صالحات

ظلم به زن 2: سلب حق ازدواج از زنان (1)

بسم الله...

و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم


مدت زمان: 2 دقیقه 39 ثانیه

دریافت
حجم: 7.53 مگابایت

-

در این کلیپ دو مسئله مهم مطرح شده است. یکی آمار بیشتر دختران مجرد نسبت به پسران مجرد (این موضوع بر اساس ادله علمی قابل اثبات هست) و راهکار اسلام در مورد آن، یعنی چند همسری. مسئله دیگر معیار اول آقایان در ازدواج هست که در مطالب قبلی در مورد آن بحث شد.

موضوع اصلی این مطلب، آمار بیشتر دختران نسبت به پسران و مسئله چند همسری است.

-

لطفا نظرتان را با این شروط در رابطه با کلیپ بفرمایید.

1- ترجیحا ناشناس و یا با اسم مستعار نظر بگذارید.

2- لطفا بنویسد آقا هستید یا خانم و متأهل هستید یا مجرد.

3- علت موافقت و مخالفت خودتان را در رابطه با موضوع مطرح شده در کلیپ بفرمایید.

4- اگر مخالف موضوع چند همسری هستید لطفا دلایل منطقی خودتان را با توجه به این که ما در اینجا مسئله‌مان صلاح و فساد کل جامعه است و نه مسائل خرد شخصی، بیان بفرمایید. اگر موافق هستید هم همین طور.

5- توجه بفرمایید که مسئله ما دختران مجرد هستند، نه مردان.

-

بنده بعد از چند روز به نظراتی که نیاز به پاسخ داشته باشد پاسخ خواهم گفت.

مثل همیشه نظرات باز و غیر تأییدی هستند و مسلما نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

۰ ۰
نرگس نورعلی وند
۱۷ فروردين ۰۸:۰۳
من کلیپ  رو گوش ندادم حقیقتش. متاهل هم هستم. فکر میکنم دلایل ازدیاد تولد دختران نسبت به پسران، سرد شدن طبع عمومی جامعه و مخصوصا زنان است که طبیبان سنتی تایید میکنند اما چند همسری مال شرایط ویژه ای هست. اصل در اسلام بر تک همسری است.
شرایط ویژه مثل جنگ. تو جنگ شوهر عده زیادی از زن ها میمیرن! خوب اون زن های بیچاره با بچه هاشون چیکار کنند؟ 
شرایط ویژه مثل قدیم ها که طرف ۶ ماه یه جا بود ۶ ماه یه جای دیگه و تازه یک ماه هم تو راه بود. نه الان که با هواپیما یک روزه میاد و میره.
کلا من فکر میکنم چند همسری هرگز در جامعه عادی سازی نخواهد شد اما به صورت مورد های خاص ایراد ندارد. چون کلا زنان کمی هستند که رضایت به این نوع زندگی میدهند و تازه مردان هم از پس خودشان بر نمیآیند چه برسد به دو تا چهار تا زن!

پاسخ :

بهتر بود که کلیپ را میدیدید. مسئله ای که فرمودید درست هست اما علت تعداد زیادتر دختران گروه سنی ای که در اینجا مد نظر بنده هست، بیشتر، الگوی ازدواج غلط پسران است. در این باره در مطلب آینده توضیح خواهم داد ان شاء الله.
حسین
۱۹ فروردين ۱۴:۴۴
با سلام
روی چه حسابی میفرمایید که راهکار اسلام برای موضوع دختران بیشتر، چندهمسری است؟
طبق آیه قرآن، وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَىٰ فَانکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
تجویز تعدد أزواج، و نه ترویج آن، جواب شرط «اگر خوف دارید که در یتامی، إقساط نکنید» است و گفته میشود در آن صورت، از نساء مورد پسندتان، دو تا، سه تا و چهارتا، إنکاح کنید.
مردانی بوده اند که برای اموال یتیمان، با مادر آنها، ازدواج میکرده اند. قرآن میگوید که اگر خوف دارید که نسبت به یتیمان (یعنی کسانی که از شجره ولایت، منقطع شده اند) خوف عدم إقساط دارید، با مادران آنها ازدواج نکنید، از زنان دیگر بگیرید به تعداد دو و سه و چهار. و اگر خوف عدم عدل دارید، همان یکی.
مشکل امروز، این نیست که تعداد دختران بیشتر است. آن پسران مجرد، زحمت بکشند ازدواج کنند، دو تا و سه تا و بیشتر پیشکش. اگر همانها ازدواج کنند، مشکل حل میشود.
تعئئ ازواج، برای مردان نیست و اتفاقا تسهیلی است برای زنان

پاسخ :

علیکم السلام

1- پاسخ را در مطلب آینده خواهید گرفت ان شاء الله

2- اگر منظور شما از جمله «تجویز تعدد أزواج، و نه ترویج آن، جواب شرط «اگر خوف دارید که در یتامی، إقساط نکنید» است و گفته میشود در آن صورت، از نساء مورد پسندتان، دو تا، سه تا و چهارتا، إنکاح کنید.» این است که «فقط» در صورت تحقق خوف از عدم رعایت قسط مردان در مورد دختران یتیم، نکاح با بیش از یک زن تجویز شده است، حرفتان صحیح نیست.
چون اینجا ان شرطیه هست و ویژگی معنوی این گونه جملات این است که با تحقق شرط، جزا محقق می شود ولی نمی توانیم بگوییم با انتفای شرط، جزا هم منتفی می شود، زیرا ممکن است جزا با این علت (جمله شرط) به وجود نیاید ولی علت دیگری آن را به وجود آورد.
عمومیت حکم جواز ازدواج مجدد، منوط به ضرورت و حصول شرایط آن، علاوه بر این آیه در آیات دیگری هم آمده است.  همچنین این موضوع را در سیره ائمه و روایات نقل شده در این باره هم می بینیم.

3- بنده جایی ندیدم که گفته شده باشد این آیه درباره  مردانی بوده که به خاطر اموال یتیمان با مادرشان ازدواج می کردند. بلکه اینجا مسئله ازدواج با خود یتیمان با مهریه کم و عدم رعایت قسط در مورد آن ها مطرح بوده است نه مادرانشان.



هما
۲۱ فروردين ۰۷:۵۴
سلام

 یک خانواده 5 نفره در وعده شام (کباب شامی)دور هم جمع میشوند و اتفاقا متوجه میشوند غذا کم پخته شده.(6 عدد کبابپخته شده) هرکسی شروع میکند به نحوی اعتراض کردن وخلاصه بچه ها هم لج میکنند و سر سفره مشغول دعوا کردن میشوند مادر برای این که بحث بین بچه ها تمام شود میگوید هر کدوم چقدر میخواین تا من بهتون بدم خلاصه هر کدوم از بچه ها میگویند که تعداد بیشتری میخواهند و این دفعه  یکی از بچه ها قهر میکند و یکی از بچه ها  میخواهد بلند شود و دیگری را بزند تا   این که پدر خانواده وارد میشود و  با محبت برای هر کدام یک عدد کباب شامی میگذارد و میگوید هرکه سیر نشده این یکی را بخورد من برای بقیه فکری دارم......

حالا این بحث ازدواج مجدد هم یک بحث واقعا روی اعصاب هست دقیقا مانند همین خانواده است.
در این کلیپ میگویند که فقط صد هزار نفر دختر بیشتر از تعدادپسران هستند حالا شما بیاین اون 5 میلیون را ول کنین بچسیبین به همین 100 هزار نفر تا سن ازدواج این 56000000دخترهم بگذره و بعد بیایم بحث کنیم خب این پسران در سن بالاکه الان میتونند خرج زندگی بدن  ساله نمیخواهند با دختران سن بالا ازدواج کنند حالا بیایم راه کار بدیم. 
چرا شما در مورد این که در یک جامعه اسلامی چرا آمار طلاق انقدر بالا هست صحبت نمیکنین و راه کار نمیدین؟
چرا در مورد این که در یک جامعه اسلامی  یک پسر و دختر از قشر متوسط چگونه بایدخرج زندگی خود را دربیاورند صحبت نمیکنین؟
چرا واقعا یک نفر نیست که با آمار دقیق خرج یک ماه زندگی دو نفر را در هر شهر در بیاورد و بر اساس آن از خیرین همان شهر بخواهد تا دو سال خرج زندگی دو جوان را بدهند تا زوج ها سر مسائل مالی همان ابتدا از هم جدا نشوند؟
چرا کسی نیست در این مورد صحبت کند و برای مردان جا بیاندازد که مهریه زنان را همان ابتدا پرداخت کنند؟
چرا کسی نیست به مردان بفهماند که در قبال فرزندان شان مسئول هستند و تا بچه دار شدند و همسرشان به پرورش بچه ها مشغول شد به دنبال هرزگی نروند؟
چند درصد خانم ها همسر دوم را قبول کرده اند؟آخر این آمار های غلط چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتی اگر این آمار غلط درست باشد ،شما همین48/6درصد را از مجموع (تعداد  کنار خانم هایی که با وجود همسر دنبال دوستی و رابطه غیر شرعی با مردانی بجز همسرانشان هستند.++++++++++++++++مردانی که همسر و فرزندانشان را رها کرده و به دنبال زنان دوم وسوم ودوست دخترانشان رفته اند )را کم کنین خیلی راحت به جواب سوال تون میرسین.
و بسیار سوال دیگر که واقعا از حوصله من وشما خارج است.

اما یک سوال هم از شما دارم فرض کنین که همسر شما ازدواج مجدد کرده اند و شما درآرامش وراحتی بچه دار شدین و یک پسر با کمالات تربیت کرده اید و الان به دنبال همسری برای فرزندتان میگردین از قضا برای دختر من هم پسر شما و پسر یکی از همکاران همسرم همزمان به خواستگاری دختر من میآیید پسر شما علاوه برکمالات معنوی دارای خانه و ماشین نیز هست و پسر همکار همسرم دارای کمالات معنوی وهست و فقط ماشین دارد (هرسه خانواده از نظر مادی در یک سطح هستیم) به نظر شما اگر دختر م از من راهنمایی بخواهد من چگونه اورا راهنمایی میکنم؟پسر شماچند درصد شانس دارد که دخترم او را قبول کنند؟ اصلا آیا فرزند شما با سربلندی و افتخار میتواند بگوید پدرم دو تا همسر دارد ؟

پاسخ :

سلام علیکم
مشخص هست شما با مباحث مطرح شده در صالحات آشنا نیستید و مطالب قبلی را هم مطالعه نفرمودید و بر اساس دیدگاه خودتان، مسائلی را مطرح کردید و قضاوت هم داشتید.  البته عصبانی هستید از مطرح کردن یک پرسش ساده ای که نمی دانید پاسخ نویسنده به آن چه خواهد بود.
البته با این نظر طولانی علت مخالفت شما را متوجه نشدم.
توجه به آن تعداد از دختران به معنی این نیست که مسائل طرح شده توسط شما مد نظر ما نیست. بلکه باید به هرکدام از مسائل و مشکلات سر جای خودش پرداخت که در این مطلب هدف ما نیست.
پاسخ مسئله ای را که فرمودید را بنده نباید بدهم. پاسخ را، شما باید بدهید، با نگاه اشتباهی که برای دخترتان ایجاد کرده اید. مشکل ازدواج دختران و پسران ما عمده اش برمیگردد به همین نگاه های اشتباه جاری در متن جامعه، و ما به دنبال اصلاح همین نگاه ها هستیم. ان شاء الله
ناشناس
۲۱ فروردين ۱۰:۲۲
اقا مشکل محرومیت زن ها از ازدواجه
من ازدواج نمیکنم یه زن دیگه ازدواج کنه:/
حل شد؟
ارامش روحی و شخصیتم مهم تر از مصالح جامعس
خدا هم بسیار بخشندس:-}

پاسخ :

خیر حل نشد
چون با این نظر شما بنده متوجه نمی شوم که شما در چه سنی قرار دارید.
اگر سن شما کم باشد و این حرف را بزنید طبیعی است چون شما این موضوع را که ازدواج برای دختران بالای سی سال ما تبدیل به مسئله شده است را درک نمیکنید. اگر به این سن رسیدید و مجرد بودید (البته امیدوارم هیچ وقت این اتفاق برای شما نیافتد) آن گاه متوجه مسئله خواهید شد.
سائلِ معنا
۲۲ فروردين ۱۱:۱۲
سلام علیکم
چند نکته به ذهنم میرسه ، بیان میکنم
اول اینکه کاش آماری هم از زنان مطلقه ارائه میشد... به نظرم اون آمار هم دلخراش باشه
دوم اینکه مسئله چند همسری یه مسئله شرعی و برای برون رفت جامعه از بحرانهای احتمالی هست (مثل همین مشکل که فرمودید) اما باید دانست در اسلام اصالت با تک همسری هست... یعنی چند همسری برای مواقع اضطرار  و در نظر گرفتن مصلحت های اجتماعی هست...

سوم اینکه بیشترین ایثار و عبودیت و جلب توجه خدا در مسئله چند همسری نه از سوی مرد هست و نه از سوی همسر دوم... بلکه بیشترین ایثار و نقطه عطف در مسئله چند همسری ، همسران اول هستن... لذا اگر بنا به فرهنگ سازی هست همسران اول در اولویت هستن

چهارم: مردی میتواند به مسئله چند همسری فکر کند که قدرت اداره دو  یا چند زن را داشته باشد و نیتش هم در این مسئله بسیار مهم هست... چه بسا زنانی هستن که متاهل هستن اما پشیمانند از ازدواج و گواه این حرف من آمار بالای طلاق هست... پس به صرف پذیرفتن یک مرد برای چند همسری مشکل حل نمی شود... باید دید شرایطش را دارد یا نه...

پنجم: باید در زنان این فرهنگ نهادینه شود که مرد (شوهر) ناموس زن نیست... بلکه زن ناموس مرد هست...
بحث مدیریت و هم زیستی مرد با ناموسش ، با مدیریت و هم زیستی زن با شوهرش (شوهر، ناموس نیست) تفاوتهای بنیادی دارد... البته اشتراکات زیادی هم دارد...
متاسفانه رویکرد بعضی زن ها در مواجه و هم زیستی با شوهرانشان رویکردی ناموسی هست که اصلا زیبنده زن نیست...
نمی تونم این مسئله رو باز کنم... میدونم دافعه اش بیش از جاذبه اش هست... مخصوصا برای مخاطبان اینجا که اغلب خانم هستن... اما روی این مسئله فکر بشه خوبه...

ششم: برام مورد سوال هست که چرا خطیبان مطرح جامعه ما که از مقبولیت خوبی در بین عموم برخوردار هستن نوعا حرفی از چند همسری نمی زنن... یعنی سوالم از باب اعتراض نیست هاااا ... از باب اینه که چه مصلحتی رو در نظر میگیرن؟ یا آیا در این مسئله چیزی وجود داره که ما نمی دونیم؟ بیشتر از باب دانستن برام سواله نه از باب اعتراض...

هفتم: هنوز برام سواله چرا پیامبر و حضرت علی تا وقتی که همسران اولشان در قید حیات بودن ازدواج مجدد نداشتن؟ حال اینکه تاریخ گواه هست که مشکلاتی که به عنوان ضرورت چند همسری مطرح هست در زمان همسران اول این بزرگواران هم بوده... پاسخ هایی شنیدم اما هنوز قانع نشدم...
به نظر میرسه این مسئله (چند همسری) نیاز به شفافیت بیشتری داره و هنوز گویا مسائلی هست که ما نمی دانیم...

پاسخ :

علیکم السلام

به نکات خوب و مهمی اشاره فرمودید.
خصوصا نکته پنجم که آن را برجسته کردم

1- در مورد مسئله طلاق در جای خودش پرداخته خواهد شد ان شاء الله

2- در مورد خطیبان، اتفاقا بعضی ورود پیدا کردند اما به روش‌های عمدتا اشتباه. آن‌هایی هم که مطرح نمی کنند یا ضرورتش را نمیدانند، یا شجاعت طرحش را ندارند و یا روش طرح آن به روش صحیح بلد نیستد و دلایل دیگر

نکات بیشتر در بخش دوم و اصلی این مطلب به لطف و توفیق خداوند، گفته خواهد شد
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان