صالحات

چیستی فمینیسم (1)

بسم الله النور

در مواجهه با هر مفهوم یا پدیده ای ابتدا باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهیم.
1-آن پدیده چیست؟
2-چرا هست؟
3-چگونه هست؟
در رابطه با مسئله ی زنان نیز، در مورد هر موضوعی که قصد مطالعه ی آن را داریم این سه پرسش اساسی را مطرح می کنیم تا موضوع روشن شود. پاسخ این پرسش ها تمام جوانب موضوع را برای ما روشن کرده و اجازه ی انحراف از موضوع اصلی را به ما نمی دهد.
مثلا در رابطه با فمینیسم ، از چیستی ، چرایی و چگونگی فمینیسم سوال می پرسیم. این که فمینیسم اساسا چیست؟ فلسفه ی وجودی فمینیسم چیست و چرا به وجود آمد؟ و فمینیسم چگونه درپی حل مسائل زنان برآمد؟
در این مطلب به پرسش اول یعنی چیستی فمینیسم پاسخ می گوییم.
فمینیسم، از ریشه ی Feminine که معادل Feminin در فرانسوی و آلمانی می باشد اخذ شده است.  کلمه ی Feminin به معنای زن یا جنس مؤنث است که خود از ریشه ی لاتینی Femina گرفته شده است.1
از قرار معلوم واژه ی «فمینیست» نخستین بار در 1871 در یک متن پزشکی به زبان فرانسه برای تشریح گونه ای وقف در رشد اندام ها و خصایص جنسی بیماران مردی که تصور می شده است از خصوصیات زنانه یافتن تن خود رنج می برند، نوشته شده است. یک سال بعد یک نویسنده ی فرانسوی این واژه را برای اشاره به زنانی که مردانه رفتار می کنند به کار برد. گرچه در فرهنگ پزشکی معنای فمینیسم، خصوصیات زنانه یافتن مردان بود، در اصطلاح سیاسی این واژه ابتدا برای خصوصیات مردانه یافتن زنان به کار رفت. استفاده از این واژه تا دهه ی 60 و 70 میلادی برای اشاره به تشکل های زنان مرسوم نبود و کاربردی محدود در ارتباط با مسائل خاص  و گروه هایی خاص داشت. صرفا در همین اواخر است که استفاده از این واژه برای تمامی گروه های مرتبط با مسئله ی حقوق زنان متداول و فراگیر شده است.2
فمینیسم مبتنی بر تعریف جامعه شناسی خود به معنای جنبش اجتماعی دفاع از حقوق زنان است که با تغییر شرایط زمان رویکرد و خط مشی متفاوتی را در جهت رسیدن به هدف خود انتخاب کرد و در هر زمان به لباس یک نحله از تفکرات رایج فلسفی زمان خود برآمد.
فمینیسم برای جلوه کردن و پرچم دادن به جنبش خود به لباس های لیبرالیسم3 ، مارکسیسم4، سوسیالیسم5 ، پسا مدرنیته و پسا ساختارگرایی در آمد تا ذیل این تفکرات اومانیستی6 (انسان محوری) دم از حقوق زنان و برابری دوجنس بزند.
و گروهی به افراط در زن پرستی و مرد ستیزی روی آوردند و لباس زشت و تنگ و بدقواره ی فمینیسم رادیکال را بر تن کردند.

پ ن: جهت مطالعه ی بیشتر: چیستی فمینیسم، کریس بیسلی، ترجمه ی محمدرضا زمردی، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان
___________________________________________________
1 و 2- فمینیسم، عباس یزدانی، بهروز جندقی، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1382
3- لیبرالیسم یا اباحه گری، مبتنی بر این نظر که همه چیز مباح است و چهار گزاره ی اساسی در اعمال یعنی واجب، مستحب، مکروه و حرام را بر نمی تابد.
4- مارکسیسم مبتنی بر ایدئولوژی جامعه ی طبقاتی مارکس
5- ایدئولوژی سوسیالیسم مبتنی بر مالکیت عمومی و سیستم اشتراکی
6- سوپرپارادایم (ابر وادی) امانیسم یا انسان محوری، محور هستی و عالم را انسان در نظر می گیرد و در مقابل سوپر پارادایم خدا محوری قرار می گیرد.

۱ ۰
ترنم
۰۸ اسفند ۲۳:۳۰

فقط اومدم حاضرم رو بزنم،اساسا آدم ذیل بحث چیستی که نباید نظرش بیاد که!

پاسخ :

سلام
حضور شما تیک خورد :)

چرا نباید ذیل بحث چیستی نطر بیاد؟
همکلاسی
۰۹ اسفند ۰۳:۱۷
سلام 
از حضور شما در فضای مجازی بسیار خوشحالم امیدوارم در این مسیری که قدم گذاشتید "ثابت قدم " باشید 
جای چنین وبلاگ هایی با چنین رویکردی در فضای سایبر بسیار خالی است ان شاء الله که بتوانید این خلاء رو با تلاشتون پر کنید 
خدا به وقتتون برکت بده 
یا حق

پاسخ :

سلام
خوش اومدین
خوشحالم همراهم هستید.

یه سوال ما همدیگرو حضوری میشناسیم؟
اگر میشناسیم یه علامت و نشونه بدید لطفا :)
همکلاسی
۰۹ اسفند ۱۴:۴۴
سلام
خیر نمی شناسیم !
وقتی رویکرد وبلاگ و همچنین پارادایم فکری تون رو دیدم  فهمیدم همکلاسی یا بهتر بگم هم کلبه ای هستیم :) بعد ار اینکه شما لینک های کلبه رو گذاشتید مطمئن شدم که همکلاسی هستیم 
چون فقط یک کلاس در دنیا وجود داره که چنین رویکردی نسبت به مسائل داره 

موفق باشید

پاسخ :

سلام
بسیاز از همراهیتون خوشحالم :)

مونه
۰۹ اسفند ۱۵:۱۵
سلام خواهر
خبر نداری یکی از فیلم های جشنواره فیلم فجر رسما بدترین و وحشی ترین نوع فمینیسم رو ( نفی مطلق مردان) در فیلم شیفتگی نمایش داده و دقیقا قی کرده فمینیست های  1960 میلادی رو داره به خورد ملت میده از خوندن قسمتی از متن فیلم حالم بهم خورد نمیدونم اونایی که دیدنش چه حالی پیدا کردن جالب اینه که کارگردان خودش مرده!

پاسخ :

سلام و خوش اومدین
خبر داشتم از همون زمان جشنواره مثلا فجر!
بابت یادآوری ممنون :)

اینم لینک مرتبط!
گرچه نقدش ایراد داره ولی خب قابل اغماض هست.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/288802/%D9%81%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D8%AF%D9%91%D8%A7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2

(خبر نداری توی تئاتر چه فجایعی داره رخ میده! از سینما بدتر!)
نون
۰۹ اسفند ۲۰:۵۶
اگر غیر از مباحث مربوط به فمینیسم سوال یا پیشنهاد دیگه ای برای بحث داشته باشیم آیا استقبال می کنید یا اینکه صرفا این وبلاگ رو در جهت بحث در مورد فمینیسم درست کردید؟

پاسخ :

سلام خوش اومدین

توضیح وبلاگ رو اون کنار نوشتم.
در مورد روند وبلاگ هم توی پست وبلاگ در جواب خانم «فمینیست واقعی» مطالبی نوشتم.

ولی بازم توضیح میدم:)
اینجا اول فمینیسم رو میگم در طی چند پست مبتنی بر منابع خودشون و در انتها منابع برای مطالعه ی بیشتر معرفی میکنم.
بعد میرم سراغ اسلام راجع به هویت زن، این که اصلا زن کیه، آیا زن فرو دسته و ضعیف یا و... مطلب میگم و بعد میرم سراغ نقش های زن و اولویت ها و...
(مبتنی بر آیات روایات و تفاسیر)
بعد شبهات عمومی رو مطرح میکنم.
و بعد انشاءالله می رسیم به جزئیات و سوالاتی که در بین بحث ها مطرح شده مفصل بررسیشون میکنم.

البته بالای وبلاگ هم یه قسمت ویژه گذاشتم برای سوالای خاص شما عزیزان که اگر ببینم نیازی به پیشینه ی بحث شده نداره به صورت پست ویژه میگذارمشون.
انشاءالله


البته سوالایی مثل این که آیا در اسلام زن خونه نشینه؟ چرا فمینیسم رو قبول نداریم؟ چرا به زن ظلم میشه و...
نیاز به بحث های مبنایی ای داره که به ترتیب انشاءالله قرار خواهد گرفت. بنابراین این جور سوال ها تا زمینه ی بحث ها و بحث های مبنایی جلو نره مطرح نمیشن.
اما اگر مبناها گفته شد باز سوال بود حتما به این جور سوال ها هم پرداخته خواهد شد.
به حول و قوه ی الهی

پیشنهادهاتون رو هم با کمال میل در صورت قابلیت اجرا حتما می پذیرم.
علیرضا بیگدلی
۰۹ اسفند ۲۰:۵۹
سلام
شما هم لینک شدید...

پاسخ :

سلام
متشکرم
نون
۰۹ اسفند ۲۱:۲۰
راستش من میخواستم نظرتون رو در مورد تقابل یا همخوانی نظریه تکامل و قرآن بپرسم؟ فکر نکنم کلا به زن و مباحث مربوط بهش ارتباطی داشته باشه.اگر در روند وبلاگتون خلل زیادی وارد نمیکنه و صلاح میدونید خوشحال میشم نظرتون رو بدونم. اما قبلش میشه بدونم شما تحصیلاتتون چیه؟ (منظورم مدرک دانشگاهی نیست، شامل مطالعات شخصی و اینا هم میشه)

پاسخ :

من رشته ی کارشناسیم خاستگاه نظریه ی تکامله
ارشد به علوم انسانی تغییر رشته دادم
به لطف خدا سالهاست توفیق دارم کلاس تفسیر و شرح ادعیه میرم.
کلاس های آزاد علوم انسانی هم میرم.
مطالعاتم هم بیشتر مذهبی، اجتماعی و... هست.
در مورد نظریه ی تکامل هم می تونم کمکتون کنم انشاءالله اما در مورد این که اینجا مطرح بشه یا نه
باید فکر کنم.
شما سوالتون رو در قسمت سوالات مطرح کنید اگر اینجا مطرح نکردم منبع معرفی میکنم برای مطالعه
عسل بهاری
۰۹ اسفند ۲۳:۱۲
سلام
این پست خوب بود..گرچه راجع با دیدن پست قبل فکر کردم دیگه اینجا نمیام و توی وب رضوان هم گفتم...
پیشنهاد می دم واسه اینکه بحث خسته کننده نشه زودتر به نظرات "موافق" و "مخالف" این مبحث از دید اندیشمندان وارد بشید و تبعات مطلوب و نامطلوبش رو باز هم با منبع و نقل قول های مشخص بیان کنید...پست قبل واقعا منو نا امید کرد:
"حال زن فمینیست آزاد بود استقلال مالی داشت، در نتیجه نیازی به همسر نداشت و حق انتخاب پیدا کرده بود و خودش هرزمان وبا هرکه می خواست بدون پیمان و قرارداد رسمی ازدواج زیر یک سقف زندگی می کردند بچه می آوردند و فرزندان بی گناه ناخواسته را سقط می کردند. این شد که ارمغان فمینیسم برای زنان هرج و مرج جنسی، فرزندان بی پدرو... بود و تعداد بسیار زیادی فرزندان نامشروع را بر دامن ناپاک تمدن غرب گذاشت."
این جملات از کجا اومدن واقعا؟؟؟این استدلال مال کیه؟؟؟؟؟منبعی که این حرف ها توش نوشته(اگه از خودتون نیست) چقدر موثقه؟؟چقدر تایید شده است؟؟
داشتن تحصیلات و استقلال مالی باعث میشه شما به قول خودتون حق انتخاب داشته باشید؛ خوب اون زنی که ازدواج رو یه نیاز برای خودش می دونسته آگاهانه و با انتخاب خودش ازدواج می کنه و اون زنی که ازدواج رو راهی برای برآوردن نیازهای مالیش می دیده به دنبال دلایلی غیر از نیاز مالی برای ازدواج می گرده...یعین اینکه یه زن برای نیاز مالی یا با دیدگاه منفعت طلبانه ازدواج کنه خوبه و فمنیست جلوی این کار رو گرفت؟؟!!!یا اینکه قبل از جنبش فمنیستی همه زن ها مجبور بودن ازدواج کنن تا یکی سرپرستیشون کنه و این خوب بود اما حالا که مجبور نیستن باعث بی بندباری شده؟؟
من قصدم دفاع از این جنبش نیست...این جنبش ایراداتی داره اما ایرادش اینها که شما میگین نیست....توی دین هم وقتی افراط شد خوارج بوجود اومدن..نتیجه اش این نیست که بیام خود دین رو موجب افراطی گری بدونیم...یکم واقع بینانه نقد کنید لطفا!
موفق باشید

پاسخ :

سلام

1- اینجا جمع آسمانی نیست و مستقل تحت نظر بنده اداره میشه ممنون میشم نظراتتون رو راجع به اینجا، همینجا بیان کنید.

2- یه بار دیگه پیشنهاد میکنم برای آشنایی با محیط اینجا قسمت معرفی وبلاگ ستون سمت چپ رو مطالعه بفرمایید.
برای سهولت متن رو اینجا میارم.
«انشاءالله در اینجا به عنوان «کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده» دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند. مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».»

بنده رشته ی تحصیلی ام و شیر مطالعاتم کاملا مرتبط با موضوع وبلاگ است و به مطالبی که می نویسم اشراف دارم. (ذیل نظر خانم نون بیشتر توضیح داده ام)
3- کاش این نظرتون رو ذیل همون پست اول میگذاشتید.


4-قرار نیست اینجا دانشگاه باشه و بنده نظریات جامعه شناسی قمینیستی رو درس بدم. اینجا مکانی است برای بررسی کلیات و بسط اون تا جایی که امکان داره، با چارچوبی که در ابتدای همین مطلب عرض کردم. (چیستی، چرایی، چگونگی) انشاءالله مباحث جلوتر بره با این الگو بیشتر آشنا می شید.
5- برای اطلاع از آرای منتقدین فمینیسم (گرچه در آینده به آسیب شناسی و نقد فمینیسم در حوزه های مختلف خانواده، مادری، اشتغال و... خواهم پرداخت انشاءالله) رجوع کنید به: غریزه ی مادری نوشته خانم دافنه دمارنف که خود فمینیست است، کتاب چه کسی گهواره را تکان خواهد داد مجموعه مقالاتی از جرج گیلدر، کارل زینس میستر، جین آرمنتو و...، کتاب زنان شاغل مردان خانه دار جرمی آدام اسمیت با مقدمه دکتر ساروخانی، کتاب دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آن ها را آزاد می سازد اثر کریستینا هوف سومرز که خود را یک فمینیست آزادیخواه اصیل می داند، فمینیسم و خانواده سیاست و جامعه در ایالمتحده و بریتانیا جنیفر سامرویل، بازگشت به عفاف وندی شیلت، فمینیسم راز و رمز یا اشتباه دایان پاسنو، نبرد علیه پسران کریستینا هاف سومرز،  معیشت محقر سیلویا آن هیولت، مشکل ازدواج جیمز کیپ ویلسون و...

6- و در مورد قسمت آخر بحثتون: دوباره جمله ای که شما بهش نقد دارید رو باهم مرور می کنیم: «حال زن فمینیست آزاد بود استقلال مالی داشت، در نتیجه نیازی به همسر نداشت و حق انتخاب پیدا کرده بود و خودش هرزمان وبا هرکه می خواست بدون پیمان و قرارداد رسمی ازدواج زیر یک سقف زندگی می کردند بچه می آوردند و فرزندان بی گناه ناخواسته را سقط می کردند. این شد که ارمغان فمینیسم برای زنان هرج و مرج جنسی، فرزندان بی پدرو... بود و تعداد بسیار زیادی فرزندان نامشروع را بر دامن ناپاک تمدن غرب گذاشت. »
پاسخ شما در خود متن مشخص شده، همه ی ما در زندگیمون باید در قید قانونی باشیم، این قانون یا خود بنیاد هست یا خدا بنیاد.
حدود خدا بنیاد در شکل «شرع» بروز و ظهور داره و قوانین خود بنیاد بروز و ظهورش در «عرف» هست.
فمینیسم حدود رو از قوانین خانوادگی زدود و تبدیل به حدود عرفی کرد در نتیجه، نتایجی رو که ذکر کردم به همراه داشت.
برداشت بنده از انتهای نظر شما تأیید ازدواج بدون قید و سقط جنین قانونی هست که نه در شرع پذیرفته است و نه در قوانین اجتماعی. اگر نظرتون این نیست بیشتر توضیح بدید.
ما ازدواج رو در قید و حدود شرع می پذیریم برای همین این وجه از فمینیسم برای ما پذیرفته نیست.
خانواده دارای قیودی شرعی هم برای زن و هم برای مرد است تا از این بی بند و باری جلوگیری کند.
الگوی مورد نظر ما فمینیسم نیست که قواعدمان را با آن بسنجیم الگوی ما در خانواده در  این وبلاگ اسلام است
که با تعریف حدود خود هم استقلال مالی زن را تأیید کرده است و هم نقش های زنان و مردان را مبتنی بر فطرت و خلقتشان به دقت تبیین کرده است.

7- بنده فعلا اصلا وارد مباحث دینی نشدم، نمی دونم شما چه طور برداشت افراطی گری دینی از مطالب داشتید.
ترنم
۱۰ اسفند ۱۰:۲۷
چون شما در بحث چیستی می خواید بگید وقتی می گید فمنیزم چه چیز رو مراد می کنید که این فقط شنیدنیه!

پاسخ :

:)
عسل بهاری
۱۰ اسفند ۱۲:۱۴
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
با سلام

این نظرات مربوط به پست قبل است...ببخشید که اینجا گذاشتم:

1-من متوجه تفاوت اینجا با جمع آسمانی ها شدم. ممنون از تذکرتون
2-من گوشه وبلاگ رو خونده بودم و متوجه شدم که شما هم دیدگاه هاتون رو میگید اما هم موضوعاتی که انتخاب می کنید مثه رضوان زندگی شخصیتون نیست و نظریه پردازی اجتماعی می کنید و هم گفتید حاصل مطالعات و پژوهش هاتون هست...یک محقق تا قبل از اینکه یک نظریه پرداز قوی نشده هیچ وقت با جهت گیری نقد نمی کنه... جمله های که الان متوجه شدم از خودتون بوده، شبیه جمله های زیر هست:
"مدرنیسم مارا بیچاره کرد و بحران هویت را بوجود آورد" این رو اگر معروف ترین نظریه پردازدنیا درباره مدرنیسم بگه من فورا سرچ می کنم تا ببینم مدرنیسم توی تعریف ایشون چیه(همین کاری که توی این پست کردی چیستی فمنیسم) بعد ببینم بیچارگی از نظر ایشون چیه، بعد تعاریفش رو از هویت و بحران هویت رو پیدا کنم و بعد بفهمم که چرا میگه مدرنیسم  بحران آفرید....من قصدم یاد دادن روش تحقیق نیست دوست خوبم...این درست مثه الگوی "چیستی، چرایی و چگونگی" که خودتون تعریف کردین...حالا بحث شما اینه که پست اول نتیجه ی مطالعاتتون با این الگو بوده؟؟باشه...من منتظر بقیه صحبت هاتون می مونم ببینم با این الگو چطور به این نتایج رسیدین.

3- من اصلا انتظار تدریس جامعه شناسی از شما ندارم..دنباله همچین وبلاگی هم نیستم...شما گفتید" نظریات زن در اسلام" موضوع وبلاگه و این منو به خوندن واداشت...پس اگر می گم مخالف و موافق منظورم از همون پنجره ای هست که شما با موضوع نگاه کردید
اما لطفا قبل از گفتن نظر خودتون نظر چند نفر از نظریه پردازان حیطه خودتون رو هم مطرح کنید تا من هم متوجه بشم شما چه جهت گیری داریذ....این که هرکس یه وبلاگ بزنه و نطریاتش رو زیر مجموعه تفکر اسلامی به زن انتشار بده هم برای شما خطرناکه و هم برای من.شما که اینجا اسمی یا آدرسی یا رزومه نگذاشتید که بدونم چه جایگاه علمی یا پژوهشی دارید...پس لطفا روشن کنید که مثلا نظرات شما به شهید مطهری نزدیکتره و از ایشون نقل قول کنید با آقای عباسی...اینجوری هم من می فهمم شما توی چه فضای فکر هستید و هم شما من و ترغیب می کنید اگه ابهامی دارم برم اون نظریات رو بخونم...

4-برداشتتون از نظرات بنده اشتباهه اما از توضیحاتتون ممنونم...این دقیقا چیزی هست که دنبالش بودم...پس نقد شما اینه "فمنیست قانون خدابنیاد ازدواج رو به قانون عرفی تقلیل داد" ؟؟
اگر اینه پس لطفا به تعاریفتون رو از دو نوع قانونی که نام بردین یکم با توضیح بیشتر بگین و خواهش می کنم مثال بزنید..چون الان من متوجه نشدم که"آیا منظور از قوانین خدابنیاد آن چیزی هست که در فطرت نهاده شده؟؟آیا قابل تغییر است؟؟"
 خواهش می کنم این سوالات رو اینجا جواب ندید...فقط توی ذهنتون باشه که هرجا مناسب دیدین توی متن وبلاگ راجع بهش صحبت کنید...

5-من اصلا نگفتم این وبلاگ افراطی گری کرده ** *** جان!!فکر کنم نوشته هام ناراحتت کرده و آخراش رو با عصبانیت خوندی!!!من گفتم اینکه افراطی گری در فمنیسم آسیب زننده هست باعث نمیشه کل فمنیسم رو زیر سوال ببرم، همانطور که افراطی گری در دین خوارج رو بوجود آورد اما دین زیر سوال نمی ره!!

پ.ن: شما درباره "چیستی فمنیسم" به خوبی توضیح دادید..میشه لطفا درباره "چرایی فمنیسم" هم بنویسید و نقد کنید. ممنونم.

پاسخ :

سلام
قسمتی که حذف شده به دلیل این بوده که شما نام مستعار من رو در اینجا به کار بردید و من دوست ندارم در اینجا با این نام حضور داشته باشم. حضور من در اینجا به غیر از وبلاگ رضوان خانم، جمع آسمانی و چندتا از دوستان دیگه با نام مستعار «رهرو rahro» هست.
ممنون میشم اگر شما و دوستان دیگه رعایت کنند.
 
و اما نظر شما:
1- الگوی «چیستی چرایی و چگونگی» مبتنی بر اندیشه ی دکترینال و تبیین دکترین هست و اصلا ابداع من نیست.
برای اطلاعات بیشتر اینجارو ببینید: http://doctrinology.ir/

2- من در اینجا اصلا در مقام نظریه پردازی نیستم.
و در معرفی وبلاگ هم گفتم «کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»اینجا مکانی است برای به اشتراک گذاشتن اندیشه های خودم نه نظریه. اصلا من هنوز به جایگاه نظریه پردازی نرسیدم.
در توضیح باز هم گفتم: «طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن»»
اینجا فقط تلاش میکنم نشون بدم میشه در رابطه با موضوع زن جور دیگه هم نگاه کرد، نه بیشتر از این از اینجا توقع داشته باشید و نه کمتر :)
من فقط ممکنه شیوه ی اندیشیدنم نزدیک به استاد عباسی باشه اما نه اینجا از ایشون نقل قول میکنم و نه حتی ایشون از وجود اینجا مطلعن. ایشون روش و شیوه ی اندیشیدن، جور دیگه نگاه کردن و جرعت فکر کردن رو به ما یاد دادن و من سعی میکنم از ابزار فکر و نه نقل تنها، در اینجا استفاده کنم. (البته در معرفی منابع حتما منابعی از ایشون معرفی میکنم)

3- در مورد سوالتون خلاصه بگم که منظور از «قوانین خدا بنیاد» حدود و قیودی است که خداوند با توجه به رشد بشر در کتاب های آسمانی آورده و توسط پیامبران اجرا شده است. البته منظور اصلی ما نسخه ی نهایی دین یعنی اسلام و کتاب آن قرآن هست که قواعد زندگی بشر در همه ی زمان ها در اون تبیین شده. (البته کتاب در کنار سنت و عقل هست حتما)

4- همون طور که توی قوانین وبلاگ دیدید انشاءالله اینجا حداقل (بنا به میزان فرصتم) هفته ای یک بار به روز میشه. و بحث طبق روندی که گفته شده ادامه داره. در مورد چرایی فمینیسم هم خواهم نوشت انشاءالله
اگه دیدید از زمان انتشار مطلب قبل یک هفته گذشت و اینجا به روز نشد همینجا بیاید دعوام کنید :-)

سلام و در مورد نظر خصوصیتون: اون اطلاعات صحیح نیست و ایشون هم اطلاع دارند.
تنها مرجع رسمی نظرات ایشون سایت اندیشکده و کلبه کرامت و سایت های وابسته هست که لینکش در قسمت پیوندهای اینجا اومده
در مورد اسم هم ناراحت نشید :) اینجا و جاهای دیگه غیر از وب رضوان خانم با اسم rahro حضور دارم. :)
در نظرات مطلب قبل هم همین تذکر رو به راحله جان دادم.
قول سدید
۱۱ اسفند ۱۷:۱۵

سلام ، ممنون از زحمات.

پاسخ :

سلام
خواهش میکنم
متشکرم
یاسمن هرندی
۱۷ اسفند ۱۸:۱۶
جالب بود
مخصوصاً که با اون موارد پزشکی برخورد کرده بودم ولی نرفته بودم دنبال ریشه‌شناسی که ببینم چه ارتباطی هست
ممنون از دعوتتون:)

پاسخ :

خواهش میکنم
مهدی
۱۲ خرداد ۱۱:۱۳

سلام. عایا عجازه میفرمایید آن چهار، پنج خط اول مطلبتان را کپی کنم؟!؟! :|

پاسخ :

سلام
ممنون که به اصل «کپی با اجازه ی نویسنده ی سایت» در اینجا توجه کردید.
بله اجازه دارید البته فقط با ذکر منبع.
از اون جایی که عمده ی مطالب اینجا نو و جدید هستند، اگر مطالب در کنار هم دیده نشن ممکنه برای مخاطب سوء فهم ایجاد بشه و به جای حل سوال بر سوال مخاطب اضافه بشه.
به همین دلیل میگم با ذکر منبع مطلب رو بیارید تا اگر برای مخاطب سوالی پیش اومد بیاد همین جا سوالش رو مطرح کنه.
واقعا از شما برای توجه به این موضوع متشکرم.

مهدی
۱۲ خرداد ۱۱:۳۹

ممنونم.

فکر نمیکردم انقدر زود جواب بدهید!

پاسخ :

خواهش میکنم
آرش پاکزاد
۰۸ اسفند ۰۲:۳۵
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
من اگر زمانی ازدواج کنم در مقابل حرف های خانمم فقط چشم سرورم به کار میبرم هر روز وقتی وارد خونه میشه کف پاشو میبوسم کف پاهاشو نیم ساعت ماساژ میدن و خانمم تلویزیون تماشا بکند همیشه ***** ****** ******* ** *** ****** *** ***** و ایشان ارباب وسرورم میشوند. خانمهای ایرانی باید پرستیده شوند.

پاسخ :

ان شاء الله به زودی همسری که کفو شما باشه قسمتتون بشه و در زندگی واقعی هم به آرزوهاتون عمل کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان