صالحات

چرایی حضور اجتماعی زنان (3)

بسم الله النّور

در مورد چرایی حضور اجتماعی زنان و این که هدف از حضور اجتماعی زنان چیست مطالبی قبلا بیان شد اما یک نکته ماند که فراموش کردم اشاره کنم.

حضور اجتماعی واجب زن یا همان حوزه «واجب کفایی»، حضور برای «مسئولیت» است نه «مشغولیت»1. حوزه ی مشغولیت برای حضور اجتماعی، در بهترین حالت مستحب است و سپس در محدوده حدود مکروه و حرام قرار میگیرد.2

اما علت این که به بخش سوم  چرایی حضور اجتماعی زن پرداختم این بود که مطلبی جامع تر و کامل تر در این باره از حجت الاسلام عالمی مطالعه کردم که می تواند در فهم مطلب بسیار گره گشا باشد. ایشان با همین دید حضور اجتماعی واجب، مستحب، مکروه و حرام به این مسئله نگاه کرده اند و آن را در قالب پرسشی برای مشاوره ازدواج پاسخ داده اند.

http://bayanbox.ir/view/2825096204998796198/woman-multitasking.jpg

سوال:

*حاجی چرا خانوم های امروز، زن بودن رو عار میدونن و دنبال کارای مردانه اند؟ تا بگن ما هم هستیم؟ مگه زن بودن و مادر بودن خجالت داره؟

--------------------------------------------------------------------------
یکی از خوانندگان محترم:

*سلام

نه خیر اقا ! زن ها زن بودن رو عار نمیدونند:

از اون جایی که مردها وظیفه مرد بودنشون رو انجام نمیدند زن ها خود به میدان امده اند تا بلکه خود بتوانند گلیم خود را از اب بکشند بله بنده نیز با بعضی کارهای کاملا مردانه توسط خانم ها مخالفم از جمله رانندگی اتوبوس و... اما همیشه این طور نیست شما جامعه ای رو تصور کن که معلم و استاد زن نداره,مامای زن نداره ,پرستار زن نداره,ارایشگرزن نداره ,خیاط زن نداره,نظافتچی زن نداره,متخصص علوم ازمایشگاهی زن نداره,و بسیار شغل زنانه دیگر البته باید بگم که مثلا اصلا لازم نیست وزیر زن داشته باشیم ,سفیر زن داشته باشیم ,رئیس جمهور زن داشته باشیم ,مکانیک زن داشته باشیم ,راننده ماشین سنگین زن داشته باشیم ولی لازمه زنها رانندگی خودرو سواری بلد باشند

----------------------------------------------------------------------------------

پاسخ:

    سلام برشما

    حتما از جنگ نرم و سبک زندگی شنیده اید. برای اینکه فضای بحث روشنتر بشود با اجازه شما بین چند موضوع تفکیک می کنم تا حکم هر کدام را جدا بررسی کنیم:

    1- کارهای سخت و مردانه نظیر مکانیکی و تعویض روغنی و ترانزیت کالا و ...

    2- کارهای خاص بانوان نظیر باروری و نقش مادر شدن و تربیت فرزندان و مامایی

    3- کارهایی که هم مردان و هم زنان هر دو توانایی انجام آن را دارند و در انجام کار جنسیت انجام دهنده کار مؤثر نیست.

    4- کارهایی که اگر مردان انجام دهند بهتر است اما از یک زن نیز بر می آید.


    5- کارهایی که اگر زنان انجام دهند بهتر است اما از یک مرد نیز ساخته است.

    مطمئنا همه خوانندگان محترم درباره حکم قسم اول و دوم با هم متفق و هم نظرند که کارهای خاص مردان و زنان باید توسط همان گروه انجام شود و به هیچ عنوان نباید بار آن بر دوش گروه دیگر سنگینی کند. حتی غسل و کفن کردن اموات کاری است که گروهی باید آن را به صورت واجب کفایی انجام دهند چه از زنان و چه از مردان. اما متاسفانه ما در همین بخش هم دچار گرفتاری فرهنگی هستیم. با صد هزار تاسف باید عرض کنم که زنانی را سراغ دارم که برای زایمانشان حتی ، پزشک معالج خود را مرد اختیار کرده اند!!

    جنگ نرم یعنی اینکه دختر جوان ما باروری و مادر شدن را که وظیفه طبیعی آنان است ، وظیفه و تکلیف خودش حساب نمی کند! و عروسک باربی لاغرتر و خوش اندامتر از هر زمانی در دست بچه های ما به نفع استکبار با ما می جنگد و گلوله های مخفی اش قلب دخترکان ده ساله ما را پاره می کند. به نظر من باید این بخش را خود زنان مومن مدیریت کنند و سامان بدهند. در جامعه اسلامی ما به اندازه لازم به زنان کارشناس و دانشمندی در این رشته ها نیاز داریم تا یک زن مومن با خیال راحت برای انجام امور خاص زنان و خانواده به آنها مراجعه کند چون این امور ، امور خاص بانوان است و هیچ دلیلی ندارد که یک مرد در این عرصه قدم بگذارد. حضور در این بخش واجب کفایی است و در صورت نبودن تعداد مورد نیاز جامعه ، باید افرادی به نحو واجب عینی این امور را انجام دهند مثل غسل و کفن اموات یا زایمان و ...

    اما درباره حکم قسمت سوم می توانم عرض کنم که حضور زنان در جامعه در این حالت نیاز برابر به مرد یا زن ، لازم و ضروری نیست چون این بخش را می توان در بخش مباحات دین و جامعه جای داد. به عنوان نمونه می توانم به تاکسی عمومی یا فروشندگی فروشگاه های کوچک و بزرگ اشاره کرد. بودن یک زن در این عرضه ها ضرورتی ندارد و مردان می توانند این امور را انجام دهند. علاوه بر این هر فرصت شغلی برای یک مرد باعث می شود که او به ازدواج اقدام کند و گلیم همان زن را برایش از آب بیرون بگشد! زن زمانی به بیرون کشیدن گلیم از آب نیاز دارد که تنها باشد و هیچ نفقه دریافت نکند. اگر با نظر دقیق به فعالیت های بانوان در جامعه بنگریم اکثر مشاغل آنان هم اکنون از قسم سوم است که مردان می توانند متکفل آن شوند. به نظر شما جنسیت در منشی گری مطب پزشک و نه خود امر پزشکی ماثر است؟ امور باجه داری بانک ها را چرا باید یک بانو متکفل شود؟ سختی این گونه کارها را تجربه کرده اید؟

    موارد قسم سوم میان زن و مرد فی نفسه نسبتی برابر دارد اما اگر تصدی این مشاغل باعث کوتاهی و نقصان در انجام وظایف مادری و همسری گردد مسلما شارع مقدس راضی به آن نیست.  یا اگر باعث اختلاط نامشروع زن و مرد نظیر نگاه حرام و یا هزار جور مفسده ای شود که در جامعه شاهد آنیم مسلما حرام است.3 به دست اوردن فرصت شغلی برای زنان یا مردان امری مباح است و در صورت بی کار شدن پسری نمی توان در مورد آن حکم به حرمت کرد اما همه عزیزان باید بدانند که شغل دار شدن یک پسر ، تشکیل خانواده و ازدواج او را هم زمان به همراه خواهد داشت بر خلاف زمانی که یک دختر صاحب همان کار باشد. به نظر بنده باید در جامعه فرهنگ شود که در شرایط مساوی کار را به پسرها بدهند تا به صورت هم زمان هم مشکل کار و هم مشکل ازدواج حل شود.

    قسمت چهارم اموری است که مستحب است مردان آن را انجام دهند و البته حضور زن در این بخش مکروه باشد. این بخش همان قسمتی است که آقایان مومن با حضور بانوان در آن بیشتر مخالف هستند. اختلاط های غیر ضروری زن و مرد یا لطمه عاطفی به فرزندان و ... همه از اموری است که این کراهت را در ذهن متدینان بیشتر ساخته است.

    قسم پنجم بر خلاف قسم چهارم برای حضور بانوان مستحب است اما برای مردان کاری ناپسند و مورد کراهت است. بانوان عرصه هایی دارند که اگر خودشان ، فرد لایق انجام آن را داشته باشند چه بهتر که یک بانو به انجام آن بپردازد ؛ اما از باب ضرورت و ناچاری مردان آن را انجام می دهند. مثلا تدریس در دبیرستان های دخترانه یا کرسی های دانشگاه یا کلیه امور آموزشی که اگر یک استاد زن موجود باشد ارتباط آموزشی ، عقلی و عاطفی بهتری با شاگردان خود برقرار می کند تا یک استاد مرد. بنده در کلاس های خودم با بانوان این کراهت را لمس کرده ام. به هر حال اگر معلم یا استادی از میان بانوان موجود باشد ، بهتر بلکه لازم است کار را به آنان سپرد. و حداقل خود بنده معترفم که حضور یک مرد حتی مسن در کلاس بانوان مناسب نیست.

    سوال من از شما دوستان و از همه موافقان و مخالفان کار کردن بانوان این است که با کدام یک از این پنج قسم مخالف هستید؟

    ما نمی توانیم قسم اول و دوم را تعطیل یا جابجا کنیم. چون عده ای باید متکفل آن امور باشند. جالب این است که همین دوستان متدین ما و البته همین مخالفان کار کردن بانوان اگر همسرشان دندان درد بگیرد نمی توانند و خوش ندارند همسرشان را به مطب پزشکان مرد بفرستند. فراوان دیده ام که متدینین غیور تمام شهر را برای یک دندان پزشک ماهر اما زن ، زیر و رو می کنند تا همسرشان و لو ساعتی اندک در حضور نامحرم معذب نباشد. از کلاس درس گرفته تا مطب دندان ، همه این عرصه ها باید به وسیله خود بانوان پر شود. از نظر دین اسلام و اسلام شناسان زمان شناس معاصر ، زن مومن باید همه این عرصه ها را پر کند و همه این کارها را انجام دهد تا نیازی به هیچ اختلاطی بین مردان و زنان نباشد.

    فاطمه زهرا که درود خداوند بر او باد چه خوش فرمود که: بهترین حالت برای زن زمانی است که نه او مردی را ببیند و نه مردان او را ببینند:

    ِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: کُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ: أَخْبِرُونِی أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟ فَعَیِینَا بِذَلِکَ کُلُّنَا ! حَتَّى تَفَرَّقْنَا. علی علیه السلام می فرمایند که: ما نزد رسول خداوند بودیم که فرمودند: به من خبر بدهید که چه چیز برای زنان بهترین است؟ اما همه ما مردان در جواب دادن به این سوال درمانده شدیم! تا اینکه متفرقمان کرد.

     فَرَجَعْتُ إِلَى فَاطِمَةَ علیها السلام فَأَخْبَرْتُهَا بِالَّذِی قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَّا عَلِمَهُ وَ لَا عَرَفَهُ . من به نزد فاطمه زهرا بازگشتم و به ایشان خبر دادم به آن چیزی که رسول خداوند به ما فرمودند و کسی از ما جواب آن را نمی دانست و معرفت به آن داشت.

    فَقَالَتْ وَ لَکِنِّی أَعْرِفُهُ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ. حضرت فاطمه زهرا فرمودند: اما من جواب را می دانم! بهترین حالت برای زنان این است که آنان مردان را نبینند و البته مردان نیز آنان را نبینند!

     فَرَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ سَأَلْتَنَا أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟ بعد از شنیدن جواب فاطمه زهرا به سوی مسجد و مکان رسول خداوند بازگشتم و به ایشان گفتم: ای رسول خداوند! از ما پرسیدید که چه چیز برای زنان بهترین است؟

     خَیْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ. پاسخ سوال شما این است که : بهترین حالت برای زنان این است که مردان آنان را نبینند و آنان نیز مردان را نبینند.

     فَقَالَ مَنْ أَخْبَرَکَ؟ فَلَمْ تَعْلَمْهُ وَ أَنْتَ عِنْدِی! فَقُلْتُ: فَاطِمَةُ. رسول خداوند پرسیدند: چه کسی تو را از جواب با خبر کرد؟ در حالی که تو جواب را نمی دانستی و البته که تو در نزد من بودی! پس به ایشان گفتم: فاطمه جواب را یادم داد.

     فَأَعْجَبَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی. رسول خداوند از جوابم که جواب فاطمه زهرا بود خوشنود شدند و با تعجب فرمودند: به درستی که فاطمه پاره ای از من است.

    معنی این روایت به فرموده استاد علامه جوادی آملی این است که زن در پناه اسلام نباید پستو نشین باشد. زنان جامعه اسلامی باید تمام امور مربوط به خود را خودشان انجام دهند تا در نتیجه مردان نامحرم را ابدا نبینند و مردان نامحرم نیز ابدا آنان را نبینند.

    متاسفانه برخی ، حدیث را به گونه ای معنا می کنند که زن باید به گونه ای خانه نشین شود که هیچ کس او را نبیند و او هیچ کس را نبیند اما توجه نمی کنند که اگر گروهی از خود زنان این امور را متکفل نشوند زنان بیشتر به ناچار گرفتار اختلاط با مردان می شوند. لازم است که بانوان همه امور خود را انجام داده و متکفل شوند تا بهترین جدایی و تفکیک جنسیتی عاقلانه و مورد رضایت خداوند صورت گرفته باشد. در این حالت زن در متن جامعه است اما در معرض گناه نیست. زن هم درس می خواند و هم درس می دهد. هم بارور می شود و هم به زایمان کمک می کند. هم ثروت تولید می کند و هم ثروت خودش را خرج می کند. زن بدون گناه همه عرصه ها را فتح می کند اما در جای خودش و نه در جای مرد و کارهای مردانه.

    اگر به اسلام عمل شود زن زن خواهد بود.4

............

پ.ن: توصیه میکنم آقایان خصوصا آقایان مجرد وبلاگ آقای عالمی را مطالعه کنند. گرچه بنده با برخی نظرات ایشان موافق نیستم. اما مطالب ایشان در حوزه ی ازدواج به سبک اسلامی، انصافا یک سر و گردن بالاتر از مشاورین دیگر است.

///////

لینک مطالب مرتبط:

زن مسئول و زن مشغول

حضور اجتماعی زن

چیستی حضور اجتماعی زنان

چیستی حضور اجتماعی زنان از دیدگاه امام خامنه ای


1- در مورد مشغولیت و مسئولیت زن قبلا توضیح داده شده است. زن مسئول، زن مشغول

2- نکته ی قابل توجه در اینجا این است که اگر حدود چکونگی حضور اجتماعی زن که در مطالب آینده ان شاء الله به آن پرداخته خواهد شد، رعایت نشود، حضور واجب زن در اجتماع هم، حرام می شود.

3- این موارد خلاصه ای از چگونگی حضور زن است که توضیح داده خواهد شد ان شاء الله

4- لینک  منبع: http://hosseinalemi.blogfa.com/post/416


۲ ۰
شکیبا
۲۱ بهمن ۲۱:۳۶

"زنان جامعه اسلامی باید تمام امور مربوط به خود را خودشان انجام دهند تا درنتیجه مردان نامحرم را ابدا نبینند و مردان نامحرم نیز آنان را ابدا نبینند."

سلام و درود بر شما!
من عدم اختلاط رو می فهمم اما اینکه زن و مرد نامحرم ابدا همدیگه رو نبینند درک نمی کنم چه جوری می شه! ازین تاکید "ابدا" یکم جا خوردم!

پاسخ :

سلام علیکم
حضرت در روایت می فرمایند بهترین حالت این است که نه زنی مردی را ببیند و نه مردی زنی را
به همین دلیل جامعه باید به سمت وضعیت بهترین یا طراز حرکت کند.
رفتن به سوی این بهترین هم نیاز به گذر از شرایط موجود دارد.
زمانی که این بهترین حالت صد درصد محقق شود لفط ابدا اختلاطی وجود نداشته باشد هم احتمال زیاد محقق می شود.
اما ما نه در بهترین حالتیم و نه می دانیم که این بهترین آیا امکان وقوع صد درصد دارد یا نه. واقعا هم نمی توانم تخمین بزنم که این بهترین حالت صد درصد در جامعه هجری محقق خواهد شد یا نه

بنده خودم یک تکمله برای این روایت حضرت زهرا سلام الله دارم آن هم این است که وقتی حضرت فرمودند بهترین حالت برای زنان این است، خودشان در شرایط گوناگون مانند واقعه فدک، یا دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام این حالت بهترین را رعایت نکردند. با این توصیف می توان گفت که این بهترین حالت برای زنان، قید زمان و مکان دارد.
حضرت زهرا سلام الله مسئول بودند برای دفاع از ولایت، برای دفاع از حقشان در مسئله فدک و... بنابراین در زمانی که مسئولیت ایجاب می کند بهترین حالت می شود حضور در عرصه اجتماع برای انجام آن مسئولیت. البته  با لحاظ شرایط چگونگی اش
پرواز سپید
۲۱ بهمن ۲۲:۴۸
سلام
خووب بود خیلی ولی یه جایی هم میشه زنان کار کنن که ازش غافلیم. کارهایی که بازدهی مالی بالایی ندارن ولی لازمه که در جامعه انجام بشن. مثل کارای فرهنگی توی جامعه ثمل جامعه ما. امور خیره ای و... این دست مشاغل که همه لازمه برای یه جامعه  و البته کار تمام وقت هم لاز مداره ولی بازدهی مالی چندادنی ندارن و یک مرد به خاطر این که مسئول خرج خانواده  ست نمیتونه تبعا خوب فعالیت کنه و این دست مشاغل روی زمین می مونه . و یه دلیل دیگه هم دارم برای این کار این که نگاه زنانه در این دست امور خیلی کارا تره تا نگاه مردانه. اگه به همین روایت(لایراهن..) هم نگاه کنید خانوم فاطمه زهرا تونستن جواب سوال رو بدن. مگر حضرت علی علیه السلام کم کسی هستن؟ مگر زیر دست خود پیامبر بزرگ نشدن؟ ولی به تصریح خود روایت(ما مردان) ایشون هم چون یک مرد بودن نتونستن جواب بدن و از یک زن جواب رو پرسیدن! حساب پیامبر جداست چون ایشون معلم امت بودن و باید همه این دست امور رو میدونستن. ولی نگاه زنانه خانوم فاطمه زهرا فقط تونست این سوال رو جواب بده!
جالبه که سوال هم یه سوال فرهنگی محسوب میشه!
پستتون عالی بود! :)

پاسخ :

سلام علیکم
از نکته ای که اشاره کردید خیلی ممنونم تا حالا دقت نکرده بودم. این که حضور در کارهایی که بدون نفع مالی هستند می تونه یکی از عرصه هی مهم حضور اجتماعی زن باشه.
در مورد اشاره به «نگاه زنانه» هم خیلی متشکرم. واقعا در برخی امور چون نگاه زنان متفاوت هست از نگاه مردان، باید زنان حضور داشته باشند.
این نگاه زنان برای تبیین سیستم های اجتماعی که زمینه ساز تحقق این روایت هست خیلی مهمند. جون واقعا آقایون نمی تونند درک کنند که شرایط مناسب برای خانم ها دقیقا چه شرایطی هست. نه این که نخواهند، اصولا نمی توانند چون نگاه از اساس متفاوت هست. این در سیستم های آموزشی و تربیتی می تونه خیلی ظهور و بروز داشته باشه. چون دختران و زنان کاملا متفاتند با پسران و مردان، نمی توان آن ها را به یک شکل و شیوه تربیت کرد. الان نظام آموزشی ما برای دختران غلط اندر غلط هست. غلط اول برای این که بنیان نظام آموزشی فعلی اشتباه است، دوم این که همین بنیان غلط هم ویژه مردان طراحی شده، نه زنان.
در مورد این پست هم خودم زمانی که مطلب آقای عالمی رو مطالعه کردم خیلی خوشحال شدم که یک آقا که متخصص علوم دینی هستند در مورد حضور اجتماعی زنان این قدر دقیق و موشکافانه نظر دادند.

پرواز سپید
۲۱ بهمن ۲۲:۵۲
با تکمله تون در جواب به اون دوستمون موافقم!
بهترین حالت فقط بهترین حالت زن نیست بلکه بهترین حالت اجتماع هم هستو شرایط جهاد و دفاع بهترین حالت نیست بلکه شرایط و وضعیت قرمزه که هرکسی!! چه مرد و چه زن باید فعال باشه! الانم که جهاد فرهنگی وافتصادی و علمی هست.

پاسخ :

بله دقیقا همین طور هست. اجتماع باید بستر مناسبی برای تحقق این بهترین حالت باشه.
البته برای تشخیص شرایط مکانی و زمانی احتیاج به ارائه شاخص هست.
صحبتِ جانانه
۲۲ بهمن ۰۱:۱۵
جالب بود و قابل تامل و حق

پاسخ :

الحمدلله که این طور بوده و دست آقای عالمی درد نکنه با این دقت نظرشون
عالمی
۲۴ بهمن ۰۱:۴۴
سلام
از حسن ظن شما و خوانندگان محترم وبلاگتون ممنونم

دعا کنید بتوانیم بیشتر خدمت کنیم

پاسخ :

سلام علیکم
از حضور شما بسیار خوشحال شدم.
ان شاء الله در راه حق و خدمت به اسلام مستدام باشید.
صالح ...
۲۶ بهمن ۱۳:۵۲
سلام
اون پیوند " همسر ، همسر است نه هم مباحثه ای" رو خوندم
راستش از چند جهت ناراحت شدم

یکی اینکه اون مرد رو به عنوان مظهر فلسفه معرفی کرده بود
دوم اینکه لینکش اینجا به عنوان مطلب خواندنی گذاشته شده
و بقیه جهات هم بماند...

همیشه سخت ترین چیز اینه که بخوای از چیزی که خودت هم بهش نقد داری اما میبینی داره نامنصفانه و غیر علمی توسط عده ای مورد نقد قرار میگیره دفاع کنی...

من اینجا رو جای مناسبی برای بحث و دفاع علمی نمیدونم اما فقط یه مثال نقض و عینی بزنم در مقابل اون داستان:

من سالهاست با کتب فلسفی آشنام... هم بهش نقد دارم هم ازش بهره ها بردم هم هنوز مطالعه میکنم... هم در قیدش نیستم...

اتفاقا همسر من اصلا نگاهش فلسفی نیست... اصلا اهل تکلف نیست
اما حدود پنج سال هست که هر روز زندگیمون بهتر و مودت و الفتمون بیشتر شد...
اگر محیط عمومی نبود و حیای اسلامی مانع نمیشد از این الفت و مودت بیشتر میگفتم
این بخش کوچکی از زندگی ما هست من هم فلسفه میخونم همسر ایشون هم فلسفه خوندن...
کدوم رو باور میکنید؟

http://heyranieman.blog.ir/post/13

پاسخ :

سلام علیکم
1- مطالبی که در بخش پیوند روزانه گذاشته می شوند به معنای تأیید صددرصد از جانب بنده نیست بلکه مطالبی قابل توجه اند که باید به آن ها پرداخته شود.

2- اما دلیل این که این لینک را قرار دادم نفی آن نبود. بلکه اشکال در اینجاست که هدف ازدواج در این گونه مسائل خلاصه شود که اگر نبود؛ ازدواج رخ ندهد.
در حال حاضر برخی دختران و پسران در جامعه ما با معیارهای عجیب و غریب انقدر موضوع ازدواج را بر خود سخت میکنند که حاصلش می شود همین اتفاق پیش رو و بالارفتن سن متوسط ازدواج در جامعه

3- اشکال دیگری که وجود دارد این است که فردی که ازدواج میکند باید ذو ابعاد باشد و فقط بعد علمی خود را برای ازدواج برجسته نداند. چه بسا فردی مهارت علمی و بحث بالایی داشته باشد اما مهارت زندگی کردن را نداشته باشد. مشکل اینجاست.

4- و در نهایت این که آیا هدف از ازدواج پیدا کردن هم مباحثه ای است یا همسر؟
انسان باید به دنبال همسر و زوج خود باشد نه هم مباحثه ای. کسی که بتواند سال ها با او زندگی کند. در ازدواج باید سه محور سکینت و مودت و رحمت هم تراز باهم وجود داشته باشد و این اهداف در ازدواج محقق شود.
تحقق این سه محور لزوما با مرتبه ی مشابه علمی زن و مرد محقق نمی شود.

5- دلیل ناراحتی شما را متوجه نشدم. چون شما و همسرتان تطبیقی با آن مثال در آن لینک ندارید. فرد خواستگار آن خانم بنا به فهم بنده، یک فرد تک بعدی بود که نتوانسته بود مفهوم همسر و ازدواج را فهم کند و یا حداقل نتوانسته بود آن را انتقال دهد. و خانم نویسنده آن مطلب دقیفا با این موضوع مشکل داشت.

6- و در نهایت چرا اینجا را جای مناسبی برای بحث و دفاع علمی نمیدانید؟ صالحات ایجاد شده است تا مکان آزادی، برای اندیشیدن و بحث در مسائل زنان و خانواده ایجاد شود.
ترنم
۲۶ بهمن ۱۸:۰۱

سلام علیکم

تحقق حالت مطلوب مادرمون فاطمه زهرا خوب هم شدنیه! مرد های جامعه مرد که باشن غیرت شون باعث می شه همه نیازهای محارمشون رو خودشون برآورده کنن و محارمشون رو از رجوع به غیر بی نیاز کنن. اصلا این تعریف غیرته. بی نیاز کردن محارم از رجوع به غیر و مماتعت غیر از تعدی به حریم محارم. یعنی حرم شدن، تا محارم در اون احساس بی نیازی کنن.

پاسخ :

سلام علیکم
در شرایط دفاع از ولایت و حق طلبی چه طور؟
زمانی که برای زن مسئولیت اجتماعی ایجاد شود چه طور؟
آیا این بهترین حالت در هر شرایطی قابلیت محقق شدن دارد؟
صالح ...
۲۷ بهمن ۱۱:۴۷
خب اون خانم نتیجه گیریشون که در انتها داشتن کاملا نتیجه شکستشون بوده نه نتیجه تعقل 

ایشون در نهایت نتیجه میگیرن که زندگی با اهل اندیشه و اهل فلسفه بسیار مشکل هست و اهل فکر رو ذم میکنن

خب این اصلا خلاف قرآنه... چقدر در قرآن نهیب زده میشه که : افلا یتفکرون و....

اون مرد طبق فرمایش شما تک بعدی بودن... دچار ذهن شده بودن...
خب البته این ذهن زده شدن یکی از آسیبهای فلسفه هست برای همین خود فلاسفه اسلامی هم این رشته رو یک رشته خطرناک میدونن... اما خود فلسفه اسلامی ذهن گرا نیست... کسانی که در این وادی بدون استاد به "ولایت رسیده" طی طریق میکنن اغلب دچار ذهن گرایی افراطی میشن... و سیر زندگی شون دچار اختلال میشه...

اما اگر توسط استادی اهل ولایت مدیریت بشه افکار و اندیشیدن شون... طبق فرمایش علامه حسن زاده بین قرآن و عرفان و برهان جدایی نمیبینن

و به هدف غایی فلسفه که رسیدن به اعیان اشیاء هست نائل میشن
اعیان اشیاء به یک معنا همون مبداء تمام خلایق هست...
و این رسیدن رسیدن مفهومی هم نیست... اصلا در مفهوم وصال رخ نمیده...
بلکه این رسیدن از جنس ادراکات فوق مفهوم و فکر هست... که بحث مبسوط خودش رو داره

در مورد گزینه 6 باید عرض کنم که:
به نظر من یه سری حجابهای شخصی و فردی و تفسیری و تقریری در نگاه شما و برخی کسانی که نقدهایی از این نوع بر فلسفه اسلامی دارن غالب شده که موجب میشه تمام نقد های شما قابل پذیرش نباشه
بعضی از نقدها درسته و بعضی نادرست...
آدم حس میکنه شما دارید از بیرون به فلسفه اسلامی نگاه میکنید و نقدش میکنید... و با اون روشی که گفتم اصلا وارد این وادی نشدید...
روش اینه: در محضر یک ولی خدا زانو نزدید و حکمت ملاصدرا و ابن سینا رو نخوندید
انگار نقد شما بیشتر به اساتید دانشگاهی هست که با مدل خودشون فلسفه اسلامی رو تدریس میکنن... بله ما هم به اون شیوه از فلسفه نقد داریم... اونها اصلا حکمت ملاصدرا رو نفهمیدن ولی دارن تدریسش هم میکنن...
حتی در بین شاگردان علامه طباطبایی هم فلاسفه ای هستن که خیلی در صراط نیستن...
ضمن اینکه ما نه ابن سینا نه ملاصدرا و نه علامه طباطبایی نه حضرت امام رو در مطالب علمی شون تقدیس نمی کنیم...

فکر میکنم اینجا جای بحث علمی در مورد نقد فلسفه اسلامی نیست...
حرفای شما در غالب ارائه طریق صحیح درسته اما منافی فلسفه اسلامی نیست... 



پاسخ :

بنده چنین نتیجه گیری از آن مطلب نداشتم. بلکه به نظر بنده تک بعدی بودن در مسئله ازدواج در آن مطلب نفی شده.
مگرنه بعد فکری و عقلانی یک مرد برای زنان هنگام ازدواج بسیار اهمیت دارد. کما این که در روایت هم به آن تصریح شده است: جمال الرجال فی عقولهم...
در مورد بحث فلسفه لطفا بگذریم. قبلا در این رابطه به اندازه مکفی نظراتم را خدمت شما بیان کردم.
هدف اصلی از گذاشتن آن لینک به هیچ وجه ذم یا نفی اهل فکر نبود. بلکه عدم درک صحیح ازازدواج و مهارت های زندگی بود ولاغیر.
صالح ...
۲۷ بهمن ۱۲:۱۴
یه سوال دارم که میتونید جواب ندید

چرا با اسم مستعار " منافی" مطلب مینویسید

آدم حس میکنه این اسم بار منفی داره
منافی از کلمه نفی میاد دیگه... درسته؟

آخه اسلام وجه ایجابی و اثباتیش خیلی فراگیرتر و رایج تر هست نسبت به وجه نفی و سلبی اش

دلیل خاصی داشتید برای انتخاب این اسم؟

پاسخ :

اسم فامیل بنده «منافی» هست، نه اسم مستعار.
«رهرو» اسم مستعار هست.
مرضیه
۲۷ بهمن ۱۴:۰۲
چه جالب!
من که دلیل این همه بحث و نمیفهمم!بلاد کفر به همه چی رسیدن ما هنوز اندر خم یک کوچه روانیم.که مرد چیکار کنه زن چیکار کنه:||||

پاسخ :

بلاد کفر به کجا رسیده اند که بنده اطلاع ندارم؟!!
اگر آن ها به جایی رسیده بودند وضعیت زن و خانواده در اروپا و آمریکا به فروپاشی نمیرسید.
جامعه سازی نیاز به مبانی نظری در حوزه اندیشه دارد. مطالبی هم که در اینجا مطرح می شوند در همین راستا قرار دارند. زیرا خانواده و زن به عنوان رکن اصلی آن, بنیان اصلی جامعه هستند.
مرضیه
۲۷ بهمن ۱۴:۰۷
راستی یه چیزی.امام خمینی در این موارد نظرات خوبی داره!
همسر سید علی
۲۷ بهمن ۱۹:۴۷
سلام 
قابل تامل و جالب بود مخصوصا زاویه نگاه حاج آقا عالمی ...
تکمله ای که به جواب دوستمون هم دادید بسی جالب بود 

پاسخ :

سلام علیکم
بله خیلی خوب آقای عالمی موضوع رو باز کردند.
شکیبا
۲۹ بهمن ۱۹:۴۳
باسلام
به عنوان یکی از دنبال کنندگان مباحث این وبلاگ، از نویسنده محترم تمنا می کنم این نظر بنده را منتشر بفرمایند.


باعرض سلام و درود خدمت بزرگوارانی که با نظرات سازنده یشان در تولید و ارتقای مباحث نظری حوزه زنان و خانواده مشارکت می فرمایند، خواهشمندم یکدیگر را به رعایت چارچوب قرآنی حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن توصیه و یاری کنیم. مبادا مکارم اخلاق را در برخورد با یکدیگر زیر پا بگذاریم...

پاسخ :

سلام علیکم
از آن جایی که صالحات «کرسی آزاد اندیشی مجازی» است، همه ی دوستان آزادند نظراتشان را بدون توهین مطرح بفرمایند.
نظرات هم به همین دلیل باز هستند.
اگر بنده تشخیص بدهم که نظری توهین آمیز بوده آن را حذف خواهم کرد. اما تا به حال نظر توهین آمیزی در صالحات گذاشته نشده.
نظر شما برای بنده محترم است و از حسن نظر شما و توجهی که در پیگیری مطالب و نظرات دارید، سپاسگزارم.
نرگس ...
۰۱ اسفند ۱۶:۳۵
سلام.
بنده آزمایشی نظر میدهم جهت اینکه بدانم آدرس وبلاگ ثبت می شود یا خیر.
در صورت امکان بهم اطلاع بدید که وبلاگم براتون باز میشه یا نه؟
بنده همون مامان نرگس هستم:دی
خیلی ممنونم

پاسخ :

سلام علیکم
بله باز میشه آدرس وبلاگتون
ترنم
۰۱ اسفند ۱۸:۰۳

در شرایط دفاع از ولایت و حق طلبی چه طور؟

همین دیگه! مشکل از نامردی مردهاست!مثلا وقتی زن تراز قصه ما برای احقاق حقی از خونش میاد بیرون، تنها دلیلش اینه که مردنماهای نامرد جامعه به لحاظ عده و عده اونقدر زیاد شدن که حتی ابر مرد قصه ما که غیرت مجسمه نتونسته حرم بشه برای محرمش. و این حضور  اجتماعی زن اصلا نشان توسعه یافتگی جامعه نیست، شاخص بحران و انحطاط  اجتماعی هست.

پاسخ :

باید فکر کنم روی پاسخ های شما

خیلی فکر کردم روی نظرات شما و همچنین این روایت
این روایت بیان کننده شرایط تراز هست
یعنی بهترین حالتی که باید به آن رسید اما تا به حال در تاریخ محقق نشده. (و البته حقیر تصور نمیکنم به شکل تام و تمام محقق شود...)
این روایت باید یکی از مبانی در طرح ریزی وضع مطلوب یک جامعه باشد.

یک تکمله دیگر هم دارم بر این روایت. اساسا حجاب برای حضور اجتماعی است. برای زمانی است که یک زن در معرض نگاه یا برخورد یک نامحرم قرار میگیرد. آیا حجاب و حدود آن در پوشش ، رفتار ، گفتار و نگاه (که همه برای زن و مرد در قرآن کریم تبیین شده اند)، بهترین حالت برای حضور اجتماعی یک زن نیستند؟
آیا حضور محجوب یک زن با تمام جوانبش مصداق اکل میته است؟

در مورد پاسخ این سوال تصور میکنم حجاب با رعایت تمام حدودش مصداق همان خیر است.
گرچه در مورد این روایت و جوانب حضور اجتماعی زن می توان کتاب ها نوشت.
ترنم
۰۱ اسفند ۱۸:۱۰

زمانی که برای زن مسئولیت اجتماعی ایجاد شود چه طور؟

از کدوم جامعه حرف می زنیم؟ اگر منظورتون جامعه نسوان هست که من پیش تر عرض کرده بودم معتقدم جامعه نسوان باید به خودکفایی برسه، اما اگه منظورتون کلان جامعه اعم از زن و مرد هست باید تکرار کنم که  اگه مردهای جامعه مرد باشن (غیور باشن) زن مسئولیت کوچه خیابونی پیدا نخواهد کرد.



پاسخ :

برای رسیدن به خودکفایی جامعه نسوان باید از شرایط موجود عبور کرد و حتی اگر به این وضع هم برسیم به نظر، باز این مسئولیت به صفر نمی رسد.
ترنم
۰۱ اسفند ۱۸:۲۱

آیا این بهترین حالت در هر شرایطی قابلیت محقق شدن دارد؟

به ترین حالت در به ترین شرایط امکان تحقق داره،یعنی در شرایطی که زنان زن ، مردان مرد  و خانه ها حرم باشند! ولی در شرایط امروز ما که شرایط  آرمانی نیست رخ به رخ شدن کوچه خیابونی زن و مرد حکم اکل میته رو داره، یعنی باید به اضطرار و ضرورت بسنده کرد.

پاسخ :

در این مورد در کامنت های قبل توضیحاتی دادم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان