صالحات

چرایی فمینیسم 1

بسم الله النور

برای فهم چرایی به وجود آمدن فمینیسم باید نگاهی به تاریخ و جایگاه زن غربی در قرن 18 و 19 بیاندازیم.

در بیان تاریخ این گونه آمده است که جایگاه زنان در قرن 18 و تا نیمه قرن 19 شبیه جایگاه بردگان بوده است و نسبت به مردان هیچ اختیاری نداشتند. زن در آن زمان به طور کامل به مردان نزدیکش از جمله پدرو برادر و پس از ازدواج  به همسرش وابسته بوده است.

زن در آن زمان ارث نمی برده و حق مالکیت نداشته است و اگر مالی داشته پس از ازدواج متعلق به شوهرش بود. زن در آن زمان اگر کار هم می کرد، می بایست دستمزدش را به همسرش می داد.

زن در قرن 19

اگر زنی در آن زمان ازدواج نمی کرد مورد تمسخر و استهزاء قرار می گرفت و از جامعه طرد می شد.

زن امکان تحصیل نداشت و اگر همسرش از دنیا می رفت حمایت مالی خود را از دست می داد و اگر شاغل بود پس از فوت شوهرش کارش را از دست می داد.

اگر اوضاع بر زنی در زندگی زناشویی اش سخت می شد، تا سال 1891 که امکان طلاق به او داده شد، امکان طلاق و جدایی نداشت و باید تمام ظلم های شوهرش را تحمل می کرد و اگر اعتراض می کرد توسط قانون و عرف مورد مجازات قرار می گرفت.

زن در آن زمان امکان تحصیل و به تبع آن مشارکت سیاسی نداشت و حضورش در اجتماع فقط به عنوان خدمت گذار جنس مرد بود.

«از اواخر سده هفدهم این مسئله که زن به خوبی مرد است مطرح شد، اما در عین حال برخی از نویسندگان نیز علاوه بر تأکید بر آزادی، برابری، حقوق فرد و غیره، به صراحت این ها را صرفا برای مردان می دانستند و زنان را واجد سرشت و طبیعتی خاص می دیدند که مستلزم جدا کردن سپهر خصوصی –عمدتا زنانه- از سپهر عمومی –عمدتا مردانه- بود.

یک نمونه بارز از این طرز تفکر در آرای ژان ژاک روسو است که صراحتاً معتقد بود «احساسات زنان قوی تر از آن است که به توانایی خرد ورزی مردان برسند»، «زن طبیعتاً ضعیف است» و در مقابل از اهرمی برخوردار است که می تواند قلب مرد را تکان دهد. و همچنین معتقد بود چون در خرد ورزی زن تردید است نمی توان او را واجد حقوقی دانست.

اما مهم ترین آموزه های روسو درباره ی زن این است که وظیفه ی زن خشنود ساختن مرد است. درواقع او حیثیتی ابزاری برای زن قائل است و نه غائی. در اصل همین باعث می شود که او زنان را از شمول شهروندی کنار گذارد.»*

زن در قرن 19

همه ی این عوامل در کنار هم همراه شد با انقلاب صنعتی و جنگ های جهانی و نیاز به نیروی کار که زنان هم به عنوان نیروی کار ارزان وارد عرصه ی اشتغال شدند و عرصه خانه و کار که در گذشته به هم پیوسته بود به دو عرصه ی مجزا از هم تبدیل شد. پس از ورود زنان به کارخانجات و... هنوز هم باورها و قوانین تغییر نکرده بود و زنان حق مالکیت و ارث و ... نداشتند.

مجموع همه ی این عوامل موجب شروع حرکت هایی در جوامع غربی در دفاع از حقوق زنان شد.

پس می توان نتیجه گرفت که فمینیسم برای به دست آوردن جایگاه برابر با مردان و جبران ظلم های رفته بر آنان، همچنین به دست آوردن حقوق برابر مالکیت، ارث، تحصیل، حق رأی و در یک کلام جایگاه اجتماعی مساوی با مردان به وجود آمد.

برای مطالعه بیشتر:

http://www.hastingspress.co.uk/history/19/overview.htm

http://www.thebirdtree.co.uk/showmedia.php?mediaID=66

http://historyengine.richmond.edu/episodes/view/5368

https://www.connerprairie.org/Learn-And-Do/Indiana-History/America-1860-1900/Lives-Of-Women.aspx

(برای انگلیسی بودن مطالب لینک ها عذر می خواهم اگر زمانی فرصت کردم ترجمه را قرار خواهم داد)


*از جنبش تا نظریه های اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم، حمیرا مشیرزاده، نشر شیرازه

 

۰ ۰
مدافعان حرم
۱۶ اسفند ۱۰:۲۳
مدافعان حرم www.modafeon.blogfa.com
ابریشم
۱۶ اسفند ۲۲:۴۰
سلام .دوست عزیزی کلی÷های تصویری میسازن که البته مال برهان نیوز هست.در رابطه با فمینیسم .گمونم به کارتون بیاد

پاسخ :

سلام
بله میدونم و از یادآوریتون ممنونم یه مقدار با روند وبلاگ و نوع طرح مباحث مغایرت داره ولی انشاءالله
در انتهای بحث فمینیسم برای استفاده دوستان قرار میدم.
همکلاسی
۱۶ اسفند ۲۲:۴۱
سلام 
استفاده کردیم ، ممنون
قلمتان مستدام 
یا حق

پاسخ :

سلام
نظر لطف شماست
التماس دعا
فرشته
۱۷ اسفند ۰۰:۱۹
سلام دوست عزیز. خیلی خوب بود. ممنون

پاسخ :

سلام
نظر لطف شماست
متشکرم
نون
۱۷ اسفند ۰۳:۴۳
7 مارچ روز جهانی زن هستش. خوبه در مورد تاریخچه ی این روز هم اگر اطلاعاتی دارین بهمون بدید :)

پاسخ :

روز 8 مارس :)

در یک چنین روزی  یعنی  روز ۸ مارس ۱۸۷۵  زنان کارگر کارخانجات نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط کارشان  و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد شان ، دست به تظاهرات زدند. این حرکت به درگیری  قهر آمیز با  پلیس آمریکا  انجامید  و پلیس بطور وحشیانه به تطاهرات  حمله کرد  و آنرا سرکوب نمود. عده ای  از زنان  تظاهر کننده  زخمی  و دستگیر شدند. این مسئله باعث شد که  زنان کارگر دیگر هم  کم کم به حقوق انسانی خود آگاهی پیدا کنند .  و سعی کنند که راه  آنها  را ادامه بدهند . حرکت اعتراضی هر سال به  حالت آشکار و یا مخفی در کارخانه های مختلف  ادامه پیدا کرد.  روز  ۸  مارس ۱۹۰۷ مجددا  زنان  نساج آمریکا  با خواست ۱۰ ساعت کار روزانه  دست  به  تظاهرات  می زنند  که این بار هم  تظاهرات آنها با سرکوب پلیس روبرو می گردد و به دستگیری بسیاری از زنان منجر می شود. در این تظاهرات عده ی زیادی از مردان کارگر و زنان طبقات دیگر جامعه  نیز شرکت می کنند. در سال  ۱۹۰۸  حزب سوسیالیست آمریکا به تشکیل کمیته ملی زنان برای  کمپین  حق  رأی  زنان  در انتخابات اقدام می کند و در مارس همان سال کارگران زن بافنده سوزنی با خواست ممنوع  کردن  کار برای  کودکان و کسب حق رأی زنان درنیویورک تظاهرات می کنند.  رویدادهای ۸ مارس همان سال سبب گردید که در سال بعد یعنی سال ۱۹۰۹ این روز بعنوان نخستین روز ملی زنان در آمریکا  تثبیت شود.

این روز کم کم به روز مخالفت زنان کارگر  با  دولت  و کارفرمایان سرمایه دار ،  برای بهبود شرایط کار و کسب  حقوق اجتماعی  برای کل زنان  در سراسر دنیای صنعتی ،  تبدیل می گردد.

در  کنگره ی   بین المللی سوسیالیستها  که در  سال ۱۹۱۰ در کپنهاگ  دانمارک  برگزار گردید ،
" کلارا  زتکین "  زن سوسیالیست  از حزب سوسیال دموکرات آلمان ۸ مارس را بعنوان روز جهانی مبارزه زنان پیشنهاد می کند.  کنگره این پیشنهاد را تصویب میکند.   یک میلیون زن سوسیالیست و کارگر و دیگر اقشار اجتماعی همراه مردان  خواهان حقوق سیاسی ـ اجتماعی برابر برای همه زنان و مردان شدند . آنها  در ۸ مارس  سا ل ۱۹۱۱ در کشورهای آلمان ،  دانمارک ، سویس  و استرا لیا  تظاهراتی بر پا می کنند .  و با  جشن  و سخنرانی  ، خواهان  حق رأی ، حق کار و آموزش حرفه ای برای زنان شدند. در همین سال  در روسیه و چین هم  تظاهراتی به مناسبت ۸ مارس بر گزار شد   در مدتی کمتر از یک هفته از ۸ مارس  در آتش سوزی  " تریانکل"  در شهر نیویورک  به خاطر  نبود دستگاههای امنیتی  و  بدی  شرایط  کار، ۱۴۹ زن  کارگر جان باختند.  همین موضوع باعث شد که  تظاهرات ۸ مارس سال بعد  به طور وسیعی در سراسر دنیای  متمدن برگزار شود  و بدی شرایط کار، مورد اعتراض  قرار گیرد  و محکوم گردد.

با شروع  جنگ جهانی اول ، میلیونها مرد به جبهه ها گسیل شدند .  زنان سوسیالیست در این سالها تظاهرات ۸  مارس را بر علیه جنگ   و کشتار  و خرابی ناشی از آ ن برگزار کردند.

در ۸  مارس ۱۹۱۷ در روسیه زنان علیه افزایش قیمت ها، تعطیلی کارخانجات و اخراج  کارگران دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در رویداد انقلاب فوریه همان سال  در روسیه  تأثیر  زیادی داشت.

در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۶۰ روز جهانی زن  جلوه  چندانی  نداشت .  چون  زنان توانسته بودند  به  مقدار زیادی از خواستهای خود دست یابند.  با  رشد جنبش زنان در دهه ۶۰ این روز هم بار دیگر اهمیت یافت.  سال ۱۹۷۵ از طرف سازمان ملل متحد ، سال بین المللی  زنان اعلام  شد  و دو سال  بعدتر یعنی سال ۱۹۷۷ یونسکو ۸ مارس را  به عنوان  روز جهانی زن،  به رسمیت شناخت. از آن روز به بعد ، در چنین روزی مردان به زنان گل  یا هدیه تقدیم می کنند  و بدینوسیله از مبارزات انسانی  زنان  قدردانی می کنند.

انشاءالله راجع به این جور مناسبت ها بیشتر صحبت می کنیم.
صبور
۱۷ اسفند ۰۷:۵۹
سلام رهرو جان
شاید یک مقدار دیر باشه اما تبریک برای ایجاد این وبلاگ
چقدر خوبه که هر کدوم از ما اگه در مطالعات و تفکراتمون به نقطه قابل قبولی رسیدیم, با ایجاد چنین فضاهایی, نتیجه اونها رو در اختیار دیگران بگذاریم
چقدر خوب شد که شما این فضا رو ایجاد کردید, به نظرم وبلاگ رضوان جان و جمع آسمانی, پتانسیل بیان به این شیوه رو نداشت و شاید سوتفاهم هایی هم ایجاد میشد به دلیل شیوه کار و ابزار موجود
تا اینجا برخی مطالب رو خوندم و استفاده کردم, سوالاتی در ذهنم دارم که فکر میکنم شاید مربوط به پست های آینده تون باشه و فعلا سکوت میکنم تا برسیم
اینقدر به نظرم بیانت متقن و فکر شده است که دوست دارم همه گیرهای ذهنیم در موضوع زن رو مطرح کنم و پاسخت رو بشنوم

پاسخ :

سلام و تشکر ویژه بابت رعایت یه نکته مهم در خط اول نظرتون
ممنون اصلا هم دیر نشده شما لطف دارید.
خوشحال میشم خدا توفیق بده بتونم کمک کنم.
مریم
۱۷ اسفند ۱۲:۱۶
سلام
عزیزم بسیار ممنونم
خدا به شما توفیق روز افزون بده
برای من به عنوان یک زن مسلمان ِ شیعه - یک همسر - یک مادر - بسیار واجبه که درباره این امور اطلاعات داشته باشم تا بتونم در جایگاهش برای موضعم حرفی برای گفتن و دفاعی قابل استدلال داشته باشم
مشکل همیشه من این بوده که برای خیلی از مواضعم مستدل نبودم اگر هم بودم بیانش برام مشکل بوده و بنابراین مدتی به تازگی سعی میکنم که حتما مطالعه داشته باشم که بتونم در مواقع لزوم بهتر پاسخ بدم

پاسخ :

سلام و خوش اومدین
از همراهیتون متشکرم
امیدوارم مطالب مورد استفاده تون قرار بگیره
یاسمن هرندی
۱۷ اسفند ۱۸:۲۰
متأسفانه با وجود بحثهای زیادی که درمورد چرایی فمنیسم شده، هنوز هم بسیاری متوجه آن نیستند
خدا قوت

پاسخ :

بله متأسفانه
سلامت باشید
نون
۲۳ اسفند ۲۱:۴۰
ممنون از توضیح و تصحیحتون. گوگل لگوشو از یک روز زودتر عوض کرده بود. منم اشتباه کردم :)

پاسخ :

خواهش میکنم
اون ها هم مثل ما که مثلا هفته ی معلم و ... می گیریم اون ها هم هفته زن دارن و به همین دلیل گوگل لوگوش رو عوض کرده.
توی قسمتی که سوالاتتون رو پرسیدید یکی از دوستان یه لینک گذاشته با مضمون علم و قرآن، من هنوز گوش ندادم اما با اطمینان به این دوست عزیز می تونم بگم حتما مورد استفاده تون قرار میگیره. :)
(البته یه مقدار کیفیت صدا خوب نیست اما با هدفون میشه متوجه شد)
رهگذر
۰۳ مرداد ۱۴:۰۹
تا چند سال قبل تو ایران خونواده های پدر سالار و مرد سالار فرق چندانی با اینی که گفتید نداشتند هر چند الان هم این خونواده ها پیدا میشند . اینکه زن نصف مرد ارث میبره , مرد میتونه زن رو کتک بزنه , حق بیرون رفتن زن با شوهرشه , حق شوهر کردن دختر با اجازه پدره , زن نمیتونه خیلی از شغلها رو داشته باشه , تصمیم گیری توی خونواده که هیچی حتی زن حق مشورت هم نداره و اونرو ناقص العقل میدونند . همه اینها توی دین اومده و همینها بوده که خونواده های پدر سالار و مرد سالار رو ایجاد کرده . حتی یک بچه هم میتونه بفهمه اینها ظلم به زنه

پاسخ :

ما در اسلام نه خانواده ی مرد سالار داریم نه زن سالار، بلکه خانواده باید خدامحور باشد و هرآن چه در آن اجرا می شود با محوریت حدود الهی و رضایت الله باشد.
بسیاری از مواردی که مطرح فرمودید در دین نیامده مثلا در هیچ کجای دین نداریم که مرد می تواند زنش را کتک بزند، زن نمی تواند مشورت کند، زن ناقص العقل است و ...
در مورد ارث و اجازه ی شوهر و اجازه ی پدر در ازدواج و... حکمت هایی هست که بسیاری از آن ها تبیین شده است و بسیاری اش هم نه.
مثلا در مورد ارث زن مالک تمام ارث خود است اما مرد به دلیل مسئولیتش در قبال خانواده نمی تواند کل ارث را از آن خود بداند و...
پیشنهاد میکنم لطف کنید و مطالب دیگر صالحات را هم مطالعه بفرمایید تا به مرور شبهات برطرف شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان