صالحات

توضیحی در مورد روند وبلاگ

بسم الله النور

دوستان این مدت لطف داشتند و پیشنهاداتی در مورد مطالبی که مطرح می شود و نوع بیان و روند وبلاگ به بنده دادند:

پیشنهادهای دوستان:

1-مطالب ساده تر نوشته شود تا برای فهم عموم مناسب باشد.

2-به موضوعات شبهات و جایگاه زنان در اسلام بپردازم.

3-توضیح بیشتری در مورد فمینیسم بدهم.

ضمن تشکر از همه ی پیشنهاد ها پاسخی را در مورد هرکدام عرض خواهم کرد.

در مورد علمی بودن و نوع بیان مطالب وبلاگ تلاش میکنم تا به ساده ترین شکل موضوع را بیان کنم و حتی الامکان کلمات دور از ذهن را به صورت پی نوشت توضیح دهم. اگر مخاطبان گرامی ام هرجا دیدند که مطلب سخت و سنگین نوشته شده حتما بفرمایند تا اصلاح کنم.

در مورد روند وبلاگ همین طور که به بعضی دوستان در بخش نظرات توضیح داده ام مبتنی بر چارچوب کلی است که برای ترتیب قرار دادن موضوعات ترسیم شده است.

ما در اسلام یک اصل کلی داریم و آن اصل «لا اله الا الله» است. یعنی ابتدا می گوییم «لا اله» الهه ها را نمی خواهیم، و سپس می گوییم «الا الله» جز خدا نمی خواهیم. مبتنی بر این اصل باید ابتدا آنچه نمی خواهیم را تبیین کنیم و سپس بگوییم به جایش، چه می خواهیم.

علت این که وبلاگ با مبحث فمینیسم شروع شد هم همین هست. متأسفانه مشی اغلب افراد مذهبی که به بحث نفی فمینیسم و حقوق زن در اسلام می پردازند این گونه نیست. این گونه افراد اغلب فقط فینیسم را رد می کنند ولی واقعا نمی دانند که چرا فمینیسم را نفی می کنند. یا مثلا وقتی به حقوق زن در اسلام می رسند می گویند در اسلام زن از ابتدا حق رأی و مالکیت داشت و فمینیسم هم این حقوق را به زن داد. اگر از این افراد در این زمینه سوال شود که «تفاوت اسلام و فمینیسم جز در تأخیر زمانی فمینیسم در اعطای این حقوق به زن چیست؟» در پاسخ در می مانند و نمی توانند پاسخ قانع کننده ای بدهند.

در اینجا سعی بر این است تا مخاطب به یک شناخت نسبی نسبت به فمینیسم برسد و خود علت نفی فمینیسم را از مطالب نتیجه گیری کند.

پس از تببین آنچه نمی خواهیم (فمینیسم) به بحث آنچه می خواهیم یعنی نگاه به زن در اسلام می پردازیم. در این جا اصل برای ما قرآن، تفاسیر و روایات صحیح (از اصول کافی، وسائل الشیعه و...) است نه عمل غلط افراد به اسم اسلام که از آن ظلم به زن برداشت می شود.

در اسلام هم ابتدا بحث جایگاه زن و این که اصلا زن کیست؟ آیا موجودی فرودست است؟ آیا ضعیف است و... می پردازیم سپس انشاءالله وارد حوزه های اصلی نقش آفرینی زن یعنی خانواده و اجتماع خواهیم پرداخت.

و در مرحله ی بعد وارد بحث شبهات نسبت به زن می شویم مثل مباحث ارث و دیه و...

اگر از ابتدا وارد بحث شبهات شویم چون بسیاری از مبانی تبیین نشده است در بین بحث دچار خلاء مبنایی می شویم و باز موضوع  برای مخاطب نا مفهوم باقی می ماند. اما اگر ابتدا مبانی مشخص شوند، در بحث شبهات می توان پاسخ داد که مثلا به دلیل فلان مبنا این حقوق به زن یا مرد اعطا شده است.

پس از طرح همه ی این مباحث به طرح جزئیات موضوعات زنان به شرط حیات خواهم پرداخت انشاءالله.

در این وبلاگ سعیم بر این است تا مخاطب خودش بتواند از مجموع مطالب نتیجه گیری کند و در واقع به معیاری برسد تا در شرایط مختلف زندگی که با آن مواجه می شود، بتواند با تشخیص شرایطش، تصمیم صحیح را بگیرد.

در حال حاضر بنده مشغول تدوین پایان نامه هستم و علی رغم میلم که می بایست حداقل هفته ای دوبار اینجا به روز شود فرصت مطلب گذاشتن بیش از یک بار در هفته ندارم.

از صبر و تحمل شما در همراهی با وبلاگ بسیار متشکرم.

۰ ۰
ترنم
۲۰ اسفند ۰۷:۰۱
اجازه؟
موضوع پایان نامه تون چیه خانم دکتر؟

پاسخ :

ترنم جان من خانم دکتر نیستم :)
من ارشدم داره تموم میشه :)
موضوعم با محوریت همون آیه 223 سوره بقره است که باهم بحث کردیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاءالله در اینجا به عنوان
«کرسی آزاداندیشی مجازی زن و خانواده»
دیدگاه هایم را در باب موضوعات مختلف پیرامون زنان با تمرکز بر تعریف و تبیین جایگاه و نقش زن و خانواده در اسلام و قرآن خواهم نوشت.
مشی کلی این وبلاگ نگاه منصفانه و واقع بینانه در قضاوت بین آراء گوناگون و متنوع صادر شده از متفکران و نظریه پردازان شرقی و غربی است، لذا جهت گیری های فمینیستی و امثالهم در اینجا اعتباری ندارند.
مطالب مندرج در این وبلاگ نتیجه سال ها مطالعه و برآیند آموخته های بنده است که در جهت منویات امام خامنه ای آن ها را به اشتراک میگذارم. طبیعتا نظراتم نه نظری نهایی و جامع است و نه بدون اشکال. فقط فتح بابی است برای جور دیگر نگریستن به جنس «زن».
نظرات در این وبلاگ باز است و همه ی نظرات موافق و مخالف به شرط عدم توهین محترمند و فقط نظرات حاوی توهین حذف خواهند شد.

لازم به ذکر است هر گونه کپی برداری یا نشر مطالب وبلاگ «صالحات» منوط به اجازه نویسنده ی وبلاگ است.
پیوند ها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان