صالحات

عدالت جنسیتی در نظام خلقت

بسم الله النّور
قبلا در مطالب گوناگون در مورد مفهوم عدل صحبت شده بود.
به گفته امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «العدل یضع الامور مواضعها» عدل امور را در جای خود قرار می دهد. نظام خلقت چون بر عدل استوار است، همه ی امور، اشیاء، پدیده ها، حیوانات، انسان ها و... در موضع و جایگاهی که خداوند در این نظام عادلانه تعریف کرده است، قرار دارند. زن و مرد نیز در نظام عدل الهی قرار داشته و در جایگاه خود نقش ها، وظایف و تکالیف ویژه خود را دارند.

http://bayanbox.ir/view/414502530925588172/88.jpg

اگر تعریف نظام  یا سیستم را «یک کل یک پارچه، دارای اجزایی که باهم در تعامل و ارتباط هستند، هر کدام کارکرد ویژه خود را دارند و دارای هدف مشخصی هستند» بدانیم، زمانی نظام عدل الهی استوار است که تمام اجزائش (مخلوقات، انسان ها، زن و مرد) در جای خود، در تعامل با یکدیگر و دارای هدف و نقش واحد باشند. اگر هرکدام از اجزاء از جای خود خارج شوند و یا ارتباط معنادار خود را نسبت به دیگر اجزاء از دست بدهند، سیستم ثبات و پایداری خود را از دست داده و رو به اضمحلال و متلاشی شدن می گذارد.

سیستم جامعه انسانی هم که اجزائش زنان و مردان هستند، یک کل یک پارچه است که بر اساس خلقت خداوند مبتنی است بر عدالت. اگر هرکدام از زن و مرد از جای خود خارج شده و از انجام نقش ها و مسئولیت های ویژه ی خود سر باز زنند، جامعه انسانی با تهدید سیستمی روبرو شده و ثباتش مخدوش می شود.

در جامعه ی فعلی که زن و مرد از نقش های جنسیتی خود خارج شده اند، در اصل از جایگاه خود در نظام خلقت خارج شده و ظالم محسوب می شوند. زیرا ظلم مفهوم مقابل عدل است و ظالم کسی است که عادل نیست و زمانی زن و مرد عادل نیستند که در موضع خود در نظام خلقت قرار نداشته باشند.

در روایات مربوط به علائم ظهور آمده است که در آخرالزمان ظلم همه جا را فرا می گیرد، زنان مرد می شوند و مردان زن. یکی از وجوه فراگیری ظلم در آخر الزمان همین جابه جایی نقش ها و خروج زن و مرد از نظام عدالت است. شبیه شدن زنان و مردان به یکدیگر نیز در به عهده گرفتن نقش های جنس مقابل و سرباز زدن از نقش های جنسیتی ظهور و بروز دارد.

شعار برابری جنسیتی چون بر یکسانی و تشابه زن و مرد در تمام شئون حیات تأکید دارد، مصداق عینی ظلم است زیرا هر جنس در نظام خلقت در جای خود مفهوم دارد و هویت پیدا میکند و اگر تمام اجزاء در کارکردها و نقش های خود به یکدیگر شبیه شوند و از جای خود خارج، دیگر سیستم مفهومی ندارد و این نظام یکپارچه از هم می پاشد.

اما در مورد تصاویر

در این تصویر یک کل یک پارچه به عنوان یک سیستم کامل دیده می شود که تمام اجزاء و زن و مرد در جای خود قرار دارند و هرکس در جای خود در تعامل با دیگری است. این نظام یک نظام عادلانه است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این تصویر یک سیستم خالی دیده می شود که تمام اجزاء خارج از جایگاه خود هستند، هیچ جزئی در تعامل با جزء دیگر نیست. این سیستم متلاشی شده و نمایانگر یک نظام ظالمانه است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این تصویر دیگر سیستمی وجود ندارد، اجزاء به هم ریخته اند و هر جزء در ارتباطی نا به جا با جزء دیگر است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در اینجا همه ی اجزاء به ظاهر به شکل منظم و برابر نسبت به یک دیگر قرار دارند، اما هیچ کدام در جای خود قرار ندارند. به ظاهر یک سیستم تشکیل شده است اما بسیار بی ثبات و در نهایت اجزاء ارتباط معنادار با یکدیگر ندارند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در اینجا یک نظام ایده آل برابر اما ظالمانه ایجاد شده است، همه اجزاء در نسبت برابر با اجزاء دیگر قرار دارند، اما در واقع هیچ کدام در جای خود قرار نداشته و ارتباط معنادار با یکدیگر ندارند به همین دلیل با کوچکترین تهدیدی کل این سیستم سست، دومینو وار فرو می ریزد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پ.ن 1: بهتر از الگوی پازل، چیزی به نظرم نرسید که بتواند تفاوت مفهوم برابری و عدالت را نمایش دهد. اگر دوستان الگوی بهتری مد نظر دارند لطفا دیدگاهشان را به اشتراک بگذارند.

پ.ن 2: با مفهوم پازل زوجیت را هم می توان توصیف کرد. زن و مرد در نظام خلقت مقابل هم نیستند بلکه زوج و کامل کننده ی یکدیگرند. مثل دو قطعه ی پازل که همدیگر را کامل می کنند و کنار هم قرار می گیرند.

پ.ن 3: پازل وسیله بازی بسیاری خوبی برای بازی کودکان است که هم در تقویت قدرت حل مسئله و تفکر مؤثر است و هم می توان به راحتی مفاهیم جامعه سازی، سیستم، تفاوت عدالت و برابری و... را به آسان ترین روش توضیح داد.

۴ ۰
پرواز سپید
۱۸ فروردين ۲۱:۱۳
سلام توی تصویر اول توی ردیف اولی یه دونه مرد سر جاش نیست!

پاسخ :

سلام علیکم
ممنون رفت سر جاش تا ظالم نباشه!
میم ....
۲۰ فروردين ۱۶:۱۱
اول همه سرشون تو کار خودشون بوده
بعد صورتیا و ابیا ترکیب شدن دیگه نمیشده تمییزشان داد
بعد همه چی قاطی شده
اخرشم فکر کنم داستان جنایی تموم شده:)))یکب جونشو سر مرتب کردن اوضاع گذاشته:))

پاسخ :

حقا که این نوع داستان پردازی و تفسیر و تحلیل از فکر یه دختر دهه هفتادی کنکوری بر میاد!
تا مدت ها موجبات شعف خاطر مارو فراهم کردید :)
ولی اگر عمیق نگاه کنیم تحلیل شما کاملا درست هست.
زهرا مقدسی
۲۱ فروردين ۲۳:۱۶

سلام

پست جذابیه.

اگه رابطه بین قطعات مجاور پازل را ارتباطات محارم بدونیم یعنی هر کسی تو زندگیش حداکثر چهار جور محرم داره مثلا محارم یه زن پدر، همسر، برادر و فرزندشه که البته بعضی ها از بعضی از اینا محروم اند. عکس دوم همه چی ایدهاله و هر کسی سر جای خودشه در عکس اول قطعات استاندارد نیستند یعنی مثلا نقش زن یه جاهایی به نقش مرد وارد شده و...

در عکسای بعدی تفاوت رنگ ها شاید داره تفاوت آدم ها را میگه و مخلوط بودن قطعات نشان میده آدما سرجای خودشون نیستند و عکس اخر قطعات یکسان سازی شده اند و تفاوت ها نادیده گرفته شده.

پاسخ :

سلام علیکم
تحلیل شما نزدیک ترین تحلیل به فکر حقیر بود.
البته من در مورد ارتباط محارم و... فکر نکرده بودم. بیشتر چارچوب سیستم مد نظر بود. نظام محرمیت را در اشکال بهتری غیر از پازل ممیشود نشان داد.

ناشناس
۲۳ فروردين ۰۱:۰۷
سلام علیکم

کار جالبی بود و مفاهیم رو خیلی ساده با کمک تصاویر به خوبی منتقل کردید.
البته اعتراف کنم به جز تصویر اول در مورد باقی تصاویر هیچ چیز به ذهنم نرسید که نظری بذارم. اما حالا از مطلب تون استفاده کردیم. متشکر

تصویر آخر به نظرم از همه جالب تر بود. یک پازل به عنوان الگوی انسانی فلان ایدئولوژی قرار گرفته و بقیه همه به شکل اون کپی شدند!

پاسخ :

سلام علیکم
الحمدلله که این گونه بوده.
تعبیر شما هم در مورد تصویر آخر جالب بود. از این منظر نگاه نکرده بودم.
مریم ...
۲۳ فروردين ۰۸:۵۵
سلام...
پس نظر من کجاست خانم جان!؟
یعنی اینقدر پرت بود!!!!!

پاسخ :

سلام علیکم
من نظری از شما در مورد این پست دریافت نکردم :((
آخرین کامنت شما برای من در صالحات کامنت خصوصی تبریک سال نو بود. حساب کامنت های راه و بی راه هم که جداست از اینجا
زهرا
۲۳ فروردين ۰۹:۱۹
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام رهرو جان من از جمع اسمانی وارد وبلاگ تون شدم ** **** ***** **** **** ******** * ** ** **** ******** **** * ***** **** ********** **** ** **** *** * **** ** ***** *****  ** ****** * ***** ***** ****** *** ***** ** *** ****** **** * ***** **** * ** ** ****** 

پاسخ :

سلام علیکم
کاش ایمیل میگذاشتید.
پزشکی که گفتم ایشون هستن، دکتر روشنک مکبّری نژاد
در این لینک مشخصات و شماره و آدرس رو ببینید.
http://tabib.tabaye.ir/#!/tabib/bd738b3c-e97a-11e2-b556-14dae9b39752

در اینجا هم در مورد نظرات و راهکارهاشون مطالعه کنید
http://mashreghnews.ir/fa/news/267746/%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C

http://mashreghnews.ir/fa/news/337149/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86
مریم ...
۲۳ فروردين ۱۶:۵۶
سلام..
لازم میدونین دوباره نظرم رو دوباره بفرستم یا وقت امتحان تمام شده؟؟

پاسخ :

سلام علیکم
بفرستید حتما
مریم...
۲۳ فروردين ۲۳:۲۵
سلام...
افراد یک خانواده مخصوصا زن و مرد با ویژگی های گوناگون در کنار هم و به عنوان مکمل تشکیل دهنده خانواده ها هستند و خانواده ها نیز به همینن ترتیب تشکیل جامعه میدهند. (اصل خانواده و جامعه درنظام سنتی و دینی)
در گزار از این سیستم و ورود به مدرنیته این نگاه و اصل رنگ میبازد. و این و این واحدهای کوچک هویت خود را از دست میدهند بالطبع خانواده و جامعه ازهم میپاشد .
قانونهای جدید به افراد هویتهای جدید میدهد(میبینیم که پازل به هم ریخته رنگ گرفته)
افراد نظم می یابند وی هیچ گاه در جایگاه اصلی خود قرار نمیگیرند که دوباره بتوانند تشکیل خانواده و در مقیاس بزرگتر جامعه را بدهند.
با عبور از این دوران  میانه مدرنیته و رسیدن به زمان حال و برابری زنان و مردان 
مریم ...
۲۳ فروردين ۲۳:۳۳
کلا نظام مکمل بودن و تشکیل خانواده منسجم از بین میرود گرچه نظم خوبی حاکم است. در واقع افراد در کنار هم  ایستاده اند با نقض های فراوان ولی کامل نیستند.
بلکه پیوندی شکننده و سست دارند.
رنگ قرمز و سفید هم در عکس آخر نشان دهنده پیشرو بودن یک فکر و تبعیت بقیه از آن است. بدون شناخت خود.

البته وقتی جواب شمارو خوندم دیدم من چقدر پرت جواب دادم....

پاسخ :

سلام علیکم
خیلی نظرتون خوب بود.
اتفاقا دیدگاه شما نزدیکترین دیدگاه به چیزی که مد نظر داشتم بود.
ممنون که نظرتون رو بیان کردید.
زهرا
۲۴ فروردين ۱۳:۳۲
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام خانم
خیلی ممنون **** ***** ********
*** *** *** *******
*** **** **** *** **** *** **** *** *** **** ************** ** **** ***** * *** ******** **** **** ** *** ****** **** ****** *******

پاسخ :

سلام علیکم
ان شاء الله خدا فرزندان صاح و سالم به شما عطا کنه
لطفا اگر ممکن هست یه ایمیل برای من بگذارید
کارتون دارم.
میم ....
۲۵ فروردين ۱۲:۴۹
اخر داستان من بهتر بود:»
میشه یه دوره تاریخی رو مثال بزنید که هر کسی در جایگاه خودش بوده باشه؟

پاسخ :

:))
نمی تونم دوره ی تاریخی ای رو مثال بزنم که همه چیز در جای خود بوده.
اما در مورد دوره هایی که زن و مرد سر جای خود هستند مثال زیاد است.
تا پیش از ظهور فمینیسم در بستر لیبرالیسم و زمانی که بشر تا این اندازه از فطرت خود دور نشده بود زن و مرد سر جای خودشون بودند
البته نه به این معنا که ظلمی نبود بلکه ظلم به معنای تجاوز و تعدی از حدود الهی وجود داشت و من منکر ستم تاریخی نسبت به زن در جوامع جاهل نیستم
اما اوضاع فعلی به مراتب از ادوار گذشته تاریخ فاجعه بارتر هست.
و ما به عنوان شیعه معتقدیم در زمان ظهور جامعه مطلوب با تمام جوانب و ابعادی که در اسلام به اون تأکید شده محقق خواهد شد ان شاء الله.
میم ....
۲۷ فروردين ۲۱:۰۸
شما خواستار اصلاح ظاهری هستید:]

پاسخ :

متوجه منظور شما نشدم
حقیر مبتنی بر دینم می خواهم اسلام در تمام شئون زندگی پیاده بشه که البته خانواده مهم ترین واحد جامعه هست که باید اصلاحات اساسی برای پیاده شدن اسلام ناب از آنجا شروع شود.
و معتقدم محتوا و مفهوم خانواده و به تبع اون زن و مرد تغییر کرده که دچار مشکلات امروز هستیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان