صالحات

«خیزران» مادر جوادالائمه علیه السلام

بسم الله النّور

قبلا عرض شده بود که مادر همه ی معصومین بهترین زمان خودشان بودند.

از مادر ابن الرضا حضرت جواد الائمه علیه السلام اطلاعات زیادی در دست نیست اما همان اندک منابعی هم که از شأن ایشان گفته اند نشان از مقام و قداست این بانوی جلیل القدر دارد.

عُیُونُ الْمُعْجِزَاتِ، عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ کَلِیمِ بْنِ عِمْرَانَ قَالَ‏ قُلْتُ لِلرِّضَا ع ادْعُ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَکَ وَلَداً فَقَالَ إِنَّمَا أُرْزَقُ وَلَداً وَاحِداً وَ هُوَ یَرِثُنِی فَلَمَّا وُلِدَ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَالَ الرِّضَا ع لِأَصْحَابِهِ قَدْ وُلِدَ لِی شَبِیهُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فَالِقِ الْبِحَارِ وَ شَبِیهُ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ قُدِّسَتْ‏ أُمٌ‏ وَلَدَتْهُ‏ قَدْ خُلِقَتْ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً ثُمَّ قَالَ الرِّضَا ع یُقْتَلُ غَصْباً فَیَبْکِی لَهُ وَ عَلَیْهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ یَغْضَبُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى عَدُوِّهِ وَ ظَالِمِهِ فَلَا یَلْبَثُ إِلَّا یَسِیراً حَتَّى یُعَجِّلَ اللَّهُ بِهِ إِلَى عَذَابِهِ الْأَلِیمِ وَ عِقَابِهِ الشَّدِیدِ وَ کَانَ طُولُ لَیْلَتِهِ یُنَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ‏1

کلیم ابن عمران می گوید به علی بن موسی الرضا عرض کردم ادْعُ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَکَ وَلَداً از خدا بخواه به تو بچه ای بدهد - چون تا سن 34 سالگی بنا به قولی امام بچه دار نشدند- حضرت می فرمایند إِنَّمَا أُرْزَقُ وَلَداً وَاحِداً خدا به من یک بچه را حتما می دهد فقط یک بچه، وَ هُوَ یَرِثُنِی او وارث من می شود وقتی حضرت جوادالائمه به دنیا آمدند حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند فَلَمَّا وُلِدَ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَالَ الرِّضَا ع لِأَصْحَابِهِ قَدْ وُلِدَ لِی شَبِیهُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فَالِقِ الْبِحَارِ خدا به من فرزندی داده است شبیه موسی ابن عمران است فَالِقِ الْبِحَارِ دریاها را می شکافد همانطور که موسی شکافت و بنی اسراییل را از سلطه فرعون خارج کرد ، شَبِیهُ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ قُدِّسَتْ أُمٌّ وَلَدَتْهُ قَدْ خُلِقَتْ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً فرزندم شبیه عیسی بن مریم است و مادری که او را به دنیا آورده مادر بسیار مقدسی است در ادامه روایت حضرت شهادت امام جواد را مطرح می کنند ، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در بدو ولادت جواد الائمه علیه السلام به جهت شهادت ایشان گریه می کنند .

اینکه در این روایات حضرت جواد الائمه را شبیه موسی بن عمران می بینیم یعنی با وساطت حضرت جواد الائمه انسان از تسلط فرعون باطل خارج می شود . دعای بعد از زیارت حضرت جواد الائمه، حضرت را مبیّن حق از باطل معرفی می کند و هرکس از طریق جواد الائمه به امور مشتبه پی می برد و می‌تواند حق را از باطل جدا کند ، این تبیین حرکت موسوی حضرت جواد الائمه است که از طریق امام رضا(ع) اعلام می شود . با وساطت حضرت انسان از اسارت فرعون نفس جدا می شود .

درباب شباهت به عیسی بن مریم در این روایت امام رضا مادرایشان را شبیه مادر حضرت عیسی  دانسته اند و امام رضا علیه السلام در روایتی مادر حضرت جواد الائمه را معرفی می کنند که ایشان از نسل ماریه قبطیه یکی از همسران پیامبر است همان همسری که مادر ابراهیم فرزند پیامبر صلی الله علیه واله بود  ، ابراهیمی که فدایی حضرت اباعبدالله علیه السلام شد ، ماریه برای پیامبر خیلی عزیز بود و پیامبر در زمان حیات خود تعریف مادر جوادالائمه را کرده و سلام به مادرحضرت رسانده و اعلام کرده که مادر یکی از فرزندانم از نسل ماریه قبطیه است، گویی جواد الائمه از دو سو به پیامبر می رسد.2

این روایت در باب شأن این بانوی جلیل القدر کافی است. بانویی که انقدر مطهر بود که افتخار مادری یکی از چهارده معصوم عالم را پیدا کرد.

-------------------

پ.ن 1: ایام میلاد و شادی اهل بیت بر شما بزرگواران مبارک.

پ.ن 2: لینک خواندنی،زنان زندگی امام جواد علیه‌السلام


1- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏50، ص 15    

2- چکیده کلاس در محضر امام جواد علیه السلام(استاد گرامی خانم زهره بروجردی)

۴ ۰
حجت پناه زاده
۳۱ فروردين ۰۰:۵۷
سلام
وفقکم الله
استفاده کردیم

درصورت تمایل به وبلاگ حقیر هم سر بزنید

پاسخ :

سلام علیکم
الحمدلله
مریم ...
۳۱ فروردين ۰۹:۵۴
سلام...
روزهای فرخنده و خجسته ایست بر شما هم فرخنده و مبارک.

خیلی جالب بود. راستش تا حالا به موضوع با این عمق نگاه نکرده بودم.
و چقدر غم انگیز که چهار امام آخری ما اینقدر مظلوم هستند که ما خودمان هم از زندگیشان چیزی نمیدانیم.

یک تحقیقی بود در باب روش تبلیغی ائمه و برای من افتخاری بود که زمان این جهار امام به من افتاد واقعا هیچ مطلبی خاصی در اینترنت نبود. و با مراجعه به چند استاد به من چند سخنرانی دادن.نتیجه جالب بود. بیشتر عمر این عزیزان به شبکه سازی و آمادگی شیعیان گذشته بود. متن حاصل پیاده کردن چند سخنرانی بود. که متاسفانه در یک حادثه فلش حاوی مطالب گم شد.
شاید روزی دوباره انجامش دادم.

پاسخ :

سلام علیکم
ببخشید برای تأخیر در پاسخ
کتاب های خوب در این زمینه بسیارند
ان شاء الله که توفیق ادامه و انجام دوباره آن مطالعه را به دست آورید.
لوسی می
۰۱ ارديبهشت ۱۷:۴۴
شما تو لیست دنبال شوندگان من بودی! اما الان دیدم که نیستی!!!
برای همین فکر کرده بودم که آپ نمیکنی. چون مدتها بود که تو به روز شده ها شما رو ندیدم!
باید مشغول خوندن بشم پس :)

پاسخ :

از همراهی شما ممنونم
سمانه
۱۱ ارديبهشت ۰۱:۰۷
مگر ملاک برتری تقوا نیست؟ پس چه اهمیتی داره که نسلمون به چه کسی بر میگرده؟

پاسخ :

ملاک کرامت نزد خداوند تقواست «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»
این که نسل انسان به چه کسی بر می گردد مایه سعادت هست نه برتری و فضل. اما فقدانش از فضل یا کرامت انسان نمی کاهد. در این روایت هم چیزی از نسل مادر امام جواد علیه السلام ذکر نشده بلکه ایشون به لحاظ پاکی و خوبی به جایی رسیده بودند که حضرت ایشون رو از این جهت به حضرت مریم سلام الله تشبیه می کنند.
بیوتن
۱۳ تیر ۰۳:۲۷
سلام
من اون مطلبی که درباره برتر بودن مادر ائمه علیهم السلام از همه زن های زمان خودشون، نوشته بودید را پیدا نمیکنم. میخواستم توضیحات کامل تر رو بخونم در این مورد. یه سوال هم دارم که شاید بهتر بود اول یه تحقیقی درباره ش می کردم.. اون هم اینکه، در دو مورد من دیدم که امام معصوم به یکی از همسرانشون که مادر امام هم نبودند بسیااار ابراز علاقه یا احترام ویژه داشتند. یکی حضرت رباب هستن که به شدت مورد علاقه امام حسین ع بودند که تا اونجا که من شنیدم - و البته شنیده هام کامل نیستن- علاقه بسیااار ویژه ای بوده و یکی هم ام احمد مادر احمدبن موسی ع که به شدت مورد وثوق امام کاظم ع بودند. البته نمی دونم که مادران بزرگوار امام سجاد و امام رضا علیهم السلام هم در زمان این دو خانمی که ذکر کردم در قید حیات بودند یا نه؟ به قاعده اثبات شیء نفی ماعدی نمیکنه، آگاهم ولی نمیدونم چرا در ذهنم اینجور جا افتاده بود که این دو بزرگواری که مثال زدم، محبوب ترین همسر امام حسین و امام کاظم علیهم السلام بودند؟ 

پاسخ :

سلام علیکم
اون مطلب رو ذیل یک کامنتی در یک مطلبی گفتم اگر اشتباه نکنم خودم هم یادم نیست کجا بود :)
متوجه منظور شما هم از بخش دوم صحبتتون نشدم.
منظورتون نفی یا اثبات این حب بود؟

بیوتن
۱۳ تیر ۰۵:۰۲
خیلی ممنون که زود جواب دادین
نه نفی و نه اثبات
ببینید مثلا وقتی اون روایت معروف که امام حسین ع فرموده بودن خانه ای که سکینه و رباب در آن باشند را دوست دارم و... رو شنیده بودم، تصورم این بود که این جور ابراز محبت یک جور اظهار برتری این بانوان بر دیگران هست دیگه و غرضی پشت بیانش بوده. که البته دیدم طبق نقل مشهور، مادر امام سجاد ع در زمان ولادت ایشان از دنیا رفتن و در زمانی که امام حسین این مطلب رو فرمودن اصلا در قید حیات نبودن..اما خب مثلا در زمان مادر امام سجاد ع، حضرت رینب س هم بودند دیگه..یعنی مقامشون از حضرت زینب س هم بالاتر بوده؟ 
اصل سوالم که در واقع پیچوندمش اینه: میشه لطفا منبع یا استدلالتون برای برترین بودن مادر ائمه علیهم السلام رو مجددا بیان کنید؟ البته در بزرگواری اون ها که هیچ شکی نیست..

پاسخ :

خواهش میکنم
مسئله برتر بودن با رابطه حبی داشتن متفاوت هست
یک مسئله رو جا به جا برداشت نکنید بزرگوار
منظور حقیر برترین زن به عنوان زوج بوده نه محارم نسبی این بزرگواران
برتر بودن این بزرگواران به عنوان زوج ائمه برداشت و تحلیل شخصی من هست نسبت به مطالبی که مطالعه کردم. چون امام برترین زمان خودش هست پس مادرش هم باید پاک ترین و طیب ترین زمان خودش باشه. این رو از یک عبارت زیارت جامعه کبیره هم میشه برداشت کرد «اصلاب الشامخه و ارحام المطهره»

بیوتن
۱۳ تیر ۱۶:۵۳
باز هم ممنون
هرچند که به نظر من رابطه حبی معصوم دقیقا به برتر  بودن شخص ربط داره و هرچی شخصی بهتر باشه بیشتر محبوب و محب معصوم میشه
در مورد برترین بودن مادر ائمه علیهم السلام هم به نظرم از عبارت زیارت جامعه، هرچند مقام بالای این مادران برداشت میشه اما لزوما برترین بودنشون برداشت نمیشه. ضمن اینکه اگر بخوایم اینجور استنباط کنیم که چون امام، برترین زمان خودشون هستن پس مادرانشون هم برترین زن زمان خود، طبیعتا باید بشه اینجور برداشت کرد که مثلا پیامبر اکرم ص که برترین انسان در همه زمان ها هستند، مادرشون هم برترین زن عالم هستند که خب اینطور نیست. اگر اشتباه گفتم، بگید که فرق استنباط من با شما کجا بوده؟

پاسخ :

تفاوت استنباط شما و حقیر این هست که شما این برتر بودن رو زمانمند نمی دونید
اما بنده مؤلفه زمان رو دخالت می دم.
یعنی مادر هر معصوم بهترین زمان و عصر خودش بوده
نه بهترین تمام ادوار و اعصار
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان