۲۳:۲۸
سلام دوست اهل تحلیلم
ممنونم که به این موضوع پرداختید.
کلا تحلیل امور فرهنگی کار سختیه و شجاعت میخواد. چون پهنه و دامنه وسیعی داره و باید اشراف داشته باشیم به موضوع تا بتونیم منطقی جلو بریم.
خلاصه که این موضوع هم از مواردیه که باید تحلیل کارشناسی بشه و به همین اندازه مهمه که این تحلیلها منتشر بشه و در دسترس عموم قرار بگیره.
خدا قوت
بنده هم با مطالب شما موافقم . بعنوان یک دهه شصتی که دیر ازدواج کردم!!!! مایلم موارد دیگه ای هم اضافه کنم برای برخی موارد هم تکمله بذارم.منتها طبق معمول دنبال وقت مغتنم می گردم.
خلاصه فضای خوبی برای درد دل فراهم کردین.
از نظرات سایر عزیزان هم خییییلی ممنونم.

پاسخ :

سلام بر شما بزرگوار
حقیر ادعای همه جانبه بودن نگاهم رو ندارم اما شجاعت بیان دیدگاهم رو دارم به لطف خدا :)
ان شاء الله خداوند به وقتتون بکرت بده و بتونیم از نظراتتون استفاده کنیم.
مهم
۱۲ اسفند ۲۳:۵۳
دلیل میخواین براتون میگم .همین دیروز تو استخر یه خانم چادری و دخترش وقتی سانس تمام شده بود و داشتن آماده میشدن که برن از دو تا دختر خانم خوششان آمد مادر به دختره میگفت حالا از کدوم شماره بگیریم.خواهره میگفت از اون یکی هم قدش بلندتره هم خوشگل تره....

پاسخ :

دلیل هاش رو که ما همه مون میدونیم.
متأسفانه این مسئله فراگیر شده و حتی گاهی خود پسرها این معیار رو ندارن اما مادراشون براشون چنین انتخابی دارند!
امنه
۰۷ مرداد ۱۷:۴۱
شما در خصوص، تحصیل واشتغال بالارفتن سن ازدواج دختران صحبت کردید آیا فکر کردید اگر خانمی پشتوانه مالی و شغلی نداشته باشد وازدواج کنه ودر زندگی زناشویی موفق نشه (مثلا بدلیل اعتیاد وسوظن و.......) و مجبور بشه طلاق بگیره ایا ارگانی وجود داره  که از این زنان حمایت کنه تا به ازدواج های بدتر ویا فحشا ویا صیغه شدن (به عنوان یک منبع درآمد) کشانده نشوند

پاسخ :

بنده و شما در سطح و نوع نگاهمون تفاوت داریم.
شما سطح نگاهتون خرد هست برای همین «یک زن را می بینید»، اما بنده نگاه کلان دارم و «کل جامعه ی زنان» را می بینم.
در نگاه کلان نگر آن چه در دو دهه ی گذشته برای زنان و دخترانمان رخ داده است حاصل مثبتی نداشته و دخترانمان را از مسئولیت های اصلیشون (مادری و همسری) به سمت مشغولیت های فرعی (اشتغال و تحصیل) برده است.
سیر تربیت دختران جامعه باید به سمت مسئولیت هایشان باشد که جایگزینی ندارد (جز یک زن کسی نمی تواند مادر و همسر شود)  نه به سمت مشغولیت های فرعی. (یک زن می تواند در کنار مسئولیت هایش مشغول هم باشد اما نباید مسئولیت فدای مشغولیت شود.)
حرف بنده این نیست که زن شاغل نباشد یا تحصیل نکند. بلکه تحصیل و اشتغال نباید مانعی برای همسری و مادری باشد و زن را از از همسر و مادر شدن باز بدارد.
سیری که جامعه با تحصیل و اشتغال در آن پیش رفته است به شکلی است که مانع همسر شدن دختران و مادر شدن آنان می شود و این جامعه را از پویایی می اندازد.

تفاوت نگاه دیگر بنده با شما این است که داشتن پشتوانه ی مالی یک زن را احتمالا در کارمند بودن یا تحصیلات عالیه می دانید. در صورتی که زن می تواند بدون تحصیل و یا شغل اداری، حرفه ای زنانه را بداند و از طریق آن پشتوانه مالی داشته باشد.
اما مگر چه قدر از زنانی که تحصیلات دارند و یا حتی مردان در راستای تحصیلشان شاغلند؟

و در نهایت اینجا صحبت از وضع مطلوب است نه وضع موجود. در وضع موجود ما کاستی و اشکال زیاد داریم که یکی از این ها مطلبی است که شما اشاره کردید. اما در وضع مطلوب یک زن باید همسری داشته باشد که کفو او باشد و نفقه ی او را به عهده بگیرد. و اگر زندگی اش به سرانجام نرسید مجددا امکان ازدواج داشته باشد یا حکومت حمایت مالی از او را به عهده بگیرد.
اما در مورد وضع موجود بیمه ی زنان سرپرست خانوار و... احتمالا کارکرد مد نظر شما را دارند.

ما به دلیل وجود مشکلاتی نظیر آن چه شما مطرح کردید نمی توانیم سیر حرکت جامعه را به غلط پیش ببریم. بلکه راه حل این مشکل چیز دیگری است و مطمئنا راهکار به سمت اشتغال و تحصیل سوق دادن کل دختران در جامعه نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان