صالحات

عشق ذوی القربی (1)

بسم الله النّور

روایت زیبایی است به نقل از کتاب «فضائل» ابن شاذان قمی، درباره گفتگوی لطیف و زیبای میان حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما. در این گفتگو حضرات با لطافت و مزاح نسبت به یکدیگر فخرفروشی می کنند و از فضل خود نسبت به یکدیگر می گویند. شرح و توضیح این حدیث شریف و پرمفهوم، در کتاب «عشق ذوی القربی» نوشته بانو علویه همایونی از شاگردان بانو امین که چندی پیش دعوت حق را لبیک گفتند، داده شده است.

الفضائل لابن شاذان: روی أنّه جاء- فی الخبر- أنّ الإمام علیّ بن أبی طالب علیه السّلام کان ذات یوم هو و زوجته فاطمة علیها السّلام یأکلان تمرا فی الصحراء؛ إذ تداعبا بینهما بالکلام.

فقال علیّ علیه السّلام: یا فاطمة، إنّ النبیّ صلى اللّه علیه و آله و سلم یحبّنی‏ أکثر منک‏.

فقالت: وا عجبا منک، یحبّک أکثر منّی، و أنا ثمرة فؤاده، و عضو من أعضائه، و غصن من أغصانه، و لیس له ولد غیری!

فقال لها علیّ علیه السّلام: یا فاطمة، إن لم تصدّقینی فامضی بنا إلى أبیک محمّد صلى اللّه علیه و آله و سلم.

قال: فمضینا إلى حضرته صلى اللّه علیه و آله و سلم، فتقدّمت، و قالت:

یا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم! أیّنا أحبّ إلیک أنا أم علیّ علیه السّلام؟

قال النبیّ صلى اللّه علیه و آله و سلم: أنت أحبّ إلیّ، و علیّ أعزّ علیّ منک.

فعندها قال سیّدنا و مولانا الإمام علیّ بن أبی طالب علیه السّلام: أ لم أقل لک:

أنا ولد فاطمة ذات التقى.

قالت فاطمة علیها السّلام: و أنا ابنة خدیجة الکبرى.

قال علیّ علیه السّلام: و أنا ابن الصفا.

قالت فاطمة علیها السّلام: أنا ابنة سدرة المنتهى.

قال علیّ علیه السّلام: و أنا فخر الورى.

قالت فاطمة علیها السّلام: و أنا ابنة من دنى فتدلّى و کان من ربّه قاب قوسین أو أدنى.

قال علیّ علیه السّلام: و أنا ولد المحصنات.

قالت فاطمة علیها السّلام: أنا بنت الصالحات و المؤمنات.

قال علیّ علیه السّلام: خادمی جبرائیل.

قالت فاطمة علیها السّلام: و أنا خاطبنی فی السماء راحیل، و خدمتنی الملائکة جیلا بعد جیل‏

قال علیّ علیه السّلام: و أنا ولدت فی المحلّ البعید المرتقى.

قالت فاطمة علیها السّلام: و أنا زوّجت فی الرفیع الأعلى، و کان ملاکی فی السماء.1

«ابن شاذان در کتاب فضائل روایت نموده که روزی امام علی بن ابی طالب علیه السلام با زوجه خویش فاطمه علیها السلام در صحرا ضمن گردش و تناول خرما به مزاح پرداختند.

علی علیه السلام فرمودند: فاطمه جان پدرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مرا بیش از تو دوست دارد.

فاطمه سلام الله علیها جواب داد، واعجبا چگونه ممکن است در صورتی که من ثمره جان او و عضوی از اعضاء او و شاخه ای از وجود او هستم و جز من فرزندی ندارد.

سپس علی علیه السلام فرمودند: اگر باور نداری الان خدمت حضرتش می رویم و سؤال خواهیم کرد. فاطمه سلام الله علیها موافقت فرمود و باهم به خدمت رسول خدا رسیدند.

فاطمه سلام الله علیها عرض کرد، پدرجان، یا رسول الله، کدام یک از ما نزد شما محبوب تر هستیم؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: نزد من تو از علی محبوب تر و علی از تو عزیزتر است.

در این موقع بود که مولا امام علی بن ابی طالب علیه السلام، فرمودند: نگفتم برای تو؟ سپس فرمودند، من فرزند فاطمه بنت اسد زن با تقوایی هستم.2

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند: من فرزند خدیجه کبری هستم.

حضرت علی علیه السلام گفتند:  من فرزند صفا هستم.

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند: من فرزند سدرة المنتهی هستم.

حضرت علی علیه السلام گفتند:من فخر کائناتم.

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند:من فرزند کسی هستم که به پروردگارش نزدیک و نزدیک تر شد تا جائی که به اندازه دو قوس یا کمتر فاصله داشت.

حضرت علی علیه السلام گفتند: من فرزند محصنات هستم.

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند: من فرزند صالحات و مؤمنات هستم.

حضرت علی علیه السلام گفتند: جبرئیل خدمت گزار من است.

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند: من آنم که راحیل ملک با من سخن گفت و ملائکه دسته دسته خدمت گزار من هستند.

حضرت علی علیه السلام گفتند: و من در مکانی بلند جایگاه دیده به جهان گشودم.

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتند: و من آنم که عقدم در مقام رفیع اعلی بسته شد و اقتدارم در آسمان‌ها جلوه‌گر شد

------

در این روایت، حضرات دوبار خود را به شأن و مقام مادرشان معرفی می کنند، یک بار در اولین معرفی، «أنا ولد فاطمة ذات التقى. قالت فاطمة علیها السّلام: و أنا ابنة خدیجة الکبرى.» و بار دیگر در عبارات بعدی، «قال علیّ علیه السّلام: و أنا ولد المحصنات.

قالت فاطمة علیها السّلام: أنا بنت الصالحات و المؤمنات.» توجه به این موضوع و شأن و جایگاهی که از طریق مادر نصیب انسان می شود بسیار مهم است.

-

پ.ن 1: بارها می خواستم این کتاب را در مناسبت های مختلف معرفی کنم و این روایت پر بار را. اما توفیقش حاصل نشد. گویا این مطلب باید عیدی بنده میشد به شما عزیزان در ایام غدیر.

پ.ن 2: عید غدیر، عید الله الاکبر، عید ولایت بر همه شما بزرگواران مبارک.

پ.ن 3: تک تک این عبارات مفصل در کتاب «عشق ذوی القربی» شرح داده شده اند.

پ.ن 4: روایت مفاخر حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما سلام طولانی است، ان شاء الله در مناسبت های دیگر ادامه اش تقدیم می شود.


1- الفضائل (لابن شاذان القمی)، ص:80

2- عشق ذوی القربی، علویه همایونی، ص 35

* ترجمه عبارات،بعضیشان از کتاب عشق ذوی القربی است و بعضی شان از این لینک

۰ ۰
دانیال
۰۱ مهر ۰۹:۰۶
سلام. عیدتون مبارک باشه

یک سوالی در پیرامون اینگونه روایت ها که مسائل خصوصی حضرت امیر با حضرت فاطمه را مطرح می کنند این است که این اتفاقات اگر خصوصی بین این دو عزیز اتفاق افتاده، پس ما چطور از ان ها آگاهیم؟ به عبارت دیگر زمانی که امام علی بن ابی طالب علیه السلام با زوجه خویش فاطمه علیها السلام در صحرا ضمن گردش و تناول خرما به مزاح می پرداخته اند، ابن شاذان هم کنار این دو بزرگ بوده است؟

ممنون

پاسخ :

سلام علیکم
عید بر شما هم مبارک.
راویان اصلی احادیث خود معصومین هستند که این اتفاقات را ثبت و برای راویان دیگر نقل کردند.
در روایات هم عمدتا دیده اید ابتدا سلسله سند می آید که ابتدای آن سند به معصوم ختم می شود.
لوسی می
۰۴ مهر ۲۲:۵۵
آیا پیامبر جز حضرت زهرا فرزند دیگری نداشتند؟؟!

پاسخ :

اتفاقا در زمان تایپ مطلب، بنده هم به این سوال شما فکر کردم.
در مورد فرزندان پیامبر نقل ها مختلف هست.  گویا پیامبر صلوات الله هفت فرزند داشتند 6 تا از حضرت خدیحه سلام الله و یکی از ماریه
پیش از تولد حضرت زهرا سلام الله دو پسر ایشان از دنیا می روند.  شاید این بخش روایت اشاره به این باشد که حضرت اولین فرزند پیامبر بودند.
در نقل هااین نکته هست که برخی از این فرزندان، فرزند خوانده بودند نه فرزند واقعی ایشان.
در برخی نقل ها هم گفته شده فرزندان ایشان زود از دنیا رفته اند.  شاید زمان رخداد این روایت زمانی بوده که فرزندان دیگر ایشان در قید حیات نبوده اند. 
احتمال آخر به نظر حقیر بیشتر هست.  چون نقل هایی که گفته اند در زمان رحلت پیامبر تنها فرزندشان حضرت زهرا بودند قوی ترند.
همسر سید علی
۰۷ مهر ۱۸:۴۱
سلام 
ممنونم بابت پست، مطمئنا باید کتاب جالبی باشه ...
همین یک تکه از صحبتهای حضرت زهرا و حضرت علی که بسیار جالب بود ..
:)
ببخشید در پاسخ به لوسی می گفتید که پیامبر 7 فرزند از حضرت خدیجه داشتند ... 
منظورتون خواهر و برادر تنی هست ؟
می شه منبع این صحبتتون رو هم بفرمایید

پاسخ :

سلام علیکم
صحبت های حضرت گوارای وجودتون

در مورد فرزندان حضرت از اینترنت سرچ کردم. خودم مطالعه شخصی از کتاب خاصی نداشتم. مثلا از این لینک
الان دوباره سرچ کردم گویا در تایپ تعداد اشتباه کردم!
پیامبر  صلوات الله هفت فرزند داشتند که شش فرزند از حضرت خدیجه (س) بوده است.
به جرم عشق
۰۱ آبان ۲۳:۰۷
سلام رفیق
خوب هستی بزرگوار؟ چه کتاب جالبی و از چه نویسنده جالبی!! از یک بانوی عالمه و فاضله...کاش با این بانوان پرافتخار مسلمان ایرانی بیشتر آشنا بشیم..از این بانو و استاد مکرمه شان بیشتر برامون بگو..حتی از سایر بانوان پرفضیلت اسلام..مثلا اون عزیزی که از شاگردان امام صادق علیه السلام بودند....اسمش الان یادم نیس..

پاسخ :

سلام علیکم و رحمه الله
بله کتاب جالبیه تمام فرازهای روایت رو شرح دادن
ان شاءالله اگر توفیق پیدا کردم می نویسم.
اسم اون بانو حبابه والبیه بود که شاگرد امام صادق بودن.
مونا
۱۸ آبان ۰۹:۳۲
سلام
از مطلبتان خیلی استفاده کردم
سپاسگزارم

پاسخ :

سلام علیکم
الحمدلله
خواهش میکنم
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان