صالحات

دستپخت مدرنیسم

بسم الله النّور

چند ماهی است مسابقه ی آشپزی «دستپخت» با سبکی متفاوت نسبت به دیگر مسابقه های آشپزی، در یکی از پرمخاطب ترین زمان های پخش، بر روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. به قول کارگردان این برنامه، دستپخت مسابقه ی حرفه ای ها در آشپزی است.

در این مسابقه افرادی که در آشپزی مهارت بالایی دارند شرکت می کنند. روند مسابقه به این شکل است که سرآشپزها در زمانی محدود با شرایط خاصی باید غذا، پیش غذا یا سالاد تهیه کنند و در نهایت به کیفیت غذا و مهارت آشپز توسط داوران امتیاز داده می شود. این برنامه مؤلفه های متعددی دارد که در ادامه ذکر می شود.

تغییر سبک زندگی

این مسابقه در نوع خود متفاوت است و محاسنی دارد اما سبک مسابقه یک سبک مدرن است، سبکی که با سبک زندگی ایرانی اسلامی تناسب ندارد. غذاهای ارائه شده در این برنامه مخلوطی از غذاهای ملل و غذاهای ایرانی اند و شیوه پخت غذا هم مدرن است. در غذاهای مدرن سرعت پخت از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در روش سنتی غذا باید آرام و با حوصله پخت شود تا غذا اصطلاحا جا بیافتد و به طعم و کیفیت مطلوب برسد.

ویژگی دیگر در حوزه سبک زندگی، تغییر نقش هاست. در طول تاریخ چون آشپزی و تهیه غذا تناسب بیشتری با روحیات زنانه داشته، این نقش به زنان سپرده شده است. حضور زنان و مردان در این مسابقه و حضور حداکثری داوران مرد نسبت به زن، ارائه ی الگوی منفی در راستای تغییر نقش هاست.

مسئله بسیار مهم دیگر نحوه برخورد و ارتباط زنان و مردان نامحرم و عادی سازی این مسئله در برنامه است. ارتباطات در این برنامه بسیار راحت و رو در روست و زنان و مردان  با یکدیگر و عوامل برنامه برخوردهای راحتی دارند.

هیومنیسم

ویژگی مدرنیسم، انسان محور بودن آن است. در این برنامه شیوه حضور افراد، نحوه داوری، و حتی سبک ایستادن افراد در قاب تصویر به شکل دست به سینه، ارائه دهنده نوعی تکبر و غرور است که با نمایش «من»های متعدد در برنامه بروز و ظهور دارد. این ویژگی در تبلیغات برنامه و تأکید بسیار بر متفاوت بودن و شعار برنامه که «دستپخت مسابقه بهترین ها و حرفه ای هاست» هم دیده می شود. بهترین بودن در عمل ثابت می شود نه در شعار و نحوه ایستادن.

http://bayanbox.ir/view/7510267881516160918/Untitled-2.jpg

روش داوری

داوری این برنامه بسیار صریح و بی پرده است و در هنگام داوری نحوه برخورد داوران شخصیت طرف را زیر سوال می برد. خصوصا این مسئله در قسمت های اول مسابقه پررنگ بود که با حضور آقای گلریز این جوّ کمی تعدیل شد. مسئله ی دیگر در مورد داوری، حضور آقای فرانسوا حسین1 بود. ایشان با غذاهای ایرانی آشنا هستند اما این به این معنا نیست که ایشان با ذائقه های ایرانی هم آشنا باشند. بهتر بود ایشان داور غذاهای ملل بودند نه غذاهای ایرانی تا نوع طبخ غذاهای ایرانی را بر اساس سلیقه خودشان نپسندند و تزئین های زیبای ایرانی را برای غذا قدیمی و old fashion بخوانند.2

نکته مثبت

نکته مثبتی که در مورد این برنامه به نظر می رسد و جای تقدیر دارد، ترویج پرهیز از اسراف هست. پرهیز از اسراف مسئله ی مهمی است که در برنامه های آشپزی دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

-------

لینک های مرتبط:

کدبانو

عکاسی selfie! بتی که انسان ها در لحظه از خودشان می سازند!


1- آقای فرانسوا حسین یک فرانسوی شیعه هستند که با یک بانوی ایرانی ازدواج کرده اند.

داور مسابقه دستپخت: همسرم یک بانوی ایرانی است

2- این به معنای مخالفت در روزآمد کردن نحوه پخت و چینش غذا نیست، بلکه مسئله تفاوت سلیقه هست که باید به آن احترام گذاشت. داوری ها انقدر برای برخی از شرکت کنندگان بار سنگینی داشت که به هم ریختگی آن ها را می شد در جلوی دوربین احساس کرد و این مسئله به هیچ وجه پذیرفته و صحیح نیست.

۳ ۰
لوسی می
۲۳ ارديبهشت ۰۱:۵۴
جالب تجزیه تحلیل کرده بودی. آفرین خوشم اومد

پاسخ :

الحمدلله که این طور بوده
ممنون از حسن نظر شما
میم ....
۲۳ ارديبهشت ۱۲:۲۴
شما اشپز حرفه ای هستید؟خب برای کسی که حرفه ایه سریع کار کردن چیزی نیست!!!

پاسخ :

مهم تأثیری هست که زمان پخت بر روی کیفیت غذا میگذاره
یک خورشت ایرانی حداقل 4 الی پنج ساعت زمان برای پختش نیاز هست
غذاهای ایرانی فست فود نیستند که سریع پخت شوند
فست فود و غذاهایی که سریع آماده می شوند محصول تمدن مدرن است
کمی خلوت گزیده!
۲۳ ارديبهشت ۱۲:۲۵
علیکم السلام و رحمة الله...

خیلی ممنونم از حضورتون.
اعیادتون مبارک.
دقیقا بنده هم اون مطلبم رو بعد از دیدن دستپخت نوشتم. :)

روابط محرم و نامحرم که کلا تو تلویزیون ما رعایت نمیشه، تقریبا تو هیچ برنامه ای، مگر اینکه اشخاص خودشون بخوان رعایت کنن وگرنه سبک برنامه ها چنین ایجاب نمیکنه متاسفانه.

ممنون از تحلیل خوبتون.
التماس دعا

پاسخ :

سلام علیکم
خواهش میکنم
اعباد بر شما هم مبارک.
چه قدر جالب
موافقم روابط محرم و نامحرم کلا رعایت نمیشه
اما به نظر این برنامه این روابط رو خیلی خودمانی تر و عادی تر جلوه می دهد.
لطف دارید
محتاجیم به دعا
علیرضا بیگدلی
۲۴ ارديبهشت ۱۸:۵۴
سلام
خیلی خوب نقد میکنید.....

پاسخ :

سلام علیکم
مطلب آخر شما و زاویه نگاهی که داشتید هم خیلی خوب بود.
مخاطب
۲۶ ارديبهشت ۱۳:۴۴
اما یکی از نکات مثبت برنامه اینکه آن آقا مسلمان شیعه فرانسوی است و همسرش یک ایرانی است این خودش بار تبلیغی و نکات جالبی را در دل خودش به مخاطب القا می کند اهمیت اسلام اهمیت تشیع اهمیت گرویدن نژاد و فرهنگ دیگری به تشیع اهمیت زن ایرانی اهمیت مسلمان شدن آن فرد به نوعی غرور ملی را به همراه دارد.

پاسخ :

در این باره چه قدر در برنامه گفته شده که وجه تبلیغی داشته باشد؟
در این برنامه ایشان داورند شبیه داورهای دیگر
این که ایشان مسمان شیعه هستند بسیار خوب و قابل تقدیر اما این به این معنا نیست که ایشان بدون اشتباه باشند و در مسلمانی کامل
مخاطب
۲۶ ارديبهشت ۱۴:۰۳
  آیا مسلمان مطابق نظر و سلیقه شخصی خودش می تواند، زندگی کند؟

پیشنهاد می کنم این مطلب را این این آدرس ببینید


http://yon.ir/NzFr

درسته نامرتبطه اما ببینید

پاسخ :

متشکرم برای لینک
اتفاقا خیلی مرتبط بود و پیشنهاد میکنم دوستان دیگر هم مطالعه کنند.
تمام حرف حقیر هم این هست که یک مسلمان باید در تمام جوانب زندگی اش مسلمان باشد نه در فقط در بخش هایی که مایل است و یا ارتباط خودش با خدا.
زائر بارانی
۲۶ ارديبهشت ۱۵:۱۱
سلام.
خداقوت.
اعیاد مبارک.
چه نقد زیبایی... متاسفانه اکثر برنامه ها مطابق با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیستند. روابط بین محرم و نامحرم هم که....
عاقبتتون بخیر

پاسخ :

سلام علیکم
اعیاد بر شما هم مبارک و ان شاء الله ایام پر برکتی پیش رو داشته باشید.
موافقم که در اکثر برنامه ها حریم ها رعایت نمی شوند. اما بعضی برنامه ها الگو هستند در این زمینه، دستپخت از این دست مسابقه هاست.
فریده
۲۷ ارديبهشت ۰۱:۴۳
غذاهای ایرانی الان مدت هاست که دیگه به 4 5 ساعت زمان برای پخت نیاز ندارن. خیلی ها تو خونه شون زودپز دارن و قرمه سبزی رو یه ساعته آماده می کنن و این اصلا بد نیست. صرفه جویی کردن تو مصرف انرژی هم خوبه.

پاسخ :

طعم و کیفیت قیمه و قرمه ای که در زود پز پخته شده با حالتی که چند ساعت براش وقت گذاشته شده باشه قابل قیاس نیست.
گلدونه
۲۷ ارديبهشت ۱۰:۲۹

با حرفاتو موافقم فقط . . .

یادمه یه جایی خوندم مدت طبخ طولانی غذا، خواص اونو ازبین می بره

درسته خورشت که جا افتاده باشه خوشمزه تره ولی خواص غذاییش کمتره

پاسخ :

طبخ طولانی مدت سبزیجات خواص اون رو از بین می بره. به همین دلیل در آش های ایرانی سبزی در مرحله آخر و بعد از پخت مواد دیگه به غذا اضافه میشه.
اما انواع گوشت ها خصوصا گوشت گوسفند و گوساله باید در مدت زمان کافی طبخ بشن تا هم پخت کامل باشه و هم اگر احتمالا بیماری های انگلی و... بود از بین برن.
حبوبات هم برای هضم بهتر باید کاملا پخته شوند. طبخ انواع غذا نیاز به زمان های هرکدوم با توجه به ویژگی های خاصشون داره.
مخاطب
۲۷ ارديبهشت ۱۱:۵۰
ایشان هم مسلمان شیعه مثل همه ماها که کامل نیستیم و خطاها یا گناهانی داریم متاسفانه

 اما بی هنری کارگردان این برنامه بوده که از این فرصت به نفع و استحکام اهمیت اسلام و ایرانی بودن توجه نکرده والا می شد هنرمندانه از وجه شیعه بودن و فرانسوی بودن این داور حسن استفاده را کرد به خصوص غیر مستقیم و اینکه همسر ایرانی مسلمان داره

پاسخ :

موافقم باشما
مخاطب
۲۷ ارديبهشت ۱۱:۵۶
یه واقعیتی رو بگم به نظرم این همه توجه به آشپزی مورد نظر اسلام نبوده و نیست

متاسفانه مردم ما خیلیییییییییییی دیگه شورش درآوردن .
اصلا یک مسلمان مومن و شیعه با توجه به شرایط فعلی کشور خودش اسلام و منطقه با این همه وظیفه زیاد که در قبال دین خدا و مردم و خودش داره فرصت این همه وقت گذاشتن برای این همه آشپزی نداره

درسته باید توجه کرد اما دیگه این همه نه

ضمنا بزرگان عامل و عالم دینی ما هیچ وقت اینگونه توجه به آشپزی نداشته اند یکی مثلا خود مقام معظم رهبری

سردار رحیم صفوی می گفتند بارها شده بود که برای جلسات متعدد خصوصی و شخصی می رفتیم منزل  حضرت آقا و غذا مجبور بودیم بمانیم
ایشان جلو ما ها که فرمانده هان ارشد بودیم گاهی املت و یا غذای ساده دیگری می گذاشتند به همین سادگی

مسلما حضرت آقا جلوی چنین افرادی اینگونه پذیرایی کنند جلوی بقیه اقوامشان هم به همین سادگی هستند . خوب و این الگویی است دیگه .

و ایشان می گفت تعجب می کردیم از این همه سادگی

پاسخ :

با این نظر شما هم موافقم.
در تمامی عرصه ها زمانی که یک نیاز تبدیل شد به شهوت این مشکل به وجود میاد.
ما قرار هست برای سلامت بدن و رفع نیاز گرسنگی غذا بخوریم تا به هدف عالی بندگی خدا برسیم اما الان نیاز به خوردن غذا تبدیل به شهوت خوردن شده.
pari
۳۰ ارديبهشت ۰۲:۰۱
والا با این همه اموزشهای مختلف آشپزی ,هر مهمونی میریم بازم همون قیمه قرمه خودمونو میزارن جلومون.

پاسخ :

:-)
مگه غذایی به پای قیمه و قرمه سبزی خودمون می رسه؟
.:.چراغ .:.
۳۰ ارديبهشت ۱۷:۲۳
سلام
تحلیل خوبی بود
به خصوص قسمت مربوط به هیومنیسم. از عکس هم کاملا پیداست :)

پاسخ :

سلام علیکم
الحمدلله و خداروشکر
بله تصاویر برنامه و نوع رفتارها کاملا گویای این مسئله هست.
دانشجوی کلاس اول دبستان
۰۱ خرداد ۰۸:۳۶
سلام

برنامه جالبی هست

اسراف نکردن و مصرف بهینه خودش خیلی نکات مهم هست که در فرهنگ امروزی ما نادیده گرفته می شد

البته من منتظر روزی هستم که از افراد مسابقه دهنده بخواهند "نیمرو" درست کنند 
یعنی یک غذای ساده !

پاسخ :

سلام علیکم
به این نکته مثبت برنامه در انتهای مطلب اشاره کردم.

احیا
۱۱ خرداد ۰۷:۴۵
سلام
بسیار عالی نقد و بررسی شده بود
با سپاس

پاسخ :

سلام علیکم
الحمدلله
از نظر لطف شما سپاسگزارم.
همسر سید علی
۱۹ خرداد ۱۳:۴۷
سلام 
با کلیت مطلبتون موافقم ... 
ولی با اون قسمت که آشپزی رو نقشی زنانه می دونید نه ... آشپزی چیزی نیست که بشه به عنوان یک نقش برای یک جنسیت خاص در نظر گرفتش ...

پاسخ :

سلام علیکم و رحمة الله
طاعات قبول
هر کاری که تناسب بیشتری با روحیات و خلقیات خانم ها داره بهتر هست خانم ها انجام بدن
در طول تاریخ به دلیل همین تناسب، آشپزی بیشتر نقشی زنانه است تا مردانه
در این مورد در مطلب قبل هم بحث کردیم
همسر سید علی
۲۰ خرداد ۰۵:۴۰
بله مطلب قبل رو دیدم، هم پاسختون به نظرات دوستان و هم به نظر خودم رو .... ولی خب قانع کننده نبود برام پاسختون ...
چون خیلی از روحیات آدمها برگرفته از جنسیتشون نیست یعنی اصلا ذاتی جنسیت نیست  مثل خیاطی، آشپزی، رانندگی و یا غیره ... 
مثلا معروفه که روحیات خانمها خیلی لطیف و نازکه .. خب حالا این خانم لطیف و نازک وقتی جراح می شه و شکم فردی رو از سر تا ته می بره و خون فواره میزنه آیا خلاف جهت روحیاتش حرکت کرده و بهتره که آقایون این کار رو انجام بدن ؟
یا خانمها باز به واسطه همین روحیه لطیف و نازک وقتی غساله می شن و در روز چند ده مرده رو غسل میدن یا خلاف روحیاتش حرکت کرده و بهتره آقایون این کار رو انجام بدن ؟
به خاطر همینم هست که می گم همه بعضی از روحیات آدمها برگرفته شده از جنسیت نیست که اگر فردی اون روحیه خاص رو نداشت و یا درون کمرنگ بود و یا تمایل به روحیات دیگه ای داشت که به قول شما متناسب با جنس مخالفه ... ازش به عنوان  مصداق تغییر نقشها یاد کنیم ...

پاسخ :

1- بله بعضی کارها ذاتی جنسیت نیست، اما تناسب بیشتری با روحیات زن یا مرد داره. اینجا بحث تناسب و مطلوبیت مطرح هست نه ذاتی بودن.

2- در بحث حضور اجتماعی زنان مطرح شد که انجام دادن برخی امور مانند پزشکی یا همین موردی که مثال زدید بر عده ای از خانم ها واجب کفایی هست انجام بدن. تمام انسان ها یکی نیستند. اما در کلیت نظام آفرینش جنس زن ویژگی های منحصر به فرد خودش رو داره، جنس مرد هم همین طور، حرف  کلی حقیر این هست که نباید این ویژگی ها تحقیر بشن.
اما در مورد خاص نظر شما، انسان در فرآیند تربیت و اجتماعی شدن می تونه تحمل خودش رو بالا ببره، میزان حساسیتش رو کم کنه و... این منافاتی با زن یا مرد بودن نداره اما باید روند به شکلی باشه که زنان و مردان از زن بودن و مرد بودنشون جدا نشن. مثلا من پزشک خانمی رو می شناسم که وبلاگ آشپزی و شیرینی پزی داره، یا خانم مهندسی که بهترین سایت آشپزی در ایران رو داره، مطلوب ما این هست که زنان و مردان، خصوصا در محیط خانواده ویژگی های منحصر به فرد مربوط به جنسیت خودشون رو حفظ کنند.
متأسفانه سیر کلی جامعه در رسانه، فرهنگ فمینیستی و امثالهم به سمت گرفتن زنانگی از زنان و مردانگی از مردان هست و تحقیر نقش های جنسیتی هست که منجر به تغییر نقش ها خواهد شد، ما با این مخالف هستیم.

همسر سید علی
۲۰ خرداد ۰۵:۵۹
شما معتقدید آشپزی کردن مردها در سطح کلان در راستای تغییر نقشهاست و در نگاه شما مذمومه ...
خب جامعه ما چطور جامعه ای ایست؟ جامعه ای در گذر از سنت به سمت مدرنیته ( در اینجا این گذر رو به معنای مثبت، نه بهمعنای منفی عرض می کنم )مدرنیته ای که ذاتی دنیای پیشرفته امروزیست ... یکی از ملزومات دنیای پیشرفته امروزی وجود ادارات، بانکها، موسسات، آموزشگاه ها و غیره غیره غیره برای هدایت و اداره جامعه است که بطبع برای اداره آنها احتیاج به جذب نیروی انسانی هست ... خب تمام این نیروی انسانی احتیاج به غذا برای حفظ سطح انرژی خودشون دارند ... پس بطبع برای ارضاء این احتیاج ، رستوران ها و تهیه غذایی ها و کافی شاپ ها تاسیس می شوند که هسته ی اصلی کارشان پخت و پز و یا به اصطلاح آشپزیست ...
بر اساس نظر شما آشپزی چون متناسب با روحیات و خلقیات خانمهاست ورود آقایان به این عرصه در راستای تغییر نقشها و بطبع تغییر سبک زندگیست و مذمومه ، خب حالا آیا باید این شغل در این مراکز به عهده خانمها قرار بگیره ؟
آیا اگر این اتفاق بیفته با سیل عظیم زنان شاغل مواجهه نمی شیم ؟
آیا شاغل کردن زن در راستای سبک زندگی اسلامیست ؟
برای همین مطالب است که معتقدم آشپزی و شغلهای دیگری از این دست در راستای تغییر نقش ها و تغییر سبک زندگی و در راستای زنانه کردن مردان نیست ...

پاسخ :

1- بله ما جامعه ای در حال گذار هستیم. اما هنوز مقصدمون رو پیدا نکردیم. مقصد و وضع مطلوب ما رسیدن به جامعه هجری (مهدوی) و ایجاد تمدن نوین اسلامی هست که هیچ سنخیتی با مدرنیته و مظاهر و ساختارهاش نداره.  یک نکته دیگر هم در بخش اول صحبت شما هست که اشاره کردید «یکی از ملزومات دنیای پیشرفته امروزی وجود ادارات، بانکها، موسسات، آموزشگاه ها و غیره غیره غیره برای هدایت و اداره جامعه است که بطبع برای اداره آنها احتیاج به جذب نیروی انسانی هست»، حقیر با موضوع هدایت بخشی مظاهر مدرنیته هم مشکل دارم، چون اساسا نهادهایی مانند بانک و امثاهم نه تنها موجب ضلالتند، بلکه موجب ضلالت جامعه اند (رجوع کنید به سایت reba.ir). بحث در مورد این موضوع بسیار مفصل هست که در اینجا جای بحثش نیست.
علی ای حال، حرف اصلی این هست که ما می خواهیم جامعه ای داشته باشیم مبتنی بر اسلام ناب  و وضع مطلوب ما مدرنیته نیست که بخواهیم برای تغییر به تمام ساختارهای آن تن بدهیم.

2- بنده بحثم در اینجا محیط خانه و خانواده و حفظ ساختار آن است، بحث جامعه و موضوع اشتغال کلا بحث جدایی است. بله من موافق نیستم که خانم ها تمام ظرفیت تهیه غذای جامعه را به عهده بگیرند اما جهت گیری فعلی جامعه به سمت مذموم دانستن این نقش حیاتی زنان و و تحقیر تمامی نقش های زنانه در خانواده و ارزش دهی به نقش های مردانه است.

3- سبک زندگی را باید به عنوان کل به هم پیوسته دید نه جزء جزء. در سطح کلان، کافی شاپ، رستوران و خصوصا فست فودها، اجزای سبک زندگی آمریکایی هستند نه اسلامی. علت مذموم بودن گسترش بدون برنامه رستوران ها و... تغییر سبک زندگی در سطح کلان است که بر خانواده، فرهنگ، جامعه و ... تأثیرات منفی بسیاری خواهد گذاشت.
 
همسر سید علی
۲۱ خرداد ۱۵:۲۳
سلام 
به من اجازه بدید که پاسخهاتون رو کلا مربوط به انتقاد خودم ندونم ... چون مربوط به نقدم نبودند ... در واقع نظراتتون یک جورهایی فرار به جلو بود ( مستحضرید که این یه اصطلاح  رایج در دایره نقدو بررسیه و خدایی نکرده باعث سوء تفاهم نشه)
:)
ولی در مورد این جمله که فرمودید ...
«مطلوب ما این هست که زنان و مردان، خصوصا در محیط خانواده ویژگی های منحصر به فرد مربوط به جنسیت خودشون رو حفظ کنند.»
کاملا با شما موافقم و الحق و الانصاف هم که باید همینطور باشه ... ولی معتقدم از دو پست اخیرتون این مطلب برداشت نمی شه ... 
:)

پاسخ :

سلام علیکم و رحمه الله :)
من در پاسخ هام سعی کردم مبانی رو ارائه بدم تا خودتون مطلب رو بفهمید و قضاوت کنید.
بیان من نارسا بوده که نتونستم این هدف رو در متن بیان کنم
ان شاء الله با چندتا بعدا نوشت مطلب رو کاملتر می کنم
گرچه صالحات تمام مطالبش به هم پیوسته هستند و اگر کل مطالب پیگیری بشن مخاطبان عزیز به شالوده و اساس کار پی می برن.
خواهرجان من از این بحث ها نه تنها ناراحت نمیشم و سوء برداشتی ندارم بلکه خوشحالم میشم، چون باعث گسترش و عمق پیدا کردن مطالب و خصوصا بالاتر رفتن ظرفیت های شخصی خودمون میشه
یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین وبلاگی، همین فضای بحث و گفتگو آزادانه و مؤدبانه بوده
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان