صالحات

چگونگی فمینیسم 2

بسم الله النور

موج اول فمینیسم 2

زنان برای رسیدن به خواسته های خود در تشکیلات مختلف مانند جنبش منع مشروبات الکلی ، الغای بردگی ، ارائه خدمات در جنگ داخلی و باشگاه های سنتی زنان، فعال بودند.

مهم ترین وسیله ارتباطی در آن زمان نامه نگاری و سفرهای شخصی بود که سوزان آنتونی از پرسفرترین رهبران جنبش زنان تلقی می شد. زنان در آن زمان فاقد ابزاری برای تحقق اهدافشان بودند و تنها ابزارهایشان، سخنرانی، قطع نامه و گردهمایی بود و با وجودی که مردان مخالف این گردهمایی ها و سخنرانی ها بودند اما توانایی های آنان را می ستودند.

مطبوعات شامل روزنامه های خبری، نشریات زنان، نشریات سیاسی اجتماعی و کتاب از دیگر ابزارهای موجود برای انتقال اخبار جنبش زنان بود.

همچنین برای اطلاع رسانی از پوسترها و چسباندن آن بر روی دیوارها هم استفاده می کردند.

یکی دیگر از ابزارهای مهم برای رسیدن به خواسته های جنبش جمع آوری امضا برای دادخواست ها و نفوذ در مجامع قانون گذاری چه به صورت لابی کردن و استفاده از نفوذ شخصی بر افراد و تأثیر گذاری بر ذهن و قلب نمایندگان به صورت حضور در جلسات کمیته های این مجامع، به ویژه در سطح ایالتی، بود.

پس از گردهمایی انجمن آمریکایی حقوق برابر در سال 1869 و به وجود آمدن انشعاب میان اهداف زنان و جنبش الغای برده داری، دو سازمان جداگانه در حمایت از حقوق زنان با راهبردهای کم و بیش متفاوت ایجاد شد:

1-انجمن آمریکایی حق زنان به رهبری لوسی استون که حوزه اصلی فعالیت های خود را در ایالات قرار داد و دستیابی به «حق رأی زنان» را با فشار بر مجالس قانون گذاری ایالتی را، هدف اصلی خود قرار داد.

لوسی استون

لوسی استون

انجمن آمریکایی نشریه «Woman's journal» را برای انتشار نطرات خود چاپ می کردند.

نشریه زنان

2-انجمن ملی حقوق زنان به رهبری الیزابت استنتون و سوزان آنتونی که تمرکزش بر اصلاحیه فدرال بود اما در مواردی که در ایالات مسئله حق رأی مطرح می شد فعالیت خود را در آنجا گسترش می داد.

الیزابت استنتون                         سوزان آنتونی

                              الیزابت استنتون                                                                سوزان آنتونی

انجمن ملی روزنامه «Liberation»(آزادی خواهی) و هفته نامه «Revolution»(انقلاب) را برای مطرح کردن آرای خود منتشر می کردند.

روزنامه انقلاب

در واقع انجمن ملی گستره ی حقوق زنان را وسیع می دید و حق رأی را تنها یکی از موارد آن می دانست اما انجمن آمریکایی معتقد بود که تنها راه پیروزی، اجتناب از مسائل نا مربوط و تمرکز بر مسئله ی حق رأی است. در نتیجه انجمن آمریکایی به مسائلی چون طلاق، انتقاد از کلیسا یا سازماندهی زنان طبقه کارگر علاقه ای نشان نمی داد.

از نط تاکتیکی و روش عمل هم میان دو انجمن تفاوت وجود داشت انجمن آمریکایی  با رهبری استون بیشتر از روش های مرسوم و قابل قبول استفاده می کردند، اما انجمن ملی به رهبری آنتونی و استنتون روش عمل تندی داشتند و می کوشیدند هر مسئله ای را به یک مسئله ملی و تبلیغاتی تبدیل کنند.

در نیمه دهه 1880 انجمن ها با مشکلاتی روبرو شدند که زمینه اتحاد این دو انجمن را فراهم کرد و در سال 1890 این دو در سازمان واحدی تحت عنوان «انجمن ملی آمریکایی حق رأی زنان» که به اختصار «ناسا» خوانده می شود، ادغام شدند. هدف اصلی این سازمان «کسب حق رأی برای زنان» تعریف شد.


* از جنبش تا نظریه های اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم، حمیرا مشیرزاده، نشر شیرازه

 

۰ ۰
احمدیان
۲۶ اسفند ۲۲:۴۱
با سلام و تشکر برای مطالب
دو سوال داشتم از خدمتتان:
اول این که ارزیابی تان از کار این دو انجمن چیه و به نظرتتان کدام یک براساس فعالیتشان راندمان بالاتری داشته اند و بیشتر به اهدافشان نزدیک شده اند؛ در واقع کدام یک موفق تر بوده اند؟
دوم هم این که در متن های قبلی فرموده بودید که یکی از رهبران فمنیست گفته بود که فمنیست عمرش را در مسیر به دست آوردن حق رای تلف کرد یا انرژی اش را هدر داد. لطفا شما هم نظرتان رو بفرمایید. چون پر رنگ ترین فعالیتی که از زنان فمنیست دیده ایم در این عرصه بوده (البته به نظر بنده) پس بایستی مهم باشد اما می بینیم که نظر مخالفی هم هست.
یا علی

پاسخ :

سلام
خوشحالم که مخاطب دقیقی مثل شما دارم.
این دو انجمن چون جزء اولین انجمن ها بودند هردو مسلما اشکالات اساسی داشتند اما خب هدف گذاری انجمن ملی صحیح تر بود.
اما طبق نظر یکی از اساتید فمینیست ما!
برای رسیدن به حقوق خود بعضی مسائل اساسی ترند و با به دست آوردن اون حق راه رسیدن به حقوق دیگه هم تسهیل میشه.
شاید بشه گفت حق رأی دروازه اصلی خروج زنان از خانه و ورود به عرصه سیاسی محسوب می شد و زنان با خروج از خانه می تونستن عرصه خارج از خانه رو بر مردان تنگ کنند و  راحت تر به حقوق دیگه شون برسن.
البته اینجا «فعلا» به دنبال قضاوت حق یا باطل بودن این جریان نیستم.
احمدیان
۲۶ اسفند ۲۲:۴۳
پیداش کردم:
اصلاحات سیاسی: حق رأی به محور اصلی جنبش تبدیل شد ولی بسیاری از فعالان اصلی جنبش این موضوع را مهم نمی دانستند. تا جایی که میلت معتقد بود به دنبال حق رأی رفتن زنان، 70 سال انرژی آنان را تلف کرد.

برگرفته شده از وبلاگ صالحات salehat.blog.ir 
حسین بوذرجمهری
۰۱ فروردين ۱۰:۳۱
سلام
شما هم سال خوب و پر برکتی داشته باشین زیر سایه حضرت ولی عصر.
سلامت باشین
من رو ببخشین که نمیرسم خیلی به وبلاگها سر بزنم. انشالله بعد از کنکور جبران میکنم. خیلی دوست دارم وبلاگها رو بخونم.
در پناه حق

پاسخ :

سلام
همچنین برای شما
خواهش میکنم
موفق باشید.
محمد نوری
۰۵ فروردين ۰۰:۴۲

سلام

الان که دارن یکی یکی سنگرای جبهه فرهنگی رو خراب میکنن تا جایی که صدای غمناک آقا درباره مباحث فرهنگی رو باز هم درآوردن، کمک کنین ان شاء الله خاکریز انیمیشن رو فتح و تثبیت کنیم.

به همین منظور چند ماه هست که ما یه وبلاگ درباره انیمیشن راه انداختیم به اسم فضای فانتزی.

بعد از مشاهده این وبلاگ اگه دوست داشتید کد لوگوش رو تو وبلاگتون قرار بدین که با این کار در راستای انجام یک حرکت سراسری فرهنگی (تو زمینه انیمیشن) قدم محکمی برداشته باشید.

هر نظر انتقادی یا پیشنهادی درباره این وبلاگ یا نقد و تحلیلی در خصوص انیمیشن های کشور و دنیا دارید هم به ما بگین تا به اسم خودتون با ذکر منبع، تو فضای فانتزی کارش کنیم.

دست شما درد نکنه

دوستان ارزشی دارای سایت یا وبلاگ مربوط به عرصه انیمیشن که میشناسین و دوست دارید لوگوی سایتشون به همراه کدش تو فضای فانتزی قرار داده بشه رو هم به ما معرفی کنین.

موفق باشین

یا علی (ع)

 

http://fazafan.blogfa.com

سمانه.س
۰۵ فروردين ۱۸:۲۴
سلام خدمت دوست خوب و پر تلاشم

فصل بهار، فصل تحول را به شما تبریک می گویم.
انشاالله امسال سالی نیکو و پر از خیر و برکت برای خانم های سرزمین عزیزم ایران و همه ی خانم های مسلمان در همه جای جهان باشد.به لطف بانوی دو عالمحضرت فاطمه زهرا (س)

پاسخ :

سلام خانم
سال پیش رو برای شما هم پر از خیر و برکت و عافیت


بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان