صالحات

مادر مردها

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بانو ام‌البنین یکی از بانوان تراز جهان تشیع است که می‌تواند الگوی مناسبی برای تمام زنان باشد. فضل و شرافت ایشان در همسری امیرالمؤمنین علیه‌السلام و یا مادری ابوالفضل‌العباس خلاصه نمی‌شود. بلکه گوهر وجودی ایشان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود که جایگاه همسری ولی‌الله و مادری علمدار کربلا بر آن فضایل افزود.  

طهارت نسب و شجاعت موروثی خاندان بنی‌کلاب  که حضرت ام‌البنین در آن رشد یافته بود ملاک ازدواج علی علیه‌السلام با ایشان بود.

در روایات تاریخی آمده است:

علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) پس از مدتی که از شهادت بانوی دوعالم صدیقه کبری(س) گذشت، قصد ازدواج کرد و به برادر خویش، عقیل‌بن‌ابی‌طالب که در علم «اَنساب» معروف بود و ذهن و سینه‌اش گنجینه‌ای از اسرار خاندان گوناگون عرب بود،  فرمود: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد». و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با ام‌البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاع‌تر از پدران و خاندان وی نیست». فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین در خاندان با اصالت و شجاع پرورش یافت، «حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب» پدر ام‌البنین است مردی شجاع و دلیر و راست‌گو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوی اوست. تاریخ ویژگی‌های این مرد بزرگ را به مناسبت‌های گوناگون چون جریان خواستگاری ام‌البنین و ازدواج حضرت امام علی (ع) ذکر می‌کند.

مادر بزرگوار ام‌البنین، «ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگی‌های خاص این بانو است.*

امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فاتح خیبر بودند و در شجاعت و دلاوری زبانزد عرب، این ویژگی‌های شخصی خودشان را برای تربیت نسلی دلیر و شجاع کافی نمی‌دانستند، زیرا نسل شجاع در دامن مادری شجاع پرورش می‌یابد و محصول آن می‌شود چهار شهید که یکی قمر بنی‌هاشم است و سه برادر دیگر ستارگان اطراف این ماه هستند.

همان‌گونه که ام‌ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‎‌علیها به‌طریق‌اولی واجد چنین صفاتی بودند و شجره طیبه امامت از وجود ایشان منشأ می‌گیرد.

شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگی‌های زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت می‌شوند.

.

پ.ن: این صفات و ویژگی‌ها در کدام‌یک از معیارهای ازدواج جوانان ما ظهور و بروز دارد؟

پ.ن 2: این سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع این مطلب مرتبط است: تأثیر نیت مادر در سرنوشت معنوی فرزند


* تعبیر رؤیای صادقه فاطمه کلابیه/ ام‌البنین(س) اولین برپا کننده عزای حسینی(ع)

۳ ۰
سید مقدام حیدری
۱۱ اسفند ۱۱:۳۳
سلام چه تیتر قشنگی 
مادر مردها
خوش به حال مادری که آرزویش این است که برای امامش سرباز تربیت کند. 

پاسخ :

علیکم السلام
به امید این که از رهروان راستین راهشان باشیم.
ان شاء الله
مهنا
۱۱ اسفند ۱۳:۲۷
سلام. خانم ام البنین مادر گرامی حضرت عباس قبل از حضرت علی (ع) ازدواج کرده بودند؟ همه برادرانشان  که در کربلا شهید شدند، پسران حضرت علی (ع) بودند؟ راستش پنجشنبه این سوال ها از من پرسیده شد و جوابش را نمی دانستم.

پاسخ :

و علیک السلام
مهنا
۱۱ اسفند ۱۴:۲۲
لینک پایانی متن رو که خوندم جواب سوالم رو گرفتم. ممنون. 

پاسخ :

خداروشکر
رئوف ..
۱۱ اسفند ۲۲:۲۱
خیلی از ازدواج های امروزی، فقط خطبۀ عقدشون رنگ و بوی اسلامی دارد. بقیه آداب و رسومش پیرایه هایی هستند که ما مسلمان ها به سنت حسنۀ ازدواج بسته ایم.

پاسخ :

با تأسف بسیار همین طور هست که می فرمایید.
لوسی می
۱۲ اسفند ۰۸:۱۲
البته که شجاعت تعریف داره من خیلی دوست دارم که کسی این کلمات رو برای مرد و زن تعریف کنه. وقتی میگیم شجاعت و جسارت بیشتر شجاعت و جسارت مردانه به نظرمون میاد.
زن جنس لطیفه و شجاعت و جسارتش هم باید از نوع لطافت باشه. قرار نیست زنها مردانه رفتار کنند.
مثلا وقتی حضرت زینب سلام الله علیها در جمع یزیدیان می فرماید ما رایت الا جمیلا، این جمله خودش نوعی از لطافت رو در بر داره. یعنی زنانگی ازش می باره :) _اینو جایی خونده بودم تعریف جذابی بود برام._

البته این چیزی که گفتم در نفی متن شما نیست که متن کاملا به جا و صحیحه.. خواستم در تکمله عرض کنم که جای این لغات و این تعاریف در فرهنگ اسلامیمون خالیه.

پاسخ :

کاملا با شما موافقم و خیلی ممنونم که به این نکته اشاره کردید.
مهدیه ...
۱۲ اسفند ۱۲:۲۳
خیلی هم خوب ... مخصوصا اونجا که اشاره شده بود :
"شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگی‌های زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت می‌شوند."
خوشمان آمد....!


پاسخ :

سپاس از حسن نظر شما
آب‌گینه موسوی
۱۳ اسفند ۲۲:۴۵

یادِ کتابِ آه به روایتِ ماه افتادم. از استاد زرویی نصرآباد.

 

خوشا حال و بالِ آن بزرگان!

ای خواهر! عالمی دیگر بباید و ز نو آدمی!

پاسخ :

اللهم عجل لولیک الفرج

برای اشاره به کتاب هم ممنونم
مهنا
۱۶ اسفند ۱۷:۵۴
سلام. عازم زیارت امام حسین هستم. دعا کنید حال دعا پیدا کنم، دعاگوی شما هم هستم. 

پاسخ :

سلام علیکم
ان شاﺀالله زیارت پرباری داشته باشید و توشه ای برای دنیا و آخرت شما باشه ان شاﺀالله
التماس دعای فرج
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان